جاباما
۷۳۸۱۶۷
۲۴ نظر
۵۰۰۱
۲۴ نظر
۵۰۰۱
پ

نه این همه شادی جام جهانی حق ما نیست

تنها ۲۴ ساعت برای فراموشی همه آن اتفاقات خوب فوتبال مان کافی بود باز ماییم که چماق در دست داریم!

خبرآنلاین: جایی وسط آن همه هیاهو ، جشن و شادی چند نفری بودند که با حسرت بقیه را نگاه می کردند . پک های سنگین به سیگارهای شان می زدند و با صدای بلند همچنان می خواندند:«ما بچه های ایرونیم... همیشه ایرونی می مونیم... » برای شان یک افتخار بود . تا کسی می فهمید از ایران هستند، برای شان سری به احترام تکان می دادند و تیم شان را شایسته تحسین می دانستند.

آن شب باید شب آنها می شد. میان رقص و می نوشی و پایکوبی و حال خوب دانمارکی ها و برزیلی ها و فرانسوی ها ، چرا باید این حس گس و تلخ سهم شان می شد؟ خودشان هم نمی دانستند. به تیم شان افتخار می کردند و باید برای این همه افتخار و بزرگی یک تیم سرشان را بالا می گرفتند اما خب حس شان این بود که حق شان را دزدیدند.

در آن شلوغی نمی دانستند از بخت شان بنالند ، از داوری یا از طارمی! طارمی که درست فرقش با روخو این بود که دقیقه ۹۴ باید توپش را گل می کرد و یک ملت را به بزرگترین رویای فوتبالی اش می رساند اما بعد از ۱۸۰ دقیقه دلاورانه جنگیدن ، یک دفعه باز یادش افتاد که خودش باشد. تا همه این حسرت نصیب شان شود.

آری این شب زیبا و این همه رقص و آواز دور میدان سرخ برای این اندک جماعت باقی مانده در مسکو گس بود. تلخ مثل چهره در هم گره خورده اشکان دژاگه و رضا گوچی برای بازی نکردن در بازی ها!

خشمگین و سرخ بود مثل صورت کی روش پس از خواندن حرف های برانکو درباره تیم ملی. او که باورش نمی شد ، سرمربی پرسپولیس برد تیم ملی کشورش برابرآرژانتین را این قدر سریع تبریک بگوید و برایش مهم نباشد در ایران ، بازیکنانی که تعدادی از آنها شاگردانش بودند و هستند ، تبدیل به بهترین تیم تاریخ ملی مان شده اند، این قدر برایش بی اهمیت باشد.

اینکه در واکنش به همه این اتفاقات تنها بگوید:«دیدید لیگ ایران چقدر خوب بود و بازیکنانی که در تیم ملی درخشیدند ، همان بازیکنانی بودند که از دل لیگ بیرون آمده بودند؟»

از لحظه ای که این مصاحبه را خوانده بود ، خود را در اتاقش در کمپ لوکوموتیو حبس کرده بود. بچه ها رفتند ریکاوری اما او خودش جایی نرفت. اصلا اجازه خروج از کمپ را هم برای کسی صادر نکرد و ترجیح داد همان جا در اتاقش بماند تا لحظه ارتباط اسکایپی با تهران.

او مدت هاست که وارد این دعوا شده و نمی خواهد حتی یک قدم عقب بکشد. آخرین بار قبل از جام جهانی که روبرویش نشستیم ، در دل حرف هایش جمله ای گفت که تصمیم گرفتیم منتشرش نکنیم اما خیلی ضمنی این می شد:«آقای برانکو می دانم چه حسی دارید از اینکه باز انتخاب ایران برای موفقیت تیم ملی من هستم.»

تقریبا همه رفتارهای برانکو یعنی سوی دیگر دعوا هم نشان می دهد مرد کروات هم به همین میزان دلخور است. او بازیکنانش را به کی روش نداد و ادعا کرد اگر کی روش بتواند در این مدت تمرینات از آنها کریستیانو رونالد بسازد ، دستانش را به علامت تسلیم بالا می برد.

کی روش اما تنها در نصف آن مدت ، درحالی که بازیکنانش را به او ندادند ، از تیمش ، تیمی ساخت که حالا همه می توانند ادعا کنند ، تک به تک بهتر از کریستیانو رونالدو بودند در آن ۹۰ دقیقه موعود.

برای برانکو اما این مهم نبود که بیاید کلمه ای در تحسین تیم ملی بگوید. او حرفی زد که باعث ایجاد حفره در بین تیم شود و دیگر کی روش این گفته را بر نتابید. او خشمگین شد و فوران کرد. دیگر حالا جنگ اصلی و دشمن اصلی سیستم ویدئویی داوری نبود. باز ما بودیم و یک فوتبال ایرانی. باز دعوای برانکو و کی روش باز بوق های استقلالی و پرسپولیسی . همه آن لذت برای مان به یک روز نکشیده بود.

اصلا چه کسی برایش ارزش داشت وایکینیگ های دانمارکی وقتی می شنیدند ایران، برایت بوق و سوت و کف را تا بی نهایت از اعماق وجود فریاد می کردند و مستانه می رقصیدند. چه اهمیتی داشت که طرفدار پرتغالی وقتی درباره بازی روز قبلش قرار بود حرف بزند ، تبسمی می کرد و با شادی می گفت :«واقعا شانس آوردیم که داور آن حرکت کریستیانو را با کارت قرمز جریمه نکرد.» آنجا جایی بود که رویای ایران را فیفا دزدیده بود چون نمی خواست جامش خالی از ستاره ها باشد. آنجا وقتی بود که همه ما باید پشت هم برای گرفتن حقش متحد می شدیم اما ما را چه به این خوشی ها؟ ما ملت دعواهای حیدری - نعمتی هستیم.

فرقی ندارد ، اگر کی روش و برانکو را هم بیاوریم ، برای شان سالی میلیون ها دلار هزینه کنیم ، باز باید از آنها اله کرم و زیبا کلام بسازیم. باز باید گروهی چماق دست مان بگیریم و با صدای اگزوز موتورهای مان ، بقیه را بترسانیم و گروهی از پس پستوها فریاد اصلاح طلبی سر بدهیم!

این ماییم ، مایی که نمی خواهیم باور کنیم می توانیم. این که این شادی حق ربوده شده مان بود. اینکه حالا نسلی داریم که برای نام و سربلندی کشورشان ، برای جاودانه شدن ، تا پای جان جنگیدند. به جای اینکه به این افتخار ببالیم. به نسلی که دیگر زیر سایه تیم ۹۸ نیست ، به جوان هایی که خودشان حالا برند شده اند ، باید بیفتیم دوباره به دعوای ۴ تایی و شش تایی. آری این حقیقت ماست. ما را چه سهم از آن هم شادمانی فوتبال؟

چه نصیب از اینکه فیفا بگوید:«تماشاگران تان بی نظیرند.» چه حاصل از این همه شوری که باعث می شود پرتغال و اسپانیا جلوی تیم مان وقت کشی کنند و به لطف داور و حمایت های عاصه فیفا از سد مان بگذرند. نه ما اصلا نیامده بودیم که بمانیم و از این حال خوب لذت ببریم. اصلا آن جماعتی که با عشق حتی بعد از حذف تیم شان تا صبح کارشان جشن است و شادی و افتخار ، ما نیستیم!

برزیلی ها و آرژانتینی ها شاید متخاصم ترین هواداران فوتبال آمریکای جنوبی باشند. ولی در شب صعود معجزه آسای آرژانتین ، تا صبح برای هم می خوانند و این شادی را جشن می گیرند و ما هنوز از قهرمانان مان استقبال نکرده ، شمشیرهای مان را کشیده ایم آماده دعواییم . گروهی چماق دست مان است و گروهی دیگر از پشت پستو ها ، قلم!

ما مردم همین دوقطبی های پوچیم. بگذارید از این قطار شادی پیاده شویم تا با خیال راحت باز به هم بتازیم ، در سوگ حذف مان سیاوشانه بخوانیم و زار زار گریه کنیم!

این همان تصویر آخر شبی بود از اندک هواداران ایرانی باقی مانده در میدان سرخ. آنها که با حسرت از دیدن این همه جشن بقیه و این همه دعوای بین خودمان ، در دل گرانی کشنده ارز و باقی چیزهایی که شما آنجا در ایران بهتر در جریانش هستید ، می خواندند:« از من نپرس خونت کجاست ... تو این همه ویرووونه...»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین تاجی

      لعنت بر برانکوو بی هویت

      پاسخ ها

      • xgccb

        لعنت بر کی روش بددهن

      • علی

        فقط برانکو

      • بدون نام

        آره والا

      • بدون نام

        فقط کیروش

    • رضا

      چرا ما انقدر زود راضی میشیم 4تا شوت تو چهاچوب تو 3بازی!!!ما فقط دفاع کردیم هیچ تیمی اینطوری دفاع نکرد تو بازی پرتغال 4تا پاس ادامه دار ندادیم سه تابازی سردار بد بازی کرد تا اخرش هم موند طارمی هم مثل لیگ گل نزن بود قوچی و اشکان پرپر شدن فقط خوشحال شدیم با ی لایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه میخواستی جلوی اسپانیا هجومی بازی کنیم
        اونموقع که سوراخ میشدیم

    • mehdi

      جوری صحبت میکنید ک رفتیم بین شانزده تیم یا قهرمان جام جهانی شدیم، ی سوال؟ شما ک دارید میگید ایران بدشانس بود حرف از کدوم بدشانسی میزنید؟ از گل دقیقه ۹۵ بازیکن خودی مراکش میگید یا پنالتیه رونالدو ک گل نشد؟؟؟ کاش برانکو زمانی ک‌مربی تیم‌ملی بود یک درصد حمایت فعلی کیروش رو از رسانه ها و گزارشگرا رو داشت

    • مستی

      عالی نوشتی احسنت به قلمت

    • بدون نام

      ریدم به دهن کیروش و هرچی استقلالیه.شفر خایمال

    • بدون نام

      لعنت به استقلال و شفر و کیروش

    • یونس پرسپولیسی

      یه مساوی روبرو پرتغال گرفتیم خودتون رو پاره کردید برا کیروش

    • بدون نام

      دلال عوضی اگه اون گل را مراکشیه به خودشون واون پنالتی را بیرانوند نگرفته بود بهت میگفتم فاصله ات تا صعود چقدر بود

    • صفدرریاستی

      خلایق هرچه لایق...لیاقت مردم وفدراسیونی که هفت سال سرمایه ی مارودادن یه مفت خورپرتغالی که فقط دفاع کردن بلده همینه.لیاقت تاج بیشترازکی روش نیس.اگه ماباکی روش قهرمان جام ملت هاشدیم من اسمم روعوض میکنم.ماحمله واصول ضدحمله رونمیدونیم مابعدهفت سال هبچی نمیدونیم وگرنه یه اجنبی پرتغالی درست روزبعدازبازی پرتغال نمیومداینجوری مصاحبه کنه وسواری بگیره ارملت.بله لیاقت ماصعودنکردنه.وقهرمان جام ملت هانشدن.تاوقتی سرمربی تیم ملی واسه باشگاههاتصمیم میگیره ماهمینیم.یه مشت بی لیاقت که به هیچ چیزی هم توهفت سال نرسیم مهم نیس فقط بایداین اقاباشه.همین.آقای تاج متاسفم برات

    • کاردوک

      ده بار لیگ تعطیل شد
      کدوم تیم جام جهانی به اندازه ایران بازیکناش در اختیارش بود
      اکثر تیمای جام جهانی دو هفته قبل هز شروع جام بازیکناشونو تحویل گرفتن و تو کل فصلم یک چارم ایران لیگاشوحو تعطیل نکردن،کیروشم الان فشار این بهش اومده که بهترین بازیکنای تیم ملی از لیگ خودمون بودن و حرف برانکو و چند تا مربی دیگه ثابت شد.

    • اکبر

      تیم ماازنظر نفرات خیلی ازمراکش سرتر بودیم.اماببینیدمراکش چقدر قشنگ بازی کردن و ماچه بازیهایی انجام دادیم این نتیجه ای که گرفتیم ازغیرت ودوندگی بچه ها بوده.کیروش اگه ترسو نبود مابهتربازی میکردیم درفاز حمله.تاکتیک کیروش دراین۷سال اتوبوس بوده فقط

    • حسین

      مگه وقتی پرسپولیس قهرمان شد کیروش مورامبیکی تبریک گفت.کونش میسوخت از این قهرمانی.میترسید برانکو جاشو بگیره.مرتیکه دلال موزایییکی

    • علی جلیلی

      سگ توروح کی‌روش با این تیم دفاعی اشغال که درست کرده ۴شوت در ۲۴۰دقیقه بخدا زشته بگیم ماهم فوتبال داریم یا کی روش مربی هست !!!!!!!!!

    • ۰

      نوسینده معلوم جیره خوار کیروشی آخه بدبخت اتوبوسی دفاع کردن تعریف وتمجیدداره طارمی یه مهاجم بودوقتی کیروش میچسبونش به بیرانوند وقتی ازدروازه خودی میدود تامنطقه هیجده حریف دیگه ناوتوان داره که ضربه ی دقیق به توپ بزنه چراحقیقت راواسه مردم نمی نویسی کیروش هفت سال بااین همه هزینه واختیارات تیم ملی رابدبخت کرد در این هفت سال فقط دفاع یادتیم داد اوچندبازیکان که درخشیدن بازیکنان لیگ وساخته پرداخته ی شفروبرانکو بود
      لعنت بر کیروش ترسو وپول پرست

    • مریم

      تاوقتی به هم دیگه بد دهنی میکنیم تاوقتی این قدر بی جنبه هستیم هیچی نیستیم من پرسپولیسیم ولی ای کسی که نوشتی مرگ بر استقلال توکجایی هستی فکر نمیکنم ایرانی باشی ایرانی هیچ وقت ایرانی رو لعنت نمیکنه وقتی سرخ و آبی میشن تیم ملی دیگه حرفی توش نیست .......

    • بدون نام

      نویسنده خودتم فهمیدی چی نوشتی؟

    • مریم

      واقعا شما یه نویسنده ی خوب و عالی هستین احسنت به خودتون و قلمتون
      طرفدار استقلال یا پرسپولیس نیستم و اینو صرفا به خاطر متن خوبی که نوشتن گفتم
      فوق العاده نوشته بودین

    • اصغر

      درهم و برهم نوشتن هم ابزار خوبی است برای مطرح شدن و معروف شدن
      ولی این جمله که فرمودیذ این بازیکن‌ها تک به تک از رونالدو بهتر بودن جمله سال بود و باید روی جلد مجله ورلدساکر چاپ بشه

    • اصغر

      درهم و برهم نوشتن هم ابزار خوبی است برای مطرح شدن و معروف شدن
      ولی این جمله که فرمودیذ این بازیکن‌ها تک به تک از رونالدو بهتر بودن جمله سال بود و باید روی جلد مجله ورلدساکر چاپ بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج