جاباما
۷۲۸۳۴۵
۱۶ نظر
۵۰۰۶
۱۶ نظر
۵۰۰۶
پ

ژاکه هم اشتباه کرده بود؛ از کانتونا تا وریا

جام جهانی همان‌قدر که به بهترین مربیان دنیا تعلق دارد، برای بهترین بازیکنان دنیا هم هست.

فرهنگستان فوتبال: جام جهانی همان‌قدر که به بهترین مربیان دنیا تعلق دارد، برای بهترین بازیکنان دنیا هم هست. بازیکنان، سربازان مکانیکی مربیان نیستند. هر بازیکن شایسته‌ای، هر بازیکنی که به استانداردهای بین‌المللی دست پیدا کند سزاوار است که در این جشن بزرگ فوتبال حضور پیدا کند. مگر در عمر یک فوتبالیست چند جام جهانی برگزار خواهد شد؟

چی؟ از امه ژاکه و اریک کانتونا مثال می‌آورید؟ این‌که ژاکه به دلایلی عجیب کانتونا را از جام جهانی محروم کرد و رهبری تیمش را به زیدان سپرد و قهرمان جهان شد؟ آفرین به ژاکه، اما محروم ساختن بازیکنی با کیفیات کانتونا بنا به هر دلیل تاکتیکی یک ظلم بزرگ محسوب می‌شود. یک حماقت. کانتونا سزاوار بود که جام جهانی را تجربه کند. فرانسوی‌ها در آن جام جهانی بازیکنان درجه دویی مثل دوگاری و گیوارش و کارمبو و بغوسیان را در اسکاد ۲۳ نفره خود داشت و یا نوگلانی مثل آنری و ترزگه و بازیکنان کم فایده‌ای مثل ژورکایف، اما ژاکه ترجیح داد کانتونای کبیر را اصلا دعوت نکند.(فقط کانتونا نیست. اگر از نمونه‌هایی مثل برند شوستر و اشتفان افن‌برگ گذر کنیم، همین امسال یواخیم لوو، لروی سانه را از جام جهانی محروم کرد. در بهترین سال فوتبالی این بازیکن ۲۲ ساله، او را درآخرین لحظه از تیم آلمان خط زد. دلایل؟ گفته‌اند سانه برعکس من‌سیتی در تیم ملی آلمان مفید ظاهر نشده است. یک‌سری آمار هم منتشر کرده‌اند اما بازیکنی که در لیگ جزیره ۱۱ گل زده و ۱۱ پاس گل داده حقش است که در جام جهانی حاضر باشد. بی برو برگرد. همان‌گونه که حق جک ویلشر بود که در جام جهانی حاضر باشد اگر حماقت ساوتگیت نبود.

بعید می‌دانم کسی اندازه من در دفاع از کی‌روش قلم زده باشد. و به اندازه کافی هم از زامبی‌های کم‌سواد فضای مجازی مورد دشنام و ناسزا قرار گرفته‌ام. آری من طرفدار کی‌روش هستم. من یک پرسپولیسی‌ام. اما این‌ها دلیل نمی‌شود که از خط زدن وریا غفوری سرسام نگیرم. تمام ملاک‌ها، حرف‌ها و مصاحبه‌ها و بازی‌ها را مرور می‌کنم بازهم به این نتیجه می‌رسم که حق وریا بود که در بهترین سال فوتبال عمرش، در سن سی‌سالگی، جام جهانی را تجربه کند. در حق او یک بی‌عدالتی آشکار انجام شده است. این شاید تنها شانس او برای تجربه یک جام جهانی بود که از او دریغ شد. بازیکنی که در جام ملت‌های آسیا توسط خود کی‌روش از خط هافبک نفت کشف شده بود و به دفاع راست تیم ملی رسیده بود. ببینید چیزهایی مثل الزامات تاکتیکی و شرایط و هارمونی تیم و ملاک‌های این‌چنینی را قبول دارم اما با در نظر گرفتن همه آنها بازهم جای وریا در ترکیب اصلی تیم ملی است. او بهترین دفاع راست ایران بود و باید به روسیه می‌رفت. تاکتیک و استراتژی کی‌روش در شیوه بازی تیم ملی را درک و ستایش می‌کنم اما تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها تابعی از فوتبالیست‌های ممتاز هستند. اگر این فرمول را برعکس کنیم آنگاه بازیکن شایسته‌ای مثل وریا از تیم ملی خط می‌خورد و پسر نجیب اما متوسطی مثل ربیع‌خواه به ترکیب پرسپولیس می‌رسد! تاکتیک مقوله جذابی است، اما سحر و جادو نیست. بهترین نسخه‌های تاکتیکی تاریخ فوتبال به اندازه موفقیت‌هایشان، شکست‌های گفته و ناگفته داشته‌اند. آدم‌ها را، بازیکنان شایسته را قربانی موهومات تاکتیکی نکنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ....... چرا از علی کریمی بزرگ چیزی نگفتی که توسط کی روش از جام جهانی قبلی بی دلیل محروم شد؟...یا از جلال حسینی چرا نمیگی اگه ریگی تو کفشت نیست؟؟؟

    • زهرانیک اقبال

      کی روش فقط دنبال 1 امتیاز از جام جهانی

    • بدون نام

      عالی بود

    • بدون نام

      سلام یک پیشنهاد، بعد از جام جهانی یک مسابقه تدارکاتی بین تیم ملی کی روش و تیم جا مانده های تیم ملی برگزار بشه به مربیگری برانکو و قلعه نویی، اینجوری عیار مربیان و بازیکنان بهتر مشخص میشه و حرف و حدیثی هم باقی نمی مونه.

    • بدون نام

      .....خوبه خودتو میگی فرانسه واسه اولین بار با ی تیم یکدست قهرمان جهان شد؟سوما وقتی کی روش علی کریمی را از آخرین جام جهانی اش محروم کرد چرا قلم کٹیفت را پنهان کردی؟حالا چرا از سید جلال نام نمیبری؟یعنی نمیدونی سید در اوج پختگی و آمادگی قرار داشت؟تف تو شرف نداشته ...

    • عادل

      عین حقیقته.. در حق وریا ظلم شد.. بهتر از وریا در سمت راست ایران کیه...اگه بود خیلی بهتر از دیگران بدرد تیم ملی میخورد

    • ایرانِ زخمی

      مرسی جناب صدر عزیز
      همیشه طرفدار قلم متعادل و پر مغز شما بوده و هستم.

    • محسن

      ظلم بزرگی به تیم ملی ووریاشد...انشاءالله تیم ملی ووریابه حقشون برسند...

    • بدون نام

      موافقم ولی جای خیلی ها خالیه مثلا آقای گل لیگمون یا آقای پاس گل.واقعا حق اینها هم هست.مدافعی هم که توی تیم منتخب مقدماتی جام جهانی قرار گرفت هم خالیه.ولی خب با این همه مجبوریم بدون اینها ادامه بدیم و آرزوی موفقیت برای تیم ملیمون داشته باشیم.

    • رامین

      تحلیل فوق بسیارعالی ومستدل بود.

    • رضا

      برو بابا آقای نویسنده تو کجات پرسپولیسی هستی تو کیسه کشی بیش نیستی این همه دفاع از وریا میکنی درضمن اینم از سوزشته که گیر دادی به محسن ربیع خواه

    • بدون نام

      خوبه خودت را لو دادی که چرا اینهمه جبهه میگیری در قبال استقلال.ببن داداش دنیا به همین دنیا ختم نمیشه ها..یاعلی

    • بدون نام

      مدیر چی شد پیام میدم پخشت تعطیل میشه یهووو

    • بدون نام

      آخی چ قشنگ گه توتاکتیک ودانش وهمش اگررامین روبه ووریاترجیح داده بدضربهی میخره ایشالا

    • کیارش

      گل گفتی واقعا یه حق خوری آشکار و فراموش نشدنی .با این که پرسپولیسی هستی ولی خوشم اومد که واقعیت رو گفتی

    • Hiissss

      حالا بگن سید جلال بهترین بود و نرفت یه چیزی چون روزبه بدرد نمیخوره اما با وجود رضائیان کبیر ولویا به چ درد میخورد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج