۷۲۸۵۴۲
۳۴ نظر
۵۰۰۶
۳۴ نظر
۵۰۰۶
پ

۱۰ شرکت بزرگی که از ایران رفتند

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اغلب شرکت‌های بزرگ خارجی از بازار ایران خارج شدند.

فرارو : به نقل از فوربز، تقریبا یک ماه پیش زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بازگشت تحریم‌های کشورش را علیه ایران اعلام کرد، شک‌وتردید‌های زیادی درباره اینکه چه تعداد شرکت خارجی دادوستد با ایران را متوقف خواهند کرد، وجود داشت.

لحظاتی بعد از اعلامیه ترامپ، رهبران اروپایی علیه اقدامات یکجانبه آمریکا موضع گرفتند و شرکت‌های اروپایی را به ادامه تجارت با ایران، تا زمانی که این کشور به مفاد برجام پایبند باشد، تشویق کردند. هند، واردکننده بزرگ نفت ایران، اعلام کرد که فقط از تحریم‌های سازمان ملل تبعیت خواهد کرد و نه تحریم‌های یکجانبه هر کشوری.

علیرغم حمایت‌های رهبران اروپایی و آسیایی از ایران، به نظر می‌رسد که وزن اقتصادی آمریکا بزرگ‌تر از آن است که نادیده گرفته شود. کسب‌وکار‌های گوناگون، از شرکت‌های بیمه و خودروسازی گرفته تا شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی، همگی اعلام می‌کنند که تجارت با ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف خواهند کرد.

در زیر لیستی از برخی از شرکت‌های بزرگ که از ایران خارج شده یا در حال خروج هستند آمده است:

۱- توتال: این شرکت نفتی فرانسوی، اعلام کرد که اگر نتواند از آمریکا معافیت تحریمی بگیرد، از توافق یک میلیارد دلاری مشترک با شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی و ایران خارج خواهد شد. توتال قرار بود میدان یازدهم گازی پارس جنوبی را توسعه دهد. این شرکت اولین شرکت بین المللی بود که پس از رفع تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶، با ایران توافقی امضا کرد. توتال در میدان گازی مزبور، سهم ۳۰ درصدی داشت. سهمی که ایران اکنون قصد دارد آن را به سی‌ان‌پی‌سی بدهد.

۲- مرسک: این شرکت کشتیرانی اعلام کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا دیگر نفت ایران را حمل نخواهد کرد. در بیانیه‌ای که مدیر عامل این شرکت صادر کرده، آشکارا ذکر شده که مرسک تجارت با آمریکا را بر تجارت با ایران ترجیح می‌دهد. البته مدیرعامل مرسک اعلام نکرده که این شرکت دقیقا چه زمانی عملیاتش در ایران را متوقف خواهد کرد.

۳- پژو، این شرکت خودروسازی اعلام کرده قصد دارد از ایران خارج شود مگر آنکه معافیت تحریمی بدست آورد. پژو برنامه‌هایی برای کم کردن فعالیتش در ایران تا ششم آگست آینده ایجاد کرده است. در سال گذشته، پژو ۴۴۵ هزار خودرو در ایران فروخت. این شرکت علاوه بر فروش خودرو در ایران، با شرکت ایران خودرو توافقی برای تولید خودروی پژو در ایران امضا کرده بود.

۴- جنرال الکتریک و شرکت تابع آن، بیکر هیوز، از سال ۲۰۱۶ از قرارداد‌ها با ایران جمعا ۲۵ میلیون دلار درآمد داشت. جنرال الکتریک با شرکت مپنا و نیز برای تامین لوله، شیر و تجهیزات نفت و گاز با شرکت‌های ایرانی قرارداد‌هایی داشته است. جنرال الکتریک و بیکر هیوز طبق قانون آمریکا، عملیات در ایران را متوقف خواهند کرد.

۵- بنا به گفته روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال، شرکت فناروی هانی‌ول، از سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۱۰ میلیون دلار از ایران در آمده داشته است. هانی‌ول اخیرا اعلام کرد که از ایران خارج خواهد شد. همین اواخر، یک شرکت تابع هانی‌ول، قراردادی برای نظارت و کنترل فناوری در شرکت پتروشیمی تبریز امضا کرده بود.

۶- بوئینگ که قرارداد بزرگی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش هواپیما به ایران‌ایر و آسمان‌ایر داشته است، اخیرا اعلام کرده که با توجه به تحریم‌های آمریکا، هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد فروخت.

۷- لوک‌اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه است که در اواخر ماه می‌ اعلام کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا، دیگر دنبال هیچ سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت‌های نفتی ایران نخواهد بود.

۸- ریلاینس، یک شرکت هندی است که بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاه جهان را در اختیار دارد. این شرکت در ۳۰ ماه می، اعلام کرد که دیگر از ایران نفت خام وارد نخواهد کرد. از آنجا که قرارداد‌های واردات نفت خام یک ماه زودتر امضا می‌شود، ریلاینس اعلام کر از اکتبر یا نوامبر آینده واردات نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد.

۹- شرکت داور کورپوریشن، که لوله و دیگر محصولات مورد نیاز صنعت نفت را تولید می‌کند، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با ایران قراردادی امضا کرد. اما اکنون به دلیل تحریم‌ها، این شرکت در نظر دارد تا همه تجارتش درایران را پایان دهد.

۱۰- شرکت زیمنس که محصولات گوناگون بهداشتی، صنعتی، انرژی و اتومبیل تولید می‌کند، اعلام کرد که دیگر سفارش‌های جدید از ایران نخواهد پذیرفت و تجارتش در این کشور را کمتر خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ظاهرا از متن نگارش مشخصه که بعضیها در داخل از رفتن این شرکتهای مثلا بزرگ خوشحال شدند چون باز کاسبی تحریم راه می افتد

    • بدون نام

      مبارکه

    • علیرضا

      این روزها هر اخباری که آرامش مردم را بهم ميزند سریع از رسانه ها پخش میگردد

    • داغ کرمانشاه

      علی برکت الله
      بچرخ تا بچرخیم

    • بدون نام

      خداییش دمش گرم .....حتی میتونه اکسیژن که ما تنفس میکنیم و تحریم کنه

    • بدون نام

      قابل توجه ظریف دروغگو که میگه خب تحریم کنه کی که اجراکنه

    • a

      اونایکه میگن برجام بدبود کارشکنی کردن تااین قراردادازبین بره واقعآکر و کور وبیسواد بودن که این قرارداد ها رابعدبرجام نمیدیدن ....

      پاسخ ها

      • محمد

        این برجام سراسر ضرر بود که پول های بلوکه شده ی ایران رو برنگردوند و تحریم ها رو هم برنداشت که البته این از حماقت تیم مذاکره کننده بود که یه زبون انگلیسی بلد نبودن و متن برجام رو نفهمیدن و فرق بین تعلیق و برداشتن تحریم ها رو نمیدونستن و عرضه نداشتن شایدم خودشونو میزدن به بیعرضگی و کاری نمیکردن که از جای دیگه براشون صرف داشته باشه. اما اینی که شما میگید یعنی قرارداد با این شرکتا باید بگم این قرارداد ها زمان احمدی نژاد هم انجام میشد و بغیر از شرکتای پوشاک و خوراکی حتی باشرکتای نفتی اروپایی هم اونموقع تعامل و ارتباط وجود داشت پس این رئیس جمهورتون کار شاخ و بزرگی نکرده فقط سعی کرده کشورو همینطور نگه داره که بدتر نشه که توی این سعی کردنش هم ناموفق بوده و اگه الان همین ارتباط ها و قرارداد های کم و محدود هم نیست نتیجه کارای این شخص به ظاهر رئیس جمهور و وزیرهاشه که توی ارتباطات بین المللی گند زدن و کشورای دیگه رو نسبت به ایران بی اعتماد کردن و در واقع هدف آمریکا و اسرائیل رو توی ایران پیاده کردن و ماموریتشونو انجام دادن که البته رهبر و مردم نمیزارن اینا بیشتر از این توی کشور برینن و مردم روبدبخت کنن. اقتصاد کشور و جیب مردم هم اگه واردات نباشه بهتر میشه چون وابستگی کشور به دلار و ارز کم میشه و تولید داخل بیشتر میشه اما چیزایی که مشابه داخلی نداره هم وارد میشه ولی بصورت قاچاق یا از مناطق آزاد وارد میشه که البته از قیمت واقعیش بیشتر در میاد پس مشکلی پیش نمیاد اگه این قرارداد ها نباشن و تازه کشور ما هنوزم میتونه با کشور هایی مثل ژاپن و کره و چین و هند و کشورای دیگه ی آسیایی ارتباط و تجارت چه بصورت نفتی چه بصورت کالایی داشته باشه و خیلی وقته داره البته به شرطی که دولت خرابمون این ارتباط های کم هم خراب نکنه.

      • محمد

        کر و کور و بیسواد شمایید که از کارایی که احمدی نژاد کرد انتقاد میکنید و به کار نکرده ی روحانی افتخار میکنید. شما برده های ذهنی که حرفای اپوزیسیون نماها و سلبریتی های هنرمند نماتونو تکرار میکنید و هیچوقت خودتون فکر نمیکنید بهتره راجع به چیزی نظر ندید فقط به رایی که دادید افتخار کنید که مردم این کشور رو بدبخت تر کرد و آغازاده های وزیر های بی مصرف و اصلاح طلب هاتونو پولدار تر کرد.

    • بدون نام

      جز بوئینگ و پژو و زیمنس بقیه مربوط به نفت بودن. چقدر رهبر گفت اقتصادو به نفت وابسته نکنین و تولیدات داخلی رو بالا ببرید. بیا اینم نتیجش

      پاسخ ها

      • IRAN

        بله ایشون همیشه میگه و فقط میگه

    • مصطفی

      آفرین گل بود به سبزه نیز آراسته شد، دیگه از این بدتر نمیشد، صابون جهت دولت تدبیر و امید

    • عشقی

      ما مردم بدبخت بیچاره فقیر تر و عقب مانده تر میشیم.
      جهان مخصوصا کشورهای همسایه ببین با چه سرعتی در حال رشد هستند. حتی همین سوریه و عراق چند سال دیگه از ما جلو میزنند.
      ایکاش هرچه زودتر ماهم جام زهر را با قلبی مطمن نوش جان کنیم.

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      پس دیگه چی منده همشان فراری شدن ازترس این دیوانه ترامپ واقعآ به این میگن ترس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیوانه نه سیاستمدار تاجر
        و مغز اقتصادی

      • بدون نام

        دیوانه نه سیاستمدار تاجر
        و مغز اقتصادی

    • ساناز مصلحی

      حالا با این اتفاقا مگه فشارش به مسئولین میاد؟؟؟ فقط به مردم بیچاره فشار میاد. حالا باز برین بگین مرگ بر امریکا

      پاسخ ها

      • محمد

        من با کلیت حرفت موافقم ولی این مرگ بر آمریکاش چه ربطی به این مطلب داشت؟ اتفاقا مردم ما باید الان بیشتر از همیشه بگن مرگ بر آمریکا و بیشتر از اون بگن مرگ بر روحانی و اصلاحات که مملکتو به گند کشید..........

    • مهدی رجبیان

      برن از ایران به درک ..!!

      خودمون شرکت می زنیم .با توکل ب خدا.

      پاسخ ها

      • محمد

        الحمدلله که هنوز تفکر انقلابی و عاقلانه و با پشتکار مثل شما وجود داره حمایت از تولید ملی یعنی همین شاید بهتر بود یکی دو سال یا بیشتر واردات تعطیل بشه مثل ژاپن که مردم بفهمن تولید ملی یعنی چی و شرکت های داخلی که توسط آغازاده ها و وزیرایی که جنس وارد میکنن بهشون ظلم شده هم یکم جون بگیرن

    • بدون نام

      این رفتن سرمایه وتکنولوژی تقدیم به دلواپسان خط شکن بالاخره پیروز شدن در تنهایی ملت لحظات هولناکی سپری میشود.

    • بدون نام

      بفرمایید . اینم از روسیه که مسئولین ما افتادن دنبالش . خائنترین کشور به کشور ما در طول تاریخ روس بوده . ولی کو گوش شنوا ؟؟؟؟

    • چهار شنبه

      تشریف داشته بیدید.

    • محمد

      امسال سال زجره،قابل توجه روحانی دوستان

    • سرباز ۴۰۲سومار

      اگر دولتمردان کشورمان همان روز های اول تصویب برجام با قرار دادهای سنگین برای شرکت های خارجی آنها را وادار به سرمایه گذاری سنگین و تولید انواع و اقسام محصولات در داخل کشور مان میکردند ودر قرارداد با شرکت های خارجی بندی رو مینوشتند که در صورت خروج از ایران تمام سرمایه گذاریشان به نفع ایران ضبط خواهد شد و شرکت مذکور حق برگشت به بازار ایران را نداشته باشند. آلان شرکت های خارجی گله گله از ایران خارج نمیشدند و اینطور دست مان را تو حنا نمیگذاشتند.

    • خاسر

      امریکا ایران را فقط بخاطر دخالت ایران در دیگرکشورها وهمچنین بخاطر داشتن حکومت مذهبی تحریم میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانه از ریشه ویران است

    • رضا

      لوک اویل روسیه کار بدی کرد. روسی بود

    • بدون نام

      متأسفانه بیشتر شرکتهای خارجی بخاطر تحریمهای آمریکا از کشور خواهند رفت و همه اینها بخاطر اعتماد شدید دولت روحانی به طرفهای مقابل برجام بود!!!!!؛؛!

    • بدون نام

      نابود شدیم

    • بدون نام

      امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه اینا ک شما نوشتید ی چیزای ساده و پیش پا افتاده هس چ اهمیتی داره والا!!!!!!!!!

    • مشتی

      بعد ایران میگوید بر جام جالب است هم تحریم هم اطاعت دیگه آخر زمان است.

    • اسد

      جناب شریعتمداری حاج حسین اقا مگه برجام بده خیانته ببین دارن ایران را نابود می کنند بعد شعار انرژی هسته ای میدی ولی بدونید یک روز مثل کره شمالی باید همه ی این مراکز را منفجر کنید وهزار سال ایران را به عقب روندید

    • بدون نام

      حیف است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج