۷۳۸۰۹۲
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

مالیات به سکه‌های پیش فروش هم می‌رسد؟

اگر چه در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مالیاتی به این سکه‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما اعلام اخیر سازمان امور مالیاتی برای الزام پرداخت مالیات از سوی خریداران سکه این ابهام را ایجاد کرده که آیا صاحبان سکه‌های پیش فروش نیز باید از این بابت مالیاتی بپردازند، موضوعی که تاکنون از سوی هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط شفاف‌سازی نشده است.

خبرگزاری ایسنا: اگر چه در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مالیاتی به این سکه‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما اعلام اخیر سازمان امور مالیاتی برای الزام پرداخت مالیات از سوی خریداران سکه این ابهام را ایجاد کرده که آیا صاحبان سکه‌های پیش فروش نیز باید از این بابت مالیاتی بپردازند، موضوعی که تاکنون از سوی هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط شفاف‌سازی نشده است.

در کمتر از سه ماه از برگزاری طرح پیش فروش سکه (در فاصله بهمن‌ ۱۳۹۶ تا فروردین‌ماه امسال) حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در هفت سررسید از سوی بانک مرکزی به فروش رفت. در حالی سررسیدهای یک ماهه را واگذار کردند و در ماه جاری سکه‌های سررسید سه ماهه نیز شروع به تحویل می‌شود که اخیرا اعلام خبر دریافت مالیات از معاملات سکه و ارز برای دارندگان سکه‌های پیش فروش نگرانی و ابهاماتی ایجاد کرده است.

در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مالیاتی به خریداران تعلق نمی‌گیرد و البته نیز اینگونه بود، یعنی متقاضیان سکه‌های پیش فروش آن را براساس نرخ‌های تعیین شده و به هر تعدادی که مایل بودند خریداری کردند. اما اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی به کسانی که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز کرده‌اند هشدار داده باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا خردادماه امسال ارائه و مالیات آن را بپردازند. این اعلام تقوی‌نژاد با توضیحی درباره سازوکار و نحوه‌ دریافت مالیات و میزان آن و همچنین این‌که چه کسانی به طور شفاف جزو مشمولین هستند همراه نبوده و تاکنون پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی برای دریافت توضیحات بیشتر بی‌نتیجه مانده است.

اما موضوع اینجاست که اگر قرار بوده از خریداران سکه‌های پیش فروش مالیاتی دریافت شود باید در ابتدای امر و در زمان انعقاد قرارداد خرید با بانک به آنها اعلام می‌شد، اکنون این نگرانی وجود دارد که صاحبان سکه‌های پیش فروش در هنگام تحویل از بانک با درخواست پرداخت مالیات مواجه شوند، هرچند این موضوع بعید به نظر می‌رسد، چرا که برای سکه‌های یک ماهه که تحویل شد چنین اتفاقی نیفتاد و طبیعی است که برای مابقی سررسید نیز روال به مانند قبل پیش برود، ولی به هرحال کسانی که سکه‌های پیش فروش را دریافت می‌کنند با قانونی که سازمان امور مالیاتی از آن سخن گفته در هنگام فروش در بازار و به صرافی‌ها احتمالا مشمول مالیات خواهند شد. این در حالی است که در زمان حراج سکه که همزمان با پیش فروش در جریان بود خریداران باید بابت خرید هر قطعه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداختند، اما در مورد پیش فروش چنین موضوعی وجود نداشت.

با این حال حتی اگر دریافت مالیات از سکه فقط به معاملات آن در بازار نیز اختصاص داشته باشد مشخص نیست قرار است با کدام سازوکار این معاملات مورد شناسایی قرار گیرد، چرا که فروشنده و خریدار که می‌تواند یک صراف، دلال و یا شخص عادی باشد می‌تواند به راحتی سکه را فروخته و پول آن را به حسابی که مربوط به خود شخص نیست واریز کنند. در این حالت شناسایی آن چندان راحت انجام نخواهد شد و در نتیجه مالیاتی نیز پرداخت نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخذ مالیات از همه حتی روحانیون و اقازاده ها و ...مثل مردم عادی واجب است. والسلام

    • بدون نام

      پیش فروش سکه طبق قرارداد آن زمان معاف ازمالیات بوده وچنانچه اکنون قصددریافت چنین وجهی بکنند غش درمعامله وشرعا حرام میباشد وطبق قراردادی که بانک امضا کرده نبایدهیچ وجه دیگری اخذ گردد.

    • پ ح

      بله باید گرفت چون پول داره سکه میخره مثال اون شازده گفتن 37هزار سکه خریده پس باید پرداخت گنه اگر بده داداش

    • بی نام

      متاسفانه تو ایران حرف افراد مافوق قانون است ابتدا میگن هرکس هر تعداد دوست داشت بخره بعد میگن چرا یک نفر هزاران سکه خریده
      خوب اگر خلاف قانون بوده چرا از ابتدا اعلام نکردند که تعداد زیاد خریدن خلاف قانون است
      از ابتدا نگفتن مالیات حالا هم دنبال مالیات هستند با این کارها چه کسی حاضره بیاد پولش تو بانک بذاره !!!!

    • بدون نام

      گرفتن مالیات از سکه خلاف حرف اولیه هست بنده اگر از سکه ها مالیات گرفتن دیگر به سیستم بانکی ایران اعتماد نمیکنم و مستقیم بعد از دریافت و فروش سکه ها میرم سراغ ارز های دیجیتال.
      و دیگر سمت ریال نمیام چون نشون میده حرف بانک مرکزی اندازه بقال سر کوچه ارزش نداره
      شما هم برید سراغ ارزهای دیجیتال

      پاسخ ها

      • ن. ن

        خب نیا چرا تهدید میکنی
        واقعا هم تقصیر نداری، تقصیر اقایون توی بانک مرکزی است. به چه حقی سکه ها رو میفروشند ، پولش کجا رفت
        واقعا شهر هرت به تهران میگویند که هر کسی هر غلطی میخواد میکنه
        خزانه رو خکنیم
        میکنند بعد هم میگویند حالا نمیدونیم چکار کنیم

    • بدون نام

      این کار دزدی و نامردیه
      شما حرف زدید روی حرفتون بمونید

    • بدون نام

      طبق قانون، هر نوع خریدی شامل مالیات هم می شود،مخصوصاً مالیات بر ارزش افزوده.

    • ن. ن

      پیش فروش سکه اصلا معنی نداره، سکه و شمش طلا پشتوانه بانک مرکزی است
      چرا یک ادم دلسوز، با ایمان، کاردان رو سر کار نمیاره اقای روحانی مگر پسر خاله اقای سیف است که اینهمه مجلس فشار اوردند که این ادم لایق این کار نیست باز لجبازی کرد. بعد هم توی مجلس با عینک افتابی به چشماش گفت نمیدونم چکار کنم.
      خدایا بفریاد یتیمان و بیوه زنان، جوانان که میخواهند ازدواج کنند، بیماران سرطانی و قلبی که پولی برای مایحتاجشان ندارند برس
      خدایا انتقام مردم رو از احمدی نژاد و خاوری ها و سیف ها بگیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج