جاباما
۷۳۲۸۶۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تاکنون ایران چند تا ۱+۵ را تجربه کرده است؟

روزنامه رسالت در مطلبی به فلم رضا رضائی بعنوان فعال سیاسی و رسانه ای نوشت: شايد ۶ و يا ۷ دهه قبل در هشتم دسامبر ۱۹۵۳ وقتي آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريکا، نطقي را با عنوان "اتم در خدمت صلح" در سازمان ملل متحد ايراد کرد و البته چهار سال بعد در ۱۹۵۷، که قرارداد همکاري در زمينه غير نظامي اتمي بين ايران و آمريکا امضاء شد.

روزنامه رسالت در مطلبی به فلم رضا رضائی بعنوان فعال سیاسی و رسانه ای نوشت: شايد ۶ و يا ۷ دهه قبل در هشتم دسامبر ۱۹۵۳ وقتي آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريکا، نطقي را با عنوان "اتم در خدمت صلح" در سازمان ملل متحد ايراد کرد و البته چهار سال بعد در ۱۹۵۷، که قرارداد همکاري در زمينه غير نظامي اتمي بين ايران و آمريکا امضاء شد، (راديو فردا، ۱۶/۴/۹۴) کسي فکر نمي کرد ماجرا تا به امروز به اين شکل پيچيده بشود و ادامه يابد! طي آن قرارداد، ايران بايد چند کيلوگرم اورانيوم غني شده براي مصرف پژوهشي از آمريکا دريافت مي کرد؛ خلاصه در اولين گام، مرکز علوم هسته اي که زير نظر سازمان پيمان مرکزي (سنتو) اداره مي شد، از بغداد به تهران منتقل مي شود.

در ۱۹۵۸ با عضويت ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA) رسماً نمايندگان ايراني در اين نهاد بين المللي حضور مي يابند.

در سال ۱۹۵۹ به دستور پهلوي دوم، يک مرکز پژوهش هسته اي در دانشگاه تهران تاسيس شده و يک سال بعد آمريکا همراه با فروش رآکتور هسته اي به ايران، چند اتاقک داغ نيز به ايران مي فروشد. در ۱۹۶۷ آمريکا ۵۴۵/۵ کيلوگرم اورانيوم غني شده براي استفاده در رآکتور پژوهشي و ۱۱۲ گرم پلوتونيوم به عنوان راه اندازي رآکتور به ايران تحويل مي دهد. (فارس، ۲۱/۴/۹۴)

در ۱۹۶۸ ميلادي (۱۳۴۷ شمسي) ايران پيمان منع گسترش سلاح هايهسته اي NPT را امضاء کرده و آمريکا در سال ۱۹۶۹ قرارداد هسته اي را با ايران به مدت ده سال ديگر تمديد مي کند. در ۲۳ ژوئن ۱۹۷۴ شاه ايران در گفتگو با روزنامه "لوموند" و هفته نامه "اينفورماسيون" اعلام مي کند: "قطعاً زودتر از آنچه کسي بتواند فکرش را بکند، ايران به سلاح هسته اي دست خواهد يافت" هر چند بعد از آن، حرف خود را پس گرفته و اصلاح مي کند!.

(راديو فردا، ۱۰/۱۱/۸۹)(تاريخ ايراني ۲۳/۲/۹۱)اما با انقلاب اسلامي ايران در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) روند هسته اي شدن ايران دستخوش تغيير مي شود؛ آمريکا از تحويل اورانيوم بسيار غني شده به ايران امتناع مي کند و بسياري از کشورهاي غربي همکاري خود را با ايران در زمينه انرژي هسته اي متوقف مي کنند!

۲۵ سال مي گذرد، ناگهان از تابستان ۱۳۸۲ (۲۰۰۲) و در زمان دولت اصلاحات موضوع هسته اي ايران از زاويه اي ديگر کليد مي خورد! درمهر ۸۲، ايران به منظور اعتماد سازي و اثبات حسن نيت خود در راستاي همکاري با آژانس، طي توافق با طرف هاي غربي مذاکره کننده يعني سه کشور انگليس، فرانسه، و آلمان (بخوانيد مثلاً ۵+۱-۳) و بر اساس توافقنامه هاي تهران، بروکسل و پاريس، کليه فعاليت ها و مطالعات مربوط به دانش اتمي را تعليق مي کند! البته به شرط آن که موضوع هسته اي ايران در شوراي امنيت دنبال نشود ولي طرف غربي به تعهدش عمل نکرده و در ادامه، سعي مي کنند از طريق اثرگذاري بر محيط داخلي ايران و ايجاد جو رواني، امتياز گيري کنند.

طي اين مدت قطعنامه هاي مختلفي از سوي شوراي امنيت عليه ايران به تصويب مي رسد، که نهايتاَ در سال ۸۶ (۲۰۰۶) گروهي با عنوان «۵+۱» متشکل از ۵ عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل يعني آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و انگليس به همراه آلمان شکل مي گيرد تا در رابطه با پرونده هسته اي ايران وارد مذاکره شوند.

در ابتدا، مذاکرات طي سه دوره در ژنو برگزار مي شود؛ روز بيست و نهم تير۸۷ در ژنو۱ گروه ۵+۱، اولين نشست خود را با ايران برگزار مي کند که منجر به طرح تعليق برابر تعليق مي شود! اما از آنجا که ايران فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را حق مسلم خود مي داند، اين طرح اجرايي نمي شود. يک‌سال بعد در ژنو۲ که در مهر۸۸ برگزار مي شود سعيد جليلي (دبير وقت شوراي‌عالي امنيت ملي) در گفتگو با خاوير سولانا (مسئول وقت سياست خارجي اتحاديه اروپا) اعلام مي کند: "جمهوري اسلامي ايران از حقوق خود منصرف نخواهد شد و مذاکرات بايد مبتني بر موضوعات گسترده تر جهاني ادامه يابد". در آخرين دور مذاکرات ژنو هم که در آذر۸۹ اتفاق افتاد و به مذاکرات ژنو۳ معروف شد، جمهوري اسلامي ايران خطاب به گروه۵+۱ گفت: "سياست چماق و هويج يا گفتگو در چارچوب راهبرد دومسيره يعني فشار و مذاکره را هرگز نمي پذيرد". (BBC Persian، ۲۰۱۰/۱۰/۷)

مذاکرات به همين جا ختم نمي شود، جمهوري اسلامي ايران تمايل داشت تا نشست بعدي در يکي از شهرهاي بيروت، دمشق و يا بغداد برگزار شود ولي طرف غربي، ميزباني استانبول را مطرح مي کند؛ بالاخره طبق توافق دو طرف، قرار بر اين شد تا نشستي هم در استانبول ترکيه و هم در بغداد پايتخت عراق برگزار شود.

مذاکرات استانبول طي ۲ مرحله ابتدا در بهمن ۸۹ (۲۰۱۱) و سپس در ۲۶ فروردين ۹۱ (۲۰۱۲) برگزار گرديد. در مرحله اول مذاکرات، ناتواني مذاکره کنندگان غربي از پاسخ به پيشنهاد هاي مشخص ايران و طرح مباحث فراتر از دستور کار که در ژنو۳ توافق شده بود، منجر به "گفتگو براي همکاري" مي شود. در مرحله دوم مذاکرات، که يک روز بيشتر ادامه نيافت، کاترين اشتون (مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا) رسماً از حق هسته اي ايران سخن گفته و طرفين، گفتگو ها راپس از ۱۵ ماه توقف، مثبت ارزيابي کردند. (فارس، ۲۸/۳/۹۱)

طبق توافق، مذاکرات بعدي در سوم خرداد ۹۱ (۲۳ مي ۲۰۱۲) و در شهر بغداد ادامه مي يابد؛ به دستور نوري المالکي (نخست وزير و فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق) بيش از ۱۵۰۰۰ نيرو وابسته به وزارت کشور و نيروهاي "يگان سوات" و ۱۵ فروند بالگرد، امنيت منطقه سبز بغداد (دارالضيافه- محل مذاکرات) را به عهده داشتند. (مهر، ۳/۳/۹۱)
در ابتدا باقري و اشميت، معاونين دبير شوراي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، مامور رايزني و تدوين پيش نويس براي چارچوب همکاري ها مي شوند؛ لذا از طرف ايران بسته جامعي با 5 محور آماده مي شود. هرچند در اين مدت، کارشکني غرب، تحريم ها و ترور دانشمندان ايراني مانع دستيابي ايران به دستآوردهاي صلح آميز هسته اي نشده است اما هيئت ايراني در پي خروج اين موضوع از دستور کار شوراي امنيت، بازگشت پرونده به آژانس و لغو تحريم هاي غيرقانوني عليه ايران مي باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج