جاباما
۷۳۱۸۴۲
۱۹ نظر
۵۰۱۱
۱۹ نظر
۵۰۱۱
پ

مافیا، خودروسازی را اداره می‌کند

در روزهای گذشته، بهای خودرو افزایش بسیاری داشته و در حالی که انتظار می رفت، نهادهای نظارتی دقت زیادی بر این موضوع داشته باشند و مانع از افزایش بی رویه و فشار به مردم شوند، مجلس شورای اسلامی ـ که بالاترین نهاد نظارتی در کشور به حساب می آید ـ شش ماه طرح ساماندهی بازار خودرو را که یک فوریت آن در مجلس رأی آورده بود، مسکوت گذاشت.

تابناک: در روزهای گذشته، بهای خودرو افزایش بسیاری داشته و در حالی که انتظار می رفت، نهادهای نظارتی دقت زیادی بر این موضوع داشته باشند و مانع از افزایش بی رویه و فشار به مردم شوند، مجلس شورای اسلامی ـ که بالاترین نهاد نظارتی در کشور به حساب می آید ـ شش ماه طرح ساماندهی بازار خودرو را که یک فوریت آن در مجلس رأی آورده بود، مسکوت گذاشت.

ولی ملکی درباره نشست روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن، اظهار داشت: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار کمیسیون قرار گرفت که به دنبال آن، مخالفان و موافقان ‌نام نویسی کرده، نظریات خود را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این نشست یکی از جلساتی بود که مخالفین و موافقین با قدرت از نظریات خود دفاع کردند، گفت: سرانجام دوازده عضو از اعضای کمیسیون، تقاضای مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه را ارائه کردند که پس از اظهارنظر مخالفان و موافقان با اکثریت آرا تصویب شد.

بهرام پارسایی در این باره اظهار داشت: طرح با ۲۱۶ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و در پایان با بیش از ۱۶۰ امضا، یک فوریت آن تصویب و به کمیسیون صنایع ارجاع داده شد و بعد از چندین جلسه و با حضور مدام خودروسازان ـ که به نظر من حضور آنها تنها برای یک بار کفایت می کرد ـ بررسی شد. با این حال، با حضور مدام خود در جلسات توانستند کمیسیون را متقاعد کنند؛ اما متأسفانه کمیسیون صنایع، رأی به مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه داد، ولی رأی کمیسیون نمی تواند قالب باشد و باید صحن به این موضوع رأی دهد، چون طرح یک فوریتی آن پیشتر از صحن رأی گرفته است.

این نماینده گفت: با توجه به بی سر و سامانی بازار خودرو و فشاری که مضاعف بر مردم وارد می شود، باید صحن در این مورد تصمیم گیری کند و برای یک بار هم که شده قانونی داشته باشیم که بازار صنعت خودرو ـ چه وارداتی و چه تولید داخل ـ را نظارت و مدیریت کرده و از حقوق مردم دفاع کند.

این عضو کمیسیون اصل نود در پاسخ به این که چرا خودروسازی ها، مانع از به سرانجام رسیدن طرح شدند، گفت: به نظر من، خودروسازی در ایران یک مافیاست، متأسفانه هیچ قانونی برای قیمت گذاری خودرو در کشور وجود ندارد و همه بر اساس خوداظهاری بوده است.

وی ادامه داد: در روزهایی که گذشت، بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت برخی از خودروهای داخلی را افزایش داده اند و کسی هم پاسخگو نبوده است؛ بنابراین، همه شواهد حکایت از این دارد که منافع کلانی در این کار وجود دارد. از سوی دیگر، بهانه افزایش قیمت ارز به هیچ عنوان در مورد خودروسازی های داخلی، محلی از اعراب ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین یادآور شد: خودروسازی ها، ارز مبادله ای با قیمت ۴۲۰۰ تومان از دولت برای واردات قطعه دریافت می کنند؛ بنابراین، نباید هیچ مشکلی داشته باشند، مگر اینکه اعتراف کنند که ارز مبادله ای را صرف خرید قطعه نمی کردند و فقط از قطعه های قاچاق استفاده می کرده اند، در صورتی که اعتراف کنند، بخش زیادی از قطعات را با زد و بند با قاچاقچیان خریداری می کردند، افزایش قیمت قابل توجیه است.

وی گفت: به طور کلی با توجه به اینکه خودرو ساخت داخل است و بخشی هم که وارد می شود، با ارز مبادله ای صورت گرفته است، هیچ توجیهی غیر از منفعت طلبی و سودجویی ندارد که تاوان آن را ملت می دهند. البته طرح ما، طرح کاملی بود و شامل تعرفه های خودروهای وارداتی هم می شود. برخی مدام شلوغ می کنند که شما می خواهید کاهش تعرفه بدهید و به بازار تولید داخل لطمه بزنید، در حالی که ما می گوییم این افزایش تعرفه ها ـ که در یک سال گذشته صورت گرفته است و به صورت تصاعدی بوده ـ منطق ندارد.

وی همچنین ادامه داد: پیشنهاد ما بازگشت تعرفه ها به قبل است. در کل ۴ درصد از بازار خودرو کشور، مربوط به خودروهای وارداتی است و ۹۶ درصد در اختیار تولیدکننده های داخلی است. یکی از پیشنهادهای ما این بود که تعرفه به قبل بازگردد و به تولید رقابتی کمک کند.

این نماینده مجلس گفت: تا زمانی که خودروسازهای ما یک حاشیه امن داشته باشند، هر طور که بخواهند با خودروسازها برخورد می کنند و نه کیفیت خودروها را افزایش می دهند و نه کاهش قیمت ها را اعمال می کنند. البته تفاهماتی برای کاهش تعرفه ها از زمان دولت اصلاحات بین دولت و خودروسازها بوده، ولی یک قانون مصوب و مدون برای آن وجود نداشته است. در حال حاضر تنها بهانه خودروسازی ها حمایت از اشغال است که باعث می شود، دست همه را در این گونه موارد ببندد.

وی در پاسخ به این که منافع اشخاص در این قضیه چقدر تأثیرگذار است نیز گفت: وقتی می گوییم خودروسازی در ایران مافیاست، یعنی منافع اشخاص در میان است. اگر آمارها را نگاه کنید، متوجه می شوید که همین افزایش قیمت چه میزان برای افراد درآمدزا بوده و این درآمدها به جیب چه کسانی رفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این دیگه آخر فیلمه. خودروهای خارجی رو ده برابر گران کردند تا مردم هیچ چاره ای جز خرید آشغالهای داخلی نداشته باشند اونم به سختی و باقیمت گزاف

      پاسخ ها

      • دروغگو

        مگر مافیا فقط در خودروسازی حضور دارد همه جا مافیا اینجا مافیا آنجا مافیا همه جا مافیا، فقط یک راه می مونه خودکشی

    • بدون نام

      مملكت گل وبلبل البته برا آقازاده ها ومسئولان دزد واختلاس گر

    • بدون نام

      چرا نمیزارند مثل همه جای دنیا این دو گل عزیز هم خصوصی شوند نه خصولتی...تا رقابت وکیفیت قیمت رو تعیین کنه

    • بدون نام

      اگه بعضی نهادها از خودرو سازان حق حساب نگیره بزرگترین مشکل خودروسازان حل میشه و قیمت تمام شده بعلاوه درصد سوز میشه قیمت واقعی و دوم اینکه اگه انحصار این محصول برداشته بشه هم مافیا تمام میشه و هم رقابت بین خودروسازان بوجود میاد, نه اینکه رقابت برای بالا بردن قیمت شده!!! متاسفانه مافیا خود مقام‌های ایران هستند.

    • بدون نام

      این گرگ سالهاست که با گله آشناست

    • پاکدل احمدی

      خدا رو شکر هر اتفاقی هم ک تو این مملکت می افته ن دولت ربط داره ن ب حکومت همش کار بیگانه،دشمن ها،حباب،تکذیب...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب پاک دل. دلتان را پاک پاگ کنید. دشمن کجا بود ما خودمان سراغ دشمن میگردیم. جنگ با این جنگ با آنها جنگ با همه، بعد خیال دارید دست خوش بین نتیجه جنگ و دخالت اینه دیگه انتظار دیگری دارید سخت در اشتباه هستید

    • بدون نام

      شما هم جرات بیان نام افراد را نداری .

    • بدون نام

      انشاءالله که این پولا رو نخورن

    • بدون نام

      خداییش چقدر ما بدبختیم

    • گل علی

      وقتی یه اسپورتج صدتومانی را با درایت اقتصاددانان ما به سیصد میلیون درکشور نرخ گذاری میکنیم به اسم گمرک یا تعرفه دقیقا بانی بی ارزش شدن ریال در مقابل ارز میشویم نهایتا با سه برابر شدن دلار ارزش سرمایه مردم به یک سوم قیمت واقعی رسید کشور افغانستان پنج سال قبل شرایط مشابه داشتند ولی با برداشتن گمرک به کالاهای اصلی نذاشتن پولشان بی ارزش شه ولی در کشور ما برعکس عمل میکنیم

    • بدون نام

      داخل نمایندگی ها ، شده بنگاه ماشین ، میری بر ثبت نام میگه نداریم ولی اون آقاه فلان ماشین این قیمت داره میده با چند درصد بالاتر که مخ آدم سوت میکشه . یکبار هم که چهارشنبه سایت براشون ایران خودرو باز کرد، داشتند کپی شناسنامه و کارت ملی دوستان و دلال های خودشون تو سامانه وارد می کردند . چون همین نماینگی ها شدن بازار و دلال بازی خودشون . ضمنا شنیدم چند تا سهمیه فقط مخصوص نماینده به اختیارشون می دهند که همون دلال بنماینده به نرخ کاذب می فروشه . یاد احتکار کالا زمان جنگ افتادم چه روزهای کًثیفی بود انگار دوباره داره بر می گرده .

    • بدون نام

      روحانی در اولین دور انتخاباتیش گفت دیگر انحصار و رانت و حمایت دولت از خودر ساز تمام میشود دو دور گذشت پس چی شد . از ترامپ یاد بگیر هرچی گفته بود بود انجام داد بد یا خوبش کار ندارم مهم قولش رود

    • حمید وفا

      کل اقتصاد مملکت تحت سلطه ی مافیای اقازاده ها و ژنهای خوبه !!کجای کاری

    • بدون نام

      بابا تعرفه ماشینهای خارجی رو پایین بیارید یک سوم قبل کنید ببینید چقدر راحت تونایی که خوردند چطور استفراغ کنند
      من یه ادم عادی هستم ولی دونستم که دولت خودش عامل اصلیه وگرنه کاری براش نداره که مگر عرضه نداره از پس خودرو سازها بر بیاد
      مجلس هم بیخیال شده وگرنه برا اونم کاری نداره که به دو فوریت تصویب کنه تعرفه ماشین خارجی بیاد پایین
      رییس بانک مرکزی هم سودهای بانکی رو ببره سر جاش سود سالانه 23 درصد و روزانه 18 درصد کنه
      بخدا ظرف کمتر از دو ماه درست شده
      خودشونم میدونند که مافیا داریم بازم دارند بهشون اجازه کثافتکاری میدند پس هیچی دیگه دولت و مجلس هیچی

    • بدون نام

      مافیا مملکت را اداره می کنند. کجای کارید.

    • مصطفی

      خوب تو جیب کیا رفته اسماشونو بگو دیگه تو یکی هم شدی مث احمدی نژاد که میگفت بگم بگم .برای یکبار هم که شده جرئت داشته باش و اسامی شونه برای این مردم زجر کشیده بگو اگه نگی برات متاسفم که فقط حرف زدی و از عمل خبری نبود .

    • حسین

      مافیا شما ها را انتخاب می کنند وبه مجلس روانه می کنند وشما قدرت بر خورد با آنها را ندارید حال در جستجوی این باشید که این مافیا پشتش کدام کشور وقدرت بیرونی است این خطر بزرگ برای انقلاب وکشور است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج