جاباما
۷۳۵۸۳۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

محمود صادقی: روحانی زمین سوخته تحویل گرفت

روزنامه اعتماد، با محمود صادقي، عضو فراكسيون اميد در مورد چرخش‌هاي اقتصادي چهره‌هاي اصلاح‌طلب از اوايل انقلاب تا امروز گفتگویی انجام داده است.

گفتگوی روزنامه اعتماد با محمود صادقی و بخش هایی از اظهار نظرهای او درباره قیاس دولت خاتمی و احمدی نژاد و روحانی:

نتيجه اجراي سياست‌های دولت خاتمي چه بود؟

در عين حال در ارزيابي‌هاي آن دوران مي‌بينيم كه ضريب رشد اقتصادي كشور خوب بوده و كنترل تورم كه يكي از اولويت‌ها بود، وضعيت خوبي داشت. تورم در دولت آقاي هاشمي به بالاي ٤٠ درصد رسيده بود اما در دولت آقاي خاتمي تورم كنترل شد. بيكاري هم حدود ١٠ درصد شد و رشد اقتصادي حتي تا حدود ٧ درصد رسيد. موفقيت‌هاي خوبي در اين دوران به دست آمد. در برنامه چهارم توسعه در زمان آقاي خاتمي مقوله توسعه پايدار بيشتر نمود پيدا كرد. نگرش حفظ محيط زيست نيز مورد توجه دولت بود.

دولت آقاي احمدي‌نژاد چه نسبتي با عدالتخواهي داشت؟ بالاخره او سعي كرد اين گفتمان را زنده كند يا لااقل قشر فرودست را بسيار مورد خطاب قرار مي‌داد. اشاره كرديد كه دولت او نيز سياست‌هاي تعديل ساختاري را ادامه داد.

دولت آقاي احمدي‌نژاد روي موج برخي از نارضايتي‌هاي اقتصادي كه پايان دولت آقاي خاتمي به وجود آمده بود، سوار شد. او با شعار عدالت اجتماعي دست به اقداماتي زد كه بيشتر از اينكه واقعا مشكل قشر فرودست را حل كند، بيشتر جنبه پوپوليستي و تهييجي داشت. ظاهرسازي در اين دوران هدف دولت بود. بيشتر آشفتگي و هرج و مرج در مديريت كشور را شاهد بوديم.

دولت روحاني به كدام دولت بيشتر شبيه است؟

آقاي روحاني زمين سوخته تحويل گرفت. كشور از همه ابعاد دچار هرج و مرج و بحران بود. در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي هم بحران وجود داشت. آقاي روحاني به كنترل اين بحران‌ها پرداخت. كشور در لبه پرتگاه قرار گرفته بود. موفقيت‌هايي در مساله تورم و مثبت شدن روند رشد كشور اتفاق افتاد. روابط خارجي كشور بهبود پيدا كرد اما در مباحث اقتصادي غير از اينكه كنترل تورم صورت گرفته اما به نظر مي‌آيد مقوله عدالت اجتماعي جزو اولويت‌ها نيست. اگر چه دولت تلاش كرد تا به صورت نهادينه به طبقات محروم رسيدگي كند و پرداخت‌هاي بهزيستي را افزايش داده است. در مورد بهداشت و درمان با طرح سلامت وزارت بهداشت جمعيتي تحت پوشش قرار گرفته‌اند. من فكر مي‌كنم سياست‌هاي اقتصادي آقاي روحاني به صورت عمقي به مقوله عدالت اجتماعي چنان كه بايد و شايد معطوف نيست و متاسفانه شكاف اجتماعي روز به روز در كشور بيشتر مي‌شود و روند گذشته را طي مي‌كند.

حالا كه اعتراضات دي ماه دوباره توجهات را به سمت عدالت اجتماعي برگردانده است به نظر شما اصلاح‌طلبان بايد با چه شعاري به ميدان بيايند؟ آيا اصلاح‌طلبان بايد به شعارهاي دهه ٦٠ برگردند؟

مبارزه با فساد و عدالت اجتماعي بايد شعار آينده اصلاح‌طلبان باشد و براي آن برنامه ارايه كنند؛ برنامه‌اي كه بتواند در عمل موفقيت آميز باشد. من به‌شدت با شعارهاي پوپوليستي مخالف هستم.

مسائلي مثل آموزش و بهداشت و درمان رايگان براي اقشار ضعيف جامعه و كند كردن خصوصي‌سازي در كشور به نظر شما شعارهاي پوپوليستي است؟

نه. اتفاقا اين شعارها پوپوليستي نيست. اصلاح‌طلبان اگر بخواهند جامعه را اميدوار كنند، بايد با دست پر در انتخابات ١٤٠٠ به ميدان بيايند. بعد از چهار دهه ديگر نمي‌توانيم فقط با شعار نظر مردم را جلب كنيم. يكي از ضعف‌هاي دولت آقاي روحاني اين است كه برنامه منسجمي در كابينه وجود ندارد؛ هر كسي براي خود‌ سازي مي‌زند. اصلاح‌طلبان براي آينده بايد برنامه منسجم و مورد وفاق طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبي ارايه كنند. من فكر مي‌كنم الگوي توسعه پايدار مبتني بر چند مولفه اقتصاد، سياست، فرهنگ و اجتماع بايد پيگيري شود. در اين راستا مشاركت مردم و تقويت نهادهاي مدني پيش‌شرط آن است. حفظ سرمايه بين نسلي مي‌تواند راهگشا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دردنیای امروز وبا مد نظر داشتن تعاملات جهانی وآگاهی ملتها شعار دادن وحرف وسخنرانی عملی قبیح وبی اثر میباشد.
      این موضوع در چهل سال گذشته ثابت شده .تلاش وزحمت باید کشید.
      دوصد گفته چو نیم کردار نیست.

    • بدون نام

      نه بابا
      شکسته نفسی نفرمایید تو رو بخدا

    • بدون نام

      اقای صادقی به خاطر همین اقای خاتمی ممنون التصویر است. دوم بعد چهل سال یادت ا مده با شعار هیچ کاری درست نمی شود

    • بدون نام

      حالا هیچکدام از گره ها باشعار ویا فکر شماها باز نمیشود....

    • بدون نام

      تازه فهمیدین روحانی زمین سوخته را تحویل گرفت شما قرار بود بیایید مشکلات را حل کنید نه اینکه بعد از این مدت بگویید فلان بود و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا خودتون رو کشتید برا بدست اوردن این زمین سوخته

      • بدون نام

        احسنت.چرا دوبار پشت سرهم زمین سوخته گرفتید؟

    • کامبیر

      زمین سوخته تحویل گرف بحمدالله تبدیل به آتشفشانش کرد!؟

    • امید

      خدا را شکر که بهانه دارین

    • غریبه

      بیادازیدسراحمدی نژاد کارتون اینه

    • بدون نام

      فقط در این مدت همین یک جمله تکرار میشود که مشکل دولت قبل است .بر فرض که چنین باشد آیا یک دولت فقط باید تمام تقصیرها را گردن دیگران بیندازدو کاری انجام ندهد اگر هم وضعیت بسیار دشوار و خراب بوده که توان اصلاح آن را نداشته اید چرا برای این کار قدم پیش گذاشته و این مسئولیت را قبول کرده اید اینها بهانه هست پس فکر و خیال انتخابات بعدی را از سر مبارک بیرون کنیدچون بهانه شما برای ابدادامه دارد

    • بدون نام

      بسه بابا دیگه تا کی باید این اراجیف بشویم...اگه زمین سوخته تحویل گرفت که الان خاکسترشم داره باد میبره!اگه لبه پرتگاه بودیم که الان ته دره ایم! ولمون کنید بابا به خدا هر روز یه ننه قمری میاد تقصیرها رو کردن یکی دیگه می ندازه خودشو تبرئه میکنه. این چه وضعیت آخه؟

    • بدون نام

      به قول یکی ؛خوب شد خدا احمدی نژاد آفرید وگرنه اینهمه مشکلاتو گردن کی باید مینداختیم؟! چقدر فریبکاری کی میخواین تمومش کنین.از اون دولت شش سال گذذذذشته.شیش سال کم بود برای درست کردن بعضی مشکلات؟

    • بدون نام

      هنوز بعد از ۶‌سال تقصیر احمدینژاد خوب بابا این زمین سوخته‌رو ولش کنه چرا اینقدر بخاطر این زمین سوخته به اینو و آن تهمت زد و وعده داد لعنت به همتون

    • بدون نام

      چه سوخته ای چه کشکی چه پشمی حالا که دروغ گویی ها روشده ووعده ها عملی نشده شد زمین سوخته وضع ملت توی زمین سوخته بهترازالان بود ترابخدا ماروبرگردانید به همون زمین سوخته

    • بدون نام

      اگر سکوت کنید کمتر مورد آه و نفرین ملت قرار می گیرید

    • بدون نام

      مهم نیست
      برن کنار خودم بیام درستش کنم

    • بدون نام

      بازتوحرف زدی هرچی هم سوخته وخراب بود توی پنج سال آباد میشد

    • بدون نام

      آره راست میگی روحانی زمین سوخته تحویل گرفت و بقیه رو هم آتیش زد

    • بدون نام

      مگه مجبورش کردن زمین سوخته تحویل بگیره؟؟هنوزم دیر نیست
      پسش بده ب ملت ی خاکی میریزیم تو سرمون با این نظام فاسد

    • بدون نام

      آقای صادقی شما خیلی آب به آسیاب دشمن میریزید،وجدانا چه خاصیتی برای مردم دارید،مردم کشور راچی فرض میکنین.....

    • مهدی

      برای همین دماغ ملت را میسوزاند؟؟

    • محمد

      دیگه این دلیل نخ نما شده

    • علی

      روحانی گلستان تحویل گرفت شما ان را زمین سوخته کردید اقای صادقی ۰

    • بدون نام

      باغبان اگر باغبان بود حالا خیلی وقت بود محصول برداشت میکرد

    • بدون نام

      اگر زمین سوخته را تحویل گرفت چرا ۴ سال اولش ریاست جمهوری ایشان وضع اقتصادی خوب بود ولی ۴ سال دوم وضع اقتصادی خراب شد برخلاف آقای صادقی من فکر میکنم اگر آقای روحانی در چار سال اول ریاست جمهوری تا حدودی در زمینه اقتصادی موفق بود بخاطر اینکه یک اقتصاد خوب از دولت قبلی تحویل گرفته بود و رفته رفته به خاطر اشتباهات آقای روحانی و تیم اقتصادیش وضع کشور خراب شد و امروز به ای وضع افتاده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج