۷۳۹۷۰۹
۳۰ نظر
۵۰۰۹
۳۰ نظر
۵۰۰۹
پ

خرم: روسیه بار‌ها از پشت به ایران خنجر زده است

سید علی خرم دیپلمات سابق کشورمان در یادداشتی در روزنامه شرق در خصوص روابط ایران و روسیه نوشت: ماه گذشته با وجود ابراز همکاری و حمایت اروپایی‌ها دیپلماسی ما به‌ شرق گرایش پیدا کرد. اما خیلی زود مشخص شد شرق و در رأس آن روسیه، در حد اروپایی‌ها هم قصد دفاع از ایران را ندارند و از پشت خنجرزدن مکرر روس‌ها، اظهرمن الشمس است.

سید علی خرم دیپلمات سابق کشورمان در یادداشتی در روزنامه شرق در خصوص روابط ایران و روسیه نوشت: ماه گذشته با وجود ابراز همکاری و حمایت اروپایی‌ها دیپلماسی ما به‌ شرق گرایش پیدا کرد. اما خیلی زود مشخص شد شرق و در رأس آن روسیه، در حد اروپایی‌ها هم قصد دفاع از ایران را ندارند و از پشت خنجرزدن مکرر روس‌ها، اظهرمن الشمس است.

بنابراين تيمی شامل آقايان صالحي و خرازي به اروپا سفر کردند و همان کار تيم ديپلماسي وزارت امور خارجه را انجام دادند. آقاي دکتر ظريف هم وقت خود را به نوشتن نامه سرگشاده به دولتمردان آمريکا گذراند تا دوباره فرصت فعاليت پيدا کند.

خرم: روسیه بار‌ها از پشت به ایران خنجر زده است

به عبارت ديگر به‌جز اروپايي‌ها، چين، هند و تعداد اندکي از کشورها، نمي‌توان روي ديگران در اين نبرد ناعادلانه و غيرمنصفانه تحريم‌هاي آمريکا حساب کرد؛ اين کشورها هم شايد 30 درصد مشکلات ايران را حل کنند. به عبارت ديگر اگر اروپايي‌ها به خريد يک‌سوم نفت ايران ادامه دهند و چين، هند و شايد برخي ديگر هم درصدي از نفت ايران را خريداري کنند، شايد نصف درآمد نفتي ايران تأمين شود.

دونالد ترامپ وعده چنين روزي را داده که ايران در کمتر از يک سال بر اثر سختي تحريم‌ها به ميز مذاکرات بازمي‌گردد. در اين راستا رئيس‌جمهور آمريکا از نپيوستن ايران به کنوانسيون مقابله با پول‌شويي سوءاستفاده کرده و از سویيفت مي‌خواهد رابطه با ايران را قطع کند.

در اين صورت جمهوري اسلامي چه انتخابي مي‌خواهد داشته باشد؟ در اينجاست که برخي با نگراني پيشنهاد مذاکره مستقيم ايران و آمريکا را قبل از ديرشدن، ارائه دادند اما چون از زاويه درست آن مطرح نشد، از توجه افتاد و برخي هم طرح آن با اين شيوه و در اين زمان را بي‌موقع و نادرست دانستند.

سؤال باقي‌مانده اين است که آيا مذاکره مستقيم ايران و آمريکا خارج از الگوي فوق، براي حل بحران تحريم‌ها مفيد است؟ براي پاسخ بايد گفت: در روابط بين‌الملل چهار اصل رعايت و پيروي مي‌شود.

اصل اول، مذاکره درباره همه چيز در روابط دو يا چندجانبه مفيد و توصيه مؤکد است؛ زيرا در‌هاي بسته ديپلماتيک را به‌هر‌ترتيب باز مي‌کند.

اصل دوم اینکه در جهان پيچيده حاضر با توجه به تنيدگي روابط و احتياجات کشورها به هم و پيشرفت تکنولوژي و اطلاعات، همه بايد با هم روابط ديپلماتيک داشته باشند. کشوري که روابط با برخي از کشورها به‌ويژه کشورهاي قدرتمند اقتصادي سياسي نظامي را ناديده بگيرد، در حقيقت خود را منزوي مي‌کند؛ حتي اگر اين کشور خود آمريکا باشد و بخواهد راه دونالد ترامپ را طي کند که بازنده است.

اصل سوم اينکه دوستي و دشمني کشورها با يکديگر ابدي و جاوداني نيست. آنچه در‌اين‌باره ابدي و جاوداني جلوه مي‌کند، همانا منافع و امنيت ملي کشورهاست که ايجاب مي‌کند زماني با کشورهاي ديگر روابط عالي، خوب يا سرد داشته باشند. ايران در دوران گذشته، در دوران حاضر و به‌طورکلی در هر دوره‌ای از اصول منافع و امنيت ملي حدودا يکساني پيروي مي‌کند. بي‌جهت نيست که صنعت هسته‌اي که در رژيم شاه پايه‌گذاري شد، در جمهوري اسلامي ادامه يافت و يقينا در آينده هم ادامه خواهد داشت.

اصل چهارم، کشورها براي تضمين امنيت ملي خود بايد هرچه‌بيشتر دوست جذب كنند و حتی وجود يک دشمن هم زيادي و مخل امنيت ملي کشور ماست.

پس مطابق با اصول و رويه‌هاي بين‌الملل و شرايط ايجادشده، مذاکره و رفع خصومت با آمريکا با در‌نظر‌گرفتن منافع ملي و شأن کشور، امري مؤثر است؛ اما اين مذاکره بايد در زمين بازي روابط دوجانبه باشد و نه در زمين بازي برجام. برجام بايد دست‌نخورده و به‌عنوان يک توافق بين‌المللي حقوقي باقي بماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به روسیه که تاریخ سراسر خیانتش به ایران درس عبرت برای مسولین ما نیست

    • خلیلی قوشچی

      چه عجب بعد کلی واکنشهای تند و حزبی یه نفر منطقی به خیلی از سوالها جواب داد

    • بدون نام

      اين مساله ساده را مردم عادي نيز مي فهمندچون درطول تاريخ بارهاثابت شده ولي متآسفانه...

    • بدون نام

      کو گوش شنوا که بفکر مشکلات مردم باشه

    • کاوشگر فضایی

      اینکه چیز جدید نیست ... سگ زرد برادر شغاله .

    • بدون نام

      نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي
      مرگ بر بي بي سي مرگ بر مناق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره

      • ایرانی

        اگر تاریخرا مطالعه کنید از دیرباز روس همیشه در کمین بوده است روسها جایی که واسشون منفعت نداشته باشه پا نمیزارن اونا فقط به منافع خودشونن فقط وفقط

    • بدون نام

      چی بگم ؟ ؟!

    • بدون نام

      تجربه را تجربه کردن خطاست روسیه نامرد ترین است،

    • بدون نام

      حالا برید میلیارد میلیارد دلار بریزید تو جیب روسها تا چندتا نیروگاه فکسنی رو که برای هند و ترکیه و چین جهار ساله میسازن، برای شما چهارده ساله بسازن و خوب بجاپن و نیروهای صفر کیلومترشونو بیارن ایران تا کار یاد بگیرن

    • بدون نام

      آقای متین حرف شما بسیار بسیار متین ولی آیا آمریکا ضربه نزده است پس چرا باز دارید میگید با آمریکا مذاکره کنید مگه طی همین ۶ سال گذشته دولت روحانی کم با آمریکا بر سر مسئله بزجام مذاکره کرد پس چرا وکیل و نماینده ترامپ جلوی چشم میلیون‌ها ببیننده به برجام شما توف انداخت
      حالا مگه روسیه باز چیکار کرده فعلا که روسیه یک شریگ استراتژیک ما برای منتقطه و کشور خودمون هست با همین یه کشور رابطه داریم اینم بذاریم کنار هنوز که خنجری نزده هروقت زد بیا بگو

    • بدون نام

      اینا اصلهای تو هستن نویسنده کسی بهشون اعتقاد نداره

    • بدون نام

      ریز ریز تو حرفات مشخص که میگی با آمریکا مذاکره کنیم ببخشید جناب اصلاح‌طلب عزیز شما که میگی روسیه از پشت خنجر میزنه انگار یادت رفته آمریکا دو ماه پیش از پشت و جلو به همتون خنجر زد و از برجام خارج شد ها دیگه چه مذاکره‌ای بریم‌انجام بدیم حالا که منتطقه دست ما افتاده بریم پسش بدیم به آمریکا موشک‌هامون‌هم بدیم هسته‌ای رو که دادیم دیگه چی بدیم ها

    • بدون نام

      ظلم رو لطفا پخش کنید حرف حق که خوبه آدم بزنه

    • بدون نام

      وقتی با حصول توافق برجام شما به روسیه پشت کردید و تمام چیزها را به اروپا و آمریکا وصل کردید نباید در این شرایط هم توقع حمایت از انها داشته باشید چقدر زود کارهای خودمان یادمان میرود و ایرادی که به خودمان وارد هست به دیگران نسبت میدهیم

    • بدون نام

      این رو مردم بارها و بارها گفتن که نمیشه به روسیه اعتماد کرد ولی گوش شنوایی نبود و نیست

    • بدون نام

      در تمام سطوح کشور،لازمه هر چه سریعتر یک چرخش جدی در سیاست ها ایجاد بشه.

    • بدون نام

      مرگ برروسیه خونخوار.!!

    • بدون نام

      مسولین مملکت ما عین بچه می مانند تا یک بلایی سرتون نیاد قبلش به فکر چاره نمی افتید . ۴۰ سال گذشت هنوز اندر خمه کوچه اولیم

    • بدون نام

      برترینها چه دشمنی با روسیه داری روزی یه خبر میچاپی در این مورد عوضش خیلی طرفدار امریکایی

    • بدون نام

      قوبون دهانت ی حرف راست گفتی

    • بدون نام

      هیچگاه کشورهای بزرگ به فکر ایران نبوده و نیستن هر کشوری باید بتنهایی حامی مردم خودش باشد وبس

    • کارشناس

      یک ادم دیوانه از یک سوراخ دو بار نیش میخوره الان روسیه چند بار نامردی کرده ولی کارشناسان و وزرا هنوز دم ان سوراخ منطزرند.

    • محمد محمدی

      چین به علاوه روسیه

    • بدون نام

      فقط مرگ بر آمریکا این شیطان بزرگ

    • بدون نام

      روسیه ایران را به بازی گرفته و گرفتاری های مارا میداند و طبق آنها عمل میکند وما را سر دوراهی قرار می دهد که نتوانیم تصمیم بگیریم ...ذات پست هیچگاه درست شدنی نیست وما خودمان را معطل کرده ایم

    • بدون نام

      بفهم نفهم

    • بدون نام

      حقتونه بیسوادا

    • امیر گرک یراق

      مرگ بر روسیه منافق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج