۷۳۳۹۷۷
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

تشکیل ۴۸۱ پرونده تخلفات خودرویی در تعزیرات

معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات تهران، از تشکیل چهار شعبه ویژه رسیدگی به شکایت‌های خودرویی در تهران خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۸۱ پرونده مرتبط با تخلفات خودرویی در تعزیرات تشکیل شده که موضوع محوری این شکایت‌ها تحویل ندادن خودرو است.

خبرگزاری ایرنا: معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات تهران، از تشکیل چهار شعبه ویژه رسیدگی به شکایت‌های خودرویی در تهران خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۸۱ پرونده مرتبط با تخلفات خودرویی در تعزیرات تشکیل شده که موضوع محوری این شکایت‌ها تحویل ندادن خودرو است.

بهمن حسن بیگی روز سه شنبه افزود: با توجه به نص صریح تبصره ذیل ماده ۱۹ قانون حمایت از مصرف کنندگان که شرکت‌های عرضه کننده کالا و خدمات را به ایفای تعهد انجام شده یا پرداخت خسارت وارده ملزم می‌کند، چهار شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات خودرویی در تعزیرات تهران تشکیل شده است و به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود.

وی یادآور شد: نوسان قیمت خودرو و بهانه‌های شرکت‌های عرضه کننده از سال ۱۳۹۶ مبنی بر افزایش تعرفه واردات و عوارض گمرکی، موجب شد تا خودرو به متقاضیانی که از طریق سیستم بانکی اقدام به پیش خرید خودرو‌های وارداتی کرده بودند، تحویل داده نشود و این در حالی بود که طبق قرارداد باید طی مدت یک تا سه ماه خودرو‌های خود را تحویل می‌گرفتند.

حسن بیگی اظهار داشت: امتناع شرکت‌های عرضه کننده خودرو از تحویل، باعث شد تا متقاضیان ضمن مراجعه به دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی خواستار الزام به تحویل خودرو، پرداخت خسارت و برخورد با شرکت‌های متخلف شوند.

وی درباره میانگین بازه زمانی رسیدگی به شکایات در تعزیرات گفت: پس از تشکیل پرونده و احضار متخلف و اخذ لایحه دفاعیه، تحقیقات لازم انجام و طی مدت یک هفته رای قانونی صادر می‌شود که البته زمان مختومه شدن برای هر پرونده با توجه به موضوع شکایت و فرایند رسیدگی متفاوت است.

قاضی تعزیرات اظهار داشت: در صورتی که شاکی از شکایت خود صرف نظر کند و رضایت دهد، ولی دستگاه‌های نظارتی تخلف را از جنبه عمومی محرز بدانند، متخلف به پرداخت ۲ تا پنج برابر ارزش تخلف در حق صندوق دولت جریمه می‌شود.

حسن بیگی در خصوص نحوه رسیدگی به شکایت‌های مرتبط با خودرو توضیح داد: پس از تشکیل پرونده از سوی سازمان صنعت، معدن، تجارت و ارسال آن به تعزیرات، شرکت‌های خودرویی ملزم به انجام تعهد قانونی شدند، اما این رای از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری نقض شد، زیرا دیوان معتقد بود که متقاضیان برای ارائه دادخواست حقوقی باید به دادگستری مراجعه کنند، اما تعزیرات به استناد قانون حمایت از مصرف کنندگان معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این نوع پرونده‌ها را دارا است.

پرونده احتکار خودرو نداشتیم

حسن بیگی با تاکید بر اینکه تاکنون پرونده احتکار خودرو نداشتیم، در این خصوص توضیح داد: گزارش‌هایی مبنی بر احتکار و امتناع عرضه خودرو به تعزیرات اعلام می‌شود، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این‌ها خودرو‌هایی هستند که پیش فروش شده اند و به دلیل اینکه متقاضیان تکمیل وجه نکرده اند، به آن‌ها تحویل داده نشده است.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات یادآور شد: احتکار از نظر قانونی به کالا‌هایی اطلاق می‌شود که دولت ضرورت توزیع آن‌ها را اعلام کرده است و افرادی با قصد ضرر رساندن به جامعه از توزیع خودداری می‌کنند که این مساله جز جرایم اقتصادی هم به شمار می‌آید.

شهروندان می‌توانند شکایات خود را در سامانه اینترنتی WWW.T۱۳۵.IR یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی و از طریق شماره تلفن ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت و پیگیری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باهم کنار میان.

    • بدون نام

      کشوری که این همه مشکل داره باید وضعیتش تغییر کنه وافرادش کاملا عوض بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج