۷۲۷۳۴۰
۱۴ نظر
۵۰۰۵
۱۴ نظر
۵۰۰۵
پ

گزینه مطلوب ایران برای نخست وزیری عراق کیست؟

انتخاب مجدد حیدرالعبادی در مقام نخست وزیری مشروط به حمایت ایران است. ایران و عراق در طول دوران حیدرالعبادی روابط خوبی با یکدیگر داشتند که برای نمونه می توان به نقش تعیین کننده ایران و واحدهای بسیج مردمی در واکنش به همه پرسی استقلال کردستان اشاره کرد که این اقدام پیروزی بزرگی برای حیدرالعبادی بود.

پایگاه خبری انتخاب: المانیتور نوشت: انتخاب مجدد حیدر العبادی در مقام نخست وزیری مشروط به حمایت ایران است. ایران و عراق در طول دوران حیدرالعبادی روابط خوبی با یکدیگر داشتند که برای نمونه می توان به نقش تعیین کننده ایران و واحدهای بسیج مردمی در واکنش به همه پرسی استقلال کردستان اشاره کرد که این اقدام پیروزی بزرگی برای حیدرالعبادی بود.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر چه ممکن است حیدرالعبادی گزینه نخست ایران نباشد اما آن ها دارای روابط خوبی با یکدیگر هستند. وی علاوه بر روابط خوب با ایران ، همچنین به حمایت واشنگتن وابسته است. ولی به احتمال زیاد آخرین ایستگاه برای انتخاب دولت جدید عراق ؛ تهران است. اما به طور کلی حیدرالعبادی درصدد حفظ روابط گسترده با آمریکا است و خواهان این هست که عراق به عرصه مناقشه و درگیری آمریکا و ایران تبدیل نشود.

نمایش شگفت آور پیروزی جنبش صدر در انتخابات عراق با کسب ۵۴ کرسی نشانگر اشتیاق بیشتر جوانان برای دستیابی به یک هویت مستقل در عراق است. اتحاد فتح تحت حمایت ایران به رهبری هادی العامری با کسب ۴۷ کرسی و ائتلاف العبادی با ۴۲ کرسی به ترتیب جایگاه دوم و سوم انتخابات عراق شدند. حزب دموکراتیک کردستان با کسب ۲۵ کرسی درصدد است تا با بهره گیری از جایگاه ایران و ایجاد ترتیبات جدید با العبادی دوباره به ساختار سیاسی عراق بازگردد. در این راستا دولت اقلیم کردستان در یک هفته پیش از برگزاری انتخابات، کنفرانسی در مورد روابط اقتصادی با ایران برگزار کرد.

هر چه از روند سیاسی درونی عراق می گذرد مواضع مقتی صدر نسبت به ایالات متحده آمریکا و ایران مشخص تر می شود. علی ماموری تحلیلگر المانتیور در اظهاراتی بیان کرد: « گروه صدر درصددند تا با ارسال پیام جداگانه به آمریکا و ایران، استقلال خود را نشان دهند. آن ها در مواضع خود بر این تاکید می کنند که از هر گونه سیاستی که منافع عراق را تهدید می کند خودداری خواهند کرد.» وی افزود: « در طی سالهای گذشته رفتار سیاسی مقتدی صدر تغییر کرده است و لحن انتقادی وی نسبت به آمریکا کاسته شده است. وی اگر چه گهگاهی در مواضع خود از آمریکا انتقاد می کند اما وی هیچ مخالفتی با حضور آمریکا در عراق به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نداشته است. وی بر خلاف سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ با هر گونه ایجاد یک نیروی نظامی خارج از دولت برای مقاومت در برابر نیروهای آمریکا مخالفت کرده است. »

وی افزود: « صدر بر خلاف اغلب جناح های نظامی عراق که به ایران وفادار هستند هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد. صدر به نوبه خود با حضور نیروهای عراقی در خارج از کشور مخالفت کرده است. وی در انتقاد از بشار اسد خواسته تا مسیر ایجاد دموکراسی را در کشور خود هموار کند.»

اما بر خلاف تحلیل های اغراق آمیز در مورد تیرگی روابط گروه مقتی صدر با ایران در کنار پیشرفت روابط آن ها با عربستان؛ وی پس از پیروزی در انتخابات با هادی العامری رهبر اتحاد تحت حمایت ایران دیدار کرد. در این راستا الاسدی مسئول دفتر سیاسی جریان صدر در یک مصاحبه تلوزیونی با کانال المیادین گفت: « ما روابط محکم و پایداری با ایران داریم. جنبش صدر و و شرکای آن تسلیم خواسته های آمریکا نخواهد شد.»

در ادامه گزارش المانیتور بر این تاکید کرد کشدنقش ایران به عنوان حکم نهایی برای تشکیل دولت در عراق و لبنان در معرض خطر قرار گرفته است. در لبنان، نقش و فعالیت حزب الله نه تنها در نتیجه تحریم های بین المللی بلکه به دلیل خودداری اهداکنندگان بین المللی در کمک مالی به لبنان تحت نظارت بیشتری قرار خواهد گرفت. ( زیرا کمک های مالی مشروط به اصلاحات لبنان است که این تا حد زیادی به نقش و سیاست های حزب الله لبنان برمی گردد.)
یک شاخص دیگر فشارهای آمریکا علیه ایران به مسئله خرید نفت ایران توسط چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان برمی گردد که آن ها درصددند با پرداخت یوان ، اثرات تحریم های آمریکا علیه ایران را کاهش دهند. اما این اقدام یا بخشی از مذاکرات گسترده تجاری آمریکا و چین است یا یک شکاف بزرگ بالقوه برای رژیم تحریم های آمریکا باشد. اما یکی از نگرانی های دونالد ترامپ می تواند به درخوست امانوئل ماکرون در مورد « حق مالکیت مالی اروپا » برگردد. وی همچنین در دیدار با همتای خود ولادیمیر پوتین درمجمع بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ در 25 می بر حفظ میانجیگری روسیه در مناقشه اسرائیل و ایران تاکید کرد. این اقدام در واکنش به رویکرد تهاجمی آمریکا نسبت به ایران، به معنای شکل گیری نفوذ و اعتبار اتحادیه اروپا قلمداد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخ دلتون به چی خوش کردین اخه ؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      به ما چه ربطی داره؟

    • بدون نام

      ایران چکارس ک تو امور کشورشون دخالت میکنه..خیلی راست میگن بلدن وضع خودمونو درست کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم الآن تو مجامع بین المللی به صورت خیلی غیر رسمی عراق و سوریه استان های ایران حساب میشن.چرا آمریکا دخالت میکنه هیچی نمیگی.ما دخالت میکنیم مخالفت میکنی

    • رضا

      العبادی

    • یعقوب

      اخه بما چه مربوطه نخست وزیر که باشه حتما موقع انتخابات درایران مجلس ریاست جمهو ری خبرگان شو رای شهرووووووعراق دخیله پس رای مردم الکیه

    • بدون نام

      به ایران چه مربوطه ؟

    • بدون نام

      کلی پول خرجش شده باید اون باشه که ما میخواهیم

    • تبریز

      در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نکن عزیز برادر

    • بدون نام

      مقتدا ادم درستی نیست

    • بدون نام

      العاکری باید نخست وزیر شه این تنبک حیدره بعد داعش وکردا که ایران کاراشونو ردیف کرد پررو شد وواردات از ایران رو نزدیک صفر رسوند وپول ویزام گرفت وشد دوست بن سلمان

    • reza

      اخه به ما چه ربطی داره!!

    • بدون نام

      دخالت تو امور کشور دیگه کار خیلی بدیه پسرم

    • بدون نام

      خدا وکیلی اول به مردم بگید چقدر از جیب مردم توی این چند سال برای عراق هزینه کردین بعد نظر بدهیم ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج