۷۳۹۷۳۹
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

از لیست سیاه واردات تا آشفته بازار موبایل

بازار موبایل و کامپیوتر کشور در پیچیده ترین حالت خود در چند سال اخیر قرار گرفته است.

برترین ها - امیر نعمتی: بازار موبایل و کامپیوتر کشور در پیچیده ترین حالت خود در چند سال اخیر قرار گرفته است.

قیمت ارز که تمامی بازار ها را تحت تاثیر خود قرار داده ، کالا های لوکس دنیای تکنولوژی را بیش از پیش دور از دسترس کاربران و علاقمندان خود قرار می دهد. با وجود تخصیص ارز دولتی به بعضی از گجت های ارزان قیمت و در مقابل آن ممنوع شدن واردات بعضی از اقلامی که نمونه داخلی آن ها وجود ندارد و در ادامه کمبود قطعات موبایل شرایط را برای این بازار بزرگ سخت تر می کند.

از لیست سیاه واردات تا آشفته بازار موبایل

ممنوعیت کیس های کامپیوتری به بهانه حمایت از تولیدات داخلی قابل پیش بینی بود اما خبر ممنوعیت واردات کنسول های بازی و حتی دسته های آن ها بسیار عجیب به نظر می رسید . کالایی که نمونه ایرانی آن وجود ندارد البته در لیست کالاهای ممنوعه واردات تنها دسته های بازی مشاهده می شوند و این خبر تنها باعث افزایش قیمت کنسول های بازی و سود بیشتر فروشندگان آن شد. کالایی که بیشترین حجم موجود در بازار آن از راه قاچاق وارد کشور می شود!

در پی افزایش چشمگیر قیمت کالاهای دیجیتال، تمایل مردم به تعمیر دستگاه های خود بیشتر می شود و در نتیجه به جای خرید یک محصول جدید سعی در تعمیر دستگاه های قدیمی خود دارند. این موضوع باعث رونق بخش تعمیرات دفاتر خدماتی می شود ولی به نظر می رسد قطعات یدکی کم یاب یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم نایاب شده اند. اولین تاثیر آن می تواند افزایش قیمت تعمیرات باشد و در نگاهی دقیق تر می تواند بر کیفیت خدمات نیز تاثیر بگذارد.

چون تجربه ثابت کرده است در زمانیکه یک قطعه کم یاب می شود فروشندگان سعی می کنند قطعات معیوب باقی مانده خود را به فروش برسانند و برای این کار دست به هر ترفندی می زنند. در مقابل دفاتر خدماتی مجبور به استفاده از قطعات سالم باقی مانده از داغی ها و در نهایت قطعات با کیفیت پایین تر می شوند که در ضرر آن را کاربران خواهند دید.

در پی اعتراض فعالان حوزه فروش گوشی ، وزیر ارتباطات با ارائه لیستی از شرکت های واردکننده موبایل که ارز دولتی برای واردات گوشی دریافت کرده‌اند انگشت اتهام را به سمت شرکت های سودجو گرفت و اعلام کرد که این شرکت ها با وجود دریافت ارز دولتی کالاهای واداتی خود را به قیمت آزاد می فروشند.

در این بین بعضی از مسئولان شرکت های این لیست عنوان می کنند که کالاها را به قیمت دولتی فروخته اند و احتکار فروشندگان به آن ها مربوط نمی شود و بعضی دیگر هم می گویند که بخش جزئی از کالا های وارداتی آن ها با ارز دولتی وارد شده است.

در هر صورت فشار اقتصادی بر پیکر بازار موبایل و کامپیوتر نیز وارد شده است و شرکت های فعال در این بازار مدت هاست که از شرایط ایده آل خود در گذشته فاصله گرفته اند همانطور که در دیگر واحد ها اقتصادی کشور شاهد این موضوع هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      بازار مبایل و کامپیوتر را رها کنید عوامل این بازار مدتهای مدیدی سودهای آنچنانی برده اند حالا نوبت رفع خستگی آنهاست.

    • کارشناس

      مردم نان ندارن بعد دولت ۳۰۰ میلیون دلار ۴۲۰۰ میدهد گوشی آیفون آمریکایی وارد کنند یا دولت دیوانست یا خود را به دیوانگی زده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز. ازدیوانگی دولت شک نکن
        ایفن هم برای نوچه های خاص است حالا
        بگو...‌‌ماشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج