۷۳۳۰۷۸
۳ نظر
۵۰۴۷
۳ نظر
۵۰۴۷
پ

بخش اول

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

این شهر شرقی استان، در سایه قامت بلند دنا در اقلیمی سردسیر واقع شده حال آن که نیمه غربی استان در آب و هوایی کاملا متفاوت با گرما دست و پنجه نرم می کند. نیمه اول بهار، فصل مناسبی برای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است تا بتوان هر دو اقلیم دلپذیر آن را با هم تجربه کرد؛ استانی که علاوه بر طبیعتی بکر، تاریخ پر فراز و نشیبی نیز در سابقه اش دارد.

ماهنامه همشهری سرزمین من - رضا یوسفی: تجربه چشمگیر دیدن اقلیم سرد و گرم به طور همزمان در سفری کوتاه و مسافتی کم، از شگفتی هایی است که در استان کوچک و سرسبز کهگیلویه و بویراحمد به راحتی امکان پذیر است؛ استانی که مقصد مناسبی برای طبیعت دوستان است و بی ربط نیست اگر یاسوج و طبیعت اطرافش را پایتخت طبیعت ایران می دانند.

این شهر شرقی استان، در سایه قامت بلند دنا در اقلیمی سردسیر واقع شده حال آن که نیمه غربی استان در آب و هوایی کاملا متفاوت با گرما دست و پنجه نرم می کند. نیمه اول تابستان، فصل مناسبی برای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است تا بتوان هر دو اقلیم دلپذیر آن را با هم تجربه کرد؛ استانی که علاوه بر طبیعتی بکر، تاریخ پر فراز و نشیبی نیز در سابقه اش دارد. بسیاری از مقاصد گردشگری این استان دارای راه های دسترسی آسان و آسفالته است که البته هر یک از این جاده ها با طبیعت زیبایش، خود یک جاذبه گردشگری است.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

در یک نگاه
مرکز استان یاسوج
تعداد شهرستان ها 8
تعداد موزه ها ۱
زبان لری
آب و هوا دو نوع؛ سردسیر و گرمسیر
سیستم حمل و نقل جاده ای، هوایی
آثار تاریخی ثبت ملی ۶۹۳ اثر
آثار ناملموس ثبت ملی 53 منطقه
مناطق حفاظت شده طبیعی ۷ اثر
آثار طبیعی ثبت ملی 2 اثر

غنای دنا

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق طبیعی ایران از نظر ذخیره گیاهی و جانوری است؛ منطقه ای بکر از دشت های وسیع و جنگل های بلوط که در سایه کوه های دنا قرار گرفته. اینجا گویی تکه ای از بهشت بر روی زمین است.

چطور برسیم:

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

در مسیر اصفهان به جنوب

برای دسترسی به شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می توانید از مسیرهای جاده ای استان های هم جوار، اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری استفاده کنید یا با هواپیما خود را به دو فرودگاه استان برسانید.

از تهران و اصفهان: بعد از عبور از اصفهان و شهرضا و سمیرم، وارد «پاتاوه» خواهید شد و به شهرهای سی سخت و یاسوج در شمال استان خواهید رسید.

از شیراز: وقتی وارد جاده سپیدان (اردکان فارس) شوید و این شهر را رد کنید، به یاسوج می رسید.

از بوشهر: باید برازجان و نورآباد را رد کنیدتا به سه راه «بابامیدان» برسید. در آنجا هم می توانید به یاسوج بروید و هم مسیر دوگنبدان و دهدشت را انتخاب کنید.

از اهواز: خود را که به بهبهان برسانید، تا دوگنبدان و دهدشت در غرب استان فاصله زیادی نخواهید داشت.

هواپیما: شهرهای یاسوج و دوگنبدان دارای فرودگاه هستند. البته فرودگاه دوگنبدان به نامِ دیگر این شهر یعنی «گچساران» معروف است.

در کجا بمانیم؟

در سایه دنا

اقامتگاه های این استان در چهار شهر پرمسافر آن یعنی یاسوج، سی سخت، دهدشت و دوگنبدان واقع شده اند. اقامتگاه بومگردی «رئیس» که در خانه ای روستایی در شهر سی سخت پذیرای گردشگران است و اقامتگاه سیار «ایل بوم» که در چند سیاه چادر، در طبیعت بکر دنا در شهر توریستی سی سخت برپاست، تنها اقامتگاه های بومگردی استان هستند.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

اقامتگاه بومگردی رئیس

شروع از خنک ترین نقطه استان

سی سخت

اگر از تهران و اصفهان وارد این استان می شوید، قبل از یاسوج به خروجی شهر مرتفع و خنک سی سخت خواهید رسید که در دامنه کوه زیبای دنا واقع شده است. سمیرم را که رد کردید، بعد از عبور از تونل ها به شهر کوچک پاتاوه می رسید. پنج کیلومتر بعد از پاتاوه، خروجی سی سخت را در سمت چپ خود می بینید و 25 کیلومتر جاده سربالایی، شما را به این شهر خواهد رساند.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

چشمه میشی

در شمال شرقی شهر سی سخت و در انتهای بلوار «شهید باهنر»، راه باریک می شود و به یک سه راهی می رسید. تابلوهای سمت راست، شما را به «چشمه میشی» و منطقه «کوه گل» هدایت می کنند. ورودیه را که پرداخت کردید، مسیر را ادامه دهید تا وارد جاده کوهستانی گردنه «بیژن» شوید. در مسیرتان آبِ سرازیر از چشمه میشی را خواهید دید که از دامنه های دنا جاری است و در کنار هر یک از پل ها که توقف کنید، می توانید با آب خنک این چشمه، دست و صورت خودرا خنک کنید که در انتهای جاده آسفالته به سرچشمه می رسد. می توانید از دستفروش های آن منطقه، نعنا و پونه کوهی و انواع خوراکی های محلی را بخرید. توجه داشته باشید که در روزهای تعطیل، مسیر رفت و برگشت از هم متفاوت است و هر دو، یکطرفه می شوند.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

دریاچه کوه گُل

در همان پیچ های ابتدایی مسیر «چشمه میشی»، یک خروجی به سمت راست خواهید دید که تابلوی «کوه گل» دارد. وارد آن شوید و تا انتهای مسیر آسفالت شده بروید تا به پارکینگ برسید. اگر اهل کوه پیمایی سبک هستید، در همان ابتدای مسیر خاکی، به تپه سمت راست تان صعود کنید و مسیر پاکوب را ادامه دهید تا به دریاچه زیبای «کوه گل» برسید. موقعیت دریاچه E51.5413 و N30.8355 است. اطراف دریاچه پر است از گل های خوش رنگ و گیاهان خوشبوی وحشی، مثل آویشن، پونه و کاکوتی. در بهار و تابستان، انواع پرندگان مهاجر مانند لک لک و درنا و حواصیل را هم می توان دید که به این منطقه خنک کوچ کرده اند. وسعت دریاچه نیم هکتار و عمق آن حداکثر 15 متر است.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

آبشار کوه گُل

اگر بعد از پارکینگِ کوه گل، مسیر خاکی و پاکوب مستقیم را ادامه دهید و به بالای تپه دریاچه نروید، پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به آبشار کوه گل در سمت چپ مسیر پاکوب خواهید رسید. این آبشار از میان یک شکاف در دل کوهی کوچک و کوتاه جاری است و آب از کنار یک صخره که در بالای این شکاف محصور شده، به پایین می ریزد.

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب بهشتیه

      پاسخ ها

      • سید محمد

        باید بیایی و ببینی مخصوصا سی سخت

    • بدون نام

      باعث افتخار ماست که از استان زیبایمان دیدن کنید ،مطمئنم پشیمون نمیشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج