۷۳۵۲۷۱
۱۹ نظر
۵۰۱۰
۱۹ نظر
۵۰۱۰
پ

مدیرعامل بانک مسکن:

افزایش اخیر قیمت مسکن، بحران نبود

مدیر عامل بانک مسکن از افزایش حجم پرداخت تسهیلات ساخت در کشور خبر داد و با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر بحران نبود، گفت: انبوه‌سازان به نیاز واقعی بخش مسکن بی توجه هستند و بانک مسکن به دنبال برنامه‌ریزی برای حل این مشکل است.

خبرگزاری تسنیم: ابوالقاسم رحیمی انارکی در مراسم رونمایی از پروژه ۱۴۴ واحدی صندوق زمین و ساختمان نارون اظهار کرد: این پروژه، دومین تجربه موفقی است که در صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان اجرا می شود و اتمام به موقع و شفافیت هزینه ساخت، از شاخصه های کلیدی این قبیل پروژه‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود:‌ یکی از مهم‌ترین دغدغه هایی که در ارتباط با فعالیت شرکت های تابعه بانک وجود داشت این بود که کاملا در چارچوب استراتژی ها و سیاست های بانک حرکت کنند که خوشبختانه الان در همین مسیر صحیح در حرکت هستند که یک نمونه از محصول این شکل حرکت، به شکل بارز و چشمگیر، پروژه مسکونی نارون است.

وی بیان کرد: مجمموعه شرکت های تابعه به ویژه گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان برند فعالیت کرده و انتظار داریم ارزش ذاتی این برند حفظ شود.

وی با بیان این‌که امیدواریم در آینده شاهد ساخت و ساز با استفاده از فناوری های نوین و مدلهای مدرن تامین مالی باشیم، تصریح کرد: موضوع تضمین کیفیت که در دستور کار شرکت سرمایه گذاری مسکن صورت گرفته نشان دهنده اتکای به نفس گروه سرمایه گذاری مسکن به این موضوع است .

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به تامین منابع مالی پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از روش های نوین تامین مالی برای تامین منابع مورد نیاز در حوزه ساخت و ساز یک امر اجتناب ناپذیر است و باید نسبت به توسعه این روش ها و استفاده از روش های نوین، فعالیت و کوشش بیشتری را به عمل بیاوریم.

رحیمی انارکی اظهار کرد: بانک مسکن سیاست های اعتباری بدون سپرده را به صورت متداول به دلیل وجود حساب های تعهدی و سایر مشکلات نمی تواند اجرا کند، بنابراین باید روش هایی را به کار بگیریم که این فرایند ادامه داشته باشد. تامین مالی به موقع و ساخت پروژه ها در موعد مقرر یکی از کلیدی ترین شاخص های مدنظر است.

وی با تاکید بر این‌که باید انتشار اوراق رهنی را باید هر چه سریعتر عملیاتی شود، افزود: اواخر سال گذشته بواسطه انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، عملاً امکان انتشار اوراق رهنی بخاطر انتظارات بازار ناشی از نرخ سود ۲۰ درصد، فراهم نشد. اما امسال باید مسیر تامین مالی از محل انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات اولیه خرید مسکن، گشایش پیدا کند تا قدرت بانک مسکن برای پرداخت بیشتر تسهیلات، تقویت شود.

به گفته وی، موانع اعلام شده در حوزه صندوق ها در جهت تسریع و تسهیل پروژه ها باید به نهادهای مربوطه اعلام شود.بنابراین این موارد را احصا و از طریق گروه مالی و بانک مسکن مجموعه پیشنهادات راهگشا را به مراجع ذی صلاح ارائه خواهیم کرد.

*عقب ماندگی رشد قیمت مسکن جبران شد
مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: از اواخر سال گذشته یک افزایش قیمتی در تهران ایجاد شده و نگرانی هایی ایجاد کرد. فکر نمی کنم این یک بحران باشد بلکه ناشی از یک انباشتگی در فنر قیمتی ناشی از رکود سنگین در معاملات مسکن طی سال های 92 تا 96 بوده است که باعث شد در آن سال ها نرخ تورم اسمی مسکن از نرخ تورم عمومی عقب بیفتد. اما اکنون با رشد چشمگیر قیمت در ماه های اخیر، این عقب ماندگی از بین رفته است و انتظار می رود رفتار بازار در ماه های آینده مشابه اواخر سال گذشته و اوایل امسال نباشد.

رحیمی انارکی با اشاره به تاثیر مثبت راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم بر رونق معاملات مصرفی و تقویت قدرت خرید خانه اولی ها، اظهار کرد: تسهیلات این صندوق که مورد استقبال خانه اولی ها و زوج های جوان قرار گرفته است در تهران 50 درصد هزینه خرید مسکن و در شهرستان ها تا 90 درصد هزینه صاحب خانه شدن را پوشش می دهد. به تناسب ورود خانه اولی ها به بازار معاملات خرید مسکن، عرضه واحدهای کم متراژ مناسب این گروه وجود ندارد.

وی با یادآوری این‌که 25 درصد واحدهای معامله شده در تهران زیر 60 مترمربع است، تصریح کرد: این در حالی است که پروانه های صادر شده برای این واحدها یک درصد از کل واحدهاست که این خبر ناخوشایندی است. میانگین متراژ واحدهای احداثی در پروانه ها به بیش از 150 مترمربع رسیده که نه تنها کاهش نداشته بلکه افزیش پیدا کرده در حالیکه 50 درصد معاملات در تهران برای واحدهای زیر 50 متر است که این میزان با نیاز بازار تناسب ندارد.

وی افزود: در کشور 2 میلیون و 600 هزارواحد مسکونی خالی از سکنه است که از طریق فیش های آب و برق راستی آزمایی شده است که البته این غیر از خانه های دوم است. از طرفی، تعداد اجاره نشین ها افزایش پیدا کرده و به 61 درصد کل خانوارها رسیده است.

مدیر عامل بانک مسکن درباره تغییر الگوی خانوارها نیز گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار خانواده های تک نفره در حال افزایش است که متاسفانه ناشی از طلاق است که تقاضای این بخش اکثرا واحدهای زیر 50 متر است. بنابراین باید با یک شناخت واقعی برای بخش مسکن برنامه ریزی شود.

رحیمی انارکی افزود: بنابراین بانک مسکن در سال 97 سیاست اصلی خود را بر این محور متمرکز کرده و وقتی سازندگان به این موضوع توجه نمی کنند سعی می کنیم با سیاست هوشمند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن این پیام را به انبوه ساز بدهیم که باید مساحت واحدهای مسکونی جدید را کاهش دهند و از این به بعد به واحدهای مشروط بر رعایت الگوی مصرف یعنی با مساحتر کمتر از 100 متر مربع تسهیلات پرداخت می کنیم. ضمن اینکه تسهیلات صرفا به مناطقی داده می شود که تقاضا وجود دارد. وی افزود: از امسال سقف تسهیلات سازندگان سنتی را کاهش دادیم و سقف تسهیلات سازندگان صنعتی و فناوری های نوین را تقویت کردیم.

وی با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان استفاده کننده از فناوری های نوین با یک درصد تخفیف از 18 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرده و زمان بازپرداخت برای این سازندگان نیز افزایش می یابد، گفت: بنابراین سازندگانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند قادر به استفاده موثر از تسهیلات بانک مسکن نخواهند بود.

وی همچنین افزود: در بهار امسال 95 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن پرداخت شد که از لحاظ تعداد 66 درصد و از نظر مبلغ 74 درصد رشد را نشان می دهد. در حوزه ساخت نیز تسهیلات پرداختی طی 3 ماهه اول امسال 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تسهیلات جعاله نیز 105 درصد افزایش داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قبل از اینکه قیمت مسکن بالا برود هم بحران بود بطوریکه مستاجران و جوانان به ازدواج رسیده نمی توانستن خانه بخرند که همین باعث کاهش ازدواج و افزایش طلاق و فساد و جرم و جنایت گردید، حالا چشم سودجویان کاذب، انقدر کور شده که این افزایش قیمت کاذب و حبابی مسکن را بحران نمیدانند، که با افزایش چند برابری مبلغ وام مسکن تا صدو هشتاد میلیون تومان هم مستاجران نمیتوانند خانه بخرند مگر تعداد بسیار کمی از انها، ان هم اپارتمانهای کهنه ساخت کلنگی را که باید تخریب و نو سازی شوند را میتوانند بخرند، ایا این نه تنها بحران، بلکه فاجعه نیست؟، البته برای سرمایه داران سود جو که حداقل چند خانه مجلل دارند، بحرانی وجود ندارد و قابل درک و فهم نیست.

    • شکیبه

      بحران چیه ؟ وکجاست ؟ لطفا تعریف کنید !

    • بدون نام

      بحران نبود درسته بی لیاقتی مدیرانی مثل شما بود که الحمدلله در کشور کم نداریم

    • بدون نام

      به دریا رفته میداند بحران طوفان را، این اقای سود جوی کاذب مسکن معلومه که خیلی دارایی ملکی دارد که غوغای بحران درون دل مستاجران و جوانان به وقت ازدواج رسیده را که نه تنها توان خرید ندارند بلکه توان اجاره خانه دادن هم ندارند را نادیده گرفته است، البته برای فروشندگان متوهم قیمت حبابی نیز بحران شدیدی هم خواهد بود که تا سالها نمیتوانند خانه هایشان را بفروشند و نه تنها در بحران مالی قرار میگیرند بلکه بحران روحی و جسمی هم حواهند داشت که خبلی ضرر میکنند.

    • مردم

      متهم اصلی خود شمایید آقایان وزیر وزرای بی رحم.

    • بدون نام

      مردم ایران امسال دنبال خرید خانه نباشید ................بعد از مهر و آبان و آذر قیمتها به سال 96 برمیگردد ...چراشو نپرسید

    • فرزند شهید

      بحران نبود واقعا که سیر از گرسنه خبر ندارد پدر مردم درامد کمر مردم شکسته شد بعد شما میگید بحران نیست

    • بدون نام

      برای شما بله ولی برای اونی که نداره و مستاجره و اون جوانی که تازه رفته سرکار با حقوق یک میلیون صد بحرانه ، باعث تاسف با این تفکر

    • خراسانی

      نه دلار 8 تومنی ، نه سکه دو و نیم تومنی ، نه بی آبی ، نه گرد و غبار ، نه غول بیکاری و ..... هیچکدام بحران نیستن . بحران زمانی اتفاق می افته که یک شب مردم بدون استرس سر بر بالین بگذارند . ....

    • مهدی

      احسنت .این و خوب اومدی ...راست میگه. بیست سال قبل بحران بود الان بسلامتی فاجعه است ....

    • کارشناس

      بحران نبود! فاجعه بود که مسکن را از رکود به کما برد!!!!!

    • بدون نام

      از حرفهای این فرد متوهم اثبات میشود که افزایش نجومی کاذب قیمت مسکن دستوری و با اجرای مشاوران املاک کلاش صورت گرفت و جالب است که این متوهمان منتظرند تا باصطلاح خودشان این قیمتهای کاذب جا افتاده و تثبیت شده و رونق هم حاصل شود!!!!! البته می شود ولی باید حداقل 50 سال صبر نمایند تا کمی رونق در بازار مسکن با این قیمتهای نجومی حاصل شود!! در آینده نزدیک قیمت مسکن بشدت سقوط خواهد کرد.

    • بدون نام

      بقول مولوی این افراد متوهم!! مشتاقانه به چیز بزرگی دست یافته اند! ولی کدو را ندیده اند و همین عامل شکست شان است!!!

    • بدون نام

      گویا این متوهمان! جهش قیمتی سالهای 86 و 92 را هیچ فرض کرده و انتظار دارند که بعد از هر جهش قیمتی به اندازه بیش از تورم سالیانه نیز هر ساله بر قیمت مسکن اضافه شود!!!! ولی این جهش های قیمتی مسکن حداقل تا 30 سال آینده را پوشش داده و افزایش قیمت مسکن تا 30 سال آینده کاملاً بی مورد است!!!! خواب دیدید خیر باشه!!!

    • بدون نام

      همانطور که رکود بعد از سال 86 تا کنون نشان داده به دو دلیل عدم توانایی در خرید و یا عدم تمایل به خرید گران قیمت مسکن اکثریت خریداران اقدام به خرید مسکن گران نمی کنند. فقط عده قلیلی هر از چند گاهی پیدا می شوند که براساس اعتقاد غلط " هر چیزی که گران شد ارزان نمی شود!" اقدام به خرید مسکن گران و خیلی کمتر از ارزش پولشان می کنند و مجبور می شوند از خرید متراژ مورد نظرشان چشم پوشی کرده و به خرید متراژهای کوچک با قدمت بالا روی بیاورند و مطمئناً عدم خرید متراژهای بالا دلخواهشان نبوده است!

    • بدون نام

      در چند ماهه اخیر برخی از دلالان مسکن بنام مشاوران مسکن کلاش برای نشان دادن کور سوی رونق در بازار مسکن جهت تحریک خریداران اقدام به خرید واحدهای مسکونی نمودند و با این خرید ضرر زیادی را به خود تحمیل نمودند!! و انتظار داشتند واسطه ها و سرمایه داران نیز وارد این بازی شوند ولی سرمایه داران عاقل تر از آن بودند که اقدام به خرید آپارتمانی بکنند که ملک سرمایه ای محسوب نمی شود و دارای هزینه نگهداری بالا و افت قیمتی شدید در اثر قدمت است، بکنند! تنها یک راه برای خرید آپارتمانهای خالی(بیش از 2.5 میلیون) می ماند و آن اینکه قیمت مسکن بشدت سقوط کرده و توسط متقاضی واقعی خریداری شود و بس!!! آپارتمان ملک سرمایه ای محسوب نشده و با این لاتا الات خانه های خالی همچنان خالی خواهند ماند!!! و اینکه بدروغ گفته شود که فروشنده ملک خود را جهت فروش عرضه نمی کند! یک توهم است! کیست که نخواهد ملکش با چند برابر قیمت واقعی و نجومی فروش نرفته و سود باد اورده ای نصیبش نشود؟!!!!!

    • بدون نام

      متوصل شدن به بازارهای دیگر و نشان داد کاذب افزایش دو برابری قیمت مصالح و نادیده گرفتن جهشهای قیمتی سالهای 86 و 92 نمی تواند بهانه ای برای جهش قیمت مسکن 96 بوده و نبود مشتری در با همان قیمتهای قبل از آذر 96 را مخفی نمود!!! این متوهمان فکر می کردند با افزایش جهشی قیمت مسکن می توانند بقول خودشان خریداران و متقاضان مسکن را به جنب و جوش وادار نموده با استدلال مغز معیبوبشان خرداران را بسمت خرید مسکن با قیمت چند برابری بکشانند زیرا اینان فکر می کنند مردم با گرانی چندین برابری قیمت مسکن بسمت خرید آن هجوم می آوردند!!! ولی در این چند ماهه اخیر عکس این توهم شان را مشاهده کرده اند!!!!

    • بی نام

      قبل از سال ۵۷زمینی خریدیم اصلا تا چند سال تغییری نکرد ولی خورد به بعد از انقلاب یک دفعه شد چند برابر ،این بد بختی نه خوش بختی .جهت اطلاع مسئولین که چند سال یکدفعه میگن طبیعیه بخدا دروغه چ ا اخه گران بشه مگه همین گران شدنها باعث بد بختی جوانی که میخواد زندگی تشکیل بده میتونه.

    • بی نام

      چرا با حرفات قیمت مسکن رو افزایش میدی میدونی چقدر خانواده ها گرفتار گرانی مسکن هستند اگر نیم درصد نه صد درصد خدا را میپرستیدی این حرفها را نمیزدی .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج