جاباما
۷۳۲۹۱۵
۳ نظر
۵۱۱۷
۳ نظر
۵۱۱۷
پ

سفر به «تمین» در سیستان و بلوچستان؛ نگین تفتان

همسایگی با آتش فشان نیمه فعال «تفتان» در کنار آب فراوان و خاک حاصلخیز، روستایی با صفا را در اقلیم جنوب شرقی ایران پدید آورده است؛ روستای «تمین» در ۵۰ کیلومتری شهرستان «میرجاوه» استان سیستان و بلوچستان که نشانه‌های استقرار طولانی انسان با وجود معماری صخره ای، قلعه و گوستان‌های تاریخی در آن به خوبی به چشم می‌آید. با سفر به تمین همنشینی با اهالی خونگرم این روستا را در کنار هوای معتدل و حتی خنکش در بهار و تابستان تجربه کنید.

ماهنامه سرزمین من - محمد محمدی: همسایگی با آتش فشان نیمه فعال «تفتان» در کنار آب فراوان و خاک حاصلخیز، روستایی با صفا را در اقلیم جنوب شرقی ایران پدید آورده است؛ روستای «تمین» در ۵۰ کیلومتری شهرستان «میرجاوه» استان سیستان و بلوچستان که نشانه های استقرار طولانی انسان با وجود معماری صخره ای، قلعه و گوستان های تاریخی در آن به خوبی به چشم می آید. با سفر به تمین همنشینی با اهالی خونگرم این روستا را در کنار هوای معتدل و حتی خنکش در بهار و تابستان تجربه کنید.

چطور برسیم:

برای رسیدن به روستای تمین باید خودتان را به زاهدان برسانید. در زاهدان از ابتدای جاده میرجاوه، تاکسی ها و خودروهای گذری با کرایه پنج تا هفت هزار تومان شما را به میرجاوه می رسانند؛ در این جاده آسفالته، ۷۵ کیلومتر راه تا میرجاوه در پیش دارید. مسیر ۵۰ کیلومتری میرجاوه تا تمین را هم می توانید با ماشین های گذری یا تاکسی بروید، بعد از ۴۰ کیلومتر در این مسیر به روستای «سیاه جنگل» می رسید و حدود سه کیلومتر جلوتر، جاده سمت راست شما را به تمین می رساند.

سفر به «تمین» در سیستان و بلوچستان؛ نگین تفتان

کجا بگردیم؟

جنوب شرقی باصفا

چشمه حضرت موسی: چشمه آب شیرین «حضرت موسی» تنها منبع آب شرب و کشاورزی اهالی روستاست که از دل صخره ای عظیم می جوشد و آبشار کوچکی که در مسیرش می سازد، چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است. آب این چشمه با املاح معدنی فراوان که در تابستان خنک و در زمستان گرم است، سرچشمه رودهایی است که پس از سیراب کردن آبادی های دهستان تمین و گذر از دهستان همجوار «لادیز»، از مرز ایران خارج شده، به ریگزرارهای کشور پاکستان می ریزد.

سفر به «تمین» در سیستان و بلوچستان؛ نگین تفتان

آسیاب آبی: از جاذبه های دیگر این روستای خوش آب و هوا، چهار آسیاب آبی است که با توجه به وجود منابع آب منطقه، استفاده از آنها متداول بوده است. این آسیاب ها که به ثبت ملی هم رسیده اند همچون آسیاب های روستاهای اطراف، در حال حاضر غیر فعال و مترو که هستند.

معماری صخره ای: دیدن اتاق هایی که در دل صخره کنده شده، دالان هایی که شما را از اتاقی به اتاق دیگر می رساند و باید به صورت نشسته وارد آن شوید، حتما شما را به تعجب وا می دارد. این اتاق های صخره ای که به ثبت ملی هم رسیده، در حیاط خانه یکی از روستاییان واقع شده است و البته تنها با اجازه صاحبخانه می توانید این اتاق ها را ببینید.

سفر به «تمین» در سیستان و بلوچستان؛ نگین تفتان

گورستان صخره ای: در نزدیکی این اتاق های صخره ای، کوه کم ارتفاعی وجود دارد که پر است از مقبره هایی که گرچه سنگ قبر آنها طی سال های گذشته به سرقت رفته است ولی دیدن شان خالی از لطف نیست. تعدادی از قبرها هم به مرور زمان و در اثر فرسایش خاک باز شده و اسکلت مردگان را آشکار کرده است. از اینجا چشم انداز بهتری از کوه تفتان را در پیش چشم تان خواهید داشت.

قبرستان هفتادملا: قبرستان تاریخی «هفتادملا» با قبرهای خشتی و شکل و شمایلی منحصر به فرد در 20 کیلومتری تمین قرار گرفته که برای رسیدن به آن می توانید با ماشین شخصی یا ماشین اهالی روستا بروید. دسترسی به این قبرستان که در غار طبیعی کمانی شکل در سینه کوه قرار دارد، با راه پلکانی ممکن شده است، پس بازدید از این مجموعه با قدمتی حدود 800 سال را از دست ندهید.

سفر به «تمین» در سیستان و بلوچستان؛ نگین تفتان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درور به مردم عزیز سیستان و بلوچستان، مردم قانع با مناعت طبع بلند و غیور

    • ایران

      همه جای وطنم مردم خوب مهربان وغیور دارد من متاسفانه سیستان وبلوچستان را ندیدم ولی به بیشتر استانها سفر کرده ام

    • مینا

      درود بر بلوچستان ایران و مردم مهمان نوازش..مردم دامنه تفتان،بلوچ هستند و بسیار مهمان نواز و غیرتمند.سلام بر همه بلوچهای بلوچستان بخصوص بلوچهای کرد که در دامنه تفتان زندگی می کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج