۷۳۱۴۳۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

آنچه از قهرمانان جام جهانی نمی‌دانید!

جام جهانی، برای فوتبالدوستان جذاب‌ترین اتفاقی است که می‌تواند آن‌ها را حدود ۳۰ روز از تمام دغدغه‌های ذهنی و مشکلات و گرفتاری‌ها بیرون بکشد و سرگرم کند.

روزنامه قانون: جام جهانی، برای فوتبالدوستان جذاب‌ترین اتفاقی است که می‌تواند آن‌ها را حدود ۳۰ روز از تمام دغدغه‌های ذهنی و مشکلات و گرفتاری‌ها بیرون بکشد و سرگرم کند.

شاید روزی که فیفا برای اعضای خودش دعوتنامه فرستاد تا اولین دوره این تورنمنت را آغاز کند، کسی فکرش را نمی‌کرد که امروز همه اعضای فیفا برای حضور در این تورنمنت سر و دست بشکنند و همه مردم جهان برای دیدن مسابقات چه از نزدیک و چه از جعبه جادویی، عجله و اشتیاق داشته باشند.

ژول ریمه، ريیس فیفا مسابقات جام‌جهانی را پیش بینی و برنامه‌ریزی کرد اما در سال ۱۹۲۹ درگذشت و موفق به تماشای میراث خود نشد! در سال ۱۹۳۰ یک مجسمه‌ساز فرانسوی اولین جام‌جهانی را طراحی کرد و ساخت و نام آن را «کوپ دِ موند» گذاشت اما در سال ۱۹۴۶ نام آن به افتخار ريیس فقید فیفا به ژول ریمه تغییر پیدا کرد.

این جام پس از سومین قهرمانی برزیل در سال ۱۹۷۰، برای همیشه به این کشور اهدا شد اما دزدان برزیلی آن را به سرقت بردند و ذوب کردند تا از حدود چهار کیلو طلا بهترین استفاده را ببرند! به این ترتیب جام اصلی ازبین رفت و اکنون تنها ماکت آن وجود دارد.

کشور اروگوئه به مناسبت صدمین سالگرد استقلال خودش میزبانی اولین دوره جام جهانی را بر عهده گرفت و درحالی‌که شرایط خوبی برای میزبانی نداشت، مردم این کشور به هم کمک کردند تا استادیوم ۹۰هزار نفری سنتناریو در شهر مونته‌ویدئو ساخته شود.

پولدارهای اروپایی حاضر نبودند به کشوری فقیر در آمریکای جنوبی سفر کنند و به همین دليل تنها فرانسه، بلژیک، رومانی و یوگسلاوی از قاره سبز و با کشتی، راهی مونته‌ویدئو شدند تا در اولین دوره جام‌جهانی شرکت کنند. جام جهانی با یک گروه چهار تیمی و سه گروه سه تیمی آغاز شد و چون هنوز بتون‌های ورزشگاه تازه تاسیس اروگوئه خشک نشده بود، بازی افتتاحیه در ورزشگاه هزار نفری پاکیتوس بزگرا شد که درآن دو تیم اروپایی فرانسه و بلژیک به مصاف هم رفتند و خروس‌ها با نتیجه چهار بر يك پیروز شدند. سنتناریو پنج روز بعد افتتاح شد و کشور میزبان اولین بازی خودش را مقابل پرو، در آن برگزار کرد و ۱بر۰ پیروز شد. در همین ورزشگاه، اروگوئه چهار بر۰ رومانی را شکست داد و در بازی نیمه نهایی ۶بر۱ یوگسلاوی را در هم کوبید و در همین ورزشگاه، بازی فینال مقابل آرژانتین را برگزار کرد.

در بازی فینال، با سکه تعیین شد که نیمه اول با توپ آرژانتینی بازی شود. نیمه اول دو بر يك به سود آلبی سلسته(آرژانتین) به پایان رسید. نیمه دوم بازی با توپ اروگوئه آغاز شد و میزبان در پایان ۴۵دقیقه دوم نتیجه چهار بر دو را به سود خودش ثبت کرد؛ اروگوئه در حضور ۱۰۰هزار نفر قهرمان جهان شد و فردای آن روز مردم بوینس آیرس به سفارت اروگوئه حمله کردند!

امروز بیست و یکمین دوره جام جهانی در شهر مسکو، آغاز می‌شود. با اینکه کشورهای اروپایی در ابتدا استقبال گرمی از جام جهانی نداشتند اما حالا ۱۱قهرمانی جهان متعلق به اين قاره است.

با این حال برزیل به عنوان آقای جام‌جهانی در صدر این جدال جهانی قرار دارد. سلسائو با ۲۰ حضور، بیش از سایر کشورها مشتری جام جهانی بوده است. پس از آن، آلمان و ایتالیا (۱۸حضور)، آرژانتین(۱۶حضور)، اسپانیا، انگلیس و فرانسه(۱۴حضور) و اروگوئه(۱۲حضور)، رکوردداران شرکت در جام جهانی به حساب می‌آیند.

برزیل با کسب پنج قهرمانی در تمام حضورهای خود، ۱۰۷ بازی شامل ۷۰برد، ۱۷مساوی و ۱۷شکست به همراه ۲۲۱ گل زده و ۱۰۲ گل خورده را به ثبت رسانده است.

آلمان با چهار عنوان قهرمانی، ۱۰۶ بازی شامل ۶۶برد، ۲۰ تساوی و ۲۰ شکست را در کارنامه خود دارد. این تیم با ۲۲۴ گل زده بهترین گلزن ادوار جام جهانی به شمار می‌آید؛ در حالی‌که با ۱۲۱ گل خورده، ضعیف‌ترین آمار دفاعی را بین سایر قهرمانان جام جهانی دارد.

ایتالیا، نیز مانند آلمان چهار عنوان قهرمانی دارد اما آبی‌های جنوب اروپا، برخلاف دو قهرمان قبلی به مرز ۱۰۰بازی نرسیده‌اند. آن‌ها با ۸۳ بازی شامل ۴۵برد، ۲۱ تساوی و ۱۷ شکست سومین کشور با تجربه در جام جهانی هستند. در این بازی‌ها ۱۲۸ گل زده و ۷۷گل خورده از ایتالیا به ثبت رسیده است.پس از آن، آرژانتین ۷۷ بازی، ۴۴برد، ۱۴تساوی و ۲۱شکست را در کارنامه دارد و به این ترتیب صاحب بیشترین شکست در بین تمام قهرمانان جام جهانی است. این تیم دو عنوان قهرمانی را کسب کرده و در تمام ادوار جام جهانی ۱۳۱ گل زده و ۸۴ گل خورده را به ثبت رسانده است.

اسپانیا، یک بار قهرمان جهان شده است. لاروخا در ۵۹ بازی، ۲۹برد، ۱۲تساوی و ۱۸شکست را تجربه کرده و ۹۲گل زده و ۶۶گل خورده را به ثبت رسانده است.

انگلستان که تنها یک بار در خاک خودش موفق به کسب عنوان قهرمانی شده، ۶۲بازی شامل ۲۶برد، ۲۰تساوی و ۱۶شکست به همراه ۷۹ گل زده و ۵۶گل خورده را در ادوار جام جهانی به ثبت رسانده است.

فرانسه بدون شک تنها قهرمانی جهانی خودش را مدیون زین الدین زیدان است؛ چرا که او در فینال ۱۹۹۸، یک تنه برزیل پرستاره را از کار انداخت! مردان دروازه آزادی در ۵۹ بازی، ۲۸برد، ۱۲تساوی و ۱۹شکست به همراه ۱۰۶ گل زده و ۷۱ گل خورده را به ثبت رسانده‌اند.

اولین میزبان و اولین قهرمان جام جهانی شاید دیگر هیچ زمانی قادر به تکرار این عنوان نباشد اما بدون شک نام اروگوئه تا ابد بین قهرمانان جام جهانی وجود خواهد داشت.

اروگوئه کمترین تعداد بازی را در میان قهرمانان جام جهانی دارد اما باید با این موضوع کنار آمد که صاحب دو عنوان قهرمانی جهان است! ۵۱بازی شامل ۲۰برد، ۱۲مساوی و ۱۹ شکست حاصل کار «لا سلسته» در ادوار جام جهانی است. جالب است که گل‌های زده اروگوئه از انگلستان بیشتر است و آن‌ها اکنون با ۸۰ گل زده، بدترین گلزن جام‌جهانی نیستند! اگرچه آن‌ها با ۷۱ گل خورده در کنار فرانسه(مدعی ديگر جام ۲۰۱۸) قرار دارند اما با ۹ گل، ضعیف‌ترین تفاضل گل در بین قهرمانان جام‌جهانی به حساب می‌آیند.

امروز، روسیه و عربستان آغازکننده اولین جام‌جهانی در سرزمین تزارها خواهند بود. تیم‌ملی ایران امید زیادی دارد که امسال برای اولین‌بار از گروه خودش صعود کند.

با اینکه شاید امسال سخت‌ترین دوره حضور فوتبال ایران در جام‌جهانی باشد اما امیدواری‌های زیادی برای اولین صعود تیم‌ملی نیز وجود دارد. امیدی که ماه‌هاست دغدغه فوتبالدوستان ایرانی شده و این دغدغه به حدی بزرگ است که غیرفوتبالی‌ها را نیز با فوتبالی‌ها همراه کرده و حالا تب جام‌جهانی، یک ملت را در همسایگی میزبان ۲۰۱۸ هیجان زده و مشتاق کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج