۷۳۳۲۲۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

محققان در حال کار بر روی روش جدیدی هستند که بتوانند سوخت عاری از کربن بسیار ارزانی را بسازند که درست شبیه فیلم های علمی تخیلی است. بیشتر به یک رویای محیط زیستی می ماند: کارخانه ای که دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده و آن را به سوختی تبدیل می کند که می توان از آن برای به حرکت درآوردن خودروها و هواپیماها استفاده کرد.

وب سایت روزیاتو - حسین علی پناهی: محققان در حال کار بر روی روش جدیدی هستند که بتوانند سوخت عاری از کربن بسیار ارزانی را بسازند که درست شبیه فیلم های علمی تخیلی است. بیشتر به یک رویای محیط زیستی می ماند: کارخانه ای که دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده و آن را به سوختی تبدیل می کند که می توان از آن برای به حرکت درآوردن خودروها و هواپیماها استفاده کرد.

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

اگر چه کمی باورنکردنی بوده و به داستان های علمی تخیلی می ماند اما این پروژه واقعی توسط گروهی از محققان دانشگاه هاروارد و یک کمپانی دیگر به نام کربن انجینیرینگ در حال انجام است که بیل گیتس وظیفه حمایت مالی از آن ها را بر عهده گرفته است.

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

اگر فرآیند جدید، بتواند در مقیاسی مناسب پیاده سازی شود، بدون شک می توان به آینده ای خوشبینانه برای آینده تغییرات آب و هوایی امیدوار بود. در سال ۲۰۱۱، کارشناسان برآورد کردند که خارج کردن یک تن دی اکسید کربن از جو دستکم ۶۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. رویکرد جدید می تواند همین مقدار دی اکسید کربن را با هزینه تنها ۹۴ دلار از جو پاک نماید. این روش جدید بسیار مبتنی بر فرآیندها و تکنیک های قبلی است؛ تکنیک هایی که قبلاً برای خنک کردن برج ها و کارخانجات تولید کاغذ استفاده می شد. این تکنیک شامل ۳ مرحله اصلی است: ابتدا هوای بیرونی به درون یک کنتاکتور کشیده می شود و در معرض یک مایع قلیایی قرار می گیرد.

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

وقتی که هوا به یک پایه مستحکم برسد به یک مایع حاوی دی اکسید کربن تبدیل می شود. در این کارخانه، این مایع چندین واکنش شیمیایی متفاوت را متحمل شده که پایه ترکیب آن را از اسید جدا می کند؛ همان تکنیکی که معمولاً در کارخانجات تولید کاغذ به کار گرفته می شود. در نهایت دی اکسید کربن با هیدورژن ترکیب شده و به سوخت مایع تبدیل می شود؛ سوختی که می توان از آن برای تامین نیروی خودروها و هواپیماها استفاده کرد که همان کارکرد سوخت های امروزی را دارد.

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

محققان در مورد آینده و نتیجه این پروژه بسیار خوشبین و امیدوار بوده و بر این باورند که این تکنیک می تواند به کاهش دی اکسید کربن موجود در جو کمک شایانی بکند. کارشناسان این روش را در یک پلتفرم آزمایشگاهی در بریتیش کلمبیا با موفقیت آزمایش کرده اند و در تلاشند تا بتوانند سرمایه لازم برای ساخت یک نسخه در مقیاس صنعتی از این پلتفرم تامین نمایند. اگر این پروژه با موفقیت همراه باشد بدین معنا خواهد بود که بخش اعظم مشکل کربن زدایی کردن از اقتصاد جهان حل خواهد شد.

تکنولوژی‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

این موفقیت بزرگ البته با هزینه ای قابل توجه محقق خواهد شد: از بین بردن دی اکسید کربن جو چیزی بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی (۱۰۰ دلار به ازای هر تن) هزینه در بر خواهد داشت. این موضوع خود نشان می دهد که هزینه تحمیل شده به انسان، اقتصاد و محیط زیست به خاطر انتشار گازهای گلخانه ای بسیار سنگین است و کاهش انتشار این گازها همچنان بهترین راه حل برای کاهش اثرات محیط زیستی و تغییرات شدید آب و هوایی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج