۷۴۰۰۲۰
۱۰۳۴۹
۱۰۳۴۹
پ

۷ درمان خانگی سوختگی دهان

سوختگی دهان یک مشکل رایج است اما درمان این سوختگی در خانه آسان است. بعضی از درمانهای طبیعی می‌توانند این نوع سوختگی را تسکین دهند و بعضی از خوراکی‌ها همانند ماست، شیر، ژل آلوئه ورا و عسل می‌توانند آن را درمان کنند.

مجله قرمز: سوختگی دهان یک مشکل رایج است اما درمان این سوختگی در خانه آسان است. بعضی از درمانهای طبیعی می‌توانند این نوع سوختگی را تسکین دهند و بعضی از خوراکی‌ها همانند ماست، شیر، ژل آلوئه ورا و عسل می‌توانند آن را درمان کنند. در این مطلب نگاهی به ۷ درمان طبیعی برای سوختگی دهان می‌اندازیم. همچنین نحوه پیشگیری از آنها و اینکه چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد، شرح خواهیم داد.

۷ درمان خانگی سوختگی دهان

سوختگی دهان به چه علت اتفاق می‌افتد؟

وقتی کسی دهانش دارای بافتهای حساس است که به راحتی توسط غذاها و نوشیدنیهای داغ سوخته می‌شود، سوختگی دهان رخ می‌دهد. یک تکه پیتزای داغ اغلب باعث سوختگی سقف دهان می‌شود بدلیل اینکه این پنیر حاوی چربیهایی است که می‌تواند به دمای بسیار بالایی برسد. نوشیدنیهای داغ نیز یک عامل شایع دیگر هستند.

چربیها، روغنها و مایعات می‌توانند گرما را به مدت طولانی نگه دارند. مصرف کردن آنها قبل از خنک شدن می‌تواند منجر به سوختگی دهان شود.

اغلب سوختگیهای سقف دهان جزو سوختگیهای درجه یک هستند که فقط روی لایه بالایی پوست اثر می‌گذارند. پوست اکثر اوقات دردناک، متورم و معمولا قرمز می‌شود.

سوختگی می‌تواند به بافت صدمه بزند و سلولهای پوستی را از بین ببرد. وقتی که سقف دهان بهبود می‌یابد، سلولهای مرده هم کنار رفته و سلولهای جدید جایگزین می‌شوند. پوست جدید اوایل حساس است اما به سرعت سفت و محکم می‌شود. سوختگی درجه اول یک هفته طول می‌کشد تا خوب شود.

۷ درمان طبیعی برای سوختگی دهان

اگر شخصی سوختگی درجه اول داشته باشد می‌تواند آن را در خانه درمان کند. انجام مراقبتهای فوری می‌تواند صدمه را کاهش دهد و درمانهای طبیعی بهبود را افزایش داده و از عفونت جلوگیری می‌کند.

۱. آب سرد

اقدام فوری پس از سوختگی دهان می‌تواند میزان آسیب را کاهش دهد. خنک کردن ناحیه سوخته می‌تواند از اثر سوختگی بر لایه‌های داخلی پوست جلوگیری کند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که هر کسی که دچار سوختگی شد، باید حداقل ۱۰ دقیقه آن را در آب سرد فرو ببرد. هنگامی که سوختگی در دهان است می‌توان دهان را با آب سرد پر کرد. وقتی آب خنکای خود را از دست داد آن را بیرون بریزید و دوباره دهان را از آب پر کنید. تکه‌های یخ را نباید استفاده کرد چون می‌توانند به پوست بچسبند و درد و آسیب را بیشتر کنند. به جای مکیدن یه تکه یخ، بهتر است که در لیوان آب یخ بیندازید.

۲. ماست یا شیر

خوردن مقداری ماست طبیعی یا نوشیدن یک لیوان شیر به کاهش ناراحتی سوختگی دهان کمک می‌کند. ماست یا شیر روی پوست رو پوشانده و یک سد موقتی ایجاد می‌کنند. این امر می‌تواند از تحریک پوست جلوگیری کرده و تاول را تسکین دهد بطوری که زخمها تسکین پیدا کنند. یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند همراه با درمان کمک کننده باشد. این رژیم می‌تواند شامل محصولات لبنی به همراه پروتئینها، غلات کامل و مقداری میوه و سبزی باشد. نوشیدن مایعات کافی به آبرسانی بدن و تامین درمان کمک می‌کند.

۷ درمان خانگی سوختگی دهان
۳. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا اغلب برای سوختگیهای خارجی برای تسکین پوست استفاده می‌شود. این ژل می‌تواند التهاب و ناراحتی را کاهش دهد. هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا برای سوختگی در دهان، لازم است که محصولی را انتخاب کنید که برای این منطقه درست شده باشد یعنی حاوی موادی باشد که خوردن آنها مضر نباشد.

۴. عسل

عسل می‌تواند به درمان سوختگی دهان کمک کند. به آرامی سوختگی را با عسل بپوشانید تا آن را مرطوب نگه دارد که می‌تواند به تسکین کمک کند. بعضی از تحقیقات عنوان می‌کنند که عسل خواص ضد میکروبی دارد. این بدان معنی است که ممکن است عوامل بیماری زا و ارگانیزمهای مضر را از بین ببرد یا رشد آنها را کند نماید که این امر از عفونت جلوگیری کرده و فرایند درمان را سرعت می‌بخشد.

۵. شستشوی دهان با آب نمک

یکی از وظایف اصلی پوست ایجاد سدی در برابر عفونت است. اگر پوست صدمه ببیند، مستعد عفونی شدن می‌شود. تمیز نگه داشتن سقف دهان می‌تواند به جلوگیری از این مساله کمک کند و شستشوی دهان با آب نمک روشی طبیعی برای تمیز نگه داشتن سوختگی است.

به این ترتیب می‌توان آب نمک درست کرد و دهان را با آن شست:

۱. گرم کردن آب به میزان جزئی

۲. مخلوط کردن یک چهارم قاشق چایخوری نمک در آن

۳. غرغره کردن این مخلوط در دهان و سپس ریختن آن

این شستشوی دهان با آب نمک را می‌توان دو تا ۳ بار در روز استفاده کرد تا زمانی که زخمها تسکین یابد.

۶. غذاهای نرم

لازم است که سقف دهان را تا زمان بهبودی مواظبت کنید. بعد از سوختگی، پوست آسیب دیده برداشته می‌شود، پوست جدید از زیر جایگزین آن می‌شود. این پوست جدید اغلب اوقات حساس است و غذاهایی با لبه‌های تیز می تواند موجب درد یا صدمه شود. خوردن غذاهای نرم کمک می‌کند که زخمها بهبود یابند و پوست جدید زمانی برای قوی شدن داشته باشد. تخم مرغ، سوپ و ماست چند نمونه از غذاهایی هستند که می‌توانند کمک کنند.

۷. مراقبت از پوست

وقتی که پوست بهبود می‌یابد، این منطقه ظریف و اغلب اوقات دردناک خواهد بود. اجتناب از ناراحتی بیشتر با مراقبت از زخم یا تشکیل پوست جدید از زیر آن نباید تداخل پیدا کند. مسواک زدن، خوردن و نوشیدن می‌تواند سقف دهان را تحریک کند. برخی از اقدامات ساده برای تسکین پوست عبارتند از:

موقع مسواک زدن مراقب باشید که این کار را به آرامی انجام دهید. موقتا از مسواک دستی به جای برقی استفاده کنید.

از پوشیدن محافظ دهان تا زمانی که آن ناحیه خوب شود، خودداری کنید.

از کندن پوست جدا شده خودداری کنید. کندن زودرس پوست می‌تواند این ناحیه را تحریک و منجر به عفونت شود.

از خوردن نوشیدنیهای داغ تا زمانی که سوختگی خوب شود، خودداری کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اغلب سوختگیهای سقف دهان را می‌توان در خانه درمان کرد. مسکنهای بدون نسخه التهاب و درد را کاهش می‌دهند. سوختگی می‌تواند بصورت درجه یک، دو یا درجه سه باشد و در مورد سوختگی دهان بیشتر احتمال دارد که از نوع درجه یک باشد.

افرادی که سوختگی درجه دو یا سه دارند باید به مرکز فوریتهای پزشکی مراجعه کنند. تاولها و زخمهای مشخص پوستی سوختگی درجه دو را نشان می‌دهند. در سوختگی درجه سوم همه لایه‌های پوستی از بین می‌رود و آن ناحیه قهوه‌ای تیره خواهد بود.

سوختگی در نوزادان و افراد مسن می‌تواند شدیدتر باشد آنها بیشتر نیازمند فوریتهای پزشکی و درمان هستند. اگر سوختگی دهان ظرف دو هفته خوب نشود، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

شخصی در صورتی که زخمهای عفونی داشته باشد نیازمند درمان است. علائم عفونت عبارتند از:

تب

قرمزی در ناحیه دهان

تورم اطراف زخم که از بین نمی‌رود

درد طولانی مدت

پیشگیری

آگاهی داشتن از غذاهایی که می‌توانند گرما را به مدت طولانی نگه دارند می‌تواند از سوختگی پیشگیری کند. روغنها، چربیها و مایعات و همچنین انواع غذاهای آبکی مثل سوپ و خورش می‌توانند دماهای خیلی بالا را نگه دارند. منتظر بمانید تا غذا و نوشیدنی شما سرد شود تا از سوختگی دهان پیشگیری کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج