جاباما
۷۲۸۵۴۰
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

نرخ بهره بانکی در ترکیه باز هم افزایش یافت

در حالی که تنها هجده روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه باقی مانده است، بانک مرکزی این کشور بار دیگر در روز پنج‌شنبه نرخ بهره را افزایش داد و به رقم ۱۷.۷۵ درصد رساند.

یوورنیوز: در حالی که تنها هجده روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه باقی مانده است، بانک مرکزی این کشور بار دیگر در روز پنج‌شنبه نرخ بهره را افزایش داد و به رقم ۱۷.۷۵ درصد رساند.

افزایش ۴.۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی (در مقایسه با نرخ بهره در اواخر ماه مه) در حالی انجام می‌شود که نگرانی‌ها دربارۀ افزایش نفوذ رجب طیب اردوغان بر سیاستهای پولی در آستانه انتخابات ۲۴ ژوئن و تردید در توانایی بانک مرکزی برای مهار تورم دو رقمی در این کشور، باعث کاهش ۱۶ درصدی ارزش لیر، پول واحد ترکیه در سال جاری میلادی شده است.

برخی از کارشناسان، افزایش دوبارۀ نرخ بهره را گامی مثبت در راستای استقلال بانک مرکزی ترکیه از سیاستهای رئیس جمهوری این کشور توصیف کرده‌اند که به بانک مرکزی بویژه برای دوران پس از انتخابات، اعتبار قابل توجهی می‌دهد.

افزایش نرخ بهره بانکی، تصمیمی بر خلاف سیاستهای آقای اردوغان است؛ رئیس جمهوری ترکیه خود را «دشمن نرخ بهره» می‌خواند و معتقد است این کار منجر به افزایش تورم در کشور خواهد شد.

این در حالی است که از نظر کارشناسان، افزایش نرخ بهره بانکی نشانه‌ای قوی از تعهد بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم است.

رجب طیب اردوغان سعی بر افزایش فشارها بر بانک مرکزی قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور دارد و به دنبال آن است که با کاهش هزینه‌های دریافت وام، اعتبارات بانکی بیشتری را به فعالیتهای ساخت وساز اختصاص بدهد.

کاهش ارزش لیر نگرانی بسیاری از سرمایه گذاران را نیز در این کشور به همراه داشته است؛ آنها نگران افزایش دخالتهای اردوغان در سیاستهای پولی پس از برگزاری انتخابات و آغاز دور جدید زمامداری هستند.

بنا بر داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه نرخ تورم در ترکیه در ماه مه به ۱۲.۱۵ درصد رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یوناس حقی

      ای بابا , کاهش ۱۶ درصدی ارزش لیر باعث.نگرانی !!
      این حرفا چیه , شما تشریف بیار ایران ظرف یکسال گذشته ارزش ریال ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده به کک هیچکدوم از مسئولین نیست ! بعد شما سوسول بازی در میارید واسه ۱۶ درصد اضحار نگرانی میکنید ,
      اینجا رئیس جمهور محترم میگه نگران نباشید همه چی تحت کنترل و هیچ کس نگران نمیشه ,
      فرق ما با شما همینه که ما به رئیس جمهورمون اعتماد و اعتقاد داریم چون لباس پیامبر داره , اما رئیس جمهور شما نداره ضمنا کروات هم میزنه !
      واه , واه , واه

    • بدون نام

      کشوردوست وبرادرترکیه رادریابید شمابااسنهمه دانش وتجربه که درهمه امورمخصوصابانکداری (اسلامی )داریدحیف است بدادشان نرسید هههههه

    • دبیریان

      خوبه والا هرچیقدرم افزایش بده به بانکایه اسلامی ما نمیرسه

    • بدون نام

      یکم ازبانکهای ایرانی یادبگیرید..

    • حمید وفا

      بیان ایران اینجا گلستانه چرا سود بانکی بیخودی بدین بیاین اینجا دوستان بهتون بانکداری نزول مدار اسلامی ایرانی رو بهتون نشون بدن !!!

    • حمید وفا

      بیان ایران اینجا گلستانه چرا سود بانکی بیخودی بدین بیاین اینجا دوستان بهتون بانکداری نزول مدار اسلامی ایرانی رو بهتون نشون بدن !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج