۷۳۵۷۶۸
۱۷ نظر
۵۰۱۰
۱۷ نظر
۵۰۱۰
پ

راه مقابله با گرانی: پیوستن به کمپین نخریدن

یک نماینده مجلس" راه مقابله با گرانی ـ با توجه به اینکه دولت کاری نمی کند ـ نخریدن مردم است، اگر مردم کالا خریداری نکنند، سودجوها مجبور به عقب نشینی خواهند بود.

تابناک: در روزهای گذشته، هشتگی در فضای مجازی از سوی برخی چهره‌های مشهور و مردم عادی با مضمون «نه به خرید» داغ شد؛ هرچند موج‌های اعتراضی این‌چنینی نویدگر «مطالبه‌گری اجتماعی» است، گویا دامنه اثرگذاری چنین کمپین‌هایی، بسته به ملاحظه «زمانی» و «ساختاری» است.

این بار هم مردم تصمیم خود را گرفته اند تا شاید آخرین راهکارشان نتیجه بدهد و حاکمیت و کسانی که نبض بازار در دست آنهاست، اندکی از مواضع خود عقب نشینی کنند؛ هر چند تجریه گذشته نشان می دهد در این گونه موارد، دولت به جای کمک به مردم، طرف صاحبان سرمایه را گرفته و با آفرهای خاصی، باعث شکست کمپین شده است!

اقتصادی ها و کارشناسان اقتصادی البته دلایل گرانی های اخیر را ناشی از مؤلفه های اقتصادی نمی دانند و اوضاع بازار را روانی ارزیابی می کنند. برخی نیز بی اعتمادی به سیستم و ناامید شدن از آینده کشور را دلیل این آشفتگی ها می دانند.

شهاب الدین بیمقدار می گوید: به نظر می رسد، گرانی ها ریشه اقتصادی نداشته باشد و ریشه روانی داشته باشند. ریشه روانی نیز به این مفهوم است که بسیاری از مردم، امید زندگی در ایران را از دست داده و تلاش می کنند، هر طور شده، ثروت خود را از ایران خارج کنند.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه اعتماد عمومی به حاکمیت از بین رفته و این افراد دیگر امیدوار به آینده کشور نیستند و زمانی هم که یکباره به بازار هجوم آوردند، برای همین بود. از سوی دیگر، مردم به شدت نگران آینده هستند. از آنجایی که ما ایرانی ها عادت داریم مقداری ذخیره بیشتر داشته باشیم و مانند کشورهای پیشرفته نیستیم که در زمان بحران خرید خود را کم کنیم، مردم به مراکز خرید هجوم می آوریم.

البته بسیاری از کسانی هم که کالا دارند، انصاف ندارند. آنها کالاهایی را که با دلار ۴۲۰۰ تومان خریداری کرده اند با دلار ۸۰۰۰ تومان می فروشند و هنگامی که به فروشندگان می گوییم، این کار را نکنند، می گویند، باید کالا را دوباره تهیه کنم و جای آن بگذاریم و این می شود که می بینیم. این در حالی است که دولت برای تهیه مواد اولیه همه کارخانه ها و کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومان می دهد؛ از جمله تهیه کاغذ، خودروسازی ها، کارخانه های قطعه سازی و سایر موارد، اما ما می بینیم که این کالاها بیش از سایر موارد در بازار گران شده اند.

عضو کمیسیون شوراها گفت: برای کنترل این موضوع، دولت و قوه قضاییه باید با هماهنگی یکدیگر در جهت کنترل اوضاع وارد شوند، ولی می بینیم همه دست از کار کشیده و پرونده هایی هم که در این رابطه تشکیل شده است، دادرسی به آن سال های سال طول می کشد و طرف در این مدت با انتخاب وکلای خوب و یا رانت و آشنا بازی در نهایت خلاص می شود.

بی مقدار ادامه داد: ما از دولت می خواهیم نام کسانی که دلار ۴۲۰۰ تومان دریافت کرده اند، منتشر کند تا مردم بدانند چه کسی دلار دریافت کرده و این افراد دیگر حق ندارد موادی را که وارد کرده است، با ارز ۸۰۰۰ تومان بفروشند. باید مشخص شود کدام کالا با ارز آزاد وارد می شود و کدام کالا با ارز دولتی.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه فساد در دستگاه های دولتی بیداد می کند و گفتن فساد هم فساد می آورد؛ اما به هر حال رابطه ها و رانت وجود دارد. امسال واردات خودروهای گران قیمت که مطرح شده، یک فاجعه است. چگونه ممکن است، سایت وزارت صنعت هک شود و عده ای شش هزار خودرو را وارد کنند؟!

این منطقی نیست و قطعا در این موارد دخالت هایی هست که باعث شده این عده وارد سایت شوند. باید این افراد شناسایی و محاکمه شوند.

وی افزود: یک موضوع دیگر هم وجود دلالان و سودجوها در بازار است، که با استفاده از اوضاع آشفته بازار در فکر خالی کردن جیب مردم هستند و با تحریک بازار اجناس را بالا می برند.

وی در خصوص راه اندازی کمپین نخریدن کالا نیز گفت: به نظر من، راه مقابله با این کار ـ با توجه به اینکه دولت کاری نمی کند ـ نخریدن مردم است، اگر مردم کالا خریداری نکنند، سودجوها مجبور به عقب نشینی خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علت این گرانی افزایش بی حد وحصر نقدینگی در بازار هست که دولت محترم با چاپ پول وایجاد اعتبار بوجود آورده هست

    • ناهید معماری

      خدا لهنتشون کنه واقعلا مردم نان شب ندارن.

    • مهدی مقامی زاده

      همه چی شده مردم...مردم نخرن...مردم نخورن...مردم تحمل کنن ..مردم بجنگن...

    • یعقوب

      مگر کیسه زباله وارداتیه اینم گرون کردن رفتم داروخانه کانوم ده هزارتومانی شده چهل هزارتومان میگه باارزازاد واردشده

    • ع

      بله اگه به‌من باشه نمیخرم بعدا اینا خیرندارن جلوی گرانی بگیرن دیشب اصلا در تلویزیون یکی صحبت کرد گفت که یگ مریضی سختی داشت بچه‌بود بعدا ۷۵۰هزار دلار پول ان دارو بود بعدا چی میگی اینا به فکر مردمندمتاسفم ادم بمیره بهتره

    • بدون نام

      با سلام مگه کسبه ما کالاها را بدون دلیل گرون کردن که بانخریدن مشکل حل بشه. قیمت ارز صد در صد افزایش پیدا کرده در صورتیکه که قیمت کالا تقریبا سی درصد افزایش داشته وما به التفاوت آن ضرر اصناف و وارد کنندگان است درصورتیکه که اقلامی که دولت مسئول توضیع آن است صد در صد افزایش داشته مانند سکه وارز وبعضی کالاها راکه که اصلا نمی فروشند واحتکار کردنند مانند خودرو قضاوت باشما

    • بدون نام

      بنده و خیلی‌های دیگه مثل من کارگر

      چند ساله که عضو کمپین نخریدن به خانه و نه به خرید ماشین صفر یا کار کرده یا همون دست دوم
      نه به خرید طلا و ارز بودم و خودم خبر نداشتم اصلا

      اتفاقا ما عضو کمپین فروش طلای همسر و خرج کردن پس‌انداز بچه‌ها برای هزینه دندانپزشکی هم هستم

      شمایی که به جای خونه ویلای چند هزار متری بهترین نقطه بلای شهر تهران داری
      شمایی که به جای ماشین ایرانی پورش و بنز و لکسوز و فراری و تویوتا و هزار جور ماشین دیگه سوار میشی
      شما که به جای خرید طلای ۱۸ عیار میری بهترین سرویس‌های سنگین برلیان‌رو میخری داداش دیگه چیزی مونده که نخریده باشی

    • بدون نام

      آخه لامذهبها.. آدم به کی باید شکایت بکند، یکسال سگدومیزنی ده تاقرون پس انازکردی که بزنی به زخمی، یکدفعه ارزشش کمترازنصف میشه، چه کسی دردمردمومیدونه، چقدربایدتحمل بکنیم.

    • بدون نام

      کمرمون دادره میشکنه دلارو همه جا ۶۵۰۰٬۷۰۰۰تومن میبینیم مسئولای ما میگن ۴۲۰۰ه٬تورم بالای۳۰٫۴۰٪هستش رئیس جمهور میگه زیر۱۰٪٬اخه چطور دیگه ملت اعتماد کنن با این همه دروغ.

    • بدون نام

      فقط و فقط راه چاره همین است .

    • بدون نام

      وقتی خودروی ایرانی یک شبه اینطور گرون میشه آیا اینهم بخاطر هجوم مردمه؟ مگه نمیگین قطعات رو با دلار ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تهیه میکنند؟ پس چرا قیمتا رو یک دفعه بالا بردند؟ با خودتون رو راست باشین این گرونی رو خود دولت درست کرد و والا غیر، مردم عادی سرمایه شون کجا بود؟ فساد و رانت خواری آقاهااا و آقازاده هاای مفت خور، پدر این مملکت رو دراورد

    • بدون نام

      این کمپین ها به دولت ربطی نداره مردم می خواهند سرنوشت شان را در دستشون بگیرند

    • بدون نام

      نخرید نخرید نخرید گرانی به آخر خط رسیده رکود عاقلانه در کل آسیبش بسیار کمتر از تورم و گرانی هستش $

    • saeed

      دلتون خوشه والا مگه میشه .اون مادر مرده ای که تو خوزستان ۶۰ درجه کولر گازیش سوخته با این گرونی باید گدایی کنه تا بتونه یه دست دوم تهیه کنه مگه میشه به بچه کمپین نخریدن رو خالی کرد ممکنه در دراز مدت جواب بده ولی راهکار رو باید دولت تعیین کنه ویه سیاست منطقی اتخاد کنه

    • بدون نام

      هی میگن نخرید !؟چی نخریم،!؟ مگر چیزی داریم که بخریم ؟!میلیونها سکه فروخته شد!مگر ما توانستیم یکیشو بخریم ،روزی دوتا بربری به رور

    • بدون نام

      باید کمپین نخریدن قوت بگیره به حرف ها اینها گوش ندید خواهشن نخرید از تمام مردم می خوام پایبند باشند بزارید ورشکست بشن اینها دروغ گو هستند .هیچ اتفاقی نمی افته اگه ماشین نداشته باشید. ماشینهای ایرانی مفت گرونه.

    • رضا

      تنها را نخریدن است در ایران دولت ابزار گنترلی نداره افتاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج