۷۲۷۸۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

چین تحرکات دریای جنوبی را بر نمی‌تابد

ارتش چین به آمریکا، فرانسه و انگلیس که درصدد اعزام ناوهایشان به دریای جنوبی هستند هشدار داد که «چنین تحرکاتی را بر نمی تابد».

خبرگزاری ایرنا: ارتش چین به آمریکا، فرانسه و انگلیس که درصدد اعزام ناوهایشان به دریای جنوبی هستند هشدار داد که «چنین تحرکاتی را بر نمی تابد».

این اولین واکنش رسمی چین پس از آن است که انگلیس و فرانسه اعلام کردند ناوهای جنگی خود را بزودی به دریای جنوبی، اصلی ترین کانون نزاع آمریکا و چین اعزام می کنند.

اعلام اعزام ناوهای فرانسه و انگلیس به دریای جنوبی، از سوی وزیران دفاع این دو کشور در حاشیه اجلاس امنیتی سنگاپور، نشان می دهد که کشورهای غربی در حال به چالش کشیدن حضور چین در این منطقه هستند.

وزارت دفاع چین و ارتش این کشور در بیانیه ای آورده اند که نیروهای مسلح این کشور بی تردید از منافع و تمامیت ارضی چین در برابر تحرکات غرب در دریای جنوبی دفاع می کنند.

چین استقرار و آرایش سامانه ها و تسلیحات و تجهیزات نظامی در دریای جنوبی را دفاعی دانسته و افزوده است که برای این کار به اجازه هیچ کشوری نیاز ندارد.

روزنامه 'گلوبال تایمز' ارگان حزب حاکم چین نوشته است که کشورهای غربی عمدتا در تلاش هستند تا حقوق مشروع چین را در دریای جنوبی به چالش بکشند و این خطر برخورد مسلحانه میان طرفین را افزایش داده است.

ارزش تبادلات تجاری و کشتیرانی این منطقه که یکی از بزرگترین پهنه های دریایی دنیا به حساب می آید و در مرکزیت اقیانوس آرام قرار دارد به ۵ هزار میلیارد دلار در سال می رسد و چین مدعی مالکیت بر بیش از ۹۰ درصد از آن است.

این اتفاق می تواند وضعیت دریای جنوبی را متحول کند بخصوص آنکه فرانسه و انگلیس به عنوان دو عضو دایمی شورای امنیت در حال اتحاد نظامی با آمریکا در این منطقه هستند.

'فلورنس پارلی' وزیر دفاع فرانسه گفته است که یک گروه از کشتی ها و ناوهای نیروی دریایی این کشور به همراه کشتی ها و بالگردهای انگلیس یک هفته دیگر در سنگاپور پهلو می گیرند و از آنجا راهی منطقه ای مشخص در دریای جنوبی می شوند.

او مستقیما به نام چین اشاره نکرد اما گفت که ناوها و کشتی های این دو کشور ممکن است از برخی آبهای سرزمینی عبور کنند و کشتیرانی آزاد را مورد حراست قرار دهند.

وی گفت که ما درگیر منازعات دریای جنوبی نمی شویم و قصدی برای این کار نداریم اما به دنبال تمرینات دریایی مقرر با دوستان خود هستیم که بخشی از نظم منطقه ای محسوب می شود.

با این وصف او تاکید کرد که بخشی از تمرینات در واقع فرانسه را در جایگاه یک معترض به اشغال جزایر دریای جنوبی قرار می دهد و این کشور را بنوعی ضامن کشتیرانی آزاد نشان می دهد.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در همین همایش به پکن هشدار داد که اگر همچنان در مسیر نظامی کردن این منطقه و پیاده کردن تجهیزات و نیروهایش در جزایر آن ادامه دهد باید تبعات و عواقب آن را نیز بپذیرد و آمریکا اجازه برتری جویی به چین در دریای جنوبی نخواهد داد.

آمریکا بخصوص در حال فشار بر متحدان بین المللی خود است تا بسرعت نیروهایشان را به دریای جنوبی اعزام کرده و در اطراف برخی از جزایر مورد منازعه چون مجمع الجزایر اسپراتلی رزمایش مشترک برگزار کنند.

ژنرال 'خه لی' معاون آکادمی علوم نظامی چین در این نشست امنیتی گفت که کشورها آزادند که کشتیرانی در منطقه داشته باشند اما حق ندارند حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج