جاباما
۷۳۶۹۸۷
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

قدرت‌نمایی امید‌های مجلس در ریاست کمیسیون‌ها

کمیسون اقتصادی و صنایع و معادن مجلس هم همچنان در دست و مدیریت اصولگرایان باقی ماند. گویا آنان حاضر به از دست دادن این قله‌های اقتصادی به رقیب اصلاح‌طلب نیستند.

رویداد ۲۴ نوشت: علیرضا رحیمی نماینده لیست امید خبر داد که مصطفی کواکبیان از نامزدی برای ریاست کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی انصراف داد تا فلاحت پیشه به عنوان گزینه فراکسیون امید، ریاست این کمیسیون مهم و استراتژیک را به دست بگیرد.

سخنگوی این کمیسیون هم که نقوی حسینی، یکی از شناخته شده ترین چهره‌های اصولگرا در مجلس بود حالا به دست یک چهره اصلاح‌طلب افتاد و علی نجفی خوشرودی سخنگوی این کمیسیون شده است. به نظر می‌رسد فراکسیون اقلیت مجلس حالا به حدی از بلوغ سیاسی رسیده است که می‌تواند بیش از گذشته در مناسبات سیاسی ایران اثرگذار باشد.

موفقیت فراکسیون امید در کمیسیون‌های غیر اقتصادی مجلس بیشتر به چشم می‌آمد. کمیسیون فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس که از کمیسیون‌های سیاسی مجلس محسوب می شوند، بعد از دو سال از سلطه اصولگرایان خارج شد. پژمان‌فر و زاهدی، نمایندگان اصولگرای مشهد و کرمان در سال سوم فعالیت مجلس جای خود را به مازنی و عارف، نمایندگان تهران دادند تا وزنه سیاست کمی به سمت اصلا‌ح‌طلبان بچرخد. اهمیت کمیسیون آموزش به خاطر حساسیت‌هایی که درباره آموزش به کودکان و آموزش و سند ۲۰۳۰ وجود داشت برای هر دو جناح کشور حائز اهمیت بود. کمیسیون فرهنگی هم که از دیرباز محل مناقشه و بحث میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بوده است.

احمدعلی کیخا هم رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شد تا اکثریت اصلاح‌طلب در این کمیسیون به اعضای هیات رییسه آن هم منتقل شود. به صورت مشخص اصلاح‌طلبان بیشتر در کمیسیون کشاورزی و اصولگرایان بیشتر در کمیسیون صنایع حضور دارند.

البته لیست امید ۵ در ریاست ۵ کمیسیون موفق بود. کمیسیون پنجم، برنامه و بودجه بود که سال‌هاست توسط تاجگردون مدیریت می‌شود. از میان ۵ رئیس جدید کمیسیون‌‌ها البته «فلاحت پیشه» عضو فراکسیون امید محسوب نمی‌شود.

کمیسیون بهداشت برخلاف رویه سایر کمیسیون بود. علی نوبخت که در روز آخر به لیست امید اضافه شد در دو سال گذشته رئیس کمیسیون بهداشت بود اما امسال شاهد حضور حسینعلی شهریاری در این مسئولیت خواهد بود. محمدنعیم امینی‌فرد نایب رئیس این فراکسیون از لیست امید است و او هم مثل شهریاری از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. حیدرعلی عابدی نماینده اصلاح‌طلب اصفهان هم سخنگوی این کمیسیون است.

یکی دیگر از کمیسیون‌هایی که شکست فراکسیون امید در آن مشهود است، کمیسیون شوراهاست. جایی که سال قبل در تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب نمره قبولی گرفته بود اما همچنان چهره‌های برجسته اصولگرا آن را مدیریت می‌کنند و ممکن است در فعالیت های آن تاثیرگذار باشند و مانع تصویب طرح‌ها و لوایح اصلاح طلبانه باشند.

ریاست سایر کمیسیون‌ها تغییراتی نداشت اما در هیئت رئیسه باز هم حضور بیشتر اعضای فراکسیون امید دیده می‌شود. در کمیسیون اجتماعی، محمدرضا بادامچی و مسعود رضایی از اعضای فراکسیون امید نایب رئیس شدند و ناهید تاج‌الدین هم دبیر شد. سلمان خدادادی هم اصولگرای تندرویی نیست گرچه در روزهای گذشته نقد به او دوباره اوج گرفته است.

کمیسیون اقتصادی و صنایع و معادن مجلس هم همچنان در دست و مدیریت اصولگرایان باقی ماند. گویا آنان حاضر به از دست دادن این قله‌های اقتصادی به رقیب اصلاح‌طلب نیستند.

در ادامه زیر به تفکیک هیات رییسه جدید کمیسیون‌ها و گرایش‌های سیاسی نمایندگان آمده است:

قدرت‌نمایی امید‌های مجلس در ریاست کمیسیون‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      مگه اینجاها قدرت نمایی کنن حقوقشونو بگیرن و برن تعطیلات تابستانی با خانواده
      البته خارج از کشور برن که هم اب باشه هم هوای خوب که بهشون بسازه
      چون تو ایران که هیچ کدوم اینها نیست ، قیمتها هم هر روز داره عوض میشه

    • بدون نام

      محمدرضا عارف زدید ولایی . جای تعجب داره ؟ اصلاح کنید

    • بدون نام

      احتمالا کاربر شما خودش ولایی است . که عرف زده ولایی

    • بدون نام

      همتون برید گم شید فقط فکر خودتون و خانوادهاتون هستید برا مردم عادی کاری نمی کنید چون سواد ندارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج