۷۳۲۶۶۳
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

دولت جدید اردن و چالش روابط با قطر

سفر مسئولان قطر به اردن که نخستین سفر از زمان محاصره قطر توسط چهار کشور است، حاوی پیام‌هایی مهم در حمایت از اردن به خصوص در قضیه مربوط به قدس اشغالی است.

خبرگزاری فارس: دولت جدید اردن به نخست‌وزیری «عمر الرزاز» که دو روز پیش سوگند یاد کرد، اکنون در کنار چالش‌های داخلی با چالش دیگری تحت عنوان روابط اردن و قطر مواجه است به خصوص اینکه قطر حمایت‌های بی‌سابقه سیاسی و اقتصادی از اردن را اعلام کرده است.

چند روز گذشته «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و «شریف العمادی» وزیر دارایی این کشور طی سفری به اردن و دیدار با «عبدالله دوم» شاه اردن، آمادگی دوحه برای حمایت از اردن در شرایط بحرانی این کشور را اعلام کرد.

روزنامه قطری «العربی‌الجدید» با اعلام این مطلب نوشت که دولت قطر برای فراهم کردن ۱۰ هزار فرصت شغلی برای جوانان اردنی در قطر و سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های زیرساختی و گردشگری در اردن متعهد شده است که این امر به رونق اقتصادی اردن و توسعه پایداری در این کشور کمک خواهد کرد.

پس از سفر وزیر خارجه قطر به اردن، «خلیل عطیه» نماینده پارلمان اردن خواستار بازگشت فوری سفیر قطر به امان شد در حالیکه پیش از این نیز ۷۰ نماینده پارلمان اردن با امضای طوماری از دولت اردن برای بازگشت سفیر این کشور به دوحه درخواست کرده و گفتند که هیچ بهانه‌ و دلیلی برای عدم بازگشت سفیر قطر به دوحه وجود ندارد.

سفر مسئولان قطر به اَمان که نخستین سفر از زمان محاصره قطر توسط چهار کشور بود، حاوی پیام‌های زیادی در حمایت از اردن به خصوص در قضیه مربوط به قدس اشغالی بود همچنانکه وزارت خارجه قطر نیز پس از این سفر بیانیه‌ای صادر و طی آن مواضع امان درباره پاره‌ای از مسائل ملی از جمله قضیه فلسطین را ستود و تأکید کرد که اردن به منزله عمق استراتژیک، تاریخی و مردمی برای قضیه فلسطین به خصوص حفظ حقوق اسلامی و عربی شهر قدس است و حمایت قطر از اردن نیز در راستای حمایت از این ثبات و پایداری است.

برخی محافل سیاسی اردن می‌گویند که پس از این تحولات و اقدامات قطر، اردن می‌تواند در برابر فشارهای ریاض و ابوظبی به منظور ممانعت از وقوع هر گونه تحولی در روابط دوحه و امان ایستادگی کند همچنانکه از دیدگاه پارلمان و افکار عمومی اردن نیز دلیلی برای عدم برقراری این روابط وجود ندارد.

اقدامات اخیر قطر برای بهبود روابط با امان از جمله گشودن درهای سرمایه‌گذاری و تجارت به روی اردن به خصوص در پرتو بحران اقتصادی این کشور و موج بی‌سابقه افزایش مالیات‌ها و گرانی کالاها، می‌تواند فرصتی برای احیای روابط امان و دوحه فراهم سازد.

جالب توجه اینکه با وجود قطع روابط چهار کشور عربی با قطر اما اردن تنها به کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با دوحه اکتفا کرده و روابط اقتصادی دو کشور همچنان برقرار است و چند هفته پیش نیز یک هیأت اقتصادی اردن به ریاست «نائل الکباریتی» رئیس اتاق بازرگانی اردن و عضو مجلس سنای این کشور به قطر سفر کرده و با «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق بازرگانی قطر دیدار و چشم‌انداز همکاری دو کشور را بررسی کرد.

اکنون با روی کار آمدن دولت جدید اردن به نخست‌وزیری «عمر الرزاز» و در پرتو بحران اقتصادی این کشور و تظاهرات‌‌های مردمی هفته پیش که به عزل «هانی الملقی» نخست‌وزیر قبلی اردن منجر شد، باید دید که دولت جدید تا چه حد از اعلام حمایت قطر از اردن استقبال کرده و آیا به سمت بهبود روابط با این کشور و اعزام سفیر خود به دوحه پیش می‌رود و یا اینکه تحت فشارهای عربستان و امارات به حفظ روال فعلی در روابط با قطر ادامه خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج