۷۳۹۲۸۱
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

بوسیدن دست منتقدان کمکی به اقتصاد نمی‌کند

روزنامه جهان صنعت نوشت: سریال تصمیمات ناگهانی اقتصادی این‌بار به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس رسیده است‌. لیست بلندی از مجموعه‌ای از کالاها که با سوال درباره لوکس بودن یا نبودن آنها در شرایط کنونی جامعه همچنان می‌توان بحث کرد‌.

روزنامه جهان صنعت: سریال تصمیمات ناگهانی اقتصادی این‌بار به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس رسیده است‌. لیست بلندی از مجموعه‌ای از کالاها که با سوال درباره لوکس بودن یا نبودن آنها در شرایط کنونی جامعه همچنان می‌توان بحث کرد‌.

باید گفت کدام خط‌کش این تقسیم‌بندی را مشخص می‌کند و چگونه می‌توان این باور را به جامعه تحمیل کرد تا نوعی از کالا که به اعتقاد گروهی ضروری است، به اعتقاد گروهی دیگر در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته است‌. همین روند منجر به آن می‌شود که قاچاقچیان بیش از گذشته دایره عملکردشان بزرگ شود و تقاضای مصرف‌کننده از محل غیرقانونی تامین شود‌. قاعدتا ممنوع کردن ورود گروهی از کالاها به معنی ممنوع کردن تقاضا نخواهد بود و چنین اظهارنظرهایی در نهایت واقعیت بازار را تغییر نمی‌دهند‌.

اما باید ردیف کالاهایی که ممنوعیت بر آنها اعمال شده است را مورد بررسی قرار داد و در همین چارچوب میزان ضرورت این ممنوعیت را کنکاش کرد‌. سال‌های گذشته بین چهار تا شش میلیارد دلار خروج ارز از کشور توسط این کالاها انجام می‌شد اما باید توجه کرد این رقم اندک با توجه به درگاه‌های بزرگ‌تر خروج ارز تغییر قابل توجهی در سیستم خروج ارز کشور بازی نمی‌کند‌.

اما در حال حاضر در شرایط اضطرار ارزی قرار داریم و این موضوع باید به شکلی شفاف بیان شود‌. اهمیت کنترل درگاه‌های خروج ارز نیز در شرایط کنونی بسیار جدی است و باید با مبارزه‌ای همه‌جانبه سطوح مختلف فساد اداری و مالی کشور را مورد بررسی قرار داد.افزایش فشار روی واردکنندگان قانونی نه تنها آخرین راهکار است بلکه خود منجر به آسیب‌آفرینی در بازار شده و این موضوع باید مورد تجدید نظر قرار گیرد‌.

در نهایت به هر شکلی که پیشروی کنیم نمی‌توانیم نیمی از جمعیت کشور را از آنچه خود نسبت به آن تمایل دارد محروم کنیم و نیازهایشان را حذف کنیم‌. این نکته مهم را نباید فراموش کرد که تقاضا در علم اقتصاد هرگز ممنوعیت‌پذیر نیست‌. در شرایطی که مجموع قاچاق در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است چگونه با ممنوعیت گروه هفت تا هشت میلیارد دلاری روند ارزی کشور را مدیریت کرد‌.

سیاست‌های روزمره مسوولان اقتصادی هر روز اتفاق تازه و حواشی جدید را شکل می‌دهد‌. این ناپختگی در بلندمدت منجر به عدم ثبات بازار می‌شود و باید در گام‌هایی جدی در پی شفاف‌سازی و ارائه راهکارهای عمل‌گرایانه بود‌. این چندگانگی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی منجر به خروجی‌های متعدد و چندگانه در بازار می‌شود که هیچ ثمره مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت‌. امروز تصمیمات از سوی افرادی اجرایی می‌شود که مسوول ریشه‌ای نیستند‌.

نمونه روشن این موضوع عملکرد وزیر ارتباطات در افشاگری واردکنندگان است، در حالی که در ردیف وظایف این وزارتخانه چنین تصمیماتی نیست و از طرفی عدم انتشار این لیست از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است آن هم در شرایطی که متولی این امر است.اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر بوسیدن دست منتقدان خود هیچ گره‌ای از اقتصاد کشور باز نمی‌کند و در نهایت این دست‌بوسی‌ها بی‌فایده است‌.

آنچه نیاز اساسی و مبرم اقتصاد این روزهای دشوار است دستیابی به فهم مشترک و اجماع عمومی از شرایط کنونی است‌. در شرایط بسیار بد ارزی باید از خروج ارز به شیوه‌های نادرست اجتناب و اهمیت در طبقه‌بندی شفاف روشن شود‌. این موضوع روشن است که در نهایت باید برای تحریم‌ها هزینه صرف کنیم، اما اگر بنا به صرف هزینه است این هزینه‌ها نباید بر گرده اقشار ضعیف و عموم جامعه باشد‌. به بیان دیگر اگر بنا بر محکم شدن کمربندهاست، افراد فربه‌تر باید کمربند را محکم کنند نه ضعفای جامعه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منتقدان میان سخنرانی میکنن میرن ولی عوضش ماباید برای حرفاشون غصه بخوریم که چرادارن این حرفها رامیزنن بله به ضرر ماست چراحالاباید بوسید ماکه اینکارنمیکنیم

    • بدون نام

      فربه ها کمر بند چی سفت کنند ....خودتون میگین فربه ...فعلا که حقوق یک میلیون پانصد هزار تومنی پدر بازنشسته بنده س که 10روز بعد دریافت دوام میاره و باقی برج هیچی ...داداش من یک بسته سیگار شد 10000تومن لابد میگید نکشید چشم نمیکشیم ولی با تورم های دیگه که موازی شده چی کنیم....کاسه چه کنم دستمان دادی ...پایان اقتصاد از هم پاچیده نزدیک و نزدیک تر میشود

    • بدون نام

      بوسیدن دست آمریکا چطور ؟؟؟؟؟ کمک میکنه؟!!!؟؟؟!

    • بینام ایرانی

      ایران ورشکست شد انتقاد هم نکنیم چکار کنیم مثل شما بگیم حبابه بابا از کاخ هاتون بیاین بیرن میفهمین چه خبره ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج