۷۳۰۵۰۰
۴۹ نظر
۵۱۹۵
۴۹ نظر
۵۱۹۵
پ

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

‌می‌توانیم در خواب پرواز کنیم، با مرده‌ها حرف بزنیم یا به دوران مدرسه برگردیم. خواب‌ها آنقدر عجیب و اسرارآمیز هستند که دانشمندان سال‌هاست آن را بررسی می‌کنند.

برترین‌ها : ما هرشب می‌خوابیم بدون اینکه بدانیم قرار است چه خوابی ببینیم. می‌توانیم در خواب پرواز کنیم، با مرده‌ها حرف بزنیم یا به دوران مدرسه برگردیم. خواب‌ها آنقدر عجیب و اسرارآمیز هستند که دانشمندان سال‌هاست آن را بررسی می‌کنند. در این مطلب با حقایق جالبی درباره خواب آشنا می‌شوید.

نابینایان بیشتر کابوس می‌بینند

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

نابینایان می‌توانند بسیاری از صحنه‌هایی که قبلا دیده بودند را دوباره در خواب ببینند. محققان از ۵۰ نفر که نیمی از آن‌ها نابینا بودند خواستند به مدت ۴ هفته خواب‌هایشان را ثبت کنند. آن‌ها دریافتند که شرکت کنندگانی که نابینای مادرزادی نبودند ادراک بصری در خوابشان دارند. اما هرچه از زمان نابینا شدنشان بیشتر گذشته بود، چیز‌های کمتری می‌دیدند.

یکی از یافته‌های جالب دیگر این بود که نابینایان بیشتر کابوس می‌بینند. در مدت آزمایش، تنها ۷درصد از افراد بینا کابوس دیدند در حالی که این در میان نابینایان ۲۵درصد بود. کابوس‌های آن‌ها شامل چیز‌های ترسناکی در بیداری، مثل گم کردن سگ راهنمایشان، گم شدن یا تصادف کردن می‌شد. محققان تصور می‌کنند که کابوس‌ها نوعی تمرین زندگی واقعی هستند و نابینایان بیشتر به آن نیاز دارند، چون خطرات بیشتری را در زندگی روزمره در انتظارشان است.

می‌توانید کنترل کنید که چه خوابی ببینید

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

به نظر می‌رسد «دام کاب» در فیلم تلقین تنها کسی نیست که می‌تواند خواب‌هایش را کنترل کند، شما هم می‌توانید. طبق تحقیقات اگر مشکلی داشته باشید می‌توانید عمدا خوابش را ببینید تا راه حل آن پیدا کنید. همچنین می‌توانید در مورد یک شخص خاص یا حتی مرده خواب ببینید.

خواب‌ها برای حل مشکلاتی که یک جزء بصری دارند عالی هستند. اگر می‌خواهید خوابی ببینید که در آن مساله‌ای را حل می‌کنید، قبل از خواب درباره آن فکر کنید و سعی کنید تصویری از آن در ذهنتان بسازید. می‎توانید یک تصویر واقعی از مساله به خودتان بدهید. مثلا اگر می‌خواهید یک آهنگ بسازید، گیتارتان را کنار تخت قرار دهید. یا اگر با همسرتان مشکل دارید قبل از خواب خوب به او نگاه کنید. یا اگر می‌خواهید خواب یک شخص خاص را ببینید، قبل از خواب به عکس او نگاه کنید. اگر می‌خواهید خواب چتربازی ببینید، عکسش را ببنید. بعد از اینکه بیدار شدید خوب به خوابتان فکر کنید تا از چیز‌هایی که یاد گرفتید استفاده کنید.

می‌توانید کنترل کنید که در خواب چه کاری انجام دهید

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

نه تنها می‌توانید کنترل کنید که چه خوابی ببینید، بلکه می‌توانید کنترل کنید که در خواب چه کار کنید. رویای شفاف یا رویای آگاهانه به رویایی گفته می‌شود که فرد در آن از می‌داند که در حال خواب دیدن است و همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد، ولی به صورت آگاهانه روی رویا کنترل دارد و می‌تواند صحنه رویا را به میل خود تغییر دهد.

روش‌های مختلفی برای دیدن خواب‌های شفاف وجود دارد که یکی از آن‌ها آزمایش واقعیت است. بخشی از آزمایش واقعیت این است که در طول روز از خودتان بپرسید آیا خواب می‌بینید و سپس به دنبال نشانه‌هایی باشید که بیدار هستید. شاید فکر کنید نیاز به نشانه نیست و بدیهی است که خواب نیستید. اما انجام این کار در روز به شما کمک می‌کند در شب از خواب بودنتان آگاه باشید.

قبل از این که بخوابید به خودتان بگویید که خواب‌هایتان را به یاد خواهید آورد. خواب قبلتان را به یاد آورید و به دنبال نشانه‌هایی بگردید که خواب بوده است. تصور کنید که می‌خواستید در آن چه کار کنید. سپس این مراحل را تکرار کنید تا خوابتان ببرد. دیدن خواب شفاف سخت است و به تمرین ذهنی زیادی نیاز دارد. اما آیا ارزش ندارد تصمیم بگیرید در خواب پرواز کنید به جای اینکه فقط امیدوار باشید این اتفاق بیفتد؟

نوزادان خواب نمی‌بینند

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که نوزادان چه خوابی می‌بینند؟ نوزادان اصلا خواب نمی‌بینند. آن‌ها حافظه رم خود را صرف ایجاد مسیر‌هایی در مغز و مهارت‌های زبانی می‌کنند. باتوجه به این پیشرفت‌های مغزی که جریان دارد، قدرت مغزی زیادی نمی‌ماند که خواب بسازد.

بچه‌ها تا ۴-۵ سالگی، یعنی تا زمانی که توانایی تجسم چیز‌های خیالی را به دست آورند خواب نمی‌بینند. حتی پس از آن هم خواب هایشان فاقد شخصیت، خاطرات و احساسات است. تا ۷-۸ سالگی که حس هویت در آن‌ها شکل می‌گیرد و هرچه درکشان از خود قوی‌تر باشد خواب‌های روشن‌تر و سازمان‌یافته‌تری می‌بینند.

خواب‌ها به یادگیری کمک می‌کنند

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

خواب‌ها واقعا به یادگیری کمک می‌کنند. در یک تحقیق ۹۹ شرکت کننده یک بازی ویدئویی انجام دادند که در آن باید در یک ماز مجازی حرکت می‌کردند. سپس نیمی از شرکت کنندگان دو ساعت خوابیدند و نیمی از آن‌ها بیدار ماندند. بعد دوباره بازی کردند.

کسانی که خواب ماز را دیده بودند عملکردشان شش برابر بهتر از کسانی بودند که نخوابیده بودند یا خواب ماز را ندیده بودند. آن‌ها گفتند که ابتدا خواب خود ماز را دیده اند، مثل این که آن را تمرین می‌کنند، ولی بعد که خوابشان عمیق شده، ماز را ترکیب با ماجرا‌های دیگر دیدند مثل اکتشاف در غار‌های شبیه ماز.

عمل کردن یا برون‌ریزی خواب‌های خشونت‌آمیز نشانه اختلالات عصبی است

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

آیا می‌دانستید هنگام خواب عضلات تقریبا فلج می‌شوند و نمی‌توانید خواب هایتان را اجرا کنید؟ کسانی که عضلاتشان هنگام خواب از کار نمیفتد و خوابشان را اجرا می‌کنند، احتمالا بعدا مبتلا به اختلالات عصبی مثل جنون یا پارکینسون می‌شوند.

در یک بیماری نادر به نام اختلال رفتاری رم (REM)، افراد خشمگینانه خواب‌هایشان را اجرا می‌کنند و ممکن است به خودشان یا دیگران آسیب برسانند. به عنوان مثال فردی خواب دیده بود که موشک با هتلی که در آن خوابیده برخورد کرده به همین دلیل هم در خواب و هم در واقعیت از پنجره طبقه دوم بیرون پرید و بسیار آسیب دید.

جسم شما در خواب با جسم واقعیتان مطابقت ندارد

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

افراد فلج یا ناشنوا اغلب در خواب می‌توانند راه بروند یا بشنوند. جسم شما در خواب جالب‌تر است و امکاناتی مثل پرواز یا نفس کشیدن زیر آب را در اختیارتان می‌گذارد. ممکن است بدانید که در خوابتان جسم دارید، اما احتمالا هیچ جزئیاتی از جسمتان را در خواب نمی‌بینید.

بهترین روش برای تحلیل خواب استفاده از کتاب تعبیر خواب نیست

چیز‌های جالبی که درباره خواب نمی‌دانستید

تا به حال شده خواب عجیبی ببینید و سراغ تعبیر خواب بروید، اما حس کنید چیزی که گفته هیچ ربطی به زندگی شما ندارد؟ این به این دلیل است که خواب‌ها بسیار شخصی هستند و یک شیء یکسان در خواب هرکس می‌تواند معنای کاملا متفاوتی داشته باشد. به جای اتکا به تعابیر خواب، سعی کنید با فکر خودتان آن را تحلیل کنید.

ابتدا به محض بیدار شدن خوابتان را ثبت کنید. هرچه بیشتر بنویسید بیشتر احتمال دارد یادتان بماند. سپس ببینید در خوابتان چه احساسی داشتید. ناراحت، عصبانی یا شاد بودید؟ آیا بعد از بیدار شدن احساساتان از بین رفت؟ ببینید آیا فکر‌های تکراری در خواب هایتان داشتید. در نهایت همه عناصر خوابتان را در نظر بگیرید. افرادی که در خوابتان دیده‌اید می‌توانند نشان دهنده جنبه‌های مختلف شخصیت شما باشید. چیز‌هایی که در خواب با آن مواجه شدید می‌توانند نشان دهنده افکار و احساسات شما باشند. خواب شما منعکس کننده تجربیات، افکار و احساسات شما است، و فقط شما متخصص آن هستید.

منبع: grunge

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      من یه بار خواب دیدم که قدرت پرواز داشتم عجب حالی میداد بعد مسیر خواب تغییر کرد قدرت پروازم پرید هر کاری کردم نمیتونستم دوباره پرواز کنم خیلی حالم گرفته شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من همیشه این خوابو میبینم

      • بدون نام

        چون بنزین گرون شده بنزینت تموم شد قدرت خریدت کم شده ن قدرت پرواز

    • پری

      منم خواب دیدم میتونستم پرواز کنم بهترین خواب زندگیم بود.

    • بدون نام

      پرواز بمعنای معنوی بودن هست درخواب

    • احسان صادقی

      من زیاد خواب پرواز کردن می بینم.پروازی بدون مثلا بال زدن و فقط با اراده کردن. پری خانوم فرمودن بهترین خواب زندگیشون بوده، واقعا همینطوره.با هیچ احساس دیگه ای قابل مقایسه نیس.فوق العاده س.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواب هایه من خیلی چرط مثلا یک بار خواب دیدم همه آدما سوراخ سواراخ هستند چرا؟

      • بدون نام

        من همش خواب سلبریتی ها رو میبینم:/
        مخصوصا علی یاسینی.
        دیشب تا صبح تو کنسرت علی بودم خواستم باهاش عکس بندازم منتها آلارم گوشیم خودشو جر داد

    • بدون نام

      این اتفاق وقتی می افته که مغز به خواب میره اما بدن هنوز برا خواب آماده نشده

    • بدون نام

      منم هميشه بختك دارم

    • بدون نام

      منم هميشه بختك دارم

    • بدون نام

      من دیشب عجیبترین خواب زندگیمو دیدم
      خواب دیدم قیامت شده
      به حدی شفاف بود که واقعا فک کردم دیگه اخر دنیاس
      عجیبتر اینکه تو خواب مردم رفتم تو یه دنیای دیگه کلی زامبی اونجا بود ناخوناشون دراز بود یکیشون فرو کرد تو قلبم از شدت درد از خواب پریدم
      کسی میدونه تعبیرش چیه
      البته اعتقادی به این چیزا ندارم ولی کل روز فکرم درگیر بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز دقیقا باید همون بی اعتقادیتونو بررسی کنید

      • بدون نام

        تعبیرش اینه روی اعتقاداتتون تجدید نظر کنید

      • بدون نام

        عزیزم شام زیاد خورده بودی سنگین خوابیدی قبلش هم فیلم زامبی ها رو دیدی توو پس زمینه ذهنت بوده
        تعبیر نداره

      • پری

        منم خواب قیامت دیدم خیلی ترسناک بود خیلی
        اعتقاد نداشتن به هیچ چیزی خودش یه عذابه نه که بگم مذهبی هستم خیر ولی باید آدم اول خودش رو بشناسه و بعد پروردگار و قدرت هستی
        بقیه اش حاشیه اس شما وقتی خودتون بشناسید همه اون چیزی که باید بهش اعتقاد پیدا کنید درونتون خواهید دید

      • علی

        یبار همزمان خودم و مامانم خواب عزرائیل و دیدیم الان که دارم مینیویسم میترسم فردای اون شبی که خوابو دیدم مامانم اومد گفت مواظب خودتون باشید گفت یه مرد با یه پوب که سرش داسه دیده دارن همه میمیرن مارو تو خونه نگهداشته بود که نریم بیرون خودمم دقیقا خواب دیدم یه مرد میانسال ر ویلچر اومد نتونست بیاد داخل خونه من با چرخ افتادم دنبال که اذیتش کنم داسش که سر چوب بود انداخت دستم قطع شد با وجودم درد و حس کردم قبل ترش یه خواب از قیامت و زنده دن مرده ها دیدم یه اهنگ پس زمینه خیلی ترسناک مثل ور اسرافیلم بود که قبلش هیچ موقع نشنیده بودم خدا بیامرز عارف لرستانی یه شخصیت خیلی مثبت بود و ادم خوبی بود که کمکم کرد بعد مرگش بود دقیقا نمیدونم چرا اونو بخواب دیدم بیرون اومدن اسکلتا از زمین وحشتناک بود ضمنا بگم فیلم اینجوری ندیدم اصلا اهل فیلم نیستم یه خواب دیگم مادرم دیده که یه شخص داشت براش بعضی چیزارو توضیح میداد و به مادرم گفت به کسی نگه ولی به من گفتش اینو بدونید خیلی تو گناه غرق شدیم همیشه حرمت مجد و مجالس سوگواری و نذری رو نگه دارید باور کنید همه حرفام عین حقیقته اگه غلط املایی داشتم ببخشید

      • بدون نام

        علی حس میکنم تو تعادل عقلی نداری

      • Naja

        علی جان فیلم ژانر وحشت تعریف می کنی؟

    • رویا ساز

      من همیشه وقتی خواب میبینم میدونم که دارم خواب میبینم همیشه هم دلم میخواد ندونم و خوابم یکم هیجان داشته باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوابای من پر از هیجانه،وحشتناکه،هر شب عذاب میکشم،ارزومه یه خواب اروم ببینم

    • مهلا

      من تا حالا ۴ بار شده فهمیدم دارم خواب میبینم واقعا فوق العاده بود اصلا باورتون نمیشه چقدر جالب بود چون میتونی هرکاری بکنی عالم خواب اصلا حد مرز نداره من در یک خوابم بادوستم این قدر حرف زدم و براش توضیح دادم ما الان خواب هستیم و.. فردا ازش پرسیدم یادت میاد گفت نه هههه.
      یک بار دیگه هم به اراده خودم پرواز کردم هر جا خواستم رفتم
      چون میدونی خواب هستی و هیچ اتفاقی برات نمی افته امیدوارم همه بتونن این اتفاق جالب رو امتحان کنن

      پاسخ ها

      • ط

        راست میگه منم خیلی وقتا فهمیدم که دارم خواب میبینم

      • عی

        من پروازو بوسیدن رو تجربه کردم البته تو خواب

    • مرجان

      همه چیزهایی رو که تو مطلب نوشته بودین دوست من بهم گفته بود
      یکی از دوستای من قبل خواب هر چیزی رو که میخواد تو خواب ببینه براش اتفاق میفته مثلا تصمیم میگیره خواب فلان چیزو ببینه و فلان کارو انجام بده و همین کار ها رو تو خواب انجام میده یه روز ازش پرسیدم که چطوری انقد کنترل میکنی خوابتو؟گفت باید تو خواب بدونی که خواب میبینی یکی از علائمی که میتونی خواب رو از بیداری تشخیص بدی اینه که تو خواب هیچ وقت ساعت جلو یا عقب نمیره و ساعت ثابته همچنین گفت که من همیشه قبل خواب چیزیو که دوس دارم ببینم مینویسم رو کاغذ و میزارم کنارم و قبل خواب تصور می کنم و همیشه اون خوابو میبینم منم یه مدت امتحان کردم واقعا اون خواب ها رو دیدم و خیلی تجربه خوبیه حتما قبل خواب بنویسین

    • هانیه

      من هر خوابی میبینم روز بعدش اتفاق می افته

    • شیما

      یسسس دومییییی
      من برم بخوابم :)

    • شیما

      این مطلب عااالی بود و مرجان جون مرررسی از گفتنت

    • بدون نام

      من دقیقا وقتی خواب میبینم ک اصلا قبلش فکر نکرده باشمو سریع خوابم برده باشه چون من قبل از خواب خیلی فکر میکنم و خیلیم دوست دارم چیزایی ک بش فک میکنم تو خواب ببینم ولی من هرموقع ک خیلی خسته باشمو زود خوابم ببره خوابای واضح و خیلی شفاف میبینم

    • بدون نام

      یکی از بهترین خوابهایی که میبینم همیشه خواب پدرمه، وقتی تو خواب میبینمش عین واقعیته و کاملا دلتنگیم براش رفع میشه چهار ساله که دیگه پیشمون نیست...

      پاسخ ها

      • سیوان

        خدا رحمتش کنه

      • نیکوکار سامری

        خدا رحمت کنه رفتگان رو
        آمین

    • حشمت عزیزی ملک آبادی

      من که اصلا به کتابهای تعبیر خواب اعتقادی ندارم.
      خوابها معمولا غیر واقعی هستند فقط تعدادی از اونها رویاهای صادقه هستند.

    • بدون نام

      من خواب دیدم خرسواری میکنم
      بعد خرمو پنج میلیارد دلار خریدن

    • بدون نام

      در مورد روياهاي صادقه هم بنويسيد من تا الان كه چهل و شش سالم هست سه تا روياي صادقه ديدم كه دقيقا اتفاق افتاده

    • بدون نام

      من خیلی کم خواب میبینم اکثرا هم میفهمم تو خواب هستم ولی با اینکه میدونم خوابه هیچ کار هیجان انگیزی انجام نمیدم
      خیلی هم کم پیش اومده که بخوام خواب یه چیزی رو ببینم و واقعا ببینم همیشه خوابای بی ربط و چرت و پرت میبینم

    • بدون نام

      من معمولا تو خوابام به مدت خیلی طولانی میوفتم

    • بدون نام

      منم میتونم کنترل کنم

    • بدون نام

      دوستان عزیز تو رو خدا اگه یه معبر خوب و با ایمان سراغ دارید به من بگید چون من خیلی خوابهای خاص و صادقانه و با معنی میبینم و یه خواب چند سال پیش دیدم تقریبا هر چی دفاتر روحانی در قم و تهران بود زنگ‌زدم ولی تعبیرش رو نمیتونستن بگن.

    • رها

      من عاشق هر مطلبیم که به مربوط به پروسه ی خوابه.یه سمینارم داشتم تو این زمینه.کلا خیلی علاقه دارم از جزییات خواب سردربیارم.ناشناخته زیاد داره.هنوز خیلی سوالات هست درباره خواب که علم جوابی براشون پیدا نکرده.هرکی کتابی نویسنده ای مقاله ای دراینباره میشناسه معرفی کنه.خیلی خوبه مرسی از مطلب جذابتون

    • ناشناس

      کابوسامو اگه فیلمنامه کنم بدن بنویسن، کلی پول درمیارم از بس که ترسناکن.خدایی خیلی دلم برا خودم میسوزه، در ماه شاید یه چارپنج شب کابوس نبینم، بقیه همش کابوسه...ولی یه بار یه خاب خیلی جالبی دیدم، یه فامیلمون که ازش خبرم نداشتم، خاب دیدم مرده ما رفتیم مراسم ختم، صبح بیدارشدم برا مامانم تعریف کردم، بعدازظهر زنگیدن کفتن فلانی مرده...وای انقد از خودم ترسیدم

    • ناشناس

      من یه دوستی دارم ز بس که خاباش واقعیت دارن، از خابیدن میترسه..تصادف پدرش و به کما رفتنشو خاب دید، دقیقا به حقیقت پیوست، زلزله بمو خاب دید خدا شاهده، ووووی خیلی ترسناکه

    • رها

      من یه خوابو با تغییر کمی در جزییات زیاد میبینم.چند ساله.تعبیرشم نمیدونم.بله منم شده برام که خواب باشم و بدونم دارم خواب میبینم وحتی گاهی شک داشتم الان خوابم یا بیدار.درباره اینکه اون چیزیو که دلمون میخواد خواب ببینیم منم خیلی مشتاقم.خیلی افراد و خیلی جاها هست که دلم میخواد خوابشونو ببینم.کاش بتونم

    • سمانه

      تعبیر خوابه مگه...
      من خواب دیدم من خواب دیدم
      متن بخونیدو راجبش نظر بدید همین
      سبزی بیارم وسط نوستراداموس بازیاتون پاک کنید

    • roz_bj

      عالی بود. ولی خوابای من با کتاب تعبیر خواب مطابقت داشته

    • نیکوکار سامری

      تا حالا شده یک خوابی رو چند بار بببنید ؟
      کسی این مورد و داشته اینجا ؟
      اگه اره
      خواب خوب بوده یا بد بوده؟
      اگه خوب بوده که خوش ب سعادتت:))
      اگه بد بوده چجوری از شرش خلاص شدین ...؟:((

      پاسخ ها

      • بهار

        من اینطوری شدم
        چند بار یه خواب بدو دیدم
        کار نکردم دیگه خودش خودش از بین رفت :)

    • ساراازاصفهان

      چند شب پیش دخترم تو خواب جیغ زد و گفت هپو میخاست منو بخوره .دخترم سه سالشه خخ

    • درخشان

      اونوقت منه بدبخت اگه خواب ببینم زیر آبم، تو واقعیتم نفس نمیکشم که تو آب خفه نشم، بعدش از کمبود اکسیژن بیدار میشم :|
      یا مثلا خواب میبینم عروسی فامیلامونه همه رفتن من هنوز آماده نشدم ساعت 9 شبه هنوز نرفتم هی میزنم تو سر خودم میگم دیرم شد دیگه به شامم نمیرسم :|
      خدایا توبه :/

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج