۷۲۸۵۲۶
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

۶ توصیه موسویان به «اون» درباره ترامپ

یادداشت سیدحسین موسویان با عنوان «شش توصیه به رهبرکره شمالی در مورد معامله هسته‌‌‌ای با ترامپ» در ادامه می خوانید.

خبرگزاری ایلنا: متن یادداشت سیدحسین موسویان با عنوان «شش توصیه به رهبرکره شمالی در مورد معامله هسته‌‌‌ای با ترامپ» به شرح زیر است:

رئیس‌‌‌‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی قرار است ۱۲ ژوئن دیدار داشته باشند. کره شمالی در مقطع حساسی قرار گرفته است. بعد از ساخت بمب هسته‌‌‌‌ای و موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌‌ای، آمریکا در موقعیت انتخاب «جنگ یا دیپلماسی» با کره شمالی قرار گرفت. ترامپ با خروج از برجام، چاره‌‌‌‌‌ای جز انتخاب راه دیپلماسی با کره شمالی نداشت چون او نمی‌توانست با خروج از برجام و جنگ با کره شمالی، همزمان دو بحران بین‌‌‌المللی را ایجاد و اداره کند.

کره شمالی با قدرت چانه‌‌‌‌زنی بالایی وارد مذاکرات می‌شود چون بمب هسته‌‌‌ای همراه با موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌‌ای دارد. آمریکا در این مذاکرات دست پایین را دارد چون کره شمالی توانسته تحریم‌های اقتصادی را چند دهه تحمل کند. تهدیدات نظامی ترامپ چیزی جز یک بلوف نیست چون می‌دانند جنگ با کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌‌‌ای، عواقب وحشتناکی برای آمریکا خواهد داشت.

منافع اصلی کره شمالی در مذاکرات هسته‌‌‌ای این است که مشروعیتش به رسمیت شناخته شده، تضمین‌های امنیتی‌‌‌‌اش تامین شده و ساختار تحریم‌های بین‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌ای علیه کشورش فروپاشد. به دست آوردن این خواسته‌‌‌ها مستلزم شناخت از سیاست خارجی آمریکا و سوابق مذاکرات این کشور با دیگران است.

به عنوان سخنگوی پیشین هسته‌‌‌ای ایران، فردی که این مذاکرات را از ابتدا رصد کرده و کتاب بحران هسته‌‌‌ای ایران را تالیف کرده، آرزو دارم که مذاکرات کره شمالی با آمریکا موفق و پایدار باشد.

لذا ذیلا شش توصیه به رهبر کره شمالی دارم.

اول: توافق هسته‌‌‌‌ای ایران ملاک خوبی است. اساس این توافق بر مبنای اطمینان از عدم ساخت بمب هسته‌‌‌ای است که شامل بالاترین استانداردهای جهانی شفافیت و راستی‌‌‌آزمایی است که تاکنون یک عضو معاهده ان‌‌‌پی‌‌‌‌تی پذیرفته است. با این وجود بخشی از حاکمیت آمریکا هم در حزب جمهوریخواه و هم حزب دموکرات با آن مقابله کرد لذا پیونگ یانگ باید مراقب باشد توافق هسته‌‌‌ای‌‌‌اش قربانی دعواهای سیاسی داخلی آمریکا نشود.

دوم: برجام یک توافق بین‌‌‌المللی است که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی را دارد و ایران هم به تمام تعهداتش عمل کرده است. کره شمالی در یک توافق دوجانبه با آمریکا هیچ گاه نخواهد توانست از چنین ضمانت‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی محکمی برخوردار باشد. با این وجود ترامپ برجام را پاره کرد چون میراث اوباما بود. لذا پیونگ یانگ باید اطمینان‌‌‌‌های لازم راکسب کند تا توافقش با آمریکا، توسط رئیس‌‌‌جمهور بعدی آمریکا به عنوان میراث ترامپ، پاره نشود.

سوم: برجام نشان داد که منطق سیستم حکومتی آمریکا این است: «یا با ما یا بر ما». اگر با آمریکا باشی می‌توانی مثل اسراییل بمب هسته‌ای داشته باشی و مثل عربستان دموکراسی و حقوق‌‌‌‌بشر صفر داشته باشی اما اگر مثل ایران بخواهی مستقل باشی، آمریکا به دنبال تغییر رژیم آن خواهد بود. کره شمالی هم مثل ایران، از نظر آمریکا جزو محور شرارت تلقی می‌شود. در حقیقت ترامپ با نابود کردن برجام، دنبال تغییر رژیم در ایران است. بنابراین پیونگ یانگ در مذاکرات باید اطمینان حاصل کند که آمریکا به استراتژی تغییر رژیم در کره شمالی خاتمه خواهد داد.

چهارم: در مذاکره با آمریکا، ابزار چانه‌‌‌زنی کره شمالی چیزی به جز بمب هسته‌‌‌ای نیست لذا هرگاه این ابزار را زودهنگام از دست بدهد، آمریکا به باقیمانده تعهداتش عمل نخواهد کرد. بنابراین پیونگ یانگ باید یک معامه فاز به فاز را دنبال کند که هر دو طرف گام‌‌‌های متناسب و برابر برداشته وقدم به قدم عملی کنند.

پنجم: مهمترین خواسته آمریکا متوقف کردن موشک‌‌‌‌های با قابلیت کلاهک هسته‌‌‌ای با برد بالایی است که بتواند به خاک آمریکا برسد. بقیه موارد برای آمریکا اولویت دوم را خواهد داشت. کره شمالی در گام اول می‌تواند در مقابل تعلیق کردن توسعه بمب هسته‌‌‌ای و توسعه برد موشک‌‌‌ها، همه تضمین‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بگیرد. به موازات عملی شدن این تضمین‌‌‌ها توسط آمریکا، کره شمالی هم ذخائر بمب هسته‌‌‌ای خود را کاهش بدهد.

ششم: پیونگ یانگ باید درک کند که سیستم سیاسی داخلی آمریکا دچار اختلاف شدید است. دولت آمریکا برجام را امضا کرد اما کنگره آمریکا زیر بار آن نرفت. در طول مذاکرات هم جان کری می‌گفت که دولت اختیاری در مورد کنگره ندارد. لذا توافق هسته‌‌‌ای کره شمالی با آمریکا امن‌‌‌تر خواهد بود اگر کنگره آمریکا در کنار دولت آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل، آن را تصویب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما اگر توصیه کن خوبی هستیم چرا سر خودمان بی کلاه ماند......یا دایه مهربان تر از مادر شده ایم

    • بدون نام

      روسیه دلسوز هیچ کشوری نیست فقط منافع خودشان را در نظر میگیرند ودیگر هیچ

    • بدون نام

      تفسیر نادرستی است اگه کره شمالی اینقد قدرتمنده چرا وارد مذاکره شده و صنعت هسته ای خودشو نابود کرده ,هنوز که مذاکره ای انجام نشده و شروطی مشخص نکردن.

    • ح

      کل اگر طبیب بودی سر خود گل می گرفتی

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      عموموسویان پس چرا به دولت خودمون توصیه نکردی اگرچیزی سرت میشه درباره هسته ای برجام حالا دلت سوخته برای این فیل بزرگ اون لون شامپو

    • بدون نام

      میخواستین این توصیه ها را در ابتدای مذاکرات ایران و ۵به اضافه یک ارائه بدیین که حالا کلاه به این گشادی سرتان نرود .از اول یاد گرفتید فقط حرف بزنید در تمام امور مملکت داریتان فقط حرافی میکنید اصلا عاقبت اندیشی در کارتان نیست سرتان که به سنگ خورد عاقل میشوید دیگه چیزی از ایران آباد نذاشتین وروز به روز عقب گرد تا برسیم به بورکینافاسو

    • علیرضا

      توصیه هاتون خوبه ولی کو گوش شنوا

    • بدون نام

      خخخخ ! تو اگه خیلی راست میگی خودتو نصیحت کن که به این روز نیوفتی

    • چهار شنبه

      دیگر ملالی نیست، جزء دوری شما.

    • بدون نام

      تاالان کجا بودی خوشتیپ؟؟؟
      حقتو خوردن تورو بایدبه جای ظریف میزاشتن!!!!!!

    • آشنا

      شما اگر بیل زن بودید باغ خودتان را بیل میزدید

    • بدون نام

      چرااین به دیپلماتهای خودمون نگفتی

    • دزفول

      گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.

    • محسن۱۱۴۹

      جالبه برام.اینقد خوب لالایی بلدن چرا خودشون خوابشون نمیبره.همیشه در هر موردی تو کشور ما برا سایر کشورها خوب کارشناسی میکنن ولی تو مشکلات خودشون موندن.برجام خوب نشان داد که دولتمردان ما خیلی راحت گول میخورند.چرا در برجام معامله ی پایا پا انجام نشد و همش ایران داوطلبانه اقدام به تعلیق غنی سازی و خروج قلب راکتورها کرد.عاقبتشم این شد که آمریکا برجام رو پاره کرد،کشورهای اروپایی هم فقط ظاهرا با برجام همراه هستند چون هیچ کدام از منافع اصلی برجام را به ایران ندادن و شرکتهای مختلف اروپایی یکی پس از دیگری در حال خروج از ایران هستند و اروپاییها فقط منتظرند که ایران از برجام خارج بشه و خیلی راحت و با مقصر دانستن ایران به خروج از برجام خودشان هم از برجام خارج بشند و ایران بماند و چندین سال پسرفت و کلاه گشاد آمریکاواروپاییهابر سر دولت،مردم و اقتصاد ایران وسلام.

    • بدون نام

      توصیه هفتمم من میگم تا تکمیل بشه هیچگاه وبه هیچ عنوان با امریکا مذاکره نکن که همه چیزت از دست خواهد رفت همه چیز

    • بدون نام

      توصیه های خوب و بجایی بود ایکاش واسه کشور خودمون خرج کنید منظورم با همه ی کارشناساست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج