جاباما
۷۲۷۴۶۸
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

دلایل گرایش زنان به مصرف مواد دخانی

آمارها نشان می دهد که گرایش زنان به مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان، رو به افزایش است و این زنگ خطری برای سلامت جامعه تلقی می شود.

خبرگزاری مهر: آمارها نشان می دهد که گرایش زنان به مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان، رو به افزایش است و این زنگ خطری برای سلامت جامعه تلقی می شود.

از حدود صد سال پیش یعنی زمانی که شرکت های دخانیات زنان را با تبلیغات فریبنده هدف خود قرار دادند تعداد زنان سیگاری رو به افزایش است. متاسفانه، زنان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما شاهدیم که آمار گرایش زنان و دختران کشورمان به مصرف مواد دخانی، رو به افزایش است.

شرکت های دخانی تلاش کردند تا از طریق تبلیغاتی که مدل های جذاب و مورد پسند زنان را نشان می داد پیام های تبلیغاتی خود را با تمایلات زنان و دختران جوان متناسب کنند. آنها با این پیام که «انتخاب خود را پیدا کنید» و با نشان دادن زنانی از زمینه های قومی و نژادی مختلف زنان و دختران را هدف گرفتند. این پیام نشان می داد که سیگار کشیدن با آزادی و قدرت زنان ارتباط دارد. ترفندهای دیگر این شرکت ها شامل پیشنهاد تخفیف غذا یا اجناس خانگی معمولی، هدیه دادن تقویم، دفترچه تلفن یا لباس با خرید سیگار بود.

مضرات مصرف سیگار

سیگار کشیدن موجب مشکلات تنفسی، برونشیت، بیماری قلبی، بیماری انسداد عروق، مشکلات عصبی و افسردگی می شود.

احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان دهان، ۴ برابر افراد غیرسیگاری است. این سرطان در گونه، لثه، زبان، لب، کف و دور دهان ایجاد می شود. همچنین زنانی که سیگار می کشند، مشکلاتی در رابطه با دوره قاعدگی خود (مانند درد بیشتر و بی قاعدگی) دارند.

احتمال پوکی استخوان در زنانی که سیگار می کشند بیشتر است و در نتیجه تراکم استخوان کمتر و احتمال شکستگی استخوان ها بیشتر می شود. همچنین سیگار کشیدن موجب چین و چروک صورت می شود. احتمال ابتلا به سرطان ریه پیشرفته در زنانی که سیگار می کشند، ۱۰ برابر زنان غیرسیگاری است. زنانی که سیگار می کشند به طور متوسط ۱۴.۵ سال زودتر می میرند.

مضرات مصرف قلیان

مصرف قلیان به طور قابل ملاحظه ای با سرطان های ریه، مثانه، حلق و مری ارتباط دارد. همچنین مصرف قلیان با بیماری های تنفسی، کاهش وزن هنگام تولد، بیماری های ددنان، ناهنجاری های دهانی و ناباروری همراه است. مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف قلیان تاثیر منفی بر کارکرد ریه دارد و به اندازه سیگار کشیدن می تواند مضر باشد. علاوه بر اینها، استفاده از دهانه مشترک موجب گسترش بیماری های واگیر می شود.

استنشاق دود غیر مستقیم دخانیات

با توجه به اینکه سیگار کشیدن در مردان بیشتر است، زنان و کودکان به میزان بیشتری در معرض دود غیرمستقیم قرار می گیرند و توسط آن آسیب می بینند. از تمام مرگ هایی که به دود غیر مستقیم نسبت داده می شود حدود ۴۷ درصد از آن در زنان غیرسیگاری اتفاق می افتد.

احتمال ابتلا به سرطان ریه در زنان غیرسیگاری که در معرض دود غیرمستقیم دخانیات همسران شان هستند، تقریبا ۲۸ درصد افزایش می یابد. استنشاق دود غیر مستقیم دخانیات، تاثیر منفی فوری بر سیستم قلبی و عروقی، لخته شدن خون و افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی و سکته دارد. همچنین دود غیرمستقیم دخانیات موجب بروز علائم بیماری های مزمن تنفسی مانند سرفه، بیحالی، خس خس سینه و تنگی نفس در غیرسیگاری ها می گردد. استنشاق دود غیر مستقیم دخانیات با ابتلا به عفونت سل نیز ارتباط دارد.

تعداد زنان سیگاری در جهان و ایران

در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰۰ میلیون زن در سراسر جهان سیگار مصرف می کردند. نیمی از این زنان سیگاری در کشورهای با درآمد بالا و نیمی دیگر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط بودند. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۰، در ایران ۰.۹ درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله و کمتر از یک درصد زنان ۱۵ تا ۶۴ ساله به صورت روزانه سیگار مصرف می کردند. البته این آمارها در سال های اخیر، به شکل عجیبی رو به افزایش بوده و شاهد گرایش بیشتر دختران و زنان به سمت سیگار و قلیان هستیم.

بارداری و دخانیات

مطالعات متعدد نشان داده است که سیگار کشیدن و استنشاق دود غیرمستقیم سیگار توسط زنان باردار یکی از علل مهم سقط جنین ناخواسته، تولد زودرس، مرده زایی، پارگی ناگهانی جفت از جنین، افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد و دوره بارداری کوتاه تر است. همچنین سیگار کشیدن و استنشاق دود غیر مستقیم سیگار در طول دوران بارداری خطر کندی رشد و کاهش وزن نوزاد، اختلالات تنفسی و مشکلات بینایی در دوران کودکی، سرطان خون، عقب ماندگی ذهنی، اختلال حواس و بزهکاری و خشونت در دوران جوانی و بزرگسالی را افزایش می دهد. یک چهارم همه مرگ های ناگهانی نوزادان به سیگار کشیدن مردان در دوران بارداری نسبت داده می شود. همچنین میزان مرگ و میر جنین در زنان بارداری که سیگار می کشند ۳۵ درصد بالاتر است.

علل مصرف سیگار زنان

افراد معمولا دلایلی مانند توصیه دوستان و آشنایان به مصرف سیگار، بیکاری، ناراحتی روانی، تنهایی و خستگی و دیدن نمایش سیگار کشیدن بازیگران در فیلم را برای سیگار کشید خود ذکر می کنند.

دختران جوان برای جلوگیری از افزایش وزن و نشان دادن خود به عنوان افرادی مستقل و جذاب، سیگار می کشند. همچنین بسیاری از زنان استرس را به عنوان یکی از دلایل سیگار کشیدن خود بیان می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لیلا

      همه با یه سرچ کردن توی اینترنت متوجه مضرات مصرف دخانیات و تأثیر آن بر عملکرد سیستم تنفسی و قلب و... هستند. بهتر نبود برای تکمیل این گزارش عوامل بسیار مهم و حیاتی اعم از بالا بردن سطح کیفیت تغذیه و بهداشت و درمان و فرهنگ جامعه که با همت و مدیریت درست مسعولین کشور برای جامعه ای سالم از لحاظ روحی و روانی به وجود می آید اشاره کوچکی میشد. اضافه کردن روغن پالم در شیری که مورد مصرف جامعه هست از آن جمله است که مسئولان و وارد کنندگان سودجو دست به این کار می‌زنند. مثال دیگر واردات شیر خشک و آنتی بیوتیک های چینی درجه 3 که جان مردم رو تهدید می کند. فکر می‌کنم این قبیل کالاها ضرر و تهدید بیشتری نسبت به مصرف دخانیات داشته باشد که اصلاً اشاره نشده و روز به روز بیشترم میشه. لطفا سانسور نکنید. منم مثل شما جهت آگاهی جامعه نظر دادم.

    • همدان پیام

      خوب میدونند را چی سیگار و قلیان میکشند
      بزار بکشند تا نفس اخر اخرش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج