جاباما
۷۳۰۹۷
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

وقتی پای در این محیط انسانی می‌گذارید می‌بینید قاچاقچیان و شکارچیان چگونه بی‌رحمانه به جان حیوانات بی‌گناه افتاده‌اند. شاید با حیوانات و پرندگان اهلی و وحشی که به خاطر تصادف، نگهداری نامناسب یا سایر عوامل محیطی در آستانه مرگ قرار داشته‌اند روبه‌رو شده‌اید....

روزنامه ایران: وقتی پای در این محیط انسانی می‌گذارید می‌بینید قاچاقچیان و شکارچیان چگونه بی‌رحمانه به جان حیوانات بی‌گناه افتاده‌اند. شاید با حیوانات و پرندگان اهلی و وحشی که به خاطر تصادف، نگهداری نامناسب یا سایر عوامل محیطی در آستانه مرگ قرار داشته‌اند روبه‌رو شده‌اید، عده‌ای برای نجات آنها هرکاری بتوانند انجام می‌دهند و تعداد کمی نیز شاید بی‌تفاوت از کنار این موجودات بی دفاع عبور کنند.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات بی‌پناه است، از خرس گرفته تا جوجه‌تیغی در کلینیک حیوانات پردیسان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

وقتی پای در این محیط انسانی می‌گذارید می‌بینید قاچاقچیان و شکارچیان چگونه بی‌رحمانه به جان حیوانات بی‌گناه افتاده‌اند. شاید با حیوانات و پرندگان اهلی و وحشی که به خاطر تصادف، نگهداری نامناسب یا سایر عوامل محیطی در آستانه مرگ قرار داشته‌اند روبه‌رو شده‌اید، عده‌ای برای نجات آنها هرکاری بتوانند انجام می‌دهند و تعداد کمی نیز شاید بی‌تفاوت از کنار این موجودات بی دفاع عبور کنند.

البته انسان‌هایی که عاشق و علاقه‌مند به محیط زیست هستند برای نجات جان حیوانات زخمی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

قدیمی‌ترین حیوان

مهندس عمارلویی اشاره به این مهمان قدیمی کرد و گفت: خرس قهوه‌ای چند صد کیلویی هنگامی که شش سال پیش در اینجا متولد شد در این مرکز ماند و هم اکنون به یک خرس بالغ تبدیل شده است و روزانه مقدار زیادی غذا می‌خورد و جزو قدیمی‌ترین حیوانات مرکز نگهداری است.

آقا بیوک برای خود استخر اختصاصی دارد و گاهی در آن آبتنی می‌کند و گاهی نیز که کارگران در آن ماهی زنده می‌اندازند به داخل آن می‌پرد و شکار خود را به نمایش می‌گذارد.

چندی پیش کلینیکی تخصصی برای مداوای حیوانات در پارک ملی پردیسان توسط سازمان حفاظت از محیط زیست راه‌اندازی شد که در زمینه بانک ژن، آزمایش خون، انگل شناسی، آزمایشات تحقیقاتی و معالجات حیوانات نیاز‌مند فعالیت‌های اثر بخشی دارد.
این کلینیک، بیمارستان تخصصی حیوانات است و آن‌ها با حساسیت بسیار بالایی تحت درمان قرار می‌گیرند. در اینجا انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و حیوانات اهلی و وحشی که بیمار یا زخمی هستند با تجویز دکتر دامپزشک تحت معالجه تخصصی قرار گرفته و بهبود می‌یابند.

مهندس علی عمارلویی، مدیر مرکز نگهداری از حیوانات پارک ملی پردیسان درباره فعالیت‌های کلینیک دامپزشکی این مرکز به شوک گفت: این کلینیک تخصصی با یک دامپزشک و دو تکنسین مشغول به فعالیت است و در شش ماه نخست سال جاری بیش از 300 حیوان تحت معالجات تخصصی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: این حیوانات بیشتر به خاطر شلیک غیر قانونی شکارچیان زخمی شده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز در دام‌های صیادان، تصادفات و دخالت‌های انسانی زخمی شده‌اند و برای مداوا به کلینیک تخصصی دامپزشکی منتقل می‌شوند.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

نجات پرنده بالابان از کوری

مهندس عمارلویی افزود: چند روز پیش پرنده شکاری بالابان که یکی از نایاب‌ترین پرندگان شکاری است توسط یک صیاد برای فروش در کشورهای عربی شکار شده بود و این مرد با دوختن غیر اصولی پلک‌های بالابان قصد انتقال آن را از بوشهر داشت که دستگیر و پرنده برای مداوا به کلینیک منتقل شد. وقتی بخیه‌ها را باز کردیم متوجه شدیم چشمانش عفونت کرده است و با تلاش‌ها و جراحی‌های خاص از کوری این پرنده جلوگیری کردیم و در‌مان این پرنده کمیاب همچنان ادامه دارد.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

قطع بال پرنده دلیجه

وی درادامه گفت: پرنده کوچک شکاری به نام دلیجه به مرکز ما آورده شده که بالش مورد هدف گلوله‌ای از سوی شکارچیان قرار گرفته که با بررسی جراح کلینیک مشخص شد برای نجات جان دلیجه باید بالش قطع شود و با این کار پرنده کوچک، دیگر قادر به حیات در زیستگاه خود نیست و برای زنده ماندن در این مرکز نگهداری خواهد شد.

نگهداری جوجه تیغی

عمارلویی ادامه داد: چند ماه پیش جوجه‌تیغی کوچکی را یکی از تهرانی‌ها برایمان آورد و با توجه به کوچک بودنش همکارانم با شیشه شیر به این موجود کوچک غذا دادند و با تغذیه مناسب آن را بزرگ کردند و می توان گفت جوجه تیغی‌مان اهلی است و هیچ احساس خطری در این مجموعه نمی‌کند.

این‌گوانای شکمو

وی گفت: این‌گوانا خزنده‌ای غیر بومی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود و مأموران آن را پس از توقیف به مرکزمان فرستادند و با توجه به این‌که خزنده چند روزی گرسنه مانده و ضعیف شده بود برایش محیط ایده‌الی درست کردیم و با تهیه غذاهای دلخواهش موفق شدیم این گوانا را به شرایط عادی بازگردانیم.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

گرگ زخمی

عمارلویی افزود: دو توله گرگ که خواهر و برادر هستند در دام چوپانی در زنجان گرفتار شده بودند که با کمک محیط‌بانان نجات یافتند و به مرکز قرنطینه پارک ملی‌ پردیسان منتقل شدند و با توجه به این‌که پنجه دست و پای یکی از توله‌ها زخمی است هر روز واکسنی به این حیوان زده می‌شود و پنجه‌هایش نیز با محلول‌های ضدعفونی کننده شست‌و‌شو داده می‌شود.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

۳۰ حیوان در انتظار رهاسازی

رئیس مرکز نگهداری از حیوانات پارک ملی پردیسان خاطرنشان کرد: درمان ۳۰ پرنده و حیوانات دیگر مانند گربه وحشی به پایان رسیده است و قرار شده هفته آینده آن‌ها را از زیستگاه‌هایشان رها کنیم و ۴۰ موجود دیگر نیز در شش ماه گذشته به دامان طبیعت بازگردانده شده‌اند.
وی ادامه داد: بعضی از پرندگان شکاری که معالجه شده‌اند و بهبود یافته‌اند در فصل مهاجرتشان رها می‌شوند تا همراه با سایر پرندگان هم‌طیف خود به سرزمین‌های گرم بروند.
در حال حاضر ۱۰۰ پرنده شکاری در اختیارمان است که با شروع فصل مهاجرت، آن‌ها نیز در مسیر مهاجرت رها خواهند شد.


مطالعات تحقیقاتی

وی یادآور شد: در بیمارستان حیوانات مطالعات انگل‌شناسی، آزمایش خون،‌ آزمایشات قلب مانند نوار اکو، بانک ژن حیوانات نادر و تحقیقات تخصصی دیگر صورت می‌گیرد و گاهی نیز دانشجویان رشته دامپزشکی اینجا می‌آیند و تحقیقات خود را روی بیماری‌های حیوانات انجام می‌دهند و ما نیز در تحقیقات کمکشان می‌کنیم و همکاری خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

مهمان کوچولو

عمارلویی گفت: به تازگی محیط‌بانان یکی از استان‌ها موفق شدند توله خرسی را از چنگال یک شکارچی نجات بدهند و آن را به این مرکز منتقل کردند که با رسیدگی‌های مناسب توله خرس قهوه‌ای در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد و روزانه مقدار زیادی خرما، عسل، تخم‌مرغ، هویج و سبزیجات می‌خورد که بازیگوشی‌های وی نیز بیانگر سلامت این حیوان است.
توله خرس بامزه احساس غریبی نمی‌کند و چند ساعتی در روز با مربی خود بازی می‌کند که پس از بزرگ شدنش در زیستگاه خود رها خواهد شد.

اینجا ایستگاه نجات حیوانات است +عکس

چند نکته

مدیر مرکز نگهداری از حیوانات پارک ملی پردیسان در پایان به چند نکته اشاره کرد: گاهی دوستداران موجودات و طبیعت حیوانی را که زخمی شده پیدا می‌کنند و به جای این‌‌‌که آن را به مراکز دامپزشکی یا محیط‌بانی تحویل بدهند، خود از آن‌ها نگهداری و مراقبت می‌کنند و از روی دلسوزی غذاهایی را می‌دهند که برای این حیوانات مناسب نیست و گاهی جان آن‌ها را به خطر می‌اندازند، بنابراین از کسانی که توانایی نگهداری حیوانات را ندارند یا این‌که حیوانی را پیدا می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را برای زنده ماندن به سازمان حفاظت از محیط‌زیست تحویل بدهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج