۷۲۸۲۳۸
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

آیت الله نوری همدانی: نهج البلاغه کتاب درسی شود

آیت الله نوری همدانی با تصریح بر عظمت نهج البلاغه بیان کرد: نهج البلاغه به کتاب درسی حوزه تبدیل شود.

خبرگزاری ایسنا: آیت الله نوری همدانی با تصریح بر عظمت نهج البلاغه بیان کرد: نهج البلاغه به کتاب درسی حوزه تبدیل شود.

آیت الله حسین نوری همدانی در ضیافت افطار دارالقرآن علامه طباطبایی که شامگاه گذشته(چهارشنبه ۱۶خرداد) با حضور علما و فضلای حوزه و حافظان قرآن برگزار شد، با بیان اینکه بعد از قرآن، کتابی به عظمت نهج البلاغه نیست، عنوان کرد: نهج البلاغه کتابی جامع است که به تمام ابعاد زندگی پرداخته است.

این مرجع تقلید ادامه داد: اوج کلمات امیرالمومنین(ع) در مسئله آفرینش و توحید است؛ برای مثال در خطبه ۲۲۸مطالبی در باب توحید می‌بینیم که در طی سال‌ها بزرگان تفسیر و توضیح‌های مختلف بر آن نوشته‌اند. این کلمات را مردم آن زمان در مساجد، جنگ‌ها و ... می خواندند که نشان می‌دهد اسلام فرهنگ مردم و جامعه را به حدی بالا برده بود که در زمانی کوتاه مردم قدرت درک و فهم این کلمات را پیدا کرده بودند.

وی افزود: در خطبه‌ای حضرت، احوال افراد دنیاگرا را به گونه‌ای کرده است و لحظات مرگ را به قدری گیرا و نافذ شرح داده که بر هر ملحدی بخوانی لرزه بر اندام او می‌افتد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به خطبه ۲۱۲ که به شرح حالات مردگان می‌پردازد، اضافه کرد: ابن ابی الحدید می‌گوید من در ۵۰ سال بیش از هزار مرتبه این خطبه را خوانده‌ام و هر بار اثری بر من گذاشته که در قبل نبوده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در چند جا در نهج البلاغه امام(ع) به علما اشاره دارد، گفت: اولین جایی که کلمه علما به کار رفته خطبه شقشقیه است؛ حضرت می‌فرماید خداوند پیمان گرفته است که علما در برابر ظلم ظالم و مظلومیت مظلوم ساکت ننشینند، این یکی از شئون و و ظایف علماست.

وی وظیفه روحانیت را در قبال مردم و جامعه بسیار سنگین دانست و خاطرنشان کرد: علما در هدایت جامعه نقش ویژه‌ای دارند، علما و روحانیت باید با مردم برخورد متواضعانه و کریمانه داشته باشند و به هدایت و مدیریت جامعه بپردازند.

آیت الله نوری همدانی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه ۱۸۴ به عبادت‌های علما اشاره دارد و در خطبه ۱۸۸ قرآن را وسیله سیرایی علما بیان می‌کند و می‌فرماید هیچ علمی جز قرآن عطش علما را آرام نمی‌کند. قرآن بهاری است که در دل و روح علما و فقها شکوفایی به وجود می آورد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: چهارمین جایی از نهج البلاغه که کلمه علما در آن بکار رفته، نامه مالک اشتر است. امیرمؤمنان در نامه به مالک اشتر می‌فرماید هرکس که می‌خواهد مملکت اسلامی را اداره کند، باید با علما مجالست داشته باشد چرا که آن‌ها ارزش‌های جامعه اسلامی را می‌دانند و در هدایت جامعه مؤثر هستند.

وی با تصریح بر اینکه عظمت نهج البلاغه بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: در کل دنیا کتابی با این جامعیت وجود ندارد؛ علما سعی کنند نهج البلاغه امروز به کتاب درسی حوزه تبدیل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خاسر

      درکنار ان کتاب باارزش ائین راهنمائی ورانندگی هم جز کتابهای درسی بشود بدنیست .چون درسال بیش از شانزده هزار نفرادم در اثرحوادث رانندگی می میرند چندین برابر انها معلول وعلاوه بر از بین رفتن سرمایه های جانی ومالی خیلی از خانواده ها براثر از دست دادن نان اور خانواده هایشان با هزاران مشکلات دیگر مواجه می شوند.پس علاور برانجام مسائل اعتقادی به نحو زندگی اجتماعی مردم با شرائط زندگی کنونی جامعه که باپیشرفت تکنولوژی همراه بوده هم توجه بشود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاسر ایشون فرمودیه که جزو کتب درسی حوزه بشد والا به نظر ارزش این کتاب رو پایین نیارید

      • بدون نام

        کتب مهمتر و کاربردی تری هم داریم.
        قانون مجازات
        قانون کار
        راهنمایی و رانندگی
        آپارتمان نشینی
        روابط موجر و مستاجر

    • بدون نام

      همه کتب همه قوانین همه بایدها و نبایدها توسط اشخاص به زندگی اجتماعی مردم اضافه شده ولی : دریغ از یک اعتراف به ناکارامدی کارهای انجام شده .

    • شهین سیفی

      حاج اقا بخدا سخته ما دانشگاه هم بدون کنکور میریم

    • بدون نام

      انشاالله که یه روزی برسه که جز درسهایی بشه که ضریبش هم بالا باشه و مهمتر از همه اینها این باشه که مردم تمام فرمایشات امیرالمومنین را که در این کتاب مهم امده در زندگی خود سر مشق خویش قرار بدهند

    • بدون نام

      حاج آقا ، به مسئولین بفرمائید ، به فرمایشاتی که در نهج البلاغه هست عمل بکنند.همین کفایت میکند.

    • بدون نام

      مگه نهج البلاغه در حوزه هم تدریس نمیشه،پس بخاطر همینه که تعدادی از روحانیون بسمت مسائل مادی گرایش پیدا کرده اند.

    • بدون نام

      خداییش کدام مسئول مملکت به سخنان نهج البلاغه عمل میکنه که حالا میخواید به بچه ها یاد بدید؟ حتی یک نفر هم به یک خطش عمل نمیکنه. حضرت علی برای بیت المال دست همخونش رو داغ کرد اما اینجا اینهمه اختلاس و دزدی اتفاق افتاد . حتی یک مسئول از اون بالا تا پائین عمل نکرد . حتی جسارت نشر انتقاد هم وجود نداره. فقط هر کس به فکر منافع خودشه. آقای نوری همدانی لطفا بد نیست خودتان را جای مردم بگذارید تا وجبات مردم رو بهتر بشناسید تا بعد به مستحبات بپردازید. ساربان نای راه رفتن نداشت و مطرب تنبور رقص مینواخت

    • بدون نام

      نهج الملاغه خیلی کتاب مفیدیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج