۷۲۹۳۵۳
۱۹ نظر
۵۰۱۳
۱۹ نظر
۵۰۱۳
پ

جان کری: ترامپ دنبال براندازی نظام در ایران است

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه تصریح کرد که ترامپ می خواهد فشار قدرتمندانه‌ای بر ایران وارد کند تا نظام را ساقط کند. این یک استراتژی است. اما اگر نظام این کشور در معرض تهدید سقوط قرار گیرد، افراط گرایان در این کشور قدرت را بر عهده خواهند گرفت.

خبرگزاری تسنیم" "جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" انتقاد شدیدی به سیاست های "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران وارد کرده و گفت: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مطمئنا بزرگترین خطای استراتژیک از زمان جنگ عراق و یکی از مهم ترین اشتباهات در تمام تاریخچه آمریکا است. بنابراین با این تصمیم ما به توافقی خاتمه دادیم که در آن ایران موظف به محدودیت برنامه های اتمی خود شد و ما با این اقدام، آمریکا را منزوی می کنیم. البته همچنین آن هایی که در ایران حامی این توافق بودند و برای آن کار کردند هم منزوی شده اند. این مسئله بر سیاست داخلی ایران تاثیرات منفی گذاشته و افراط گرایان در این کشور را هم تقویت می کند.

جان کری در ادامه گفت: این تصمیم ترامپ همچنین خطر جنگی را افزایش می دهد که آمریکا هم می تواند به آن وارد شود. ایالات متحده آمریکا در قبال ایران استراتژی را انتخاب کرده است که زمانی رئیس جمهور بوش آن را در قبال عراق دنبال می کرد و آن استراتژی تغییر رژیم است. همانطور که تاریخ نشان می دهد این استراتژی خوبی نیست.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه تصریح کرد که ترامپ می خواهد فشار قدرتمندانه‌ای بر ایران وارد کند تا نظام را ساقط کند. این یک استراتژی است. اما اگر نظام این کشور در معرض تهدید سقوط قرار گیرد، افراط گرایان در این کشور قدرت را بر عهده خواهند گرفت.

جان کری همچنین گفت که قدرت اجرایی ترامپ یک رویکرد غیر سازنده خود تخریبی را در پیش گرفته است.

کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این شرایط شانس نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای با ایران چقدر است گفت: این مسئله کاملا به اروپاییان بستگی دارد. اروپا باید اقدام کند و برای ایرانیان امکانی را فراهم کند که اقتصادشان را در دست گیرند. در غیر این صورت شرایط خیلی دشوار می شود.

وی همچنین تصریح کرد که ما در اینجا درباره یک انحراف صحبت می کنیم و نه درباره عرفی که آمریکا حکومت می کند. من به همه انسان ها توصیه می کنم که در قضاوت های خود در این باره محتاط باشند. این مسئله حل خواهد شد. من باید به این مسئله اعتقاد داشته باشم چرا که من به کشورم اعتقاد دارم. من اعتقاد دارم که ما آمریکایی ها بهتر از چیزی هستیم که در حال حاضر می توان دید.

وی افزود: من بر این عقیده‌ام که آمریکا موفق خواهد شد در راس دولت دوباره کیفیت را ایجاد کند. اما برای این منظور صبر و تحمل نیاز است.

جان کری با اشاره به اینکه البته فعالیت های ایران در منطقه برای ما نگران کننده است همچنین گفت: اما در قدرت اجرایی اوباما هم ما به سادگی چشمان خود را بر روی این مسئله نبستیم. ما یک تحریم تسلیحاتی علیه ایران و تحریم هایی در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران و برنامه های موشکی این کشور داشتیم. چیزی که ما خواهان آن نبودیم این بود که راه حلی منطقی برای این مشکلات را سد نکنیم و آن را کاملا با مسئله اتمی گره نزنیم. ما با این توافق هسته‌ای یک هدف داشتیم و آن اینکه از شر برنامه اتمی ایران خلاص شویم.

وی در ادامه اجتناب بانک های اروپایی از تجارت با ایران بعد از توافق هسته‌ای از ترس تحریم های آمریکا را عاملی دانست که سبب شد ایران از مزایای کامل برجام بهره مند نشود. کری همچنین گفت که من کاملا صریح و بی پرده می گویم که ایرانی ها به این توافق پایبند بودند اما ما نه. با خروج ترامپ از این توافق ما آن را نقض کردیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه اکثریت ملت آمریکا حامی این توافق هسته‌ای هستند همچنین تاکید کرد: اینکه کنگره آن را رد کرد سیاست داخلی محض بود. من اطمینان دارم که دونالد ترامپ قبل از خروج از برجام حتی درباره جزئیات آن آگاهی نداشت.

جان کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چه عواقبی را برای ایران و منطقه انتظار دارید گفت: شرایط بسیار متزلزل است. این یک وضعیت بسیار خطرناک با یک پتانسیل واقعی برای درگیری است. ایران به سادگی نمی تواند بنشیند و ببیند که چگونه توسط طرف های دیگر این توافق مورد حمله قرار می گیرد. دولت این وضعیت را از دلایل سیاست داخلی نمی تواند تحمل کند. اما مقصر این اوضاع رئیس جمهور آمریکا است که همه این آتش ها را به پا کرده است. وی همه نوع امکان و فرصت برای شروع مذاکرات با ایران را داشته است. حالا دیگر ایرانی ها این کار را انجام نمی دهند، از نظر آن ها ترامپ نشان داد که نمی توان با آمریکا معامله کرد. این یکی از غم انگیزترین قسمت های ماجرا است. همه آنچه که رهبر انقلاب اسلامی درباره آمریکا از آن ابراز نگرانی می کرد، ترامپ با رفتارهایش تایید کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کور خونده .مردیکه میمون صفت

      پاسخ ها

      • گرگ

        ببینم از کی تاحالا جان کری شده جان کری جون؟؟؟اینقد حرفاش مهم شده وقابل باور خخخخخ

    • امیر

      بسیار خطرناک و وخیم....

    • سعید

      مرگ بر امریکا

    • بدون نام

      نمایندگان مجلسی که میگید FATF برای شفافیت است؟! مرد باشید و در روز رای‌گیری برای آن، خودتان هم #شفاف و علنی رای بدهید تا در تاریخ ثبت شود.

    • بدون نام

      من ترامپ رو چیزی بیشتر از مامور اجرای اهداف نتانیاهو و بن سلمان نمی بینم.ترامپ در مسائل سیاسی به صورت بلند مدت به مسائل نگاه نمیکنه.نهایتا باید وزیر اقتصاد میشد.
      اوباما کجایی که یادت بخیر!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو از فرهنگ عامیانه مردم امریکا بیخبری لطفا بیشتر امریکا را مطالعه کن

      • گرگ

        الهی کشته مرده باراک اوباما شدی خخخخخ اوخبیییی منتظر باش هنوز باید باراک اوباماجونت رو باید صدابزنی ترامپ جوری باهات تاکنه که شب تا صبح دولا وخم رواست بشی امثال تو به باراک اوبامای احمق خوشن منم از ترامپ طرفداری نمیکنم ولی بااین حرفت فهموندی که همه امیدتون به باراک بوده که حافظ ونگهدارتون باشه حیف که رفته خخخخ ولی بجاش یه هیولای قدرتمند اومده که همه شمارو باغلطک ازروتون رد بشه صافتون کنه که همین کارو هم داره انجام میده هنوز باید التماس ودعای باراک اوبامارو کنی خخخخخ

    • حسام

      بابا تو دیگه کی هسي،من فک نکنم ظریف هم به این قشنگی بتونه از برجام دفاع کنه، حتی از اروپا میخواد که قرار داداشو با ایران پا برجا نگهدارد،بابا ایول داری،

    • بدون نام

      کدوم یکی از رییس جمهورهای قبلی نبودن؟؟

    • بدون نام‌

      چقدر پول گرفتی داداش

    • بدون نام

      ترامپ دنبال نابودی ایرانه با این تحریم هاش همه ی مردم رو تحت فشار قرار داده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترامپ دنبال نابودی نیست فقط میخواد خودش دنبال توافق کنه که ایران زیر بار برو نیست

    • بدون نام

      این امده برجام ازبین برده بعدا میگه به سوریه میخوام کمک کنم اره توامثال ترامپ همه لنگه همین

    • بدون نام

      ترامپ غلط كرده ، بيجا كرده مرتيكه دائم الخمر وحشي
      يه نوجوون بسيجي ما واسه اين حيوون بسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترامپ تا حالا مشروب نخورده

    • م

      ترامپ مگه تو خواب ببينه توي ايران نظام عوض ميشه .
      ما مردم ايران پشت رهبرعزيز و مقتدرمون هستيم. دوران چاپيدن و بخوربخور توي ايران تموم شده آقاي ترامپ .

      پاسخ ها

      • گرگ

        دقیقا این حرف رو یکی باید به خودتون بگه داری کاملا برعکس میگیا

    • بدون نام

      ترامپ غلط کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج