جاباما
۷۴۰۱۴۵
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

گاردین:

پناهجویان می‌میرند، سران اروپا می‌خندند!

روزنامه «گاردین» در گزارشی با موضوع سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال پناهجویان، نوشته سران اتحادیه اروپا پناهجویان را نه به چشم انسان بلکه به عنوان مجموعه‌ای از اعداد و ارقام می‌بینند.

خبرگزاری فارس: همزمان با سخت‌گیرانه‌تر شدن رویکرد اتحادیه اروپا علیه پناهجویان از جمله توافق ایجاد اردوگاه‌های استقرار پناهجویان، اعتراضات به بی‌توجهی سران این اتحادیه به آمار بالای تلفات پناهجویان در سواحل اروپا تشدید شده است.

روزنامه «گاردین» در یادداشتی با عنوان «سران اتحادیه اروپا می‌خندند، پناهجویان غرق می‌شوند» به قلم «اوون جونز» ستون‌نویس انگلیسی به شدت از سیاست‌های اتحادیه اروپا انتقاد کرده و نوشته است که سران این اتحادیه به پناهجویان به چشم انسان نگاه نمی‌کنند.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

اروپا درگیر یک بحران مهاجرتی نیست؛ به یک بحران انسانی مبتلاست. اما از دید سران اروپا، پناهجویان و مهاجران، انسان نیستند، آمارند، خوراکی‌اند برای کارزارهای نفرت‌انگیز سیاسی شارلاتان‌هایی که می‌خواهند به مقام‌های عالی برسند.

با این همه سر و صدا درباره توافق اتحادیه اروپا بر سر مهاجرت، شاید فکر کنید که آمار پناهجویان و مهاجرینی که وارد اروپا می‌شوند رو به افزایش است؛ اینطور نیست. سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو به سواحل اروپا رسیدند، پارسال فقط ۱۷۲۳۶۲ نفر و امسال، تا الان، کمتر از ۴۳۰۰۰ نفر. اما آن آماری که واقعا مهم است، ۱۲۳۹۷ است. این آمار، تلفات ثبت‌شده بین ژانویه ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۱۷ است؛ کودکان، سالخوردگان، مردان و زنانی که آخرین دقایق پیش از آنکه آب‌های مدیترانه وارد ریه‌هایشان شود، روی دریا تلو تلو می‌خوردند. مسئولیت مرگ آن‌ها، مستقیما، بر عهده سران اروپاست.

نمی‌خواهم بریتانیا را از تقصیر مبرا کنم: کشور ما از سر ناچاری چند پناهجویی پذیرفت و کارزار ترک اتحادیه، خودخواهانه تصمیم گرفت در جریان همه‌پرسی اتحادیه اروپا بر بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی بدمد. اما آنچه سران اتحادیه اروپا (از جمله ترزا می) انجام داده‌اند، نفرت‌انگیز است و آنقدر هم که شایسته است، به آن پرداخته نمی‌شود. پارسال، یکی از گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل به صراحت اعلام کرد آمار رو به افزایش تلفات در مدیترانه «به وضوح به سیاست‌های شکست‌خورده اتحادیه اروپا مرتبط است.» آن‌ها گفتند تصمیم آوریل ۲۰۱۵ برای تقویت عملیات جست‌وجو و نجات، آمار تلفات را به شدت کاهش داده، اما این تصمیم هم «چندان دوام نیاورد.»

اتحادیه اروپا به جای آن تصمیم، راهبرد فاجعه‌باری را پیش گرفت: ایجاد اخلال در فعالیت قاچاقچیان و ممانعت از اینکه قایق‌ها لیبی را ترک کنند. مسئولیت جلوگیری از عبور قایق‌ها به گارد ساحلی بی‌پروای لیبی سپرده شد که رفتارهای خطرناک و عملا مهلکی دارد. نتیجه؟ افزایش سه برابری آمار تلفات در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۱۵. عفو بین‌الملل می‌گوید: «اروپایی‌ها به راهبرد جست‌وجو و نجات که داشت میزان مرگ و میر در دریا را کاهش می‌داد پشت کردند و راهبردی در پیش گرفتند که به غرق شدن هزاران نفر منجر شد.»

از آن بدتر اینکه، راهبرد کنونی اتحادیه اروپا که بر نگه داشتن پناهجویان و مهاجرین در لیبی مبتنی است، به معنی این است که روی خود را برگردانده‌ایم و گویی نمی‌بینیم که مقامات یک دولت ورشکسته در حال سوءاستفاده، شکنجه، اخاذی، استثمار کردن و تجاوز جنسی به افرادی هستند که از فلاکت، دیکتاتوری و جنگ در گریزند. اتحادیه اروپا با ترکیه، کشوری که خود وضعیت وحشتناکی در زمینه حقوق بشر دارد، قراردادی امضا کرد که پناهجویان را به آنجا بازپس بفرستد. ترکیه هم پناهجویان سوری و عراقی را مجبور کرد به کشورهای جنگ‌زده خود برگردند.

سران کشورهایی چون ایتالیا، مجارستان و لهستان، بخشی از قدرت سیاسی خود را به برانگیختن حس نفرت علیه گروهی از مفلوک‌ترین انسان‌های روی زمین مدیون هستند. توافق شب گذشته، برای ایجاد مراکز اسکان مهاجرین - که برخی آن‌ها را زندان می‌خوانند - در بدو ورود، به این معنی است که سیاست اتحادیه اروپا از آنچه تا الان بوده هم غیرانسانی‌تر می‌شود. این کار مشکلی هم برای آن‌ها (سران اروپا) ایجاد نمی‌کند، چراکه ماهیت انسان بودن به کلی از پناهجویان و مهاجرین سلب شده است. الان که صحبت می‌کنیم، مهاجران و پناهجویان زیادی هستند که زنده‌اند، اما در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌میرند. و سران کنونی اتحادیه اروپا باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میخوای نخندند

      آخه چه ربطی به اینها داره که سران کشور پناهجویان دیکتاتور هستن
      اینها شرایط خوب برای مردم خودشون اماده کردن نه برای افریقای افغانی اعراب و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نژادپرستی تو بعضی ایرانیا ریشه داره

    • بدون نام

      خب شما ها هم تیر اندازی میکنید و میکشید

    • یلداY

      مردم خرمشهر آب ندارند..هوا ندارند...کتک میخورند مسئولان میخندند
      مردم سیستان و بلوچستان از کمترین امکانات رفاهی هم محرومند مسئولان میخندند
      مردم کرمانشاه هنووووز تو کانکس هستند مسئولان میخندند
      دلار هر روز داره میره بالاتر و پول ما بی ارزش تر میشه و مسئولان می خندند و از توچال بازدید میکنند
      بله بخندین..فقط ای کاش یه ذره مرام و معرفت داشتین یه کاری میکردین همه باهم بخندیم...

    • بدون نام

      توی ایران مردم برای معیشت دارن به اب و اتش میزنند اقا زاده ها در خارج و داخل با پول دزدی پدر صاحب منصب با لامبورگینی و دوست دختراشون به ریش ملت میخندن این به اون در

    • بدون نام

      دیگ به دیگ میگه روت سیاه، خود ایران با مهاجرین بدبخت افغان چیکار میکنه که حالا شدین کاسه داغتر از آش؟؟؟

    • اقای چلاغ

      مسلمانها اب را میبندند

    • بدون نام

      نه که ایران خودش حامی پناهجویانه الان که رفتار اروپارو میبینه از غصه داره آب میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج