جاباما
۷۳۷۷۱۹
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

کشف ۷۵ درصد تریاک کل جهان در ایران

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: حدود ۷۵ درصد تریاک کل جهان، ۶۱ درصد مرفین جهان و ۱۷ درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: حدود ۷۵ درصد تریاک کل جهان، ۶۱ درصد مرفین جهان و ۱۷ درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود.

محمدرحیم نوروزیان امروز در گرامی‌داشت سال‌روز مبارزه با مواد مخدر که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در خراسان‌رضوی دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم. در همین راستا براساس آخرین آمار شیوع‌شناسی مواد مخدر میانگین اعتیاد کشوری ۵.۵ درصد است، حال آنکه در خراسان شمالی ۲.۶ درصد بوده که نشانگر کاهش چشمگیر اعتیاد در این زمینه است. همچنین در استان کاهش جرایم ناشی از مواد مخدر را داشته‌ایم.

۶۰ درصد زندانیان کل کشور به جرایم مواد مخدر مرتبطند

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف مواد مخدر ۱۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش آمار زندانیان ناشی از مواد مخدر نسبت به آمار کشوری را دارا هستیم. درواقع بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد زندانیان کل کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است، حال آن که در خراسان رضوی این آمار از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در فرایند مبارزه بایستی به منظر اقتصادی آن، توجه داشت. تجارت مواد مخدر یک حوزه بسیار وسوسه انگیزی است. براساس آماری که ارائه می‌شود سالانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیاست. این رقم برابر با کل صادرات نفتی و غیرنفتی ماست و برابر با تجارت اسلحه و دارو و غذا در دنیاست؛ بنابراین باید توجه کنیم که با یک شبکه پیچیده جهانی که پشتوانه اقتصادی بسیار هنگفتی دارد، درگیر هستیم.

۴ هزار شهید خراسانی در راستای مبارزه با مواد مخدر

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری توضیح داد: سالانه در افغانستان ۶۵ میلیارد دلار، پول حاصل از مواد مخدر به‌دست می‌آید. متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی در این مبارزه جدیتی ندارند. در راستای این مبارزه، ۴۰۰۰ شهید داده‌ایم. بایستی توجه داشت که قدرت‌های بزرگ دنیا از مواد مخدر به‌عنوان یک حربه استفاده می‌کنند. درواقع سرویس‌های امنیتی پشت آن هستند. برای نمونه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان شرایط مواد مخدر را بهبود نبخشید، بلکه به‌وسیله آن، برخی دولت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه "موادمخدر از منظر امنیتی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما را تهدید می‌کند"، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس و آمریکایی‌ها از طریق این مسائل ایران و همسایگان ما چون پاکستان و افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهند؛ چراکه نگران غلبه جوانان ما بر خودشان هستند. بایستی توجه داشت که جوان معتاد، دیگر تهدیدی محسوب نمی‌شود.

نوروزیان بیان کرد: حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر و یک میلیون نفر هم‌ مصرف‌کننده غیرمسمتر داریم که هرکدام از آن‌ها چند نفر را درگیر این آسیب می‌کنند و موجب می‌شود منابع و انرژی زیادی از بین برود. موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی کشور ماست. متاسفانه برخلاف این که ۴۰۰۰ شهید در این مسیر دادیم، همچنان مشکلاتی دارای مشکلاتی هستیم.

۷۵ درصد تریاک کشف‌ شده کل جهان در ایران

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری تشریح کرد: کشفیات ما در خراسان‌رضوی خوب بوده است. درواقع حدود ۷۵ درصد تریاک کل جهان در ایران کشف می‌شود، ۶۱ درصد مرفین جهان، ۱۷ درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود. بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی بایستی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات به آن توجه کنند‌.

وی با اشاره به وجود تعداد زیاد سمن‌ها در راستای مقابله با مواد مخدر افزود: خوشبختانه در خراسان‌رضوی بیش از ۲۷۰ سمن فعال در این حوزه دارا هستیم. از اول سال ۹۶ تاکنون ۱۱۰۹ مورد برای بهبودیافتگان ایجاد اشتغال شده است. از سویی دیگر در دولت تدبیر و امید نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد سرمایه‌گذاری شده است.

اختصاص ۱۰۳ میلیارد تومان به حاشیه شهر مشهد برای مبارزه با مواد مخدر

نوروزیان با بیان اینکه " ۱۰۳ میلیارد تومان پروژه‌هایی کلنگ‌زنی در سال گذشته برای کاهش آسیب‌های حاشیه شهر مشهد اختصاص داده شده است" بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط پیشگیری مواد مخدر را فراهم کنیم تا افراد وارد چرخه اعتیاد نشوند. از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند است. برای جلوگیری از این بلای خانمان‌سوز، نیازمند به اقدامات فرهنگی هستیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: بخش عمده بررسی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به دلیل افسردگی، سرخوردگی، مسائل روحی و روانی به مواد مخدر روی می‌آورند. بعضی افراد که با نگاه سیاسی با این دولت مشکل دارند، بیکاری را تنها عامل اعتیاد می‌دانند، در حالی که بسیاری از موارد به دلیل مشکلات افسردگی و روحی و روانی مردم است. بنابراین بایستی در فضای فرهنگی، شادی و نشاط در جامعه را گسترش دهیم.

وی تشریح کرد: برخی از این نشاط، برداشت بی‌بندوباری نکنند بلکه مردم ایران مسلمان هستند و به ارزش‌های اسلامی و دینی پایبندند. بالاخره مردم انسان هستند و نیاز به شادمانی دارند. استرس‌های واردشده و فشارهای روانی بسیار در گرایش به اعتیاد موثر است. بنابراین بایستی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را ببینیم سرگرمی‌های سالم، نشاط اجتماعی سالم را فراهم کنیم که بسیار اهمیت دارد و اگر چالش ایجاد شد، ایرادی ندارد.

نوروزیان بیان کرد: ما در حوزه موسیقی و شطرنج چالش‌هایی داشتیم، اما امام آن‌ها را رفع کرد. امروز هم می‌توانیم این چالش‌ها را رفع کنیم. مرجع اصلی ما دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبری است. بنابراین بایستی این تعارضات رفع شود وگرنه دچار تعارض و مشکل می‌شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر به جای اینکه تریاک از افغانستان به وارد بشه طلا وارد شده بود الان ایران مشکل ارزی وطلا نداشت در واقع ایرانی ها هر سال پولی را که صرف واردات تریاک میکنند ودود میشه میره هوا تو طلا سرمایه گذاری کرده بوداند از ثروت مندان جهان بوداند

    • ترسو

      بعد از كشف ، چطور پخش ميشه ؟! ؟!؟!؟!

      پاسخ ها

      • ع.م

        واقعا!!! کاش جواب می داد. والبته این موتد چند بار در کشور کشف می شوند هم جای سوال دارد.

      • وانک لاعلاخلق عظیم

        چشمتون روشن 75 درصد مواد مخدر جهان توایران هست خدای من

    • علی

      ماشالله اونوقت مثلا ما کشور اسلامی هستیم و هر روز مسئولان دم از افزایش معنویات در جامعه میزنن ..فکر کنم معنویات معنیش مواد مخدر باشه ..خخخخخ

    • بدون نام

      تبریک به برادران قاچاقچی، خسته نباشیددلآوران، سرافرازفرمودید، جام جهانی متعلق به شما ست..

    • مصطفی

      یه درصدشو دایی من میکشه....

    • بدون نام

      تورم بالا. مواد مخدر بالا. بیکاری بالا. ارزش ریال پایینترین حد ممکن حتی از عراق و سوریه و افغانستان. قدرت خرید مردم پایین. گرونی وحشتناک. ......... بازم بگم بگم

    • بدون نام

      قاچاقچیان مواد مخدر افرادی مسلح و خطرناک هستند برای همین مقابله با آنها سخت و خطرناک است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخدا شش هفت خط نوشته بودم چیه این آخه دو کلمشو نشر دادی مضحکه

    • بدون نام

      اینکه فاجعه است ایران خواستگاه مواد مخدر است

    • بدون نام

      جالبه باز هم تریاک ارزونتر از سال گذشته است.
      ۲ بجای نفت تریاک بکارید و به تمام جهان مخصوصا امریکا صادر کنید

    • ایرانی

      این آمار که دیگه افتخار کردن نداره...
      شانس گند ایرانه که افغانستان شده همسایش...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج