۷۳۷۴۶۱
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

یک نماینده: حباب قیمت‌ها، حقیقت تلخی است

آشفتگی در بازار به بحران رسیده است؛ هرچند دولت توانسته تا حدودی نرخ ارز و طلا را نسبت به روزهای گذشته کاهش دهد، اوضاع اقتصادی کشور و نگرانی مردم از بابت از دست دادن سرمایه، باعث شده که هیچ یک از تدابیر اندیشیده شده به نتیجه نرسد.

تابناک: آشفتگی در بازار به بحران رسیده است؛ هرچند دولت توانسته تا حدودی نرخ ارز و طلا را نسبت به روزهای گذشته کاهش دهد، اوضاع اقتصادی کشور و نگرانی مردم از بابت از دست دادن سرمایه، باعث شده که هیچ یک از تدابیر اندیشیده شده به نتیجه نرسد.

بسیاری از سیاسیون و اقتصاددان ها بر این باورند که تنها دلیل این اوضاع، وجود نقدینگی بسیاری است که در این سال ها در دست مردم انباشت شده است و به دلیل بی اعتمادی مردم به بانک ها از سرمایه گذاری در بانک خودداری می کنند و همین باعث سرگردانی سرمایه ها و آشفتگی اوضاع شده است.

محسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی که آمریکا صرفا از برجام خارج شده و هنوز تحریم های اقتصادی آمریکا رسما آغاز نشده است، شاهد شوک های شکننده در اقتصاد ایران هستیم.

این نماینده مجلس گفت: آنچه مسلم است، اینکه تحریم های آمریکا سبب فشارهای شدید اقتصادی بر ایران خواهد شد؛ اما باید توجه داشت و آگاه بود که آشفتگی این روزهای بازار سکه و ارز، نتیجه غیرمستقیم و روانی تحریم هاست، نه خود تحریم ها.

وی افزود: متأسفانه حجم بالای نقدینگی ناشی از انحلال مؤسسات مالی و اعتباری، شوک روانی تحریم های اقتصادی، تزریق نا امیدی در جامعه و تسویه حساب های جناحی و سیاسی رسانه ها، سبب خودخوری اقتصادی شده است. چنین فضایی سبب شده، مردم با بی اعتمادی نسبت به پول ملی، جهت حفظ ارزش وجوه نقد خود، اقدام به تبدیل پول ملی به اجناسی با قابلیت حفظ ارزش نمایند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: در چنین حالتی هجوم سرمایه ها، سبب افزایش تقاضا در کالاهای سرمایه ای همچون سکه، ارز، خودرو و.... شده که کمبود عرضه در برابر این حجم از تقاضا، باعث افزایش حبابی قیمت ها در کالاهای مرجع و در نهایت تورم شدید می شود.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه نقدینگی داخلی که می تواند صرف تولید ارزش افزوده و افزایش ارزش پول ملی شود، در نتیجه شوک روانی تحریم ها، همچون سیلی مخرب در جهت تنزل ارزش پول ملی قرار گرفته است. به عبارتی آنچه امروز شاهد آن هستیم، هرچند از نتایج خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم است، ارتباط مستقیمی به تحریم های آمریکا ندارد و اگر نتوانیم چنین فضایی را مدیریت نماییم، با آغاز تحریم ها و تأثیر مستقیم آن، شاهد شوک های به مراتب شکننده تری خواهیم بود.

وی افزود: به نظر می رسد دولت باید زمینه ای فراهم نماید تا مردم بتوانند ارزش دارایی و پول ملی خود را بدون دغدغه های ناشی از تحریم حفظ نمایند و از آسیب های جدی به ارزش پول ملی نیز جلوگیری شود. بی تردید دعوت از نخبگان اقتصادی در ستاد مشترک جنگ اقتصادی، آگاهی بخشی به مردم، جلب اعتماد مردم به نظام و مسئولین و پرهیز از تنش های رسانه ای امری ضروری است.
پیشنهاد من این است که بررسی های کارشناسی جهت افتتاح حساب های سپرده طلا و تضمین دولت به پرداخت قیمت روز بازار در دستور کار دولتمردان قرار گیرد. چنین اقدامی می تواند فرصت مناسبی جهت حفظ ارزش دارایی مردم فراهم کند و از فشار تقاضای کاذب به ارز و کالاهای سرمایه ای بکاهد و نقدینگی موجود در جامعه را جهت سوق دادن به سمت تولید و ارزش افزوده مدیریت کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که در زمان دولت 9 و 10 حساب ارزی و حساب طلا باز شد، ولی زمانی که مردم به سرمایه های خود نیاز داشتند، دولت بدعهدی کرد و به جای ارز یا طلا ریال با نرخ دولتی، پس داد، گفت: به هر حال باید اعتمادسازی کرد بیشترین ضربه همین سلب اعتماد مردم به نظام دولت و مسئولین است.

وی گفت: متأسفانه نکته دیگر آنکه در دعوای چپ و راست، جناح های سیاسی اینقدر به یکدیگر حمله کردند تا همدیگر را از چشم مردم بیندازند، ولی متوجه نشدند که با این کار هر دو در حال سقوط هستند. امروز مردم نه چپ را قبول دارند و نه راست را و متأسفانه اعتمادها در حال از بین رفتن است. باید سیاسیون به وحدت برسند و دست از اختلافات پوچ بردارند و پشت هم قرار بگیرند تا اعتماد مردم برگردد.

وی در پاسخ به این که فضای پلیسی خاصی بر بازار حاکم است و برخی، مقدار زیادی دلار در اختیار دارند اما دولت اعلام کرده است، داشتن ارز قاچاق و جرم محسوب می شود، در این شرایط کسی ارز خود را به بانک نخواهد داد نیز گفت: کسانی که ارز دارند از دست نمی دهند.

وی گفت: مشکل ۹۰ درصدی هستند که به دنبال ارز و طلا و سکه و... یا هر چیزی که ارزش پولشان را حفظ کنند، می روند. زمانی که این سیلاب نقدینگی به سمت هر کالایی برود، بازار آن قسمت را پودر و یا چنان ذوب می کند که چیزی از آن نمی ماند.

عضو کمیسیون امنیت گفت: باید جلوی این سیلاب گرفته شود، در غیر این صورت همه را غرق خواهد کرد. هم اکنون نزدیک دو تیلیریارد نقدینگی دست مردم است و در حال حاضر به این اندازه کالا ارز سکه خودرو نداریم که بتوانیم مردم را سیراب کنیم، در نتیجه تنها بانک ها هستند که می توانند سدی در برابر این سیلاب را باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خسته نباشیدواقعا مردمو چی فرض کردید

    • بدون نام

      منظورت بانکهای لبنان و سوریه و غزه و فلسطین و یمن و ....هستن؟

    • بدون نام

      بهش میگم باش...شماچراانقدرفاز گرفتی واسه عکس...ژست دار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج