۷۲۸۵۶۰
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

در بازار مسکن چه خبر است؟

بازار مسکن در اردیبهشت ماه با پرش ۸ درصد ماهیانه رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی شش سال اخیر شکست و در این بین برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی عمل کردند. بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۶ در رکودی بی سابقه قرار گرفته بود، اما طبق آمار‌ها اکنون یکی از بی سابقه‌ترین افزایش قیمت‌ها را تجربه می‌کند.

فرارو: بازار مسکن در اردیبهشت ماه با پرش ۸ درصد ماهیانه رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی شش سال اخیر شکست و در این بین برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی عمل کردند. بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۶ در رکودی بی سابقه قرار گرفته بود، اما طبق آمار‌ها اکنون یکی از بی سابقه‌ترین افزایش قیمت‌ها را تجربه می‌کند.

بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، رشد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ نسبت به فروردین ماه ۱۲ درصد بوده و این در حالی است که آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش ۸.۱ درصدی دارد. بنا به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری ۵۹.۸ میلیون ریال بوده که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب ۳۴.۸ درصد و ۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز این رشد ماهیانه طی شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک گفته: اتفاقات بازار مسکن بعد از عید یعنی در سال ۹۷ بسیار شتاب زده بود. او ادامه داد: از تاریخ اول فروردین سال ۹۶ تا اول خرداد سال جاری تعداد کل قرارداد‌های کشور ۱۹۱ هزار و ۵۸۰ بود که از این تعداد قرارداد، ۹۴ هزارو ۶۹۱ مبایعه‌نامه و ۴ هزارو ۲۵۰ اجاره نامه بوده است. رئیس اتحادیه املاک گفت: در شهر تهران­ از تاریخ اول فروردین تا پنجم خرداد سال جاری تعداد قرارداد‌ها حدود ۲۰۷ هزار بوده است، که ۱۱۹ هزار تا از آن‌ها مبایعه نامه و حدود ۸۵ هزار تا اجاره نامه است. خسروی قرارداد مسکن در خردادماه سال ۹۶ را در مقایسه با سال جاری، ۲ درصد کاهش رکود اعلام کرد و افزود: مبایعه نامه نسبت به خرداد سال گذشته، ۵ درصد و اجاره نامه ۹ درصد کاهش داشته است.

بعضی تحلیلگران بازار مسکن معتقدند رشد مسکن در نیمه سال متوقف خواهد شد. اما بعضی از آن‌ها نیز می‌گویند روند رشدی که آغاز شده تا سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

ستاریان: رونق تا ۹۸ ادامه دارد

بیت‌‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: بعد از برجام که مقداری از تحریم‌ها برداشته شد، گشایش در اقتصاد کشور ایجاد شد. پیش بینی می‌شد که رونق در حوزه مسکن تا اواخر ۹۵ شروع شود. اما مسائل برجام به کندی پیش رفت و ما از شهریور ماه شاهد تاثیرات برجام بر بازار مسکن بودیم. حالا هم این وضعیت رونق در بازار به همان صورت تا خرداد و تیر امسال ادامه پیدا کند و از خرداد یا تیرماه رونق با شیب بیشتری دیده شود. همچنین پیش بینی می‌شد که بازار مسکن در انتهای سال ۹۷ یا ابتدای سال ۹۸ دوباره وارد یک رکود خواهد شد. اما با توجه به اینکه، آمریکا از برجام بیرون آمده و به دنبال آن احتمال اینکه سرمایه‌ها دوباره به سمت بخش‌های دیگر اقتصادی برگردد ناچیز است، ممکن است رونق مسکن تا سال ۹۸ نیز ادامه پیدا کند.

حباب در مسکن ایران معنا ندارد

این تحلیل گر بازار مسکن با اشاره به بعضی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه رشد کنونی قیمت مسکن حباب است ادامه می‌دهد: این حرف که در بازار مسکن حباب وجود دارد، زاییده اصطلاحاتی در اقتصاد است که در اقتصاد مسکن ایران معنا و مفهوم ندارد. ما، چون همیشه در بخش مسکن کمبود داریم، حباب اتفاق نمی‌افتد. رکود و رونقی که ما در بخش مسکن داریم ناشی از عدم توانایی تولید منظم و سیاست گذاری‌های ناآشنا از مسائل اقتصاد مسکن است. تا چند ماه پیش گفته می‌شد که باید با خانه‌های خالی چه کرد؟ در صورتی که اگر خانه خالی وجود داشت، من و شما می‌توانستیم با یک پنجم حقوق‌مان خانه اجاره کنیم. آنچه وجود دارد خانه خالی نیست بلکه ضریب خانه خالی است. در همه کشور‌ها و شهر‌های دنیا خانه، تعدادی خانه خالی وجود دارد، که این خانه‌ها قابل حذف نیستند. به این خانه‌ها ضریب خانه‌های خالی و ذخیره گفته می‌شود. این ضریب قابل حذف نیست.

چرا مسکن تکان خورد؟

علی حیات نیا، اقتصاددان و استاد دانشگاه، اما نظر دیگری دارد. می‌گوید: بازار در شش ماهه دوم سال گذشته رشد آرامی را پیدا کرد. تقریبا اواخر سال به علت افزایش و نوسانات قیمت دلار و همچنین کاهش سود سپرده‌های بانکی، عملا بخشی از نقدینگی‌ها به سمت بازار مسکن و ارز جا به جا شد. بعد از تعطیلات عید پیش بینی می‌شد به خاطر نوسانی بودن ارز بیشتر سرمایه گذاری‌ها به سمت بازار ارز برود. اما کنترل شدن بازار ارز از سوی دولت باعث شد اکثر نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار مسکن برود. البته دولت تسهیلاتی نیز برای خانه اولی‌ها در نظر گرفته بود. دوبرابر شدن بعضی تسهیلات و اعمال سیاست‌های انبساطی در این بخش، بازار را وارد تعدد معاملات و همچنین افزایش قیمت کرد.

مسکن در نیمه دوم سال دوباره راکد می‌شود

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که این روند تا پایان شش ماه نخست سال ادامه داشته باشد. ما در این شش ماه هم تعداد معاملات بیشتری داریم و هم تا حدودی رشد قیمت‌ها را خواهیم دید. در شش ماهه دوم سال، تقاضا احتمالا پایین می‌آید. قدرت خرید جامعه پایین‌تر است. به این ترتیب ما با مازاد عرضه رو به رو خواهیم بود؛ اما عرضه‌ای که برای آن تقاضای موثر وجود ندارد. قیمت‌ها پایین نمی‌آیند، اما تقاضای موثر هم برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. به این ترتیب اگر دولت سیاست دیگری اعمال نکند و با همین شرایط پیش برویم پیش بینی می‌کنم در شش ماهه دوم معاملات عادی وجود داشته باشد و رونق چندانی در این بازار وجود نداشته باشد.

نیمه دوم سال خانه بخرید

حیات نیا می‌گوید اکنون شرایط عملا قابل پیش بینی نیست. قیمت مسکن رشد چشم گیری داشته است و به نظر می‌رسد شرایط، برای خریدارانی که مصرفی هستند شرایط مساعدی نباشد. افرادی با انگیزه سفته بازی و دلالی ملک وارد بازار مسکن شده اند. آن‌ها می‌خواهند ارزش سرمایه‌شان حفظ شود. این دسته معمولا اهداف کوتاه مدتی دارند. اما برای مصرف کنندگان نهایی و کسانی که به مسکن به عنوان سرپناه نیاز دارند، پیشنهادم این است که بعد از دوره تورمی که به وجود آمده و احتمالا در شش ماه دوم ثباتی به وجود می‌آید می‌توانند وارد بازار شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا ۸۰ درصد معاملات را سفته بازان تشکیل میدهند، یعنی مردم عادی که خرید را بخاطر سود بیشتر و حفظ سرمایه انجام میدهند، با وارد شدن رکود دوباره بعد از یه شوک کوتاه و هیجانی دوباره ملکهای خود راه به بازار عرضه میکنند و چون مشتری به راحتی برای خرید به خاطر این قیمتهای غیر واقعی نصبت به درآمد و اقتصاد جامعه نمیابند ، کم کم مجبور به کاهش قیمت و در اصطلاح شل کردن قیمتها میشوند و هر چه این رکود بیشتر طول بکشد و صاحب ملک پول نیاز تر باشد این کوتاه آمدن بیشتر است، اصلا در خرید ملک در شرایط کنونی که به بالاترین حد خود رسیده عجله نکنید

    • بام

      چرا الکی برجام بهانه‌میکنن سالهای سال ماداریم میشنویم که مسکن بالا پدر مردم دراوردن بعدا شما چی میگی من قبول ندارم حرفتون

    • بدون نام

      طوفانی ازگرونی

    • بدون نام

      در بازار مسکن هیچ خبری نیست، فقط دروغ امار معاملاتی مسکن و اثبات دروغ رونق و دلیل ان هم این است که هر کدام از انها به دروغ امارهای نا هماهنگ متفاوت جهت متوهم ساختن فروشندگان به افزایش قیمت کاذب و حبابی و رکودی به فروش نرفتنی مسکن.

    • بدون نام

      متاسفم برای ان کارشناسی که میگوید حباب در بازار مسکن معنا ندارد و خودش را به بی سواد جلوه میدهد و میخواهد فروشندگان را در توهم حفظ کند، ایا به گفته خودشان که نوسازها به فروش نمیرود و مستاجران به خانه های کهنه ساخت رو اوردن حباب نیست؟ ایا مستاجران وقتی با چند برابری شدن وام مسکن هم توان خرید ندارند، حباب نیست؟ ایا اپارتمانها تا سالیان سال به فروش نمیرود و به خانه های خالی اضافه میشود، حباب نیست؟ ایا جوان از ترس مستاجری و کرایه خانه ازدواج نمکنند حباب نیست؟ ایا با این معاملات اندک مسکن خودشان را گول میزنند و باعث بیکاری و فلج شدن اقتصاد میشوند، این نشانگر حباب مسکن نیست؟ و ایا .....؟ .

    • بدون نام

      خاک بر سر آن کار شناسی که گرانی را رونق می نامد

    • بی خونه مون

      نمیخاد نظر بدید ،.....

    • بدون نام

      دلال بازي از خود اتحاديه صورت گرفت
      همين سايت برترين ها هر چند روز در هفته به نقل از اتحاديه و ريس سابق و جديدش قول و ضمانت گراني را به بازار مسكن تزريق ميكردن ،خوبه بالاي صفحه جستجو داريد كه به راحتي يكي از دلال بازي ها رو ميشود خود روساي اتحاديه به يقيين دانست
      دلار دو برابر شد مصالح چند برابر شد و شهرداري مطالباتش چند برابر و دولت هم كه عامل اصلي و بي ارزش شدن ريال ووووووووو
      اين وضعيت يعني يك جوان اگر ماهي ٢ميليون حقوق بگيره و نيمي از يكسال از حقوقش رو فقط بخوره براش ميمونه ١٢ميليون به شرطي كه مريض و يا چيزي دلش نخواد و با كمترين قيمت كه در دور دست هاست كه ٢ميليون تومان هست فقط ميتونه هرسال ٦متر خانه بهره ،به مسئولين بگيد ايران از اين قيمت هاي گردن گلفت پاره ميشه

    • بدون نام

      ایا این حباب نیست که یکباره، مسکن را چند برابر حقوق افزایشی حقوق بگیران، کادب و حبابی و رکودی غیر قابل فروش بالا میبرند و از یک طرف باعث ضرر فرشندگان با به فروش نرفتن مسکن و از طرف دیگر باعث عدم توان خرید مستاجران و ترس جوانان از ازدواج و بیکاری میگردد.

    • کارشناس

      اینقدر خیالبافی نکنید! حرفهای بی ربط تا کی و کجا؟!!! خودتون هم می فهمید چی میگید؟!!!! یعنی هنوز هم با وجود دو میلیون خونه خالی بازهم عرضه کمه؟!!! اطلاعات یک آدم ناقص العقل از شماها بیشتره!!! مشاوران املاک کلاش با پشیبانی متولیان مسکن جهت سودجوئی بیشتر عامل مستقیم جهش قیمت مسکن هستند! هنوز هم هرکسی به این کلاشان مراجعه می کنه آنان بر طبل گرانی کفته و می گویند اگر نخری بازهم گرانتر خواهد شد!!! و این حرف از سالها قبل تکیه کلام این کلاشان شده و به خیال خودشان خریدار را وادار به خرید ملک به قیمتی که آنان می خواهند می کنند! البته هر چند شاید کلاشی این مشاوران کلاش بظاهر خوشایند مالکین و فروشنده گان باشد! ولی در عمل به ضرر شدید آنان خواهد بود و فروشتده گان نباید غول این حرفها را خورده و برای جلوگیری از ضرر بیشتر و خواب سرمایه شان هر چه سریعتر ملک خود را به قیمت واقعی بدون واسطه به خریداران بفروشند. مطمئناً برای مالکینی که قصد تبدیل ملک خود را دارند قیمت مسکن برایشان علی السویه است و اگر گران بفروشند مجبورند گران بخرند و در این میان تنها سازنده گان هستند که ضرر زیادی خواهند کرد. مسکن هم اکنون در کما بسر می برد! و این هشدار از قبل از مهر سال قبل داده شده است!!!!

    • شهروند

      خوش خوشان مالکان و سرمایه داران پیر و رنج بی حد مستاجران و جوانانان. این داستان پایان ندارد... دولت و مجلس هم که جزء دسته اول هستند چرا فکری به حال قشر کارگر و جوانان بکنند؟ مگر مملکت برده نیاز ندارد.

    • مهدی

      من نمی دونم بود و نبود مسئولین و اقتصاد دان ها توی این مملکت چرا فرقی نمی کنه این دلال ها کیا هستن که هیچ کس حریف اشون نمی شه مسکن که دیگه دلار یا کالای قاچاق نیست که نشه جلوش رو گرفت مگر اینکه خود مسئولین ....

    • بدون نام

      مسئولین عزیز من خبر رو الان میدم براتون.
      در بازار مسکن الان یه خبرایی هست که شما بیخبرید
      دلالان یا همان بنگاهی ها پول کمسیون چند برابر میگیرند
      صاحب خانه ها ادعای خدایی میکنند
      مستاجرین بیخانمان شدند
      مستاجرین برای فراهم کردن اجاره چندین برابر و رهن چندین برابر دارو ندارشون رو گذاشتن واسه فروش.
      بله وقتی مسولین ادعای عرش اللهی میکنند
      صاحب خانه ها ادعای ارض اللهی میکنند.
      فقط واگذار کردیم به فاطمه زهرا
      اون بزرگوار خودش میدونه چیکار کنه باهاتون . یا فاطمه زهرا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج