۷۳۳۴۸۶
۱۶ نظر
۵۰۱۱
۱۶ نظر
۵۰۱۱
پ

باید‌ها و نباید‌های مذاکره احتمالی با آمریکا

در روندهای مربوط به سیاست خارجی مذاکراتی نتایج مطلوب را می‌آفرینند که با درک درست از "مقدورات داخلی" و "محذورات بین‌المللی" توامان با برنامه و زمان درست طراحی شده باشند.

عصر ایران نوشت: در روندهای مربوط به سیاست خارجی مذاکراتی نتایج مطلوب را می‌آفرینند که با درک درست از "مقدورات داخلی" و "محذورات بین‌المللی" توامان با برنامه و زمان درست طراحی شده باشند.

مذاکرات اخیر دو رهبر خاص و ویژه از لحاظ ادبیات و شخصیت، " دونالد ترامپ" و " کیم جونگ اون" در سنگاپور بسیاری از کنش‌گران سیاسی را متوجه چنین راه حلی میان ایران و ایالات متحده نیز کرده است؛ طوریکه اخیرا تعدادی از فعالان مطرح سیاسی خواستار مذاکرات بدون پیش شرط ایران و آمریکای ترامپ شده اند.

درخواست مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ درحالی مطرح می‌شود که ساکن فعلی کاخ سفید توافقی بسیار مهم را که نتیجه بیش از دوازده سال گفت وگو ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بهمراه آلمان بوده است را بطور یکطرفه کنار نهاده است.

توجه به تاریخ روابط بین الملل نشان می‌دهد که کشورهایی با قدرت متفاوت در روندهای مذاکرات با قدرتهای بزرگ و قوی‌تر، نتایج متفاوت کسب می‌کنند.

درخواست برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایالات متحده در حالی مطرح می‌شود که هنوز مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی تا رسیدن به مطلوب طرفین فاصله بسیار دارد.

از سوی دیگر میان ایران با جغرافیا و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و همسایگان متفاوت در برابر کره شمالی هسته ای که از نظر اقتصادی به نابودی نزدیک شده و دولت و مردمش بیش از پنجاه سال را در انزوای کامل از جهان بسر برده و تنها در دهه نود میلادی حدود دو میلیون نفر از جمعیتش را بدلیل گرسنگی از دست داده است پلان و برنامه متفاوتی را برای نوع مذاکرات می‌طلبد.

کره شمالی با افزونی قدرت نظامی خویش تا حد رسیدن به سلاح هسته‌ای به بهای نابودی اقتصادی کشورش در جهت پذیرش خویش از سوی ایالات متحده و گرفتن امتیازات سیاسی و اقتصادی و امنیتی وارد گفت وگو با این کشور شده است این درحالی‌ست که ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه قرار گرفته است و هر نوع امتیاز و بده بستانی باید بتواند در عین موفقیت و تامین منافع ملی ایران غرور ملی ایرانیان و آینده سیاسی و امنیتی کشور را نیز مورد توجه قرار دهد.

اگرچه پس از موفقیت و تحقق تعهدات آمریکا و ایران در برجام، می‌شد متصور بود که در موارد دیگر مورد علاقه، گفت وگو و مذاکره صورت گیرد لیکن در شرایطی که ایالات متحده دوازده پیش شرط را برای مذاکره تعیین کرده است دیگر مذاکره بدون پیش شرط خود به خود رنگ می بازد.

حضور در منطقه ای ویژه با سابقه تمدنی و فرهنگی کهن و جغرافیایی خاص و تاثیر گذار، هیچ گاه استراتژی انزواگرایی در سیاست خارجی را برای ایران مطلوب و منطقی نمیسازد بلکه ایران باید با تمام کشورها از جمله ایالات متحده در چارچوب منافع ملی تعامل داشته باشد لیکن ورود به بازی مذاکره دوجانبه بدون پلان و برنامه نه تنها نتایج لازم را نمی افریند بلکه به روندهای اینده نیز میتواند اسیب رساند.

مذاکره با آمریکای ترامپ باید برپایه اجماع استراتژیک در داخل کشور صورت گیرد و برای گام نهادن بسمت مذاکره باید آنالیز دقیقی از تیم سیاسی و امنیتی ترامپ از یکسو و شخصیت او و تحرکات و کنشهای دقیق دیگر بازیگران تاثیر گذار منطقه ای از سوی دیگر داشت.در برابر پیش شرطهای دولت ترامپ هرگونه ضعف استراتژیک شکستی استراتژیک را می افریند.

در برابر پیش شرطهای شفاف تیم سیاسی وامنیتی ترامپ برای مذاکره با ایران در ماه های اخیر، باید شروط منزلت ساز و واقعگرایانه ای برای مذاکره ازسوی ایران پیشنهاد گردد.

در نهایت برای هرگونه مذاکره ای باید نگاه بلندمدت داشت و نباید اسیر مقایسه هایی چون چگونگی برخورد ترامپ با کره شمالی شد چراکه این کشور نیز این روزها در "ماه عسل" خویش با ترامپ سر میکند و هنوز برای تحلیل نهایی خروجی مذاکرات کره شمالی و آمریکای ترامپ زود می باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کیم جون اون عقل گرفت خدابه مسئولان ماهم عقل بده
      بهترین راه مذاکره مستقیم باآمریکاست
      تاچندماه آینده وباشروع تحریمهای ویرانگر گرانی به اوج میره

    • شکیبه

      به عمو سلامی دوباره باید گفت

    • بدون نام

      تاکی باید یک دنده وایستین.مردم گرسنه شدن بیچاره شدن هرچ مرگ براین وآن گفتیم چ نتیچه ای گرفتیم.ماراوداربه مرگ گفتن میکنن....ازاونطرف فشار تحریم.ازاینطرف .دزدی.اخلاص.بیکاری.اعتیاد.گرانی.بدختی.تاکی میشه دوام بیاری.....تراخدایک کاری کنید.

    • بدون نام

      باز هم مذاکره؟؟؟!!! ....

    • بدون نام

      وقتی مردم به فلاکت افتادند . مسئولین از ترس اعتراض حتما مذاکره می کنند.

    • بدون نام

      مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است ...مرگ بر آمریکا ...مرگ بر سازشگر .

      پاسخ ها

      • bsaa

        شکم سیر که از گشنه خبر نداره
        میدونم که احساس خطر میکنی چون همه اینها به سود شماهاست

      • بی نام

        ظاهرا شما از مرفهین بی دردی که معنی گرسنگی رو نفهمه ، راههای دیگه ای برای مرگ شما وجود داری بیشتر بررسی کن از جانب ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم نگیر ، شکم گرسنه کودک چیزی از سیاست نمیدونه ، وااای بر شما تند روهای بی وجدان

      • شهرام

        در این روزگار چه خوب میشه فرق بین ملت و غیرملت و فهمید

    • اسد

      افرین به کره شمالی بعد از هفتاد سال فهمید فایده ندارد و باآمریکا کنار آمده

    • بدون نام

      تورخدامذاکره کنید داریم بدبخت میشیم

    • بدون نام

      زمانی که هسته ای کامل داشتیم باید این مذاکره انججام میشد.زمان احمدی نژاد. نه حالا که کشوری مثل امارات هم برای ایران ارز اندام میکند.

    • بدون نام

      نویسندگان این نامه هم به پیرو حرف ترامپ که گفت ایرانیها مجبور به مزاکره خواهند شد میخواهند جو مذاکره با آمریکا را میان مردم براه اندازند

    • بدون نام

      دل خوش کردن به آمریکا اشتباه بزرگی بود که ادامه آن را دیگر نمیتوان به اشتباه و ساده بودن دانست با این همه خسارات که در پی داشت .اگر افرادی این مسئله را دنبال میکنند بایستی نظام دیگر به خاطر خسارات وارده مماشات را با این افراد که پس از اینهمه تجربه تلخ و خسارت به ملت وارد کردند و دیگر عذزی پذیرفته نیست چون از این به بعد هر کس میداند این حرکات برای ضربه زدن به نظام و تضعیف و معطل کردن و نهایتا خسته و نامید کردن مردم میباشد وباید با آنها برخورد جدی شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مخالفت با FATF بهترین همیاری با امریکا بود با شعار که نمیشود مملکت را اداره کرد شعور میخواهد که متاسفانه دولت مردان ما ندارند و اگر نه در سال ۸۴ نمیگذاشتند که پرونده خسته ای ایدان به شورای امنیت برود تا ما در این مدت هر روز بیشتر تو لجن فرو نرویم اگر امروز داریم با ذلت درخواست مذاکره میکنیم نتیجه بی تدبیری گذشته است بیاید یکبار هم شده از شعار خارج شویم ودنبال شعور بگردیم و راه حل این مشکل رو که بزودی گریبان گیر ما میشود با منطق بیابیم قبل از اینکه دیر شود

    • کریمیان

      آن مسئولیت که درخواست مذاکره با آمریکا ئ شیطان دارد غیرت ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج