۷۲۹۸۲۱
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

شکست سیاست «رونق مسکن بدون گرانی»

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در گرانی‌های اخیر مسکن دولت کار چندانی نمی‌توانست انجام دهد، گفت: به دلیل ساختار مریض و رانتی اقتصاد کشور، نوسانات قیمت مسکن شدید است.

تسنیم: فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص چرایی شکست سیاست رونق مسکن بدون گرانی، اظهار کرد: بافت بازار مسکن ایران بر خلاف بسیاری کشورها کالای اجتماعی نیست و یک کالای تجاری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به همین مسئله کنترل آن دست این دولت یا دولت قبل و دولت‌های گذشته نیست، تصریح کرد:‌ وضعیت کنونی بازار مسکن از دهه ۵۰ شکل گرفته است؛ ردیابی داده‌های آماری از رونق این بخش در دهه ۵۰ به این سو نشان می‌دهد که رونق مسکن همیشه با افزایش قیمت مواجه بوده است.

وی افزود: واقعیت آن است که رونق، تحریک سود سازندگان را به دنبال داشته و در ادامه باعث جذب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شده است.

وی تاکید کرد: "رونق مسکن بدون گرانی" با توجه به ساختار اقتصادی ایران شدنی نیست، چراکه اقتصاد ما نفتی بوده و یک اقتصاد رانتی است.

کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با اشاره به این‌که به دلیل ساختاری مالی مریض کشور شدت نوسانات قیمت مسکن بسیار زیاد است، گفت: در اقتصاد رانتی ایران رونق بدون افزایش قیمت امکان‌پذیر نیست. در کشورهایی اسکاندیناوی بازار ساخت و سازها مهار شده و مسکن به‌عنوان یک کالای اجتماعی ساخته می‌شود و هدف از این کار نیز رونق اقتصادی نیست. در این کشورهای هیچکس نمی‌آید بگوید اقتصاد از طریق مسکن رونق می‌گیرد.

یزدانی با تاکید بر این‌که در افزایش قیمت‌ مسکن طی ماه‌های اخیر دولت نمی‌توانست کار چندانی انجام دهد، اظهار کرد:‌ دولت تنها با در اختیار داشتن ابزارهایی می‌توانست بازار را کنترل کند. مهم‌ترین این ابزارها سیاست واحد مدیریت زمین در کشور است که با همکاری مجلس و قوه قضاییه می‌تواند در یک بازه ۴ تا ۵ ساله از افزایش‌های شدید قیمت مسکن جلوگیری کند.

وی بیان کرد: کنترل قیمت زمین شدت نوسانات قیمت مسکن را کم می‌کند،‌ اگر امروز این کار را شروع کنیم چهار سال دیگر نتیجه آنرا می‌بینیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهندس افشار

      وقتی همه چیز گران میشود
      دیگر وای بحال مسکن!

    • ع

      خب تا الان خواب تشریف داشتین سیاست بدون گرانی خب چرا تا حالا وسالهای پیش نظارت نگردین واقعا که

    • بدون نام

      عزیز دل برادر اینم بگو که قیمت شدید مسکن باعث رکود چندساله مسکن میشه اونم به خاطر وضعیت بیکاری و عدم توان مالی خریدار واقعی برای خرید، پس با گرانی مسکن رونقی در حال حاضر در کار نیست و فقط به رکود بیشتر دامن میزنه، تحلیلت بدرد خودت میخوره چون به قدرت خرید مصرف کننده اشاره نکردی و هم چنین مسائلی که تقاضای واقعی رو تحریک کنه، پس این افزایش قیمت بخاطر رکود به صورت اجباری با طی زمان باز روند نزولی به خودش میگیره اگر فروشنده اجبار در فروش داشته باشه

    • بدون نام

      البته رکود همراه با گرانی رخ داده که مورد قبول خریدار نیست و این خریدار است که در نهایت با توان خریدش قیمت را قطعی میکند، نه قیمت پیشنهادی فروشندگان که تا چند سال خانه شان به فروش نمیرود،

    • بدون نام

      فروشندگان متوهم مسکن دو راه بیشتر ندارند، یا قیمتها را باید کاهش دهند تا بفروشند، یا قیمتها را بالا و کاذب نگهدارند تا پس از چند سال نفروختن سر عقل بیایند.

    • بدون نام

      از یک طرف خانه های نو ساز به فروش نمیرسد و از طرف دیگر خانه های نوساز دیگر داره اماده میشود، چه خواهد شد، فروشندهها عجله کنید از توهم کاذب قیمتی دوری کنید وگرنه خانه هایتان باد میکند.

    • بدون نام

      فروشندگان متوهم با فراری دادن دایمی خریداران مسکن بآ قیمتهای کاذب و حبابی پیشنهادیشان، روزی خواهد رسید که تا چند سال به فروش نرفتن ملکشان، ارزوی خریداران از دست رفته را میکنند که دیگر دیر شده.

    • بدون نام

      بازار مسکن الان بصورت یکی بفروش و صد تا نفروش شده که نشانگر قیمت کاذب و حباب و رکودی مسکن است که فاجعه مرگباری جهت بیکاری و فلج اقتصادی شده که باید مداوا و به فکر چاره باشند، ولی متاسفانه با اعلام امارهای دروغ معاملات خرید و فروش مسکن و خبر رسانی دروغ رونق نه تنها باعث میشوند که به فکر چاره و مداوا نباشند، بلکه رکود را تشدید تر کرده و به کما میبرند.

    • ناشناس

      این اقا طوری صحبت می کند که وانمود کند مسکن رونق یافته و این گرانی به خاطر رونق و افزایش خریدار است آقای کارشناس این چرندیات را پاره کن بلند شو برو تو بازار ببین چه خبره. طرف چند ساله خانه اش را زده فروش یک خربدار هم حتی بهش زنگ نزده حالا آمده قیمت را کلی برده بالا به این می گویی رونق.

    • ناشناس

      فردین خان کارسناس مسکن تو این سالها اینجوری نظر کارشناسی دادید که سیستم داره منفجر می شود بدا به حال آن کسانی که بخواهند بر اساس نظر شما اقدام کنند عزیز یک گزارش خوب باید از منبع اطلاعاتی منطبق بر واقعیت گرفته شود از پشت میزت بلند شو برو به موسسات مربوطه ابتدا اطلاعات خام را دریافت کن بعد به صورت تصادفی و منطبق بر قوانین اماری چند تا املاکی سر بزن بعد آن قلم مبارک را حرکت بده.

    • بدون نام

      رونق خیلی خنده داره با قیمت قبلی خریدار کم بود حالا توی گرونی رونق پیدا شد شایدد لال ها به هم خونه می فروشن

    • بی نان

      ادم های خدا نشناس دروغ میگند میدونی با این دورغت خیلی ها رو بدبخت میکنی وباید جواب گو باشی.فکر کن بعدا حرف درست و است بزن درباره مسکن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج