۷۴۰۲۳۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

دیپلمات ایرانی: برجام همان فتح خاکریز است

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین در روزنامه اعتماد نوشت: برجام مانند یک نقطه قابل اتکای سرزمینی می‌ماند که دستگاه سیاست خارجی ایران فتح کرده است در ادبیات نظامی فتح خاکریز مسوولیتی ساده‌تر از حفظ و حراست از آن قلمداد می‌شود، در مورد برجام هم مساله حفظ و حراست از برجام، باید در صدر اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد.

جاويد قربان اوغلي در روزنامه اعتماد نوشت: با توجه به اينكه دولت دونالد ترامپ، شمشير را از رو بسته و ديپلماسي فعالي را در سراسر دنيا آغاز كرده تا بتواند جمهوري اسلامي ايران را با دشواري روبه‌رو كند و تمام اركان ديپلماسي اين كشور به عيان و نهان در حال فعاليت هستند، اولويت اصلي دستگاه سياست خارجي در شرايط كنوني بايد رصد و پيگيري اقدامات ايذايي ايالات متحده امريكا باشد، تا بتوان بر اساس داده‌ها و اطلاعات از اقدامات، جابه‌جايي‌ها، مذاكرات و جبهه‌گيري‌هاي واشنگتن، اقدام‌هاي ديپلماتيك متناسب و موثري در روابط دو جانبه و چندجانبه ايران با كشورهايي كه امريكا آنها را براي رويارويي با ايران تطميع، تهديد يا تشويق مي‌كند، تهيه شود.

مي‌دانيم كه امروز دولت ايالات متحده امريكا، چهاردهم آبان ماه جاري را به عنوان ضرب‌الاجل قطع كامل صادرات نفت خام ايران قرار داده ‌است. به اعتقاد من هم دستگاه ديپلماسي و هم ديگر دستگاه‌هايي كه در عرصه سياستگذاري خارجي، تجاري و انرژي ايران مسووليت دارند، بايد رصد دقيق تحركات امريكا را در دستور كار خود قرار دهند. ديگر اولويت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، نگه داشتن جايگاه ايران در برجام است، تصميمي كه نظام پيش از اين گرفته است، بايد مصرانه حفظ شود.

برجام مانند يك نقطه قابل اتكاي سرزميني مي‌ماند كه دستگاه سياست خارجي ايران فتح كرده است در ادبيات نظامي فتح خاكريز مسووليتي ساده‌تر از حفظ و حراست از آن قلمداد مي‌شود، در مورد برجام هم مساله حفظ و حراست از برجام، بايد در صدر اولويت‌هاي دستگاه سياست خارجي قرار بگيرد و نبايد اجازه داد اقدام‌هاي تحريك‌آميز و ايذايي كشورهايي مانند امريكا، اسراييل و عربستان سعودي ما را از تمركز بر نگهداري اين نقطه استراتژيك منحرف كند. استقامت و مداومت جمهوري اسلامي ايران در برجام، زمينه‌ساز اعتماد بيشتر جهان به رفتار باثبات، منطقي و قابل پيش‌بيني ايران خواهد شد. ايران براي عبور از اين شرايط ويژه و حاد، نيازمند ايجاد آرامش در منطقه است.

در اين راستا يكي ديگر از اولويت‌هاي در شرايط ويژه كنوني بايد گفت‌وگو با همسايگان و شايد تجديدنظر در برخي رفتارهاي منطقه‌اي است. بايد از درگيري‌هاي ناخواسته با برخي از همسايگان و كشورهاي منطقه، پيشگيري و جلوگيري كرد. نهايتا همواره در دانش سياسي گفته مي‌شود كه سياست خارجي، ادامه سياست داخلي است؛ اگر اين اصل را بپذيريم بايد براي گذر از شرايط ويژه كنوني به سمت وفاق ملي حركت كنيم. وفاق و وحدت ملي فقط در سطح شعار كافي نيست، اين وحدت بايد فراگير باشد و همه گروه‌ها و اقشار را در بر بگيرد و در تمام سطوح حكومت پذيرفته‌ شود تا وفاق و اجماع ملي با رفع كدورت‌ها و بدبيني‌ها به ارمغان آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج