جاباما
۷۳۸۴۳۸
۱۵ نظر
۵۰۰۶
۱۵ نظر
۵۰۰۶
پ

مردان دولت روحانی، تاریخ مصرف گذشته‌اند؟!

عملکرد آذری جهرمی وزیر دهه شصتی دولت نشان می‌دهد در شرایط بحرانی مدیران جوان تا چه اندازه می‌توانند عملکرد دولت در مقابل مشکلات را بهبود بخشند.

روزنامه جوان نوشت: عملکرد آذری جهرمی وزیر دهه شصتی دولت نشان می‌دهد در شرایط بحرانی مدیران جوان تا چه اندازه می‌توانند عملکرد دولت در مقابل مشکلات را بهبود بخشند.

شاید اگر کابینه حسن روحانی جوان‌تر از شرایط فعلی بود، امید بیشتری به برخی اقدامات جدی‌تر از سوی آنان می‌رفت.

متأسفانه استفاده از مدیران تاریخ گذشته یکی از مهم‌ترین نقایص دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. به عنوان مثال چرت‌زدن وزیر صنعت و تجارت دولت یازدهم در یک همایش تبدیل به یک جوک در محافل سیاسی شده بود. در مقابل تا آخر دولت یازدهم کوچک‌ترین اقدامی در این باره از سوی روحانی انجام نشد و در نهایت در معرفی کابینه جدید بود که نوبت به جایگزینی وی با وزیری جوان‌تر رسید.

بحث جوان‌گرایی در سیستم مدیریتی موضوعی است که بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک اصل اساسی در چینش مدیران کشور مطرح بوده است.

ایشان در سال ۹۵ و به مناسبت فرارسیدن روز بسیج و در جمع بسیجیان می‌فرمایند: جوان پیش‌ران است، موتور حرکت است. اگر نسل جوان نمی‌بود و نمی‌خواست و اقدام نمی‌کرد، حرکت متوقف می‌شد؛ اندیشه پیران و فکر و تجربه آن‌ها آن وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه جوانان وجود داشته باشد؛ پیشران این حرکت، جوان‌ها هستند. بنابراین امروز، شما جوان‌هایی که امام را ندیده‌اید مخاطب امامید، امام با شما حرف زده است، امام با شما صحبت کرده است. مراجعه کنید به مطالب امام.

جالب این است که بحث جوان‌گرایی یک مطلب سفارشی یا صرفاً برای سخنرانی‌های عمومی نیست، بلکه امروز در دنیا مدیریت جوانان به عنوان یک اصل راهبردی در تمام کشور‌ها مطرح است. شاید روشن‌ترین نماد آن به قدرت رسیدن دو سیاستمدار ۴۰ و ۳۱ سال به بالاترین سمت‌های سیاسی در کشور‌های اتریش و فرانسه است. زمانی که ماکرون ۴۰ ساله توانست گوی سبقت را از بقیه برباید، بر همه روشن شد که عصر سیاستمداران پیر به پایان رسیده است.

این مطلب حتی در بررسی‌های کارشناسی و تحقیقاتی نیز به اثبات رسید. جک زنگر در مجله کسب و کار هاروارد با اشاره به مطالعه‌ای که در همین باره داشته است، می‌نویسد: ما اطلاعات مربوط به ۶۵ هزار رهبر و مدیر مشهور را جمع‌آوری کرده و از میان این داده‌ها، اطلاعات مربوط به مدیران زیر ۳۰ سال را در یک گروه و اطلاعات مربوط به مدیران بالای ۴۵ سال را در گروهی دیگر قرار دادیم (مدیران زیر ۳۰ سال ۴۵۵ نفر و مدیران بالای ۴۵ سال ۴۲۹۸ نفر)، سپس به مقایسه ویژگی‌ها و وجوه تمایز هر دو گروه پرداختیم.

هنگام مقایسه دو گروه ما تلاش می‌کنیم تا هر دو گروه تا جایی که ممکن است مشابه یکدیگر باشند، اما با توجه به اینکه مدیران جوان این قابلیت را داشته‌اند که در سنین جوانی به سمت مدیریت ارتقا پیدا کنند، ما به این نتیجه رسیدیم که پتانسیل دستیابی به اهداف و موفقیت در این افراد بیشتر است. به هر حال ارتقا یافتن به یک پست مدیریتی در سنین جوانی کار ساده‌ای نیست. نتایج آماری این تحقیقات نشان داد ۴۴ درصد از کارآمدترین رهبران مورد مطالعه ما را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند در حالی که افراد بالای ۴۵ سال تنها ۲۰درصد از کل جمعیت مدیران کارآمد را به خود اختصاص داده‌اند.

حالا سؤال این است که با وجود این شواهد آشکار که در مقابل دولت قرار دارد، زمان ترمیم کابینه به نفع جوانان نرسیده است؟

واقعیت این است که وعده استفاده از جوانان بار‌ها به طرق مختلف و به خصوص در انتخابات‌های ریاست جمهوری از جمله انتخابات دوره دوازدهم تکرار شده است.

گویی قرار است چنان از ظرفیت جوانان در مناصب کشور و مدیریت‌های کلان استفاده شود که ممکن است برخی دغدغه خلأ تجربه مدیران باسابقه را مطرح کنند و نگران شوند از بی‌توجهی به تجربه مدیران کارکشته، اما هنگامی‌که زمان اجرای وعده‌ها می‌رسد و همگان منتظر ورود جوانان به عرصه‌های مدیریتی هستند و جامعه، نوید فضای جدیدی را می‌دهد که مملو از شورونشاط خواهد بود، ناگهان همان مدیران پا به سن گذاشته و کم‌رمقی که ابتکار جدیدی برای پیشبرد امور در برنامه‌های خویش ندارند به کار گمارده می‌شوند.

شاید در شرایط فعلی بهترین زمان برای دولت روحانی باشد که خود را از دست مدیران و وزیران پیر خود رها کند. تنها تفاوتی که این بار با گذشته احساس می‌شود این است که ممکن است بار دیگر فرصتی برای این کار فراهم نشود.
هم اکنون با مطالبه گسترده‌ای که در مجلس و همچنین جامعه وجود دارد، روحانی می‌تواند بدون تعارف و رودربایستی نسبت به تعویض مدیران و وزرا با افراد جوان‌تر اقدام کند. روحانی از اعتماد به آذری‌جهرمی دهه شصتی تاکنون ضرر نکرده بلکه حتی نقطه قوت او نیز در شرایط فعلی بوده است.

روحانی باید در شرایط فعلی به دنبال ترمیم کابینه با افراد جوان‌تر باشد تا دولت برای مقابله با موج‌های تحریمی که طی چند ماه آینده سراغ کشور می‌آید بهتر بتواند برخورد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آری آری
      از دم تاریخ مصرف گذشته و ...

    • Hiissss

      زنگنه فسیل شده

    • بدون نام

      خدا کند اشخاص جایگزین هم تاریخ مصرف گذشته نباشن
      این خیلی مهمه

    • بدون نام

      بعضي از وزرا خيلي بي سواد و بي خاصيت هستند

    • کامبیر

      مثل مجلس قدیم صحیح است صحیح است

    • sam

      زامبی جای اینا بود وضعمون بهتر بود

    • بدون نام

      تازه فهمیدید ؟؟؟ چه عقلی

    • بدون نام

      اره تاریخ مصرفشون گذشته از اول هم نباید سر کار میومدن اینم از بی کفایتی رئیس دولت تدبیر وامید هس هر چه زودتر برن کنار بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در کدام دوره ما وزیر ومدیر باسواد ولایق داشتیم.همیشه وضع همین بوده ،فقط یه دوره کوتاهی در زمان خاتمی مردم یه کم آرامش وثبات اقتصادی داشتند وتعامل جهانیمون هم رو به بهبود بود بعد از اون یه بلای برسر ایران به نام احمدی نژاد نازل شد که 100 سال کشور رو به عقب برد

    • بدون نام

      هیچی دیگه تجربه و کار اموزده بودن همش هیچ
      بخاطر اینکه یه رورنامه نگار تشخیص داده فقط جوانا خوبند
      اگر همون جوان با بی تجربگیاش خرابکاری کرد تو جوابگو هستی اخه
      حمایت از یه وزیر رو انجام بدید ولی نه تابلو تابلو
      ضمنا اگر وزیری انتخاب میشه باید فقط وزیری باشه که کارا باشه نه فقط جوان بودن جوانی که نشد کارایی
      پس تجربه و عقبه داشتن چی میشه
      شما کفایت یه وزیر رو فقط از جوانیش میشناسید یعنی

    • بدون نام

      خواهشا تو برو روزنامتو چاپ کن بفروش
      اگر کسی مثل سیف بیکفایته به سایرین ربطی نداره
      فقط اقای روحانی نباید تصمیمهای وزرا رو رها کنه باید بیشتر کنترلشون کنه وگرنه جوان بیستر گند میزنه
      مثلا بگن اقای وزیر اومد ببینی ینفر با 30 سال سن شده وزیر حالا کی این تشخیص رو داده که ایشان با این سنه کم و بدون تجربه شده وزیر
      خدا داند
      وزیر جوان و بی تجربه معاونینش 50 سال با 25 سال خدمت اونموقع کسی حسابشم نمیکنه
      شما یکیشو میبینید 20 تاشو نمیبینید

    • بدون نام

      جوان گرایی فقط مربوط به دولت میشه؟؟!!

    • بدون نام

      هردو کابینه روحانی فاجعه بودن....البته ادمهای کار بلد از مجلس رای نگرفتن...باید فکری بحال مجلس کم سواد کرد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید از آدمهای باسواد،درستکار،قاطع وبا تدبیر استفاده بشه هم غمشون مردم باشن نه پر کردن جیبشون

    • بدون نام

      حلقه قدرت بین یک عده معدود میچرخه هرجا مدیری بی عرضه وناتوانه برش میدارند می برند جای دیگه پست بالاتری بش می دن با مزایای بیشتر ما چند وزیر ومدیر لایق داریم.یا همین نمایند گان مجلس در چه زمانی از حقوق مردم دفاع کردند به جز اینکه هروقت پست مقام خودشون در خطر بود داد فریاد راه انداختن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج