۷۲۹۴۰۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

افاضلی: همه چیز برای تیم ملی ایده آل است

هومن افاضلی درباره جو پیرامون تیم ملی می گوید: من فکر مي‌کنم این بذری است که توسط عده‌ای کاشته شده است. شما هر بذری بکارید، همان را درو می کنید. هرگونه رفتار کنید، همان‌گونه با شما رفتار می شود. شاید پیش از این در تیم ملی یا اطراف آن، این‌گونه رفتار شده که اکنون احتمال بروز این رفتارها وجود دارد!

روزنامه قانون: تب جام‌جهانی در شهرهای ایران، لحظه به لحظه در حال بالا رفتن است. مردم ایران، حتی آن‌هایی که خیلی در دنیاي فوتبال نیستند، این روزها به اخبار و اطلاعات رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۸ علاقه نشان می‌دهند؛ چرا که موج جام جهانی آغاز شده و تنها پنج روز تا بازی افتتاحیه این تورنمنت جذاب باقی مانده است.

به همین ‌دليل با هومن افاضلی، مربی و کارشناس با دانش فوتبال ایران گفت وگو کردیم تا نظراتش را در مورد کیفیت این جام جویا شویم و او نیز از جام جهانی تا لیگ برتر ایران در فصل جدید برای ما صحبت کرد.

امسال باتوجه به کیفیت تیم‌های شرکت‌کننده، همه علاقه‌مندان به فوتبال در انتظار یک جام‌جهانی جذاب هستند.

به نظر من همه جام‌های جهانی جذاب بوده‌اند. امسال نیز مانند دوره‌های گذشته خواهد بود و جذابیت خودش را دارد. جام امسال غایبان بزرگی مانند ایتالیا و هلند دارد.

تیم‌هایی که ما همیشه انتظار داشتیم در نیمه نهایی حاضر شوند و در هر دوره جذابیت‌های این تورنمنت را بیشتر می‌کردند اما به هرحال در هر دوره چند تیم مطرح حضور ندارند و امسال نیز از این قاعده مستثنا نیست. در هر صورت، جام جهانی با ایتالیا یا بدون ایتالیا، با هلند یا بدون هلند، بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان است و ارزش‌ها و زیبایی‌های خودش را دارد.

شاید کیفیت بالای تیم‌های دیگر باعث شد تا ایتالیا و هلند مسافر روسیه نشوند.

در هر دوره همین‌طور است. تیم‌هایی که در مرحله مقدماتی نتیجه گرفته‌اند و موفق به حضور در جام جهانی شده‌اند، کیفیتی را ارائه کرده‌اند که از بقیه تیم‌ها بهتر بوده است. اگر از ایتالیا یا هلند نام می‌بریم و جای آن‌ها را خالی می کنیم، به این دليل است که از قدرت های سنتی فوتبال هستند. طبیعی است تیم‌هایی که جواز حضور در جام جهانی را گرفته‌اند، کیفیت بالایی از خودشان نشان داده‌اند و حق‌شان بوده است.

آیا امسال می‌توانیم شاهد حذف یک یا چند تیم بزرگ در مرحله گروهی باشیم؟

به نظر من این اتفاق نخواهد افتاد. می‌توان گفت در همه گروه‌ها تیم‌های صعود کننده یا حداقل یک تیم صعود کننده، مشخص است.

تیم‌های قدرتمند این دوره از نظر شما کدام ها هستند؟

برزیل، اسپانیا، فرانسه، آرژانتین و آلمان.

فكر مي‌كنيد از این تیم‌ها کدام‌شان به نیمه نهایی می‌رسند؟

صحبت در این مورد سخت است؛ باید ببینیم در کدام مرحله به هم می‌رسند. ممکن است به عنوان مثال آلمان و فرانسه پیش از نیمه نهایی روبه‌روی هم قرار بگیرند و یکی از آن‌ها حذف شود اما در کل، مدعیان اصلی این جام به نظر من از بین همین تیم‌هاست.

امسال بازیکنان بزرگ زیادی هستند که در جام جهانی بازی نخواهند کرد. در تیم ایران نیز سید جلال حسینی و وریا غفوری دو بازیکنی هستند که از آن‌ها به عنوان غایبان بزرگ ایران نامبرده مي‌شود.

بله. تیم های همگروه ایران مانند اسپانیا و پرتغال نیز بازیکنان بزرگ و غایب زیادی دارند. اما در مورد نفراتی که نام بردید، به نظر من آن‌ها شایستگی پوشیدن پیراهن تیم ملی را در این تورنمنت داشتند اما به هرحال نظر سرمربی تیم بوده است و زمان نشان می دهد که این تصمیم او درست بوده یا خیر.

شاید تیم ایران به خاطر این تصمیم ضربه بخورد.

همان‌طور که گفتم، این نظر سرمربی تیم است و وقتی فردی را برای این کار انتخاب می‌کنیم، باید تصمیماتش را بپذیریم. بدون شک او به نتیجه گرفتن تیمش بیش از دیگران اهمیت می‌دهد اما به اعتقاد من نه تنها سید جلال و وریا بلکه سید حسین حسینی و کاوه رضایی نیز حق‌شان بود که در تیم‌ملی حضور داشته باشند.

روند آماده سازی تیم ملی از دید شما کافی و مفید بود؟

امکانات خیلی خوبی در اختیار تیم ملی بود. این امکانات را اگر نگوییم بی سابقه اما بدون شک کم‌سابقه بوده است. درست است که یک بازی تدارکاتی لغو شد اما این داستانی است که ما در هردوره داشته‌ایم و همواره بازی تدارکاتی برای ما دغدغه بوده است. در هیچ دوره‌ای تا این حد اردوی خارجی نداشته‌ایم. من سال‌ها در کنار تیم‌های ملی کار کرده و ندیده‌ام در هیچ دوره‌ای تا این حد امکانات در اختیار تیم قرار گرفته باشد. از هتل ها گرفته تا تجهیزاتی که برای تمرین در اختیار دارند، به یاد نمی آورم برای هیچ تیمی تا این اندازه امکانات فراهم شده باشد.

به جز امکانات و تجهیزات، سطح آمادگی تیم را چگونه می بینید؟

همه تیم‌ها با دو یا سه بازی تدارکاتی به جام‌جهانی می‌روند. ما در همین مدت با ازبکستان، ترکیه و لیتوانی بازی کردیم در صورتی‌که به عنوان مثال آلمان با دو بازی تدارکاتی راهی جام جهانی شد. با این حساب، ما آماده سازی خوبی را پشت سر گذاشته ایم و شرایط خوبی داریم. اردوی خیلی خوبی در ترکیه داشتیم و اردوی خیلی خوبی نیز در روسیه داریم؛چرا که در یکی از بهترین کمپ های این کشور هستیم. همه چیز برای ما ایده‌آل است. یادم نمی‌آید که پیش از این تیم ملی هواپیمای اختصاصی داشته باشد یا تمام اردوهایش خارج از کشور برگزار شود و این اندازه برایش هزینه شده باشد؛ بنابراین از هر جهت شرایط تیم ملی را مطلوب می بینم. ما ۱۴ لژیونر در تیم ایران داریم که این نیز یک رکورد محسوب می شود، هیچ زمانی ما به این اندازه لژیونر نداشته ایم. همه چیز فراهم است برای اینکه تیم ملی نمایش آبرومندانه ای را در جام جهانی داشته باشد.

اگر تیم ایران نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، این امکانات به اصطلاح تبدیل به چماقی علیه تیم ملی نخواهند شد؟

نباید این‌طور نگاه کنیم. امکانات باید فراهم شود. شما وقتی می خواهید در جام جهانی رقابت کنید، باید استانداردهای‌تان در سطح بقیه باشد که برای ما بوده است.

در روزهای اخیر جوی ایجاد شده که به نظر می رسد عده ای منتظرند تیم ملی در جام‌جهانی نتیجه نگیرد.

من فکر مي‌کنم این بذری است که توسط عده‌ای کاشته شده است. شما هر بذری بکارید، همان را درو می کنید. هرگونه رفتار کنید، همان‌گونه با شما رفتار می شود. شاید پیش از این در تیم ملی یا اطراف آن، این‌گونه رفتار شده که اکنون احتمال بروز این رفتارها وجود دارد!

با این حال امیدوارم تیم ملی در جام جهانی به خوبی نتیجه بگیرد؛ چرا که این تیم برای همه ما است. خوشحال کردن مردم با تیم ملی فوتبال، اتفاقی است که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. امیدوارم تیم ملی طوری نتیجه بگیرد که مملکت ما سربلند بشود. اما اگر خدايی ناکرده این اتفاق نیفتد و تیم ما نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، افرادی که پیش از این، این بذر را کاشته‌اند باید آن را برداشت کنند.

سطح لیگ امسال را در مقایسه با مسابقات فصل گذشته چگونه می بینید؟

سطح فنی تیم‌ها بازمی‌گردد به بودجه‌ای که در اختیار دارند و کیفیت دوره آماده‌سازی. اینکه تیم‌ها تکلیف‌شان زودتر مشخص شود، مربیا‌شان را زودتر بشناسند، برنامه ریزی های لازم را برای تمرینات‌شان انجام دهند و تمرینات پیش فصل را به خوبی و در زمان کافی برگزار کنند. این مسائل کمک می‌کند که ما در سال یک لیگ خوب داشته باشیم حتی اگر در ابتدای لیگ مقداری طول بکشد تا تیم‌ها به شرایط ایده آل خودشان برسند. در کل من فکر می‌کنم به جز تیم گسترش فولاد، تکلیف بقیه تیم‌ها مشخص است.

مدعیان لیگ هجدهم را کدام تیم‌ها می‌دانید؟

به نظر من استقلال، پرسپولیس و سپاهان مدعیان اصلی لیگ خواهند بود. در این بین شاید پرسپولیس به خاطر شرایطی که برایش پیش آمد و از پنجره نقل و انتقالات محروم است، شانس کمتری داشته باشد اما مطمئن باشید این تیم با نوع تمریناتی که برگزار می‌کند، باز هم یک تیم خوب و آماده در مسابقات خواهد بود. نتیجه گیری استقلال نیز به بودن یا نبودن تیام وابسته است. این بازیکن برای این تیم مهره بسیار تاثیر گذاری است و اگر او بماند، کلاس استقلال از یک تیم خوب به یک تیم عالی تبدیل می‌شود.

تیم تراکتورسازی با جان توشاک به توافق رسید. حضور او را روی نیمکت تیم محبوب شهر تبریز چگونه می بینید؟

توشاک، عقبه بزرگی دارد اما چندسال است که کار نمی‌کند. امیدوارم انرژی کافی را برای هدایت تیم تراکتورسازی داشته باشد. امیدوارم بتواند با خودش آورده داشته باشد تا به افزایش سطح فنی لیگ و فوتبال ما کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج