جاباما
۷۴۰۰۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رقابت ناصر تقوایی و ده نمکی در گوگل!

افکار عمومی تصمیمات و انتخاب های خود را فارغ از آنچه دیگران بپسندند یا نه انجام می دهد. در حوزه تلویزیون و سریال ها نیز عامه مردم سلایق خاص خود را دارند که شاید با چیزی که در تصور ما یا مسئولان است مطابقت نداشته باشد.

رقابت ناصر تقوایی و ده نمکی در گوگل!
روزنامه هفت صبح: افکار عمومی تصمیمات و انتخاب های خود را فارغ از آنچه دیگران بپسندند یا نه انجام می دهد. در حوزه تلویزیون و سریال ها نیز عامه مردم سلایق خاص خود را دارند که شاید با چیزی که در تصور ما یا مسئولان است مطابقت نداشته باشد.

به سرمان زد که با استفاده از موتور گوگل بسنجیم که مخاطب ایرانی چه سریال هایی را می پسندد. نتیجه حیرت انگیز بود. هیچ سریال آمریکایی در این سرچ ها در بالای جدول ظاهر نشدند و در عوض سریال های سطح پایین ترکیه نشان دادند که رقیب قدری برای سریال های ایرانی تلویزیون خودمان هستند. در واقع این تابلویی بود از ذائقه مردم که در سریال های خوش آب و رنگ اما متزلزل و سست ترکیه در جستجوی سرگرمی هستند.

البته نباید سلیقه مخاطب ایرانی را با الکل تخطئه کنیم. برخی از نام های آشنا و قابل طرح در حوزه سریال و مجموعه تلویزیونی در این سرچ ظاهر شدند.مثلا دایی جان ناپلئون که در میان کارشناسان حرف و حدیث فراوانی درباره ارزش آن وجود دارد. برخی مثل منتقدان مجلات سینمایی و برخی کارشناسان آن را در حد بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران می دانند و برخی دیگر مثلا منتقدان و نویسندگان سایت ها و روزنامه های اصولگرا بی دریغ کلماتی مثل مبتذل و مستهجن را در توصیف آن به کار می گیرند.

این تجربه گوگلی ما تابلویی از ذائقه تماشاگر نرمال ایرانی است. ذائقه ای که مطمئنا از سوی ما قابل تایید نیست اما حداقل می تواند راهنمایی باشد برای برنامه سازان و سریال سازان تا ساخته های خود را در گذرگاه های مورد علاقه تماشاگران ایرانی پیش ببرند وبرای جلب رضایت او بکوشند.

همه اینترنت یک طرف موتورهای جستجوگر آن هم یک طرف. در میان جستجوگران اینترنتی. «گوگل» همچنان قدرتمندتر است و کاربران بیشتری دارد. ما به اقتضای کارمان زیاد واژه «سریال»، «تلویزیون»، «مجموعه تلویزیونی» و مشتقات آن را سرچ می کنیم. در این پرسه اینترنتی شاید برای شما هم جذاب باشد کدام سریال سرچ بیشتری داشته و زودتر از بقیه در صفحه مرورگر ظاهر می شود...

رقابت ناصر تقوایی و مسعود ده نمکی در گوگل!

یک تحقیق بامزه درباره اینکه کدام سریال در سامانه گوگل بیشتر از بقیه جستجو شده. دایی جان ناپلئون و معراجی ها بیش از بقیه سرچ دارند

همه اینترنت یک طرف موتورهای جستجوگر آن هم یک طرف. در میان جستجوگران اینترنتی، «گوگل» همچنان قدرتمندتر است و کاربران بیشتری دارد. ما به اقتضای کارمان زیاد واژه «سریال»، «تلویزیون»، «مجموعه تلویزیونی» و مشتقات آن را سرچ می کنیم. در این پرسه اینترنتی شاید برای شما هم جذاب باشد. کدام سریال سرچ بیشتری داشته و زودتر از بقیه در صفحه مرورگر ظاهر می شود و لینک های کدام سریال در میان پنج لینک صفحه اول گوگل بر صفحه مانیتورتان نقش می بندد. در میان سریال های داخلی دایی جان ناپلئون ساخته ماندگار ناصر تقوایی سهم بیشتری دارد.

نکته جالب سرچ زیاد سریال جدید مسعود ده نمکی یعنی معراجی ها است. پژمان هم البته با اینکه هنوز روی آنتن است، سرچ خوبی داشته در میان سریال های خارجی ۲۴ بیشتر از بقیه جستجو شده.

آغاز سرچ دو حرفی

با سرچ دو حرف اول سریال یعنی «سر» این کلمات بر صفحه مانیتور نقش می بندند: سرایا، سرگرمی، سریال کوزی گونی، سریال حریم سلطان. وقتی سریال به طور کامل در گوگل تایپ شود، سر و کله کوزی گونی، حریم سلطان مادرانه و عمر گل لاله پیدا می شود. لینک هایی هم که گوگل پس از واژه سریال به ما می دهد اینها هستند.

خلاصه حریم سلطانپ، دانلود پژمان، موسیقی سریال هایی که آی فیلم پخش می کند، سریال اینترنتی نفوذ با این حساب سهم سریال های وطنی تا اینجا مادرانه و پژمان است. وقتی کلمه «مجموعه» را تایپ کنیم، پژمان بعد از مجموعه های ورزشی انقلاب و چمران قرار می گیرد. با این کلمه هیچ لینکی درباره سریال های داخلی و خارجی در گوگل به دست نمی آید.

تغییر ترکیب فقط با یک حرف

تا ترکیب «مجموعه تلویزیونی» کامل شود، نتیجه سرچش متفاوت است. وقتی می نویسیم «مجموعه ت» این دو واژه را به ما می دهد: مجموعه ترانه های روزبه بمانی، پژمان. یک حرف که به آن اضافه شود (یعنی «مجموعه تل») خروجی همه اسم سریال می شود: پژمان، آیینه، شاهگوش، ستایش. جالب است که با افزودن یک حرف و رسیدن به ترکیب «مجموعه تلوی»، جای سریال ها در سرچ تغییر می کند: ستایش، پنجره، پس از باران، دیوار. لینک هایی که با تایپ «مجموعه تلوی» در گوگل به دست می آید هم جالب است.

دیدندایی جان ناپلئون و سلطان صاحب قران در صدر لینک های طبیعی است اما خبر کلید خوردن معراجی ها به نقل از ایسنا و تصاویر ماتادور به نقل از پارسینه نتیجه را جالب می کند. در سرچ این واژه خبر اهدای جوایز امی به بریکینگ بد در سایت در بی بی سی هم به چشم می خورد.

سریال های مقدم

نکته جالب اینکه با اضافه شدن کلمات و کامل شدن ترکیب «مجموعه تلویزیونی»، سریال های سرچ شده در گوگل ثابت می مانند: ستایش، پنجره، پس از باران، دیوار. اما با کم و زیاد شدن حروف آن، لینک ها متفاوت می شوند. به این صورت: «مجموعه تلویز»: تصاویر ماتادور، درباره پایتخت به نقل از ویکی پدیا و خبرهایی درباره مادرانه و معراجی ها. «مجموعه تلویزی»: دایی جان ناپلئون، مجموعه تلویزیونی های پاییزی، شهاب حسینی در پلیس جوان. «مجموعه تلویزیون»: تعریف تلویزیون در ویکی پدیا، سریال ۲۴، دایی جان ناپلئون، گزارش تصویری کلید خورد معراجی ها. «مجموعه تلویزیونی»: تعریف تلویزیون در ویکی پدیا/ سریال ۲۴/ دایی جان ناپلئون/ سریال دوستان دوستان (فِرندز)/ مسافر ساخته سیروس مقدم.

«تلویزیون» بدونس ریال

اگر واژه «تلویزیون» را سرچ کنیم این کلمات ظاهر می شوند: تلویزیون ایران، تلویزیون پارس، تلویزیون طلوع، تلویزیون سامسونگ. لینک هایی هم که در گوگل با جستجوی این کلمه به دست می آیند اینها هستند: پخش زنده شبکه های تلویزیونی و رادیویی، تعریف تلویزیون در ویکی پدیا، ایران سما؛ پخش زنده شبکه های صداوسیما.

نتیجه ای کاملا وطنی

کامل ترین ترکیب «سریال تلویزیونی» است. این واژه را که در گوگل وارد کنید نتیجه ای کامل بومی حاصل می شود: دیوار، ستایش و نرگس. دانلود سریال های تلویزیونی، عنوان دیگری است که با سرچ کلمه «سریال تلویزیونی» به دست می آید. لینک های این واژه هم به ترتیب تعریف عنوان سریال در دانشنامه ویکی پدیا، سریال ۲۴، لاست و صفحه هوش سیاه در فیس بوک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج