۷۳۹۲۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
پ

کم فروشی خودروسازان؛ شایعه یا واقعیت؟

بعد از نوسانات قیمتی در بازار خودروهای داخلی، یکی از موضوعاتی که در این ارتباط در محافل گوناگون مطرح شد، احتکار خودروسازان و عدم‌تزریق خودرو به بازار با هدف افزایش قیمت محصولات بود. این ادعا اگر چه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رد شد اما ورود سازمان بازرسی کل کشور به این مساله، ابعاد تازه‌ای به موضوع احتکار خودروسازان بخشید.

دنیای اقتصاد: بعد از نوسانات قیمتی در بازار خودروهای داخلی، یکی از موضوعاتی که در این ارتباط در محافل گوناگون مطرح شد، احتکار خودروسازان و عدم‌تزریق خودرو به بازار با هدف افزایش قیمت محصولات بود. این ادعا اگر چه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رد شد اما ورود سازمان بازرسی کل کشور به این مساله، ابعاد تازه‌ای به موضوع احتکار خودروسازان بخشید.

طی هفته گذشته ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در یکی از شرکت‌های خودروساز اعلام کرد که احتکاری اتفاق نیفتاده است و به‌نوعی احتکار خودروسازان از سوی این مقام مسوول تکذیب شد؛ اما صحبت‌های روز گذشته این مقام ارشد سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه پرونده احتکار خودروسازان در مرحله تحقیقات است و نتایج آن اعلام می‌شود، این مساله را وارد فاز جدیدی کرد. به‌طوری‌که به‌رغم اظهارات هفته گذشته وی ظاهرا هنوز پرونده احتکار خودروسازان مفتوح است و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

اما از دیگر نکات مهم اظهارات سراج در جمع خبرنگاران، اجبار خودروسازان به عرضه خودرو به بازار به تعداد مشخص، است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه تاکید کرده که به ایران خودرو و سایپا اعلام شده است به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰‌هزار خودرو پیش‌فروش کنند تا از این طریق بازار خودروهای داخلی متعادل شود.

در این میان باید به این نکته توجه کرد که سازمان بازرسی کشور، یک نهاد نظارتی است و چنانچه شکایت یا شائبه‌ای در ارتباط با موضوعی مطرح شود به‌منظور تحقیق و حل و فصل موضوع به مساله ورود می‌کند؛ بنابراین اعلام این مساله از سوی این مقام قضایی، به‌نوعی مهر تایید بر کم فروشی دو خودروساز کشور است. همان‌طور که اشاره شد، سراج از قول دو خودروساز کشور عنوان کرده است که به‌منظور تعادل دربازار عرضه ۳۰۰ هزار خودرو، به‌صورت پیش فروش در دستور کار قرار گرفته است. هر چند که ناصر سراج در ادامه سخنان دلیل اصلی نوسانات بازار را حضور دلالان عنوان کرده است و بر کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بازار تاکید کرده، اما با اعلام تعداد محصولی که خودروسازان برای تعادل بازار باید عرضه کنند به نوعی می‌تواند موید این باشد که طی یک ماه گذشته کمتر از روال معمول خودرو به بازار عرضه شده است. حال باید منتظر ماند و دید که چه زمان نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام و پرونده آن بسته می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مشکل کشور ما اینه که ارگانها و شرکتهای دولتی هم دنبال دلال بازی کاسبی هستند و کسی هم نیست جلوی انهارو بگیره

    • بدون نام

      کم فروشی خودروهای ۲۰۷ اتوماتیک پژو پارس lx و ۲۰۰۸ و گرند ویتارا و هایما و دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ ایران خودرو و رنو ساندرو پارس خودرو کاملا محرزه مثل روز به این روشنی

    • بدون نام

      آره راست است . ولی کاری نمی توانند بکنند .
      بعضی خودروها بیرون و در بازار صفر ارزان تر است .
      گرانتر کشش ندارد .

    • میلاد

      این تفحص ها همش فیلمه هندی هستش همش دروغ

    • بدون نام

      کم فروشی وبی کیفیتی قطعات وبدنبال آن گرانفروشی به انگیزه تحریم ظلم بزرگی است که خودروسازان به حق الناس میکنن وکسی هم حامی خریدارنیست.

    • بدون نام

      سهم سراج داده شده مکر سراج تافته جدابافته است همین مملکت بوده وهمین سراج...!

    • بدون نام

      خودرو ساز ها برای منفعت خود تولید می کنند یا رفع تقاضا مردمی ؟ خوب اگر منفعت خود است مگر احتکار و گران کردن حق مسلم آنها نیست . مگر اینها شرکت وابسته به دولت نیست .مگر دولت دستش خالی نیست . مگر منابع مردمی بهتر از صادرات نیست . مگر دولت از شرکت داخلی خودش به خودش شاکی می شود .

    • کامبیر

      ستون پنجم آمریکا که دیدگاه مردم رانبست به دولت عوض کرده ودولت هم به هروسیله تو دست آنهاست خودرو سازان هستند‌

    • بدون نام

      لابد پول خوبی بهش ندادن میخواد لوشون بده....

    • بینام ایرانی

      بخور بخوره شما هم بخورین مردم پراید 80 میلیونی مبارک روحانی دست درد نکنه تو همه را بدبخت کردی کلید باز

    • بدون نام

      در حالی که سایپا حتی یک خودرو ساندرو نه میفروخت ونه پیش فروش.....جلوی تمامی نمایشگاههای شهید بهشتی ده ها ساندرو برای فروش انبار شده بود....چرا اینقدر دروغ میگویید

    • بدون نام

      بعضیها نه ایرانی هستندنه مسلمون نه انسان .خدایاخودت قدرتت رانشان بده ودست سودجویان بی کفایت رااز ایران کوتاه کن .

    • بدون نام

      توروخدااگرنمیتونیدمملکت رااداره کنید.به اندازه هفت نسلتان خوردید دیگه بی خیال جنازه این مملکت بشید .توروخدا توروپیغمبر دست بردارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج