۷۳۵۷۷۸
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

فارین پالیسی:

فیلترینگ تلگرام، ضربه سختی به اقتصاد ایران زد

مسدودسازی پیامرسان تلگرام در برهه حساس کنونی به اقتصاد ایران ضربه زد.

فرارو: مسدودسازی پیامرسان تلگرام در برهه حساس کنونی به اقتصاد ایران ضربه زد.

بیش از یک ماه پیش برنامه پیامرسان تلگرام در ایران رسما فیلتر شد. این پیامرسان که بنا به گفته مدیر آن، حدود ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد، مدت‌هاست از دسترس بسیاری از کاربران ایرانی خارج شده است. اما مسدودسازی این پیامرسان چه تاثیرات اقتصادی داشته است؟

مجله فارین پالیسی طی گزارشی با اشاره به استفاده گسترده ایرانیان از تلگرم مدعی شد فیلترینگ این پیامرسان یک "فاجعه" بوده است.

در آوریل گذشته، مقامات قضایی ایران حکم مسدودسازی پیامرسان تلگرام را صادر کردند و مدتی بعد این پیامرسان فیلتر شد.

فارین پالیسی نوشت: "دقیقا همزمان با نزدیک شدن تهدید تحریم‌های جدید آمریکا، فیلترینگ (تلگرام) یک نتیجه ناخواسته داشته است: این فیلترینگ، توسعه اقتصادی را محدود کرده است".

به گفته این مجله، تلگرام قبل از فیلتر شدن، ۴۰ میلیون کاربر ایرانی - تقریبا نصف جمعیت کشور-، از جمله بسیاری تاجر و بوروکرات، داشته است. در اقتصاد بشدت غیر رسمی ایران، بانک‌ها خدمات‌شان را در این پلتفورم تبلیغ می‌كردند. مقامات دولتی برای تبادل اسناد بین ادارات، از این برنامه استفاده می‌کردند. کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ از این پیامرسان به عنوان راهی برای ارتباطات، تبلیغات و امضای توافقات بهره می‌بردند.

به ادعای فارین‌پالیسی، این بدترین زمان برای متوقف کردن موتور تولید شغل و فعالیت اقتصادی بود.

با این حال، مجله مزبور تصریح کرد با توجه به ماهیت نسبتا مبهم اقتصاد ایران، ارزیابی تاثیر اقتصادی فیلترینگ تلگرام دشوار است. برخی ایرانیان برای دادوستد به این پیامرسان ساده و آسان متکی بودند. زهرا، ۳۶ ساله، که برای یک شرکت آموزش پزشکی کار می‌کند، گفته شرکتش از این اپلیکیشن برای تنظیم کلاس‌های آموزشی برای ۴ هزار دکتر در ایران استفاده کرده است.

زهرا گفت: "ما با پزشکان پیرتر که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، مشکل داشتیم. اما زمانی که استفاده از تلگرام را آغاز کردیم، بسیاری از آنها، عضو شدند و از آن برای دریافت اطلاعات، ثبت نام برای کلاس‌ها و ارسال رسید، که قبلا به دلیل عدم آشنایی با ایمیل به صورت دستی انجام می‌شد، استفاده کردند".

یک کارمند ۳۹ ساله دولت به نام احمد، چگونگی استفاده از تلگرام در ادارات دولتی را تشریح کرد. او گفت: " ما از آن برای ارسال فایل‌ها، گزارش‌ها، نامه‌ها و ارتباطات اداری استفاده می‌کردیم. با حضور تلگرام، ایمیل یک چیز غیرمرتبط شد".

مقامات ایرانی چند شبکه پیامرسان را مسدود کردند و مردم را به استفاده از جایگزین‌های داخلی تشوق کردند.

تلگرام، توسط پاول دوروف، کارآفرین روسی، بنیانگذاری شد و اکنون در دوبی مستقر است.

به ادعای فارین‌پالیسی ایران نگران است که دور جدید تحریم‌های آمریکا پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ممکن است اقتصاد را به خطر اندازد. از دیدگاه این مجله، مسدودسازی تلگرام در این شرایط، ضربه دیگری به اقتصاد است.

احمد مدعی شده گاهی اوقات در ادارات دولتی از فیلترشکن استفاده می‌شود. این ادارات نمی‌توانند نامه‌ها را از طریق تلگرام ارسال کنند. در نهایت، یکی باید این نامه‌ها را دستی تحویل دهد یا اینکه یک فردی در اداره برای کل بخش فیلترشکن نصب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ALI

      بخاطر تلگرام سرعت اینترنت را پایین آوردن کارهای بانگها آژانسهای اینترانتی کارهای تحقیقاتی کارهای پزشکی را مخطل کردن که چه شود مردم از تلگرام استفاده نکند تمام مملکت را فلج کرد .ابن است وزارت واقعا که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در حقیقت مسدود کردن پیامرسان تلگرام علاوه بر اینکه حرکت مثبتی برای مملکت نبود از طرفی باعث ضعیف شدن اقتصاد داخلی هم شد، بنا به گفته برخی از کارشناسان این هزینه هنگفت جهت انسداد پیامرسان تلگرام باعث بدبینی و عدم اعتماد اکثر مردم کشور نیز گشته است

      • بدون نام

        در حقیقت مسدود کردن پیامرسان تلگرام علاوه بر اینکه حرکت مثبتی برای مملکت نبود از طرفی باعث ضعیف شدن اقتصاد داخلی هم شد، بنا به گفته برخی از کارشناسان این هزینه هنگفت جهت انسداد پیامرسان تلگرام باعث بدبینی و عدم اعتماد اکثر مردم کشور نیز گشته است

    • بدون نام

      واقعا تلگرام انقدر کارکرد داشت و ماها بی خبر بودیم؟! یعنی تیم اقتصادی اقای روحانی انقدر بد بودن و انقدر سطحی کارکردن که نبودن یه نرم افزار خارجی انقدر ضربه به اقتصاد کشور زده؟ خداروشکر که مقصر مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم رو فهمیدیم خدایا شکرت...

    • sam

      بخاطر فیلترینگ سکه شد دو میلیون و نیم
      یا بی عرضگی شما ها؟

    • bsaa

      متاسفانه گیر یه عده نادان افتادیم که نمیخوان قبول کنن برعکس مردم بودن آخرتش شکست هست

    • بدون نام

      بی عرضگی خودتون رو به پای تلگرام نذارید اقتصادی که با یک پیام رسان ضربه بخوره از اساس اشکال داره،این بهونه ها واسه در رفتن از تقصیرات قدیمی شده، اختلاس ها و دزدی ها و بیکاری به اقتصاد ضربه زده،خودناباوری به اقتصاد ضربه زده

    • بدون نام

      کارا دست نااهلان است ،

    • بدون نام

      از همون اول معلوم بود

    • نرگس

      هیچ ربطی به ترامپ و تلگرام نداره اوضاع اقتصادی
      نابسامانی اقتصادی فقط به خاطر بی کفایتی و سومدیریت مسئولان فعلی دولت و مجلس هست که انشاالله با فشار مردم و رسانه ها مجبور بشن به جای توچال و تفریح رفتن کار کنند و مشکلات رو سریعا حل کنند

    • دریا

      نوش جان افرادی که یکسال قبل روحانی رو به رئیسی و قالیباف ترجیح دادند...
      حسن روحانی تلگرام و وایبر رو فیلتر کرد و قیمت سکه رسید به 3 میلیون و قیمت دلار رسید به 9 هزار تومان، تازه تو این اوضاع نابسامانی اقتصادی با خیال راحت رفت تلکابین توچال تفریح با وزیرش و عکسشو منتشر کرد!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج