جاباما
۷۳۸۴۵۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

محکومیت ۶ میلیارد دلاری در سکوت مسئولان؟!

حکم ۶ میلیارد دلاری دادگاهی در نیویورک علیه ایران به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر، مانند برخی اتفاقات مشابه دیگر، با سکوت مسئولان ذی‌ربط دولت مواجه شده است.

روزنامه وطن امروز نوشت: حکم ۶ میلیارد دلاری دادگاهی در نیویورک علیه ایران به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر، مانند برخی اتفاقات مشابه دیگر، با سکوت مسئولان ذی‌ربط دولت مواجه شده است.

اردیبهشت ماه امسال، دادگاهی در نیویورک به بهانه بررسی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا تشکیل و در حکمی تعجب‌برانگیز ایران را به اتهام مشارکت در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلارغرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه محکوم کرد. دقیقاً مصداق آش نخورده و دهان سوخته!

این حکم از سوی «جرج بی دنیلز» قاضی دادگاه فدرال آمریکا در جنوب نیویورک که پیش از این نیز سابقه صدور احکام غیابی علیه ایران را در کارنامه خود دارد و سال گذشته نیز در حکمی مشابه،‌ایران را به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم کرده بود، صادر شده است. دادگاه آمریکا مقرر کرده است ایران باید به همسران قربانیان نفری ۱۲/۵ میلیون دلار، والدین قربانیان ۸/۵ میلیون دلار، کودکان آنها ۸/۵ میلیون دلار و خواهران و برادران آنها نفری ۴/۲۵ میلیون دلار بپردازد. این مبلغ شامل بهره پول از زمان رخداد حادثه نیز می‌شود!

پس از صدور رأی دادگاه فدرال نیویورک و محکومیت غیابی ایران در این دادگاه، براساس قوانین آمریکا، ایران تا ۲۸ ماه مه یعنی ۷ خرداد، برای اعتراض به حکم صادره فرصت داشت. فرصتی که با سکوت مسئولان ایرانی تمام شد و دستگاه دیپلماسی کشور تاکنون تنها به محکوم کردن شدید این حکم غیابی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه در بین رسانه‌ها بسنده کرده و هیچ شکایت و اعتراضی نشده است.

این برای نخستین‌بار نیست که ایران در یک دادگاه غیابی محکوم می‌شود و قطعاً آخرین بار نیز نخواهد بود. ایران در برهه‌های زمانی مختلف مورد ظلم و قضاوت نادرست چنین مجامع حقوقی و قضایی در برخی کشورها قرار گرفته است. آنچه در این باره اهمیت دارد، این است که ایران هنوز آنچنان که باید و شاید از حق قانونی خود برای اعتراض به این دادگاه‌ها در مجامع بین‌المللی و حقوقی استفاده نکرده و گویی اکنون این عدم اعتراض و واکنش جدی، به رسمی در کشورمان تبدیل شده که مسئولان مربوط در کشورمان گاهی تنها به موضع‌گیری‌های تکراری بسنده می‌کنند.

در حالی که باید با ارائه مستندات و استدلال‌های قوی و اقدامات مناسب، مظلومیت خود را اثبات کرده و متعاقب آن در پی احقاق حقوق ضایع شده برآیند. اقداماتی که اگر بموقع و دقیق انجام شود بعدها حتی راه را برای شکایات ایران علیه ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر که در موقعیت‌های مختلف، به بهانه‌های مختلف اقدام به محکومیت ایران نزد ا نظار عمومی و نیز توقیف میلیاردها دلار از سرمایه این کشور کرده‌اند، باز می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برلی اینکارها باید به حقوق بین المللی تسلط داشت که مقامات ما ندارند البته ادم متخصص دراین زمینه ها داریم منتها مسافرکشی میکنند

    • بی نام

      خدالعنت کنه هم امریکاروهم مسئولین ماروکه مردم ایران مودن توگرفتاریاشون ومسئولین یاهدیه میدن یاجریمه

    • بدون نام

      ای خدا خودت به دادمان برس

    • همان

      مردم ایران چقدربدبختن بااین مسئولین هرچندچیزی به مانمیرسه خدایاخودت یه کاری بکن

    • مجید

      نوش جانشان حق را اینطوری میگیرند

    • بدون نام

      متاسفانه کشور رو چنان منزوی کردن که دیگه هیچ جا قبولش ندارن
      بله این است غارت و استعمار

    • رضا

      فدای سرمان!!! ما اینقدر پول، دلار و نفت داریم که تا صد سال دیگه میتونیم حیف و میل کنیم!

    • حسام

      فقط اینو اکثر مردم ایران میدونن که آمریکا دشمن ما نیست و سیاست مسولان ما کار را به اینجا کشانده

    • بدون نام

      چه بلایی این حادثه حملات تروریستی11سپتامبرشده!؟امریکای زورگو و باجگیر طی چندسال اخیراین چندمین باره ایران وچندکشوردیگه درباره حملات11سپتامبرمحکوم به پرداخت غرامت قربانیان امریکایی می شوند!؟اونم غرامت برای تک تک کل اقوام وفامیل های قربانی بصورت جداگانه درنظرمی گیرند!!

    • بدون نام

      حتما محکوم بودیم که جد و ابای اونا باید میلیاردها تومان از خزانه ما پول بخورند دیگه پولای ماهای بدبخت باید با بی عرضگی اینا بره جیب امریکاییهای کثافت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج