۷۲۷۱۲۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

ترامپ، خودش را در پرونده روسیه «عفو» می‌کند؟!

انتشار نامه‌ای از تیم حقوقی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که احتمال استفاده وی از امکان «عفو ریاست جمهوری» برای خود و نزدیکانش را در پرونده ارتباط احتمالی با روسیه مطرح ساخته، در رسانه‌های آمریکایی جنجال آفرین شده است.

خبرگزاری ایرنا: انتشار نامه‌ای از تیم حقوقی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که احتمال استفاده وی از امکان «عفو ریاست جمهوری» برای خود و نزدیکانش را در پرونده ارتباط احتمالی با روسیه مطرح ساخته، در رسانه‌های آمریکایی جنجال آفرین شده است.

«رابرت مولر» از مقام‌های امنیتی پیشین آمریکا که بازرس ویژه پرونده رسیدگی به ادعاهای مرتبط با روسیه است، این روزها به شدت کاخ سفید را برای همکاری در روند تحقیقات تحت فشار گذاشته است.

حوزه تحقیقاتی وی از یک سو بررسی دخالت‌های ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و از سوی دیگر، ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با مقام‌های روسی را شامل می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین متهم است آن زمان که پرونده روسیه در اختیار اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) بوده، این نهاد را برای مختومه کردن ماجرا تحت فشار گذاشته و به قول حقوقدانان، «مانع از اجرای قانون» شده است.

حال گفته می‌شود مولر که تحقیقاتش تاکنون به صدور کیفرخواست برای برخی نزدیکان ترامپ از جمله «پال مانافورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی وی موجب شده، خواستار بازجویی از شخص رئیس جمهوری است؛ موضوعی که کاخ سفید تاکنون زیر بار آن نرفته است.

در شرایطی که گمان می‌رفت دولت آمریکا و تیم تحقیقات پرونده به نوعی مصالحه رسیده باشند، یک نامه‌ محرمانه تیم حقوقی ترامپ به مولر که از سوی نشریه نیویورک تایمز منتشر شده است، از تداوم اختلاف‌ها و کشمکش‌های سیاسی دو طرف حکایت دارد.

وکیلان ترامپ در این نامه که مربوط به ۲۹ ژانویه (بهمن ماه گذشته) است، هرگونه تخطی او از قوانین آمریکا را رد کرده‌اند؛ اما آنچه که بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته، اشاره آن‌ها به امکان استفاده ترامپ از قدرت خود برای بخشایش مجرمان است.

تیم حقوقی ترامپ در این نامه نوشته است: اقدامات رئیس جمهوری، با توجه به جایگاه وی به عنوان مقام ارشد مجری قانون، نه در چارچوب حقوقی و نه در بحث قانون اساسی، مصداق ممانعت (از اجرای قانون) نیست.

نامه می‌افزاید: باید در نظر داشت که رئیس جمهوری اگر بخواهد می‌تواند تحقیقات را متوقف کرده و یا حتی اگر تمایل داشته باشد، از قدرت عفو خود استفاده کند.

انتشار این نامه اکنون بار دیگر موجب ایجاد این پرسش در فضای سیاسی آمریکا شده که اتهام‌ها علیه ترامپ تا چه اندازه جدی است و آیا او اساسا امکان عفو خود و نزدیکانش را دارد یا نه؟

«رودی جولیانی» مشاور حقوقی رئیس جمهوری آمریکا مهم ترین مقامی بود که روز یکشنبه به این موضوع واکنش نشان داد.

وی به شبکه تلویزیونی «ای بی سی» گفت: دیگر رئیسان جمهوری هم در موقعیت‌های مشابه، از قدرت خود برای عفو افراد استفاده کرده‌اند. گاه حتی رئیس جمهوری بعدی از حزب مخالف پا پیش گذاشته و چنین اقدامی انجام داده است.

جولیانی که هفته‌ها پس از نگارش نامه به عضویت تیم ترامپ درآمده بود، ادامه داد: رئیس جمهوری احتمالا می‌تواند خودش را هم عفو کند؛ ولی قصد چنین کاری ندارد. این اقدام ناشدنی است و احتمالا به سرعت به استیضاح او ختم خواهد شد.

برخی پرونده ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه را در کنار بزرگترین رسوایی های تاریخ آمریکا از جمله ماجرای واترگیت قرار می‌دهند.

عده دیگری اما با استناد به گزارش‌های منتشر شده از تخلف احتمالی مولر و مقام‌های ارشد اطلاعاتی دولت گذشته و برخی بزرگنمایی‌های صورت گرفته در فضای رسانه‌ای، انگشت اتهام را به سمت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین دراز می‌کنند.

به هر جهت از شواهد چنین برمی آید که پرونده ادعاهای مرتبط با روسیه به نقطه فرجام خود نزدیک شده باشد و در این شرایط و با توجه به فرا رسیدن موعد انتخابات کنگره، احتمال تلاش دمکرات‌ها برای اقدام قانونی علیه ترامپ و نزدیکانش چندان دور از ذهن نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ مرده

    • بدون نام

      چنین مات هست هنوز اگر روز قدس امسال را ببیند .
      که نماد ترامپ بر سر چوب ها حمل می شود .
      و جمعیت برای قدس امسال سر و دست میشکنند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج