۷۲۸۱۶۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

می خواهیم نگاهی بیاندازیم به پنج فریم به یاد ماندنی در خاطره جمعی فوتبال‌دوستان از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه.

آی‌اسپورت: می خواهیم نگاهی بیاندازیم به پنج فریم به یاد ماندنی در خاطره جمعی فوتبال‌دوستان از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه. بی‌گمان برای همه ایرانی‌ها یک خاطره جمعی مشترک از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه وجود دارد؛ پیروزی مقابل آمریکا. اما این جام جهانی صحنه‌های خاطره‌انگیز دیگری هم داشت. با هم ۵ فریم خاطره‌انگیز این جام را مرور می‌کنیم.

بازی قرن

در مورد گل‌زنی استیلی و مهدوی کیا به آمریکا بارها و بارها در رسانه‌های مختلف ایرانی و بین‌المللی بحث شده. کسب نخستین پیروزی تیم ملی ایران در دیداری حیثیتی برابر آمریکا؛ دیدار قرن. پاس مهدوی‌کیا، سانتر زرینچه، ضربه سر استیلی پیش‌تاخته و گل. اشک‌های استیلی. شادمانی یک ملت. پاس در عمق دایی برای مهدوی‌کیا، ضربه بیرون پای مهدوی‌کیا از بالای دست کیسی کلر، توی دروازه. شادی خیابانی بعد از پیروزی شیرین.

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

جنگ غول‌ها

هلند-آرژانتین. تکرار فینال ۱۹۷۸ این بار در یک‌چهارم نهایی. آرژانتین با پاسارلای سخت‌گیر که حتی به موی بازیکن‌های تیم ملی هم «گیر» می‌داد در برابر هلند جذاب گاس هیدینک. جامی که برای نخستین بار با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. آرژانتین صدرنشین گروه بالاتر از کرواسی، ژاپن و جاماییکا و با شکست دادن انگلیس آن هم در دیداری جذاب و هیجان‌انگیز به مصاف هلند آمده. هلندی که مکزیک، بلژیک، کره جنوبی و یوگسلاوی را شکست داده و به این مرحله رسیده. گل دقیقه ۱۲ کلایورت با گل دقیقه ۱۸ لوپز پاسخ داده می‌شود. دقیقه ۸۸، پاس در عمق فرانک دی‌بوئر از میانه زمین پشت آیالا به برگ‌کمپ می‌رسد؛ کنترل توپ، توی سر توپ و جا ماندن آیالا، ضربه بیرون پای استادانه برگ‌کمپ و گل! یک گل استثنایی برای نسل طلایی هلند تا آنها را به جمع ۴ تیم برساند.

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

بوسه‌های معروف

بلان و بارتز. بوسیدن سر بارتز توسط مدافع فرانسوی و درخشش بارتز در آن مسابقه. وقتی لوران بلان در دیدار نیمه نهایی پس از درگیری با اسلاون بیلیچ کروات از بازی اخراج شد، همگان فکر می‌کردند دیگر فرانسه شانس کمتری برای قهرمان شدن دارد. هم بلان در بازی نبود و هم فرصتی نداشت تا سر بارتز خرافاتی را ببوسد. اما قبل از دیدار نهایی هنگام گرم کردن بلان وارد زمین مسابقه می‌شود، سر بارتز را می‌بوسد و به سکوها باز می‌گردد. فرانسه قهرمان جام جهانی است؛ بارتز فقط دو بار دروازه‌اش باز شده؛ بار اول مقابل دانمارک و بار دیگر مقابل کرواسی. هر دو بازی را فرانسه ۲-۱ برده. فابین حتی مقابل رونالدو، ریوالدو، به‌به‌تو، روبرتو کارلوس و دنیلسون هم دوام می‌آورد و کلین‌شیت می‌کند.

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

فینال فرانسه

میزبان در مقابل مدافع عنوان قهرمانی. فینالی رویایی و جذاب. دیداری که همه تصور می‌کردند نزدیک‌ترین فینال ادوار جام جهانی باشد، اما دو گل زیدان در نیمه اول، رونالدوی بی‌فروغ و البته دفاع مستحکم مردان امه ژاکه، تکلیف فینال را تمام کرد. گل دقایق پایانی پتی هم تیر خلاصی بود بر پیکره نیمه جان برزیل در آن شب سن‌دونی. عبور ضربه سر زیدان از بین پاهای روبرتو کارلوسی که روی تیر نزدیک ایستاده بود شاید خاطره‌انگیزترین گل فینال‌های جام جهانی باشد؛ دست‌کم برای فرانسوی‌ها.

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

پسر شکست‌خورده

حسرت رونالدو بعد از سوت پایان. حسرت کسب دومین قهرمانی پی‌درپی. او در سال ۹۴ نیمکت‌نشین روماریو و به‌به‌تو بود، اما جام را بالای سر برده بود. این بار برزیل با درخشش رونالدو لوئیز نازاریو دلیما به فینال رسیده بود، اما شب فینال وضعیت جسمانی مریخی (لقب آن زمان رونالدو) به هم می‌ریزد. اصرار شرکت نایکی برای بازی او و زاگالوی تسلیم. ۹۰ دقیقه سایه‌ای از رونالدو در چمن سن‌دونی حضور دارد. شاید اگر برخورد او با بارتز و دزایی نبود، اصلا عکسی از او و فینال ۹۸ در آرشیو وجود نداشت. اما در پایان، بعد از دریافت مدال نقره، رونالدو کفش‌هایش را با مارک مشهور «نایکی» روی گردنش آویخت؛ بالاتر از مدال. شاید طعنه‌ای بود به چرایی ناکامی او در شب فینال و کسب مدال نقره.

پنج فریم به یاد ماندنی؛ ۱۹۹۸ فرانسه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج