۷۴۰۰۳۴
۸۰۴۰
۸۰۴۰
پ

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

رگ های واریسی، رگ هایی برآمده و بزرگ هستند. وجود آنها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا ناشی از رگ های ضعیف، تجمع خون و گردش خون ضعیف باشد.برخی از روغن های طبیعی می توانند به عنوان درمانی جامع برای درمان سریع واریس استفاده شوند.

رگ‌های واریسی، مویرگ‌های عنکبوتی برآمده و بزرگ هستند. وجود آن‌ها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا ناشی از رگ‌های ضعیف، تجمع خون و گردش خون ضعیف باشد. ممکن است در ناحیه این رگ‌ها درد، سوزش، تورم و خارش داشته باشید. برخی از روغن‌های طبیعی می‌توانند به عنوان درمانی جامع برای درمان سریع واریس پا استفاده شوند.

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریسروش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

واریس چیست؟

رگ های خونی بدن با توجه به محل قرارگیری و کاربرد اندازه های متفاوتی دارند به طور کلی خون از وریدهای سطحی به سمت رگ های عمیق می رود و از آنجا به قلب منتقل می شود. رگ های بزرگ تر مانند ورید صافن بزرگ و کوچک دارای دریچه های یک طرفه هستند تا مانع از برگشت و تجمع خون شوند. رگ های واریسی دارای دریچه معیوب هستند و اجازه جریان عادی به خون نمی دهند. به همین دلیل بزرگ و متورم شده و قابل رویت هستند. رگ های واریسی که به واریس طنابی مشهورند بیشتر در ران و پاها شایع هستند اما می توانند در هر قسمت از بدن ایجاد شوند.

علائم واریس چیست؟

افراد مختلف علائم متفاوتی از واریس را تجربه می‌کنند. نشانه های شایع بدین شرح است:

  • ظاهر آبی یا بنفش تیره 
  • ظاهر پر پیچ و خم رگ‌ها
  • احساس سنگینی درد در پاها
  • تورم، سوزش، و گرفتگی 
  • افزایش درد بعد از نشستن یا ایستادن طولانی
  • خارش رگ‌ها
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ واریس
  • تورم مچ پا
  • تلانژکتازی در پای آسیب‌دیده (رگ‌های عنکبوتی)
  • گرفتگی پا و سنگینی پا در هنگام ایستادن

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریسروش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

راه‌های جلوگیری از ابتلا به واریس

از به وجود آمدن واریس طنابی نمی‌توان پیشگیری کرد. اما چندین روش وجود دارد که می‌تواند شانس تشکیل این مویرگ‌های عنکبوتی را کاهش دهد:

  • جهت حافظت از پوست خود در برابر نور خورشید کرم ضد آفتاب بزنید.
  • جهت افزایش استقامت پاهایتان، بهبود گردش خون به‌طور منظم ورزش کنید.
  • وزنتان را کنترل کنید تا مانع وارد شدن فشار زیاد بر پا شوید.
  • هنگام نشستن، پایتان را طولانی روی پای دیگر نیندازید.
  • به هنگام دراز کشیدن و استراحت، پاهایتان را بالا بگذارید این کار فشار وارده بر وریدها کاهش می‌دهد.
  • به مدت طولانی نایستید و ننشینید.
  • جوراب ساق بلند الاستیکی ضد واریس بپوشید.

روش های درمان سریع واریس پا

درمان پزشکی واریس

درمان فوری واریس پا نیازمند انجام درمان و عمل‌های جراحی محتلف است.برای تعیین روش درمان باید علل و میزان گستردگی بیماری مشخص شود و پزشک یکی از راههای زیر را انتخاب نماید:

لیزر

لیزر درمانی ساده در خارج از پوست انجام شده و رگ‌های عنکبوتی را درمان می‌کند. گرمای لیزر رگ مبتلا را از بین برده و تبدیل به یک بافت اسکار می‌کند. اسکار رگ را می‌بندد و سپس رگ بسته‌ شده از مسیر خون رسانی خارج شده و می‌میرد.لیزر یکی از بهترین روش‌های درمان فوری واریس پا است.

جراحی واریس

انجام عمل جراحی برای  واریس را یک فرایند یک روزه در نظر بگیرید اما اگر هر دو پا را عمل کردید باید یک شب هم در بیمارستان بستری شوید. جراحی واریس معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

در جراحی رگ آندوسکوپی جراح برای دسترسی به سیاهرگ واریسی یک شکاف در کشاله و پشت زانو ایجاد می‌کند. سپس سیاهرگ مبتلا به واریس را مسدود کرده تا جریان خون نتواند از آن عبور کند. سپس از طریق شکاف پشت زانو یک سیم نازک وارد سیاهرگ واریسی می‌کند. مهم‌ترین دلیل برای انجام عمل نامناسب بودن سیاهرگ مبتلا برای درمان به روش لیزر است.

فلبکتومی

از دیگر روش‌های درمان فوری واریس پا می‌توان به فلبکتومی اشاره کرد. با فلبکتومی می‌توان مشکلات زیبایی و پزشکی واریس را تنها با یک عمل ساده تسکین داد. پس از برداشتن سیاهرگ‌های آسیب دیده، سایر سیاهرگ‌ها خون اضافی را جذب کرده و جریان خون طبیعی را برقرار می‌کنند. از آنجایی که سیاهرگ‌ها را می‌توان برداشت، حتی بزرگترین سیاهرگ‌هایی که مبتلا به واریس شده‌اند را می‌توان با فلبکتومی و با شکاف‌های کوچک برداشت. این درمان کم تهاجمی است و نیاز به بخیه یا بیهوشی عمومی ندارد. پزشک می‌تواند به راحتی این عمل را در مطب انجام دهد و دوران نقاهت کمی دارد.

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی با تزریق محلولی به رگ سبب از بین رفتن آن و درمان واریسی می شود این روش به صورت سرپایی بوده و بسیار ساده تر و کم هزینه تر از جراحی واریس می باشد؛ به این صورت که پزشک دارو را به عروق خونی تزریق می‌کند و سبب کوچک شدن آن ها می‌شود.

برای اکثر بیماران درد تزریق قابل تحمل است و نیازی به بی حسی نمی باشد. موقع تزریق سوزش طبیعی است. پس از تزریق، سریعاً بانداژ رگ انجام می شود که باعث می شود کبودی به حداقل برسد و درمان سریع واریس انجام شود.

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

درمان سریع واریس در خانه

گاهی مواقع می توان رگ های کوچک واریسی را در خانه و پیش از عود کردن درمان کرد.برای درمان سریع واریس در خانه روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

روغن برای درمان واریس

روغن‌های گیاهی که برای افزایش گردش خون ، کاهش تورم و کاهش درد استفاده می‌شوند ، ممکن است در مورد واریس و کاهش علائم این بیماری نیز کمک کنند. روغن های طبیعی برای درمان واریس روغن های اسطوخودوس ،  رزماری ، زنجبیل ، علف لیمو ، بابونه و نعنا فلفلی هستند.

استفاده از روغن‌های اسانس بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. فرد همیشه قبل از استفاده از روغن باید آزمایش پچ انجام دهد. این آزمایش شامل استفاده از مقدار کمی روغن اسانس در یک ناحیه کوچک پوست می‌باشد. پس از گذشت یک شب، ناحیه مورد نظر از نظر تورم یا واکنش‌های آلرژیک تست شود.

پوشیدن جوراب واریس

جوراب واریس یا جوراب  فشاری انواع و اندازه های متفاوتی دارند. کارایی آنها بستگی به انتخاب دقیق برحسب شدت بیماری توسط پزشک مجرب دارد. گاهی پوشیدن جوراب یا استفاده از بانداژ بدون تجویز پزشک وضع را بدتر و عوارض خطرناک بوجود می آید.

جورابهای  طبی بسته به میزان فشار وارده در قسمت مچ پا طبقه بندی می شوند. معمولا میزان فشار جوراب به صورت یک دامنه ذکر می شود برای مثال ٢۵-٣۵ میلی متر جیوه، این توصیف بیانگر فشار حداکثری ٣۵ در ناحیه مچ و فشار حداقلی ٢۵ در بالاترین ناحیه تحت پوشش جوراب است.

کاهش وزن

عامل‌های مختلفی موجب ابتلا به واریس می‌شود که چاقی ( علت بروز واریس با افزایش وزن) یکی از مهم‌ترین آنها است. اضافه وزن فشار مضاعفی را به سیاهرگ‌ها تحمیل می‌کند. سیاهرگ‌های بزرگتر پا به مرور زمان و در نتیجه‌ی جمع شدن خون گشادتر می‌شوند. انباشته شدن خون در رگ‌ها پی‌آمد از کار افتادن دریچه‌های وریدی است که چاقی نیز آن را تشدید می‌کند؛ اضافه وزن فشار وریدی را افزایش می‌دهد و از جریان یافتن خون به سمت بالا و به طرف قلب جلوگیری می‌کند. در نتیجه خون در سیاهرگ‌های پا گیر می‌افتد و جمع می‌شود. سیاهرگ‌های واریسی برجسته و بزرگ شده موجب احساس سنگینی، خارش، درد و ورم پاها می‌شوند. برخی بیماران بی‌قراری و گرفتگی عضلات پا را تجربه می‌کنند. هرچند اضافه وزن بالا برای ابتلا به واریس کافی است، عامل‌های دیگری نیز در ابتلا به واریس نقش دارند.

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریسروش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

اصلاح سبک زندگی برای درمان سریع واریس

معمولاً اصلاح سبک زندگی اولین اقدام برای درمان سریع واریس رگ‌ها است. این اصلاحات می‌‌توانند از بدتر شدن رگ‌های واریسی جلوگیری کنند، و باعث کاهش درد شوند و باعث به تاخیر افتادن تشکیل رگ‌های واریسی جدید در پاها شوند. برخی از این نکات به شرح زیر می‌باشند:

از ایستادن یا نشستن به مدت طولانی خودداری کنید و حتما در فواصل مناسب استراحت نمایید. هنگامی‌ که می‌نشینید از قرار دادن پاها روی هم خودداری کنید و در هنگام نشستن یا استراحت کردن یا خوابیدن پاهای خود را بالا بیاورید  و بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

ورزش منظم و فعالیت جسمانی داشته باشید تا پای شما حرکت کند و حجم عضلات شما افزایش پیدا کند تا خون بهتر درون رگ‌ها گردش نماید و از ایجاد واریس جلوگیری نماید.

در صورتی که شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید سعی کنید وزن خود را کم کنید تا فشار از روی رگ‌های شما برداشته شود و خون بهتر بتواند درون رگ های پا حرکت کند.

از پوشیدن لباس تنگ به ویژه لباسی که از ناحیه کمر، کشاله ران و ساق تنگ است خودداری کنید زیرا پوشیدن این نوع لباس تنگ باعث بدتر شدن واریس و تشدید عوارض آن خواهد شد.

از استفاده از کفش پاشنه بلند به مدت طولانی خودداری کنید تا حجم عضلات ساق پای شما افزایش پیدا کند زیرا افزایش حجم عضله باعث بهبود گردش خون خواهد شد.

در تعیین رژیم غذایی خود بسیار دقت کنید در بعضی غذاها موادی وجود دارد که التهاب را از بین می‌برد و گردش خون را بهبود می‌دهد، در ادامه با بهترین غذاهایی که دارای اثر ضدالتهابی هستند، آشنا می‌شوید.

  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات

  • غذاهای سرشار از ویتامین مانند بروکلی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، گندم و جو، جگر، بوقلمون

  • غذاهای سرشار از فیبر برای جلوگیری از یبوست مانند غلات و حبوبات

  • غذاهای سرشار از منیزیم مانند سبزیجات سبزبرگ، موز و سیب زمینی

  • ادرار آورهای طبیعی مانند جعفری، ریحان، رازیانه، خیار، مارچوبه، جو دوسر و کرفس

روش‌های درمان سریع واریس: درمان خانگی و پزشکی واریس

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج