جاباما
۷۲۹۱۴۳
۹ نظر
۵۰۱۴
۹ نظر
۵۰۱۴
پ

رویکرد وزارت نیرو درباره افزایش قیمت آب و برق

باوجود افزایش هفت درصدی قیمت آب و برق، وزیر نیرو همچنان معتقد است که قیمت‌های فعلی فاصله قابل ملاحظه‌ای با قیمت واقعی دارد و نرخ فعلی نیز باید اصلاح شود، البته این در شرایطی است که بر اساس آمار لیست دریافت آب بها در کشور‌های خاورمیانه، ایران جزو کشور‌هایی است که کمترین آب بها را از مشترکان خود دریافت می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۹ اجرایی شد قرار بود که طی پنج سال به تدریج قیمت حامل‌های انرژی همچون آب و برق افزایش پیدا کند و به قیمت‌های واقعی خود برسد که باید این کار تا سال ۱۳۹۴ اجرایی و قیمت‌ها به صورت غیریارانه‌ای و واقعی به مردم عرضه می‌شد که تا کنون هنوز این اتفاق محقق نشده است.

در دولت دهم قیمت‌ها تثبیت و در دولت یازدهم نیز هرچند که قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کرد، اما از آنچه که قانون پیش‌بینی کرده بود بسیار کمتر بود و نتیجه همان شد که باوجود قیمت تمام شده معادل ۱۲۰ تومان، برق را ۶۶ تومان و در آب باوجود قیمت تمام شده ۱۰۰۰ تومان، این کالا ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان عرضه شود، یعنی تنها ۵۰ درصد از هزینه‌ها توسط وزارت نیرو دریافت می‌شود.

این درحالی است که میزان افزایش هزینه‌های آب و برق بسیار کمتر از متوسط نرخ تورم این سال‌ها بوده یعنی آهنگ افزایش قیمت در سایر کالا‌ها و خدمات بسیار بالاتر از افزایش قیمت در آب و برق بوده است.

در دولت فعلی نیز برخلاف افزایش هفت درصدی قیمت آب و برق وزیر نیرو برای عرضه آب پایدار دغدغه دارد و می‌گوید امیدواریم که فاصله نرخ امروز با قیمت تمام شده آب موجب اختلال در عرضه آب پایدار نشود.

وزیر نیرو نیز افزایش قیمت برق را بسیار ناچیز اعلام کرده و معتقد است که به طور متوسط هزینه برق برای هر مشترک پس از افزایش قیمت ممکن است به اندازه قیمت یک نان بربری در ماه افزایش یابد و این در شرایطی است که وزارت نیرو به هیچ عنوان موافق گرانی نیست.

همچنین راستا عباس سروش، معاون آب و آبفای وزیر نیرو اصلاح تعرفه و جریمه را یکی از اقدامات وزارت نیرو می‌داند و معتقد است که این مسئله موضوعی است که در وزارت نیرو به آن توجه می‌شود به گونه‌ای که در مصوبه هیئت وزیران درخصوص سازگاری با کم‌آبی مصوب شده تعرفه آب شرب برای مصرف‌کنندگان بیش از الگوی استاندارد، به صورت تصاعدی و پلکانی افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش هفت درصدی تعرفه آب تاکید کرد: ممکن است این امر در کوتاه مدت تأثیرگذار نباشد، البته مبلغ در نظر گرفته شده زیاد نیست، اما هدف این بوده تا این پیغام را به مردم بدهیم که یکی از عوارض مصرف زیاد آب این است که باید آب گرانتری را خریداری کنند. چرا که بنده اعتقاد دارم با اخذ جرایم بازدارنده می‌توان مشترکین پرمصرف را به کاهش مصرف واداشت.

سروش با تأکید به این مسئله که قیمت باید به تدریج واقعی شود، عنوان کرد: گرچه قیمت آب به نسبت قیمت واقعی بسیار پایین است، اما باید به درآمد‌های مردم نیز توجه شود؛ لذا بنده معتقد به اصلاح الگوی مصرف هستم یعنی کسانی که آب بیشتری مصرف می‌کنند، هزینه بیشتری را پرداخت کنند و مشترکانی که به صورت عادی مصرف می‌کنند حداقل قیمت را بپردازند.

پر واضح است که قیمت‌های آب و برق در ایران منطقی نیست و لازم است که تحولاتی در این دو عرصه به‌وجود آید آنطور که به نظر میرسد سیاست‌های وزارت نیرو منطقی شدن قیمت آب و برق است، اما اینکه دولت دوازدهم تا چه میزان در این عرصه موفق خواهد بود موضوعی است که باید منتظر نتیجه آن بمانیم. قابل انکار نیست که برای درمان وضعیت نامناسب اقتصاد صنعت آب و برق، حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها شربت تلخی است که بالاخره باید با هرروش ممکن آن را سرکشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرید

      واقعا این چه مقایسه ایه!!!! درامد و رفاع کشورای خاورمیانه رو با ما مقایسه نیکنید!!!! درضمن اکثر پرت اب بر اثر کشاورزی غیر مکانیزه و هدر رفتن آب در سیستم لوله کشی های قدیمیست.بروید اصلاحات بنیادی داشته باشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش از روسیه یاد میگرفتین حداقل پول گاز نمیگرفتین برق بخریم اب بخریم نون بخریم بنزین بخریم این مملکت چیش به درد مردم میخوره

    • محسن

      قيمته حاملا كه ازاد شده پس چرا يارانه همون چهل تومنه بقيش كجا ميره؟ نقديميگين تورم مياره پس چرا به صورت سهام نميدين بالاخره مگه بيت المال نيست پس چرا بدست ما نميرسه .

    • بدون نام

      باز گشنه شدید

    • ایرانی

      خیلی دیر اقدام کردین اینهمه اعداد وارقام رو توصیح میدین اونوقت هیچ وقت با خودتون فکر نمیکنید که سال 87که یارانه ها تصویب شده هنوز همون 45500تومن حتی یک ریال بش اضافه نکردین دهر روز حول محور افزایش بهای اب وبرق وحاملهای انرژی هستین یکم وجدان داشته باشین فقز دنبال راهکاری هستین که گرونی به بار بیارید گرونی گرونی کشتید مارو خدا نابودتون کنه الهی امین

    • حسن

      مگه آب وبرق مال شماست که هرکاری دوست دارید میکنید

    • عنقا

      به جهم که به حرف ما بهخا نمیدین فقط دارین خودتان میبیند اخه مگه ادم چه قدر توان داره زور تون به ما میزنید تصاعدی هستش که سالها ولی ما نمیخوایم پلکانی باشه به فکر خانه های اچپارتمانی نیستن بهپعد تخفیف کم به چه ردمون میخوره بریم درروستا زندگی کینم بهتره همه چیز از نظر ایشون ناجیز

    • بدون نام

      چوب تو لانه زنبور نکنید که مردم بجوری دلخور هستند

    • هموطن

      مردم مجبورند دوباره از چراغ نفتی استفاده کنند خیلی بهتره در مورد آب هم با جمع شدن ابرها باید وزارت نیرو کنتور هوایی نصب کنه وهر قطره بارانی که از آسمان می باره را حساب کنه که ضرر نکنه آنوقت یک قطره آب هم هدر نمیرود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج