جاباما
۷۳۵۰۸۴
۱۲ نظر
۵۰۰۲
۱۲ نظر
۵۰۰۲
پ

بازار مسکن دوباره به لاک رکود خزیده است؟

بررسی های میدانی نشان می دهد حجم معاملات مسکن در بازار تهران با کاهشی قابل توجه در دو هفته اخیر روبرو شده است . کاهشی که اعضای صنف مشاوران املاک از آن به عنوان رکود این بازار یاد می کنند.

خبرآنلاین: بررسی های میدانی نشان می دهد حجم معاملات مسکن در بازار تهران با کاهشی قابل توجه در دو هفته اخیر روبرو شده است . کاهشی که اعضای صنف مشاوران املاک از آن به عنوان رکود این بازار یاد می کنند.

افزایش قیمت مسکن در سه ماه گذشته ، هجوم سرمایه ها به این بازار را در پی داشت . رشد معاملات در بازار نیمه هوشیار مسکن از یک سو و افزایش قابل توجه قیمت ها از سوی دیگر زمینه را برای رشد قیمت مسکن فراهم کرد اما این بار به نظر می رسد معادلات پیشین بر این بازار حکمرانی نمی کند چرا که به فاصله کوتاهی کاهش حجم معاملات سردی تنور این بازار را به همراه دارد .

در بازار مسکن چه می گذرد؟

مهدی سلطان محمدی ، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این خصوص معتقد است : رشد قیمت ها در بازار مسکن شهرهای بزرگ امری و طبیعی و گریز ناپذیر است .

وی با تاکید بر اینکه توسعه این شهرها ، زمین را برای ساخت و ساز کمیاب کرده است، گفت: این وضعیت در بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه یافته اروپایی نیز به چشم می خورد و تهران نیز به عنوان بزرگترین شهر کشور از این قاعده مستثنی نیست از این رو باید پذیرفت که رشد قیمت ها در کل می تواند منطقی باشد و قیمت مسکن در تهران نیز با همین مولفه ها بالاتر از دیگر شهرهاست و فاصله ای قابل توجه را حفظ می کند.

این تحلیل در شرایطی از سوی وی ارائه می شود که افزایش قیمت مسکن در برخی مقاطع حالت انفجاری به خود گرفته و تجربه جهش قیمت مسکن در مقاطع زمانی مختلف از ذهن ها پاک نشده است.

امسال نیز در حالی مسکن برای قیمت های بالاتر فرش قرمز گسترانید که بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ایران بار دیگر زیر سایه تحریم قرار دارد و این انتظار وجود داشت در تنگی و سختی قیمت ها در کالاهای چون مسکن دستخوش افزایش قابل توجه نشود اما سلطان محمدی می گوید لزوما در دوره های تهدید قیمت ها در بازار مسکن کاهش نمی یابد چرا که غیر عادی شدن شرایط اقتصاد حرکت سرمایه ها را به دنبال دارد و در نتیجه رشد قیمت ها در بازار مسکن نیز محتمل است همان طور که در سال ۱۳۹۱ نیز در دوره تشدید تحریم ها جهش قیمت مسکن اتفاق افتاد .

وی می گوید آنچه در بازار می گذرد، اتفاقی غیر طبیعی نیست، بازار در حال تطبیق خود با شرایط تازه اقتصادی، یعنی افزایش نرخ ارز، کاهش سود بانکی و همچنین جابجایی سرمایه های سرگردان در بازار است .

رکود زودهنگام رسید

اگر از شمال شهر تهران به سمت مرکز شهر بیایید با انبوه واحدهای در حال ساختی روبر می شوید که دوره ساختشان کمی طولانی تر از روند معقول است . برخی مشاوران املاک معتقدند این طولانی شدن به بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز باز می گردد و رونق زودگذر سه ماهه هر چند تنفسی مصنوعی برای برخی از آنها محسوب می شد اما نتوانست تغییری چندان را ایجاد کند .

از سوی دیگر به کف رسیدن معاملات در ماه مبارک رمضان اتفاقی گریز ناپذیر بود که سنت بازار ایران محسوب می شود . یکی از مشاوران املاک در شمال تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بازار مسکن درگیر بحران پیچیده ای است . از یک سو هزینه ساخت و ساز افزایش یافته و از سوی دیگر معاملات چندانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا افزایش معاملات در سه ماه گذشته نشانه بازگشت رونق به این بازار نیست؟ گفت: در این مطنقه رشد قیمت واقعی اتفاق افتاد اما واحدهایی که با قیمت های بالاتر فروش رفتند غالبا واحدهایی بودند که بین ۶۰ تا ۷۰ متر قیمت داشتند. در حقیقت هنوز خانه هایی که کمتر از یک میلیارد تومان دارند، حتی در شمال شهر برای مردم مطلوبیت ندارند و افراد زیادی قادر نیستند پای معامله خانه های میلیاردی بروند . یکی از مشاوران املاک در مرکز شهر نیز بالا بودن تقاضا برای خانه های کوچک را تایید کرد.

او گفت: درست است که در منطقه یک تا شش انبوهی خانه میلیاردی وجود دارد اما این خانه ها با قیمت های میلیاردی معامله نشده اند، بلکه در روند افزایش قیمت ها میلیاردی می ارزند.

عدم کشش بازار واقعی است؟

در عین حال مسئولان اتحادیه املاک معتقدند که بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد و تداوم این وضعیت می تواند زمینه را برای خزیدن دوباره این بازار در لاک رکودی فراهم کند .

مسکن در ۱۰ سال گذشته ،از پس انفجار قیمت ها در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با رکودی کشدار روبرو شد . هر چند در این سال ها قیمت ها روند افزایشی خود را حفظ کرده اند اما با این حال نبود تقاضا برای خرید و فروش دولت را مجاب کرد که طرح های تشویقی با هدف افزایش قدرت خرید به اجرا بگذارد . با توجه به گفته های مشاوران املاک در تهران به نظر می رسد رونق حاصل شده نیز به خانه هایی با متراژ کوچک باز می گردد، خانه هایی که تقاضای دریافت کنندگان تسهیلات بر آن ها بیش از سایر متراژها متمرکز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرکی تو گرونی بخره ضرر کرده
      صبر کنید تا مجبور شن قیمت ها را پایین بیاورند
      من خودم خونه زیر قیمت فروختم چون کسی نمی خرید

    • بدون نام

      من بارها خدمت شما دوستان گرامی عرض کردم که بزودی زود روزی خواهد رسید که قیمت مسکن چنان افت قابل ملاحظه ای پیدا کند که حتی تصورش نیز در فکر کسی نمیگنجد مثل قیمت خط تلفن همراه که یه روزی هر خط همراه بیشتر از دو میلیون خرید وفروش میشد اونم دو میلیون ده سال پیش ولی هم اکنون شما تنها با5000تومان میتوانید به راحتی صاحب دوخط تلفن همراه شوید و جالب اینه که بهتون 5000تومن هم شارز هدیه میدهند .الان ما در شیراز در یه اپارتمان زندگی میکنیم که از دوازده واحد ان هفت تاش خالیه و صاحبان ان سالهاست که هر کاری میکنند واحدها بفروش نمیره وکم نیست از این خانه های خالی چه در شیراز و چه در اقصی نقاط کشور و روز به روز و ساعت به ساعت بر تعداد انها افزوده میشود و صاحبان انها یا بدهکارند و ورشکسته ویا گوشه زندان ارمیده اند پس شک نکنید که ان روز خواهد رسید

    • ناشناس

      دست از سرمان بردارید تو این مملکت فقط مرگ است که نجات دهنده است.

    • بدون نام

      اولا میخوام بپرسم چه کسی و بر چه اساسی این قیمتهای روزانه رو واسه مسکن در نظر میگیره که واقعی باشه ؟آقای کارشناس زمانی میتونی بگی افزایش قیمت منطقی هستش که با رشداقتصاد و آمار بیکاری پایین و افزایش حقوقهای متناسب با مخارج و رنق اقتصادی همراه باشیم نه در این وضعیت، این افزایش قیمت های مسکن چندین ساله که غیر واقعی هستش و با دخل و خرج مردم همخونی نداره و برای همینه که از رونق افتاده و دچار رکود شده، اگرم کسی خریداره الان دست نگه داره چون طی چند وقت دیگه هم بخاطر رکود و هم اینکه به احتمال زیاد سود بانکی افزایش پیدا کنه، پوزه طمع کاران فروشنده املاک به خاک مالیده میشه و اجباره قیمتها کاهشی میشه،

    • مصطفی

      خدا انشاالله نابودتان کند که مردمو بیچاره کردید .

    • بدون نام

      همه میدانند که بازار مسکن در رکود تشدید است، ولی سود جویان با ارایه امار کذب معاملات به دروغ خبر از رونق میدهند، اکثر خرید و فروشها دلالی است که میخرند تا به قیمت حبابی بفروشند و چون توان خرید نیست، دستشان باد کرده و به فروش نمیرود که نه تنها سودی نمیکنند بلکه با راکد ماندن سرمایشان ضرر هم میکنند،

    • بدون نام

      من نمیگویم که خریداران دست نگه دارند و خانه نخرند تا قیمتها بیش از ۵۰ در پایین بیاید، چون میدانم که خریداران مصرف کننده و مستاجران اصلا توان خرید ندارند.

    • بدون نام

      الان فروشندگان توهم قیمتی پیدا کردند و داغ هستند، و چند ماهی خواهد کشید تا از داغی بیرون بیایند، که انموقع خواهند فهمبد که با به فروش نرفتن خانه شان سقوط وحشتناکی خواهند کرد که دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.

    • بدون نام

      خریدارانی که مستاجر و مصرف کننده هستند و دارای توان خرید خانه باشند، بسیار بسیار کم است، بطوریکه امسال یک در صد خانه های مورد فروش هم به فروش نمیرود و در واقع باید قیمت مسکن نه تنها بالا نرود بلکه پایینتر هم بیاید، ولی چون خریداران واقعی و غیر واقعی سیاست خرید و قیمت پرسیدن خانه را ندارند و یکدفعه و همزمان جهت قیمت پرسیدن به بنگاهها هجوم میاورند، باعث برداشت غلط فروشندگان متوهم شده تا به رویا بروند که همه مراجعه کنندگان جهت قیمت پرسیدن، سرمایه دار بوده و توان خرید بالایی دارند و توهمی شده قیمتها را بسیار کاذب و حبابی بالا میبرند و چون برداشتشان نا درست بوده و توان خریدی در کار نبوده خانه هایشان تا سالیان سال متمادی به فروش نمیروند و بیشتر ضرر میکنند، غافل از اینکه اگر مستاجر توان خرید داست همان ارزانیها خرید مسکن میکرد.

    • محمود

      هرکی گرونفروشی کنه ایشالا روز خوش نبینه

    • بی نام

      خواهشا نخرید تا ارزون بشه. نخرید

    • بدون نام

      کارشناسان مسکن در تهران حتی اعضای اتحادیه املاک یا بساز بفروش هستن یا دفتر املاک دارند در بهترین نقطه تهران...با چشمان خودم دیدم اسم نمی یارم..به قرآن قسم دروغ نمیگم. برترینها اگر منتشر نکنی .سانسورچی هستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج