۷۳۹۲۲۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کولایی: افشاگری روحانی مشکلی را حل نمی‌کند

کولایی در گفتگو با اعتماد می گوید: افشاگري مشكلي را حل نمي‌كند. دولت آقاي روحاني، دولت تدبير و اميد است. دولت بايد بتواند با سياست‌ها و اقدام‌ها و كنش‌هاي درست و اثربخش و پاسخگوي نيازهاي مردم، اميد را زنده كرده و آن را زنده نگه دارد.

روزنامه اعتماد: الهه كولايي، استاد دانشگاه علوم سياسي و عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان معتقد است كه روحاني بايد در درجه اول راه را براي مشورت باز بگذارد. او گفته است تنها استيضاح وزير اقتصاد و ترميم تيم اقتصادي كابينه راه چاره نيست بلكه دولت بايد در شرايط كنوني از نخبگان فكري و اجرايي بهره‌ ببرد.

به نظر مي‌رسد كه شرايط كشور از لحاظ اقتصادي در شرايط ويژه‌اي قرار گرفته و نارضايتي‌هاي عمومي شدت بيشتري گرفته است. از نظر شما به عنوان يك فعال سياسي راهكار برطرف كردن اين نارضايتي عمومي يا دست‌كم متعادل كردن آن به شكلي كه به صورت خشم يكباره و اقدامات خشونت‌آميز جمعي بروز نكند، چيست؟

به نظر مي‌رسد كه مهم‌ترين عامل نارضايتي مردم، فساد، رانت و تبعيض و گسترش آن و بي‌توجهي به منافع مردم در شرايط تهديد و فشارهاي اقتصادي است كه باعث افزايش ناراحتي شده و نبايد آن را ناديده گرفت. تشديد آن به خشونت و ناآرامي منجر مي‌شود. توجه به خواسته مردم و تامين آن، مهم‌ترين شرط خروج از وضعيت موجود در كشور است.

دست‌كم در دو ماه اخير نارضايتي‌هاي اقتصادي ناشي از نوسانات بازار ارز و طلا بيشتر بروز و ظهور داشته است. به نظر شما استيضاح وزير اقتصاد كه نمايندگان مجلس آن را دنبال مي‌كنند يا ترميم تيم اقتصادي دولت كه خواست و مطالبه بسياري از فعالان سياسي است مي‌تواند منجر به كاهش نارضايتي بوده و به گفته شما نوعي جلب رضايت مردم باشد؟

فرصت‌ها بسيار اندك است. دولت نبايد اين فرصت‌ها را از دست بدهد. در وضعيت موجود استفاده از خرد جمعي، شنيدن صداي مردم از طريق فعالان سياسي و اجتماعي و نخبگان بسيار ضروري است تا از فرصت‌ها به درستي استفاده شود. صرف تغيير در كابينه به تنهايي پاسخگوي نيازهاي موجود نيست.

آيا در مورد پشت‌پرده‌ها بايد دست به افشاگري زد؟

افشاگري مشكلي را حل نمي‌كند. دولت آقاي روحاني، دولت تدبير و اميد است. دولت بايد بتواند با سياست‌ها و اقدام‌ها و كنش‌هاي درست و اثربخش و پاسخگوي نيازهاي مردم، اميد را زنده كرده و آن را زنده نگه دارد. دولت بايد در رويارويي با مشكلات به گونه‌اي رفتار كند كه تدبير را به نمايش بگذارد. اين هنري است كه سياستمداران بايد در شرايط حساس از آن بهره ببرند. مردم بايد نسبت به انتخاب خود و درستي آن اطمينان پيدا كنند. اين موضوع نيازمند اجراي سياست‌هاي مناسب و اجراي قانون و پاسداري از حقوق اساسي مردم و تامين نيازهاي آنان با تمركز بر مبارزه عملي و نه شعاري و سخنراني كردن با فساد و رانت و تبعيض است. بنابراين اين تدبير و اميد در رفتار مناسب و سنجيده بروز پيدا مي‌كند. نبايد فراموش كرد كه كنش‌هاي دولت بايد بتواند هم انسجام ملي را تقويت كند و هم با جلب اعتماد عمومي، مردم را در كنار دولت نگه دارد و كشور را از غلتيدن به ورطه بحران‌هاي مهارنشدني در امان بدارد.

حسن روحاني در صحبت‌هاي اخير از فرصت ٣ ماهه صحبت كرده و گفته است تا ٣ ماه آينده وضعيت اقتصادي را از شرايط بحران كنوني خارج مي‌كند. همچنين علي مطهري نيز از مردم خواسته تا به دولت فرصتي٦ ماهه بدهند. به نظر شما تعيين سقف زماني در چنين شرايطي پيامد منفي دارد يا مثبت؟

قطعا مثبت است، اما بايد توجه داشت در اين مدت بايد سياست‌ها و رفتارها به گونه‌اي شكل بگيرد كه مردم به موفق بودن اين رفتار اميدوار شوند. چون هر فرصتي كه از دست برود، موجب تشديد نااميدي و بي‌اعتمادي مي‌شود و اين براي كشور بسيار خطرناك است. البته همين اصلاحات در سطح منطقه و جهان بايد درنظر گرفته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج