۷۳۳۳۶۳
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

نفت، اسلحه جدید چین در مقابل آمریکا

ماجرا از جنگ ارزي آغاز شد و به ته خط جنگ تعرفه‌اي رسيد. تقابل ترامپ با اتحاديه اروپا و چين كه دعواي دوسر باخت را براي طرفين با نسبت‌هاي متفاوت به‌همراه دارد، حالا به شگرد جديد چين رسيده است.

روزنامه شرق نوشت: ماجرا از جنگ ارزي آغاز شد و به ته خط جنگ تعرفه‌اي رسيد. تقابل ترامپ با اتحاديه اروپا و چين كه دعواي دوسر باخت را براي طرفين با نسبت‌هاي متفاوت به‌همراه دارد، حالا به شگرد جديد چين رسيده است.

پكن در آخرين اخبار منعكس‌شده، تهديد كرده اعمال تعرفه سنگین برای واردات نفت خام، گاز طبیعی و سایر محصولات انرژی از آمریکا را درحالي‌که در صدر فهرست واردکنندگان نفت آمریکا قرار گرفته است، در دستور كار قرار مي‌دهد؛ آن هم درست زماني‌كه در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی اقدام به اعمال تعرفه ۲۵درصدی بر محصولات آمریکایی با ارزش ۵۰ میلیارد دلار کرده بود.

البته اسلحه جديد چين مي‌تواند سبب جايگزيني نفت خاورميانه به جاي نفت آمريكا براي پالايشگاه‌هاي چيني شود، زيرا اعمال تعرفه واردات، پالایشگاه‌های چینی را از واردات نفت آمریکا بازخواهد داشت. اين اتفاق مي‌تواند خبر خوبي براي ايران هم باشد. در اين صورت ايران مي‌تواند با در‌نظر‌گرفتن تخفيف‌هايي از دعواي اين دو قدرت اقتصادي جهان به نفع خود در شرايط تحريم‌هاي جديد، بهره بگيرد و اين اتفاق هوشياري مسئولان ايراني را مي‌طلبد.

تهدید غیرمنتظره چین برای صادرات انرژی آمریکا

مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت «کلیپر دیتا»، در‌اين‌باره گفت: این مسئله مهمی است. چین در واقع بزر‌گ‌ترین مشتری نفت خام آمریکاست و تهدید اخیر چین، تحول مهمی به شمار می‌رود. طبق آمار وزارت انرژی آمریکا، چین در‌حال‌حاضر روزانه حدود ۳۶۳ هزار بشکه نفت از آمریکا وارد می‌کند و در کنار کانادا، به عنوان بزر‌گ‌ترین واردکننده نفت آمریکا قرار می‌گیرد. همچنین حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز از محصولات دیگر مانند پروپان را خریداری می‌کند. صنعت انرژی آمریکا با تولید از میادین نفت شیل این کشور رونق گرفته و مجموع تولیدش به رکورد ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. از این میزان، آمریکا حدود دو میلیون بشکه در روز صادر می‌کند و ترامپ برتری در تولید و صادرات انرژی را کلیدی برای گسترش نفوذ جهانی آمریکا توصیف کرده است. بر اساس گزارش رویترز، آمریکا همچنین از سایر کشورها، از جمله چین خواسته است واردات انرژی بیشتری از این کشور داشته باشند و خرید نفت ایران را محدود کنند. چین بزر‌گ‌ترین خریدار نفت ایران است و در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد و معلوم نیست بخواهد این خرید را محدود کند.

‌فرصتي براي ايران

نرسي قربان، كارشناس ارشد انرژي، در تحليل آنچه اكنون در حال رخ‌دادن است، مي‌گويد: آمريكا و چين با ايجاد چنين جو رواني‌اي قصد دارند با فشار بر يكديگر، در نهايت پاي مذاكره بنشينند. قربان با بيان اينكه دنياي نفت بسيار انعطاف‌پذير است، مي‌گويد: اگر قيمت نفتي كه از آمريكا به چين مي‌آيد، فرضا ۲۰درصد گران‌تر از نفتي كه از خاورميانه مي‌آيد، شود، بلافاصله صادرات آمريكا به چين تقريبا قطع مي‌شود، زيرا پالايشگاه‌ها نمي‌توانند با آن تفاوت قابل توجه نفت، به كار خود ادامه دهند. به گفته اين كارشناس انرژي، آمريكا اگر دو ميليون بشكه صادر مي‌كند، روزانه حدود ۲۰ميليون بشكه مصرف مي‌كند كه از اين ميزان ۱۰.۹ميليون بشكه را خود توليد كرده و مابقي را وارد مي‌كند. بنابراين هرچه صادر نكند، از واردات آمريكا كسر مي‌شود. بنابراين آمريكا بايد بتواند نفت خود را به مقصد ديگري بفرستد. او با بيان اينكه تعرفه روي واردات نفت از آمريكا به پكن، بدون شك اسلحه‌اي در دست چيني‌ها خواهد بود، مي‌افزايد: اين امر موجب مي‌شود که احتمال مذاكره جدي‌تر شود، اما فكر نمي‌كنم اتفاق فاجعه‌آميزي براي آمريكا باشد.

قربان در پاسخ به اين پرسش كه اگر اين تهديد عملياتي شود، فرصتي در اختيار ايران خواهد بود يا خير، توضيح مي‌دهد: بدون شك چين بايد واردات نفت خود را از ساير كشورها افزايش دهد و آنچه اكنون براي اين كشور در دسترس است، نفت خاورميانه است؛ اما اينكه ايران يا عربستان، كدام را انتخاب خواهد كرد، مشخص نيست. با‌اين‌حال، اين اتفاق مي‌تواند فرصتي براي ايران باشد تا با درنظرگرفتن تخفيف‌هايي در قالب پيشنهاد، سهم بيشتري از بازار نفت چين را از آنِ كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      مثل همیشه خدا جای حق نشسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج