۷۳۷۴۳۱
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

اعتراض بازاریان تا چه اندازه منطق اقتصادی دارد؟

بازار تهران روز گذشته به حالت نيمه‌تعطيل درآمد. دليل آن، اعتراض به گراني و افزايش قيمت ارز عنوان شده است. اين در حالي است كه دولت مي‌گويد به اندازه كافي و براي كالاهاي اساسي و حتي مصرفي ارز ٤ هزار و ٢٠٠ توماني را در اختيار واردكنندگان قرار داده است.

روزنامه اعتماد: بازار تهران روز گذشته به حالت نيمه‌تعطيل درآمد. دليل آن، اعتراض به گراني و افزايش قيمت ارز عنوان شده است. اين در حالي است كه دولت مي‌گويد به اندازه كافي و براي كالاهاي اساسي و حتي مصرفي ارز ٤ هزار و ٢٠٠ توماني را در اختيار واردكنندگان قرار داده است. در همين رابطه وزير ارتباطات در واكنش به اعتراض فروشندگان موبايل در بازارهاي علاءالدين و چارسو، ليستي از واردكنندگان موبايل كه از ارز تك‌نرخي استفاده كرده‌اند را منتشر كرده و از خريداران تلفن همراه خواسته تا با مراجعه به اين ليست و وارد كردن يك كد دستوري، اگر قيمت بالاتري براي موبايل پرداخت كرده، آن را اطلاع‌رساني كنند. مديران سازمان تعزيرات و حمايت نيز در دو گفت‌وگوي جداگانه اعلام كرده‌اند كه با گراني‌ها برخورد خواهند كرد و از مردم خواسته‌اند تا به محض مشاهده هرگونه گرانفروشي با سامانه ١٢٤ تماس بگيرند.

در اين ميان برخي فعالان صنفي معتقدند كه دستي خارج از اقتصاد به تحريك بازاريان پرداخته و با اقداماتي سازماندهي شده، از مطالبات حقيقي مردم به نفع خود سوءاستفاده مي‌كند تا دولت را ناكارآمد جلوه دهد. از نظر آنان تصوير ايران امروز شباهت‌هاي زيادي به تابستان ١٣٣٢ دارد و بيم آن مي‌رود كه كودتايي با منشأ داخلي و عامل خارجي عليه دولت قانوني شكل گيرد. آنگونه كه رييس اتاق اصناف از اتفاقات بازار در روز گذشته خبر داده دست‌هاي پيدا و پنهاني به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه اين حركت‌ها در خارج از بازار است.

علي فاضلي به اين موضوع اشاره كرده كه برخي افراد غير بازاري با لگد به جان كركره‌ها افتاده و از بازاريان خواسته‌اند تا مغازه‌هاي خود را ببندند و آنان نيز از بيم خسارت‌هاي بيشتر اقدام به بستن مغازه‌هاي خود كرده‌اند. در اين ميان دولت به برگزاري جلسات متعددي روي آورده و به صراحت اعلام كرده كه منابع ارزي كشور محدود است و نمي‌توان آن را صرف سفرهاي خارجي، واردات كالاهاي لوكس و برخي كالاهاي غير ضرور كرد. دولت به تازگي واردات بيش از ١٣٠٠ قلم كالا را ممنوع كرده و ديگر ثبت سفارش آن را انجام نمي‌دهد. خودرو نمونه‌اي از اين كالاهاست.

كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه بهتر بود سهميه‌بندي ارز از همان ابتداي انتخاب دونالد ترامپ و اظهارات ضد‌ايراني او صورت مي‌گرفت، نه اينكه بسياري از منابع ارزي از كشور خارج شود آنگاه اين سياست‌ها مورد توجه قرار گيرد. به نظر مي‌رسد بهتر است تا دولت تعارفات را كنار گذاشته و در وضعيت كنوني سختگيري‌هاي بيشتري بر بازار ارز اعمال كند. شايد بهتر است ذخاير مورد نياز براي واردات كالاهاي اساسي و رساندن حداقل ٢٢٠٠ كالري در روز به مردم را مورد توجه قرار دهد و با شكل دادن بازار ثانويه ارز كه روز گذشته رييس كل بانك مركزي هم به آن اشاره كرده، ساير كالاها با قيمت واقعي و تعادلي وارد كشور شود.

در اين ميان برخي اقتصاددانان معتقدند كه تخصيص ارز به واردكنندگان موبايل چندان منطقي نيست و اگر كساني قصد خريد گوشي‌هاي پيشرفته را دارند بايد قيمت واقعي آن را بپردازند. آنچه مشخص است در شرايط فعلي دولت بهتر است به سختگيري‌هاي ارزي خود ادامه دهد تا كنترل واردات كالاها را از دست ندهد. در گام دوم بازار ثانويه ارز را براي برطرف كردن نيازهاي واقعي مردم ايجاد كند تا مصرف‌كنندگان بتوانند كالاهاي مورد نياز خود را با قيمت تعادلي و نه يارانه‌اي تهيه كنند.

بررسي رفتارهاي برخي سياستگذاران نشان مي‌دهد كه در قبال برخي مسائل اقتصادي رفتار آتش‌نشاني را در پيش گرفته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خيلي منطق داره ولي كو چشم بینا

    • بدون نام

      با سلام
      دولت محترم میبایست در وهله اول نسبت به حذف تمامی خروجی های غیر متعارف و رانتها و هزینه‌های غیر ضروری واصلی ترین مورد ، بستن گلوگاه و شکم سیری ناپذیر وابستگان به تمامی رده های مدیریتی نظام ... و برخورد بدون هیچ گونه تسامح و تساهل و شعار حمایت از نظام اقدام نمایند وگرنه به جایی که همانا اصلاح امور باشد ، نخواهید رسید.

    • بدون نام

      ... چه ربطی داره به سال 1332

    • بدون نام

      صحبت ناکارامدی دولت تنها نیست کل حکومت ناکارامداست چراکه هرنوع دولتی شانسش راامتحان کرده وهمه ناموفق بوده اند...

    • بدون نام

      باسمه تعالی

      جناب آقای روحانی

      رها کردن اقتصاد به حال خود برای جان به لب کردن مردم و آماده شدن فضا برای تحمیل یک برجام دیگر، خوابی تعبیر نشدنی است.
      این بار اگر قرار بر رفتن باشد، صنعت یا دستاوردی نیست. جنابعالی باید بروی!

      ومن الله التوفیق

    • بدون نام

      اونا اعتراض کردن به گرونی؟یه سر اصلی گرونی خودشون هستن اینا دست پیش می گیرن که پس نیفتن؟خواهر من چهارشنبه گذشته رفته یخچال بگیره گرون بوده نگرفته دوباره شنبه رفته همون مغازه وقتی قیمت کرده برق از کله اش پریده مغازه دار یک میلیون و دویست انداخته بوده رو جنسش از چهارشنبه تا شنبه ،خدا خوشش میاد؟مغازه دار،جنسش مال خیلی وقت پیشه ولی به نرخ روز نی فروشه واقعا حرومه

    • بدون نام

      چرا هر وقت جایی گیر میکنین و مردم حق میگن میگین از جای دیگه سازمان‌دهی شده ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج